Kul att du är intresserad! Quadral är ett tyskt märke och deras toppserie heter Aurum. De ger ett riktigt bra ljud för pengarna, och kan lätt jämföras med högtalare som är dyrare. De gör sina egna element, woofers i en legering av aluminium, titan och magnesium som är väldigt lätta och samtidigt formstabila. De högtalarna jag har har en luftig karaktär men med potent hydda, rappa och är perfekt till moderna högupplösta ljudformat. De är bestyckade med banddiskanter, mellanregister på 135mm och baselement på 260mm (cirka 10"). Basen är en speciell historia i dessa, insjukna en bit in i en sk tryckkammare, samt portad neråt mot golvet. De går väldigt lågt 25hz roll off och taktfast med min Onkyo tx-nr905, men har potential att låta ännu bättre med mer pulver i förstärkeriet (har hört dem med Yamaha z11) kortfattat är jag sjukt nöjd, fick dem för ett bra pris och kommer nog inte köpa bättre högtalare på väldans länge, om någonsin (hoppas de lever länge) de gick loss på runt 50k om man köpte direkt från Tyskland, över 80k här i Sverige (vansinne vilka påslag butiker gör)
Intressant! Formen fick mig att tänka på senare Von Schweikert-modeller (men inte såååå lika nu när jag tittat efter närmare). Banddiskanter kan ge fantastisk upplösning och bra 3d-känsla i sweetspot. Och bra basåtergivning i låga register kan man aldrig få för mycket av. Dessa ska definitivt upp på radarn inför framtida i köp.