Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXcluded:

Kul att du är intresserad! Quadral är ett tyskt märke och deras toppserie heter Aurum. De ger ett riktigt bra ljud för pengarna, och kan lätt jämföras med högtalare som är dyrare. De gör sina egna element, woofers i en legering av aluminium, titan och magnesium som är väldigt lätta och samtidigt formstabila. De högtalarna jag har har en luftig karaktär men med potent hydda, rappa och är perfekt till moderna högupplösta ljudformat. De är bestyckade med banddiskanter, mellanregister på 135mm och baselement på 260mm (cirka 10"). Basen är en speciell historia i dessa, insjukna en bit in i en sk tryckkammare, samt portad neråt mot golvet. De går väldigt lågt 25hz roll off och taktfast med min Onkyo tx-nr905, men har potential att låta ännu bättre med mer pulver i förstärkeriet (har hört dem med Yamaha z11) kortfattat är jag sjukt nöjd, fick dem för ett bra pris och kommer nog inte köpa bättre högtalare på väldans länge, om någonsin (hoppas de lever länge) de gick loss på runt 50k om man köpte direkt från Tyskland, över 80k här i Sverige (vansinne vilka påslag butiker gör)

Intressant! Formen fick mig att tänka på senare Von Schweikert-modeller (men inte såååå lika nu när jag tittat efter närmare). Banddiskanter kan ge fantastisk upplösning och bra 3d-känsla i sweetspot. Och bra basåtergivning i låga register kan man aldrig få för mycket av. Dessa ska definitivt upp på radarn inför framtida i köp.

Permalänk
Medlem

Bra skit? Nån som vet?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

@kakan86: Tandberg är/har varit bra skit!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Gott om hipsters jagar sånt där.
Finns det en skivspelare också så sitter du på potentiellt guld
Sälj sälj innan trenden går över !

Tyvärr så kan det vara strul att få 70 tals prylar att fungera med moderna signalkällor.
Signalnivåer etc. kan vara helt åt skogen med distorsion eller i värsta fall trasiga saker som resultat =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tyvärr så kan det vara strul att få 70 tals prylar att fungera med moderna signalkällor.
Signalnivåer etc. kan vara helt åt skogen med distorsion eller i värsta fall trasiga saker som resultat =/

Japp jag sitter på en skivspelare också. Tung som fan
Dual 1229

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

hade ingen lust att försöka fixa allt som va fel med min gamla dual, så det blev en rega RP1 i julklapp.

Blev sugen på att förpassa snurraruntljudet till källaren och köra på enbart stereo men är på tok för bekväm med HDMI-switchen. Är nöjd med ljudet än så länge och lyssnar mest i lurar ändå, men det är ju roligt att köpa grejer

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Agustavsson:

hade ingen lust att försöka fixa allt som va fel med min gamla dual, så det blev en rega RP1 i julklapp.

Blev sugen på att förpassa snurraruntljudet till källaren och köra på enbart stereo men är på tok för bekväm med HDMI-switchen. Är nöjd med ljudet än så länge och lyssnar mest i lurar ändå, men det är ju roligt att köpa grejer

http://i.imgur.com/49gUZ8t.jpg

Haha, samma sak här! Skulle fixa till farsgubbens ITT-brandade Dual, så trött i motorn och returmekanismen att jag gav upp och beställde en Lenco L90 till honom istället. En Rega hade varit perfekt (deras Queen-version ser grym ut!) men av någon anledning var semi-automatik ett krav.

Stort steg upp med RP1 ljudmässigt? Förutom inget ljud alls vs. ljud överhuvudtaget då, haha.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Haha, samma sak här! Skulle fixa till farsgubbens ITT-brandade Dual, så trött i motorn och returmekanismen att jag gav upp och beställde en Lenco L90 till honom istället. En Rega hade varit perfekt (deras Queen-version ser grym ut!) men av någon anledning var semi-automatik ett krav.

Stort steg upp med RP1 ljudmässigt? Förutom inget ljud alls vs. ljud överhuvudtaget då, haha.

Ja det är sjukt mycket mekanik att pilla med, det är väl stora nackdelen med automatiken. Svårt att säga något om ljudet då jag inte spelat dualen på länge. Jag vill tro att rp1an låter bättre och det borde den också göra då dualen va trött så vi kör på det

Permalänk
Medlem

Inget jag har upplevt, möjligtvis om den är trasig eller har torkade kondensatorer.
Min DAC låter prima ihop med min akai rack från 78, den används dock mestadels ihop med skivspelaren.

