Döende hårddisk? Försvinner då och då från windows

Permalänk

Döende hårddisk? Försvinner då och då från windows

Har en 3 TB disk som i somras då och då började sluta synas i windows. En reboot brukade lösa problemet men jag slutade mer eller mindre att använda den och flyttade över lite viktiga filer till ssdn istället. Tyvärr inte alla viktiga filer. Eftersom hårddisken inte använts mycket utan enbart har belastats mycket lätt då jag någon gång kollat på någon gammal serie eller film som låg där har det knappt hänt mer och jag tänkte inte så mycket på det. Igår började jag därför tanka en hel del saker dit och efter kanske 10 gb så slutar den synas. Startade om datorn men kunde inte se den. Disken syns i BIOS. Nu startar inte ens windows om den är inkopplad utan fastnar på windowsloggan. Startar jag utan den ikopplad och sedan kopplar in den så syns den i Windows och i device manager och så men går ej att använda. Går inte att stänga av datorn medan disken är ikopplad. Finns det något man kan göra för att komma åt filerna?

TL;DR: Datorn startar inte med 3 TB disk inkopplad. Disken syns i BIOS. Startar man datorn med disken urkopplad för att sätta in den när man är inne i Windows så syns disken men går ej att komma åt. Finns det något enkelt man kan göra för att få ut viktiga filer?

I Seagates Seatools klarar den SMART scan, Short Generic Test och SelfDriveTest.

Permalänk
Skrivet av mackan_93:

Har en 3 TB disk som i somras då och då började sluta synas i windows. En reboot brukade lösa problemet men jag slutade mer eller mindre att använda den och flyttade över lite viktiga filer till ssdn istället. Tyvärr inte alla viktiga filer. Eftersom hårddisken inte använts mycket utan enbart har belastats mycket lätt då jag någon gång kollat på någon gammal serie eller film som låg där har det knappt hänt mer och jag tänkte inte så mycket på det. Igår började jag därför tanka en hel del saker dit och efter kanske 10 gb så slutar den synas. Startade om datorn men kunde inte se den. Disken syns i BIOS. Nu startar inte ens windows om den är inkopplad utan fastnar på windowsloggan. Startar jag utan den ikopplad och sedan kopplar in den så syns den i Windows och i device manager och så men går ej att använda. Går inte att stänga av datorn medan disken är ikopplad. Finns det något man kan göra för att komma åt filerna?

TL;DR: Datorn startar inte med 3 TB disk inkopplad. Disken syns i BIOS. Startar man datorn med disken urkopplad för att sätta in den när man är inne i Windows så syns disken men går ej att komma åt. Finns det något enkelt man kan göra för att få ut viktiga filer?

Har du installerat Crystaldiskinfo? Det kanske skulle hjälpa att se ifall disken är döende.

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Skrivet av compaq älskaren:

Har du installerat Crystaldiskinfo? Det kanske skulle hjälpa att se ifall disken är döende.

Installerade det nu, även installerat Seagates Smart Scan

Permalänk
Medlem

Lite OT, sorry.
Får man göra en gissning på att disken i fråga är en Seagate?

Lite sen, klart det var det!!

Permalänk
Skrivet av mackan_93:

Installerade det nu, även installerat Seagates Smart Scan

Ok.

Visa signatur

Permalänk

Händer inget när jag startar crystaldiskinfo.
Seagates Smart Scan gör ingenting alls.

Edit: körde ett short self drive test på den via seagates Seatools, fail på 10%.
Woho den klarade ett short generic test 100%, vad nu det innebär.
Klarade nu både smart scan och short self drive test.

Permalänk
Skrivet av mackan_93:

Händer inget när jag startar crystaldiskinfo.
Seagates Smart Scan gör ingenting alls.

Edit: körde ett short self test på den via seagates Seatools, fail på 10%.

Alltså du menar att programmet startar inte eller? Ifall det är så tror jag det är bara att vänta en stund för jag har haft det där problemet också att det inte startar med det samma, så det är bara att vänta en stund

Visa signatur

Permalänk

Alltså du menar att programmet startar inte eller? Ifall det är så tror jag det är bara att vänta en stund för jag har haft det där problemet också att det inte startar med det samma, så det är bara att vänta en stund

Aha okej. Nu klarade den en SMART scan också. Ska testa och se om jag kommer åt den just nu.

Permalänk
Skrivet av mackan_93:

Aha okej. Nu klarade den en SMART scan också. Ska testa och se om jag kommer åt den just nu.

Ok.

