Hej, Behöver lite vägledning angående grundutbildning

Permalänk

Hej, Behöver lite vägledning angående grundutbildning

Hej
Jag funderar på att utbilda mig till programmerare och vet inte riktigt i vilken ände jag skall börja. Är 42 år och har bakgrund som byggare och utredare med eget företag de sista 16 åren. Har varit med och skapat ett åtgärdsprogram för några år sedan och brinner verkligen för detta. Nu håller jag på att rita ett nytt och har massor av nya ideer. Har fixat en duktig programmerare som blev eld och lågor när han såg vad jag gjort, och skall förhoppningsvis påbörja projektet vid månadsskiftet.
Men jag känner att jag vill verkligen lära mig själv att programmera och vet inte riktigt vad jag skall börja med. Har fått rådet att börja en grundkurs i Java eller c++ är det rätt väg ??
Behöver även lite råd/info om vilka språk som används till vad ?
Tacksam för svar
mvh
Sebastian

Permalänk
Inaktiv

I vilket språk programmerade du åtgärdsprogram i?
Vad är ditt mål? Att kunna göra program liknande det du gjorde?

Några populära språk och vad de använd till.
Java: Utbildningar, androidapplikationer och plattformsoberoende program m.m.
C++. Systemkrävande applikationer, om man ej gör systemkrävande program så tycker jag mängden utvecklare för detta språk har minskas till C#.
C# ett enkelt språk för windowsapplikationer, det finns dessutom extremt gott om folk som kan språket.

Med tanke på din ålder skulle jag ej tipsa och helt sadla om och t.ex bli spelprogrammerare även om det finns folk i senare år som helt kan byta karriär. Däremot kan du använda den kunskapen som du redan har och utveckla appar för detta, t.ex går det att programmera i de flesta cadprogram där du emot vanliga systemutvecklare har fördelen att du kanske bättre förstår behoven och hur programmet används.

Permalänk
Medlem

@sebbeekeby: Beskriv gärna lite mer om vad och hur du jobbar och var programmeringen kommer in i de hela.
Hur ser ditt "åtgärdsprogram" ut? Vad gör den? Vad för data matar du in i den och vilka funktioner har den samt hur presenteras denna data för dig? Hur har du tidigare skapat åtgärdsprogrammet (språk)? Ritar (skissar?) du på en version 2 av detta program nu då?

Helt enkelt sammanfattat, tror att det kan bli lite lättare att ge dig ett bra svar om vi får lite mer beskrivning runt om programmet och dina behov.

Permalänk

@anon159643: Förra gången betalade jag en firma för att bygga programmet. Och det ska enl. uppgift vara byggt i flera språk. Dom gick inte in i detalj och jag frågade inte pga arbetsbördan jag hade då. Men det var ett webbaserat åtgärdsprogram med tillhörande appar.
Mitt mål år väl att om några år kunna göra liknande grejer själv......kanske
Det vi ska börja på nu är en liknande sak fast till en annan brasch. Och spelprogramerare... ha ha ha ha har jag insett jag kanske inte har åldern på min sida. Programmeraren jag ska göra detta med tyckte det skulle byggas i Java ... men so sagt jag är lika klok.
Skriver man i olika språk om man gör appar till Android resp. iphone ?
Fick förslaget att börja med en grundkurs i Java, vad tycker du ? Tänkte troligen göra det på distans då jag även har ett företag att driva...

Permalänk

@SolidReactor: Jag har ritat hela programet och gjort flödesschema till både den webbaserade delen och tillhörande app. Det ska bli ett ledningssystem med rapporteringsmöjligheter för ett åtgärdsföretag. Data kommer att matas in både via den webbaserade plattformen och via appen.
Nej det är inte en version 2 utan en helt ny plattform. Då jag jobbar hela dagarna brukar laptoppen hamna i knäet framför tv`n. Och jag har sjuk skaparglädje och tusen ideer....
Har fått förslaget att börja med grundkurs i Java ..... kan det vara rätt väg ??

Permalänk
Medlem

@sebbeekeby: För att dra det krasst så bör språket du programmera i tilltala dig så där är eget tycke och smak som har stora faktorn
I ditt fall om du ska programmera till webben kan java vara något att rekommendera dig absolut. android appar skapas med java och om jag har förstått rätt går det att göra appar till iphone med java om du pre-compile:ar, men till iphone rekommenderas objective-c speciellt om prestandan är viktig och jag personligen gillar inte java

Själv gör jag inte webbaserade "stuff" men jag hade tittat på django om jag hade börjat. Läs lite om den och bilda egen uppfattning.
Jag hade börjat med något enkelt som php med mysql eller django. Sen OM mobilerna måste ha egna appar och inte kan använda webbrowsern så skulle jag titta på alternativa lösningar vid detta tillfälle.

Egentligen tycker jag att den enda appen som behöver vara installerad på telefonen för att komma åt hemsidor är typ firefox, eller annan favorit browser.

Du får säkert bättre svar av nån annan

Permalänk

Ang ditt inlägg om grundutbildningar

@sebbeekeby: Alla kommer alltid be dig använda det språket dom själva föredrar. Jag själv programmerar en del i Java och för hemmabruk python.

När du ska bygga ett sånt här system som du vill bygga med både appar och hemsida. Är detta förresten något som ska finnas på både iphone och android? eller bara android? Är det bara android kan Java vara ett bra exempel eftersom du kan skriva både en back end och en app i java. Sen kan du välja fritt själv vad du vill använda på datorn, ska det vara ett "program" eller ska det vara en hemsida?

Vill du börja med Java så är Mr.1Buying ett hett tips på youtube. Det är en äldre version men han förklarar bra.

Permalänk

Tusen tack för ni tog er tid att svara, det hela har resulterat i att jag sökt en java grundutbildning på gtb högskola och kommit in spännande spännande.....
Tack

Permalänk
Medlem

@sebbeekeby:
Härligt, lycka till!

Permalänk

@sebbeekeby:

Här har du en sida som beskriver en hel del saker på ett lätt sätt och har övningar.

http://csharpskolan.se/showcats.php