Skrivet av Svensktiger:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Som sagt, den förra tråden var otroligt gammal, och jag är nyfiken på vad folk har för anläggningar! Pga pengabrist (jävla studentlitteratur) så fick jag tyvärr lov att sälja min NAD320BEE och har nu...

http://www.notebooksbilliger.de/images/logitech_x230.jpg

Haha...

Edit: Kom på att jag borde skriva lite om dem. Självklart låter det inte lika bra som min NAD, men väldigt bra för de 499 som de kostade. Att jag sedan har ett litet studentrum gör nog sin del, dessa mår nog inte lika bra i ett stort rum. Jag är mycket nöjd med tanke på vad jag lagt ut för dem.

I alla fall - skryt på!

Den här tråden är otroligt gammal, haha

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Rekordmedlem

Lite halvgammelhifi utan att det ändå är så gammalt utan bara från 70-80 talet, jag hittade dessa prylar i en lokal loppisgrupp på Facebook

C4 är Yamahas största försteg och det har 3 skivspelaranslutningar, det tillverkades i mitten-slutet på 70 talet, M70 slutsteget är däremot ca 10 år nyare.
Jag blev lycklig ägare av stegen för 200kr eftersom de är "stora och tunga" och det är troligen det bästa hififynd jag hittills gjort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fifan Qaffe, gratulerar!!!!

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tha_Car:

Fifan Qaffe, gratulerar!!!!

Tackar, jo det är ruskigt bra prylar för 200kr, de brukar ju snarare kosta 3-4 000 kr styck på begmarknaden ev lite mer om de är i perfekt samlarskick med emballage och manualer, prylarna låter bra och slutsteget är iallafall så starkt att det är användbart till mycket även om det inte är ett kraftverk så ger det 2 X 200W/8 Ohm och har en trafo på 1200VA.
Och så har det ju VU mätare som ger härliga 80tals vibbar, man blir ju tonåring på nytt när man ser blinket

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tackar, jo det är ruskigt bra prylar för 200kr, de brukar ju snarare kosta 3-4 000 kr styck på begmarknaden ev lite mer om de är i perfekt samlarskick med emballage och manualer, prylarna låter bra och slutsteget är iallafall så starkt att det är användbart till mycket även om det inte är ett kraftverk så ger det 2 X 200W/8 Ohm och har en trafo på 1200VA.
Och så har det ju VU mätare som ger härliga 80tals vibbar, man blir ju tonåring på nytt när man ser blinket
https://www.youtube.com/watch?v=WHHG-RIAGTw

Läckert läckert, va inte heller igår jag såg en minidisc

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu börjar min nya anläggning att bli klar.
Har gått från 2 kanal till en 5.1.2 setup idag.
Tagit ganska lång tid att hitta ett par snygga och bra surround högtalare. Men när jag sprang på dessa vita Audiorama 9000 slog jag till direkt. De gör sig utomordentligt som surroundljud högtalare. Sprider ljudet otroligt bra när de sitter snett ovanför huvudet. Blir ganska stor sweetspot också när man sitter i soffan. Kanske svårt att tro då de sitter så nära soffan.
Tak högtalarna är ett par Jamo S35 som jag tidigare hade som bakre surround tills jag hittade Audioramorna.
Kommer troligen komplettera med ett par till av dessa men först skall ja hitta ett nytt slutsteg att driva frontarna med. Detta då min Yamaha RX-A3050 inte har kraft nog att driva dessa när man vrider på volymen.
När det är inskaffat kommer jag se mig själv som "klar" och har faktiskt inga mer planer på mer ljud.
Jag håller på med att ta fram några akustikskivor som jag tänkte låta tillverkas och sätta upp på väggen men de är inte riktigt klara ännu.
Frontarna är ett par Focal 836V samt en focal 800CC center.
Suben en SVS PB 13-Ultra.

Permalänk
Medlem

Här är några av mina bilder...

Detta blev min julklapp till mig själv i år... Pioneer A-70K. Den moderna varianten.

Till skärmen, från min trogna Oppo BDP-93 har jag en Audioquest Cinnamon HDMI kabel...

Samt en basic Supra RCA mellan Oppo och förstärkare...

Sambon köpte AKG Y-50 på Black Friday som jag lånat lite provisoriskt inför ev. kommande Oppo PM-1 som jag är på G att provlyssna... Skärmen är en Samsung S24D590P som jag också planerar att ersätta med en Asus PA328Q, fast först när den går ner i pris.

Tanken är att den ska matcha mitt tangentbord (med rött) och mus. På bilden; Corsair Vengeance M65 (mus), Steelseries 4HD (musmatta) samt DasKeyboard 4 Professional (Mekaniskt Tagentbord).