Visa signatur

Permalänk

Programmet startar direkt när jag bara har ssdn i men startar inte om 3 tb disken också är inkopplad.

Nu startade CrystalDiskInfo!
Står varning på D: och står att programmet inte svarar, kanske händer nåt om en stund!

Permalänk
Skrivet av mackan_93:

Programmet startar direkt när jag bara har ssdn i men startar inte om 3 tb disken också är inkopplad.

Nu startade CrystalDiskInfo!
Står varning på D: och står att programmet inte svarar, kanske händer nåt om en stund!

Jo, prova vänta en stund så borde det funka, samma problem hade jag en gång med nån trasig hårddisk som jag fått att (testade den bara för skojs skull ) crystal disk inte startade med detsamma, utan man måste vänta en stund.

Och så när det äntligen startade så stod det bara "svarar inte", och så måste man vänta igen en stund.

Också har jag haft problem med nån annan trasig hdd att Windows låst sig och funkade inte att göra nåt typ, men när man drog ur usb kabeln (brukar använda en sån där usb hdd dock sak) så startade alla program och Windows funkade som normalt.

Äntligen fick jag färdigt skrivit

Visa signatur

Permalänk

Jo, prova vänta en stund så borde det funka, samma problem hade jag en gång med nån trasig hårddisk som jag fått att (testade den bara för skojs skull ) crystal disk inte startade med detsamma, utan man måste vänta en stund.

Och så när det äntligen startade så stod det bara "svarar inte", och så måste man vänta igen en stund.

Också har jag haft problem med nån annan trasig hdd att Windows låst sig och funkade inte att göra nåt typ, men när man drog ur usb kabeln (brukar använda en sån där usb hdd dock sak) så startade alla program och Windows funkade som normalt.

Äntligen fick jag färdigt skrivit

haha yes jag väntar på!

Permalänk
Medlem

Gissar på en 3TB Seagate ST3000DM001, mycket problem med dom... fick liknande problem med min... bara att reklamera skiten.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Skrivet av mackan_93:

haha yes jag väntar på!

Vad är statusen nu då?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BadArg:

Gissar på en 3TB Seagate ST3000DM001, mycket problem med dom... fick liknande problem med min... bara att reklamera skiten.

Precis en sådan, hårddisken är skit samma men har en del viktiga grejer på den som jag skulle behöva komma åt.

Vad är statusen nu då?

Fortfarande inte kommit åt filer på den. Nu lyckats markera den i CrystalDiskInfo och alla tester i SeaTools klarar den.

Lyckades i DISKPART Assigna den till E istället för D, inte för att det hjälpte något. Enligt diskpart är enbart 128 mb ledigt, borde va omkring 200 gb.

Bild från crystal: http://postimg.org/image/8p3140zy1/

Permalänk

Windows säger att disken behöver formateras.

Permalänk

Tror att problemet kan ha uppstått av att den hade massa bad sectors och att jag va dum nog (för att jag glömt att den hade problem) började ladda ner blockchain till den och att den nu är överfull pga det.

Permalänk
Medlem

Hoppas att du hinner få ur grejerna. Även jag har suttit på flera ST3000DM001 tidigare och allt jag säger är, skynda! Om du får igång den, låt datorn stå på och ordna snabbt som ögat fram en annan disk och flytta över allt som går. Nästa gång du startar om datorn kan det vara för sent. När de väl börjat krångla så barkar det utför.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk

Jag lånar tråden lite, gällande oxå en Seagate disk.
Jag har en Seagate Expansion Drive på 3 tb som häromdagen försvann från windows. Syns ej heller i Diskhantering. Bios har jag inte kollat i.
Nu drog jag ur kontakten och satte i igen efter två minuter å den sparkade igång.
Håller på för fullt att kopiera över allt till en annan disk nu, men vad tror ni?
Håller den på att dö?
Kvitto har jag inget kvar och har nog haft den i över ett år, kanske tom två år. Det går väl knappt att reklamera om problemet kvarstår??

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

@holetaker
Har du kollar S.M.A.R.T.-värdena på den? T.ex. med CrystalDiskInfo som nämnts tidigare i tråden. Det är ju knepigare med en extern hårddisk, eftersom det förutom själva disken också kan vara USB-kontrollern som är problemet.