Nu till själva datorn (arbetsdator, speldator och till stor del "multimedia server" för Plex)... autofokus fungerar inte så bra på webbkameran, så frontdisplayen blev lite suddig. Det är ett Fractal Design R5 chassi med Asus bluray läsare samt Scythe Master 2 fläktstyrning.

OK, här är prestandan... Eget bygge förstås...

OS: Windows 10 Edu (legit) / Kali Linux (vid behov, för jobb hemma) 2, Ljudkort: Xonar Essence STX (ska sälja!), CPU: i7 4790K, MOBO: GA-Z97MX-Gaming 5, HDD: 2x4 TB WD "Enterprise Series" SE, SSD: Samsung 850 Pro 256 GB, RAM: AMD R7 Entertainment Series 1866 mhz 16 GB, PSU: Cooler Master V700 Gold cert, CPU KYL: Noctua NH-U9B SE2, FLÄKTAR: Corsair SP120: Quiet Edition...

Permalänk
Medlem

Ska ta och rota fram lite bilder från förr i tiden (2000ish) och komplettera men så här har v-rummet ändrats sen vi flyttade till villan 2012:

2012 -

2013 -

2014 -

2015 -

Nu har jag tagit bort Inuken och bytt reciever till en Onkyo NR-3007, mycket nöjd med den

Visa signatur

Permalänk
Proffsmobbare

Smällde dit en granitplatta under spelaren, hoppas vibrationerna hittar ett annat hem nu.

Permalänk
Medlem

Maffigt, var köper man en sådan?

Permalänk
Medlem

Hittade ett par nya högtalare på rean. Denna uppgradering gjordes ca 10 år för sent. Har sedan tonåren suttit på ett par högtalare från Centrum (NetOnNet skräp). Har nu införskaffat mig ett par Klipsch RF-82. Det gjorde ganska rejäl skillnad kan man säga. Förstärkaren som inte syns är en Onkyo TX-SR 508 om jag inte minns fel. Ursäkta den dåliga bilden och kladdet på tvn, två små barn som pillar så fort man inte ser.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Lite svårt att se på bilden, men tror de skulle må gott av lite utrymme baktill Och lite in-vinkling mot lyssningsposition!

Skrivet av Subzero299:

Hittade ett par nya högtalare på rean. Denna uppgradering gjordes ca 10 år för sent. Har sedan tonåren suttit på ett par högtalare från Centrum (NetOnNet skräp). Har nu införskaffat mig ett par Klipsch RF-82. Det gjorde ganska rejäl skillnad kan man säga. Förstärkaren som inte syns är en Onkyo TX-SR 508 om jag inte minns fel. Ursäkta den dåliga bilden och kladdet på tvn, två små barn som pillar så fort man inte ser.
http://i.imgur.com/2vupInJ.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Ska ta och rota fram lite bilder från förr i tiden (2000ish) och komplettera men så här har v-rummet ändrats sen vi flyttade till villan 2012:

2012 - http://www.ladda-upp.se/files/2015/b136052.jpg

2013 - http://www.ladda-upp.se/files/2013/b66463.jpg

2014 - http://www.ladda-upp.se/files/2014/b94795.jpg

2015 - http://www.ladda-upp.se/files/2015/b160965.jpg

Nu har jag tagit bort Inuken och bytt reciever till en Onkyo NR-3007, mycket nöjd med den

Härligt att se någon som tagit sig an Hi-Fi enligt den goda principen "more is more"! Hur är grannsämjan?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av macroy:

Lite svårt att se på bilden, men tror de skulle må gott av lite utrymme baktill Och lite in-vinkling mot lyssningsposition!

Baktill har de ca 10cm till vägg, är det för lite kanske? Vinkla in dem kommer jag göra så fort barnen blir lite äldre och inte pillar på sladdar.

Jag vet egentligen inte riktigt vad jag köpt, hittade dem relativt billigt (tror jag). 4200 kr fick jag betala. Visste att de inte kunde va sämre än innan så jag slog till.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

Permalänk
Medlem

Utrymme runt om skadar aldrig! Placera de så luftigt du bara kan!

4200:- är väldigt bra pris, det är finfina högtalare du köpt! Vad driver du dem med?

God fortsättning

Skrivet av Subzero299:

Baktill har de ca 10cm till vägg, är det för lite kanske? Vinkla in dem kommer jag göra så fort barnen blir lite äldre och inte pillar på sladdar.

Jag vet egentligen inte riktigt vad jag köpt, hittade dem relativt billigt (tror jag). 4200 kr fick jag betala. Visste att de inte kunde va sämre än innan så jag slog till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macroy:

Utrymme runt om skadar aldrig! Placera de så luftigt du bara kan!

4200:- är väldigt bra pris, det är finfina högtalare du köpt! Vad driver du dem med?

God fortsättning

Drivs av en Onkyo TX SR-508 är jag ganska säker på att den heter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Härligt att se någon som tagit sig an Hi-Fi enligt den goda principen "more is more"! Hur är grannsämjan?

Jag har faktiskt inte "hört" några klagomål
Skämt åsido, vardagsrummet ligger så till att närmsta granne är en liten bilverkstad med en grusplan framför så den är en 40m bort.

Får se vad som händer under 2016, jag SKA dra in en trefaskabel samt klicka hem en mic och dsp och jag har även planer på att nita ihop ett par absorbenter bakom frontarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det b2 es8 du har mängder av i dem haha?
Har haft sådana i min bil förr,ganska bra tryck tur att grannarna inte va så nära

Skrivet av Tha_Car:

Jag har faktiskt inte "hört" några klagomål
Skämt åsido, vardagsrummet ligger så till att närmsta granne är en liten bilverkstad med en grusplan framför så den är en 40m bort.

Får se vad som händer under 2016, jag SKA dra in en trefaskabel samt klicka hem en mic och dsp och jag har även planer på att nita ihop ett par absorbenter bakom frontarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Är det b2 es8 du har mängder av i dem haha?
Har haft sådana i min bil förr,ganska bra tryck tur att grannarna inte va så nära

Yes, det stämmer bra.
Köpte på mej ett gäng (8st) när ES serien var rätt ny, var riktigt trevliga och jag trodde inte att jag nånsin skulle göra mej av med dom.
Kände dock att dom blev överflödiga när jag började på dom senaste subborna så dom fick gå i förmån för bättre steg budget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut hos mig just nu:

I dörröppningen till sovrum/datorrum/lyssningsrum. Lite dumt att det inte syns i bilden, men från ungefär halva rummet så är det snedtak, förutom rakt framför fönstret (bakom fåtöljen).

Från lyssningsplatsen, som är väldigt nära bakväggen. Från början när jag gjorde slag i saken och ändrade till den här möbleringen tänkte jag sitta längre fram, men utsläckningar mellan säg 40-60 hz gjorde detta helt orimligt. Återgivningen är fortfarande ganska ojämn i det området och lite högre tom, men hellre det än ingen bas alls. Stereobilden blir högst troligen lidande av att datorbordet står som det gör, i synnerhet då högtalarna ska stå så nära bakväggen som möjligt. Men jag har tyvärr ingen bra och enkel lösning på det hela. Ett alternativ är ju förstås att ställa datorn i köket, men faktum är att jag (slö)lyssnar mest när jag sitter i datorstolen och surfar runt, kollar på kattbilder och dyl. Och det låter förvånansvärt bra även om det såklart blir ett stort lyft att sätta sig i fåtöljen.

Förstärkare och DAC/CD-spelare, Cambridge 740A och 740C. Kan inte riktigt ge ett ljudmässigt betyg på dessa då jag inte på riktigt har försökt jämföra kombon med något annat. Förstärkaren har dock varit inne på reparation fyra eller fem gånger sedan jag köpte den för 6-7 år sedan. Först var det problem med volympotten och hörlursjacket (det sistnämnda är ur funktion nu, det lyckades de aldrig fixa). Efter det så gav kondensatorerna upp, efter garantitiden. Jag har ju spelat ganska mycket på den men den har alltid fått stå fritt. Nu är det ghettokylning som gäller för tyvärr så har den börjat bete sig märkligt igen och det verkar vara värmerelaterat.

Guru Junior+. Senaste tillskottet i familjen Bästa jag har haft, helt klart. Spelar väldigt stort och rent. En ren fröjd att skruva upp volymen och gång på gång häpnas av baskapaciteten. Efter en viss nivå så börjar rummet "sjunga med" lite väl mycket dock, får tänka på grannarna också. Så högt som jag har spelat så har det inte låtit det minsta ansträngt från högtalarnas sida. Information under 35-40hz faller ju bort helt i återgivningen, men just nu saknar jag det inte (eftersom jag inte vet vad jag saknar kanske..?).

Jag har lite lösa planer att snickra absorbenter och diffusorer som nästa steg. Ev. skaffar jag en umik-1 och en miniDSP och försöker trimma basåtergivningen. Den som lever får se..

Permalänk
Medlem

@Olegh, varför Guru istället för Ino? Är det inte typ samma fast kommersialiserade varianter?