Permalänk
Medlem

Det där med att "försvinna" från Windows för externa diskar kan vara knixigt. Har själv en ny disk (som är 100% ok) men får samma fenomen, att den försvinner. Det har dock med själva elektroniken i det externa chassit att göra (i mitt fall). Med andra ord, att den försvinner för dig behöver inte betyda att disken är på g att rasa utan det kan vara chassit i sig som börjar ge upp. Det är dock inget att chansa på oavsett, utan fortsätt kopiera över. När du är klar kan du börja "labba" om du känner för det. Kan du fixa med det på garanti, om det är det kvar, kan ju det vara värt. Ett andra alternativ är att diskclean'a den och sälja beg till billigt pris och berätta om att problemet finns. Finns alltid folk som vill ha en disk att lajja med och som inte ska lägga viktig data på den.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Skrivet av perost:

@holetaker
Har du kollar S.M.A.R.T.-värdena på den? T.ex. med CrystalDiskInfo som nämnts tidigare i tråden. Det är ju knepigare med en extern hårddisk, eftersom det förutom själva disken också kan vara USB-kontrollern som är problemet.

Nej, det har jag inte än. Jag testar detta när allt är kopierat om ca 11 timmar !?

Det finns en liten lysdiod som lyser när den är idle och blinkar när det är aktivitet. Den lyste innan jag drog ur strömmen.
Kanske man ska testa att ta ur själva disken och köra med den internt om problemet kvarstår??

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mackan_93:

Ouch, den där disken ser inte ut att må bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Kanske man ska testa att ta ur själva disken och köra med den internt om problemet kvarstår??

Det kan du absolut göra om den fortsätter att ha problem. Det är inte alls ovanligt att det endast är själva chassit som går sönder, medan hårddisken innuti är helt felfri.

Permalänk
Skrivet av holetaker:

Jag lånar tråden lite, gällande oxå en Seagate disk.
Jag har en Seagate Expansion Drive på 3 tb som häromdagen försvann från windows. Syns ej heller i Diskhantering. Bios har jag inte kollat i.
Nu drog jag ur kontakten och satte i igen efter två minuter å den sparkade igång.
Håller på för fullt att kopiera över allt till en annan disk nu, men vad tror ni?
Håller den på att dö?
Kvitto har jag inget kvar och har nog haft den i över ett år, kanske tom två år. Det går väl knappt att reklamera om problemet kvarstår??

Bästa är att du fortare än ögat gör backup helst på mer än en disk. Jäkligt lurigt med just backup, för som konsument finns det få sätt att långtidslagra sina filer säkert.

Det du kan göra som inte är billigt är att lagra på en bandenhet (inget billig lösning, men då får du behålla bilderna också).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Bästa är att du fortare än ögat gör backup helst på mer än en disk. Jäkligt lurigt med just backup, för som konsument finns det få sätt att långtidslagra sina filer säkert.

Det du kan göra som inte är billigt är att lagra på en bandenhet (inget billig lösning, men då får du behålla bilderna också).

Håller på nu. "Bara" åtta timmar kvar.
Tänkte att jag gör som ni säger.
Först kör jag crystaldiskinfo på den och kollar hur den mår.
Därefter så kommer den få agera skräpdisk. Dvs, sånt som jag ändå kan förlora.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av perost:

Det kan du absolut göra om den fortsätter att ha problem. Det är inte alls ovanligt att det endast är själva chassit som går sönder, medan hårddisken innuti är helt felfri.

Vad tror ni om Seagates externa diskar? Tror ni det sitter vanlig satakontakt, eller något sånt pålött helvete?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Precis en sådan, hårddisken är skit samma men har en del viktiga grejer på den som jag skulle behöva komma åt.

Fortfarande inte kommit åt filer på den. Nu lyckats markera den i CrystalDiskInfo och alla tester i SeaTools klarar den.

Lyckades i DISKPART Assigna den till E istället för D, inte för att det hjälpte något. Enligt diskpart är enbart 128 mb ledigt, borde va omkring 200 gb.

Bild från crystal: http://postimg.org/image/8p3140zy1/

Wow... grattis, du har nog nästan rekord på flest skadade sektorer...
Den disken är stendöd, den vet bara inte om det än.

Enda chansen du har nu är klona disken tror jag med program som klarar av det, sektor för sektor till en annan HDD och kör recovery program. Det är försent för något annat om den tappas hela tiden, då programmen kommer skrika. Och allt annat du gör med disken gör bara det värre, där du tillslut måste anlita räddningsfirma.
Om du kan köra backup, så okej, gör det, men gör inte för många försök med fel mjukvara bara. Lycka till...

PS, till er alla: När en disk "tappas" så ska man hissa röda flaggan och omedelbart ta hand om det, för man får inte många chanser efter det om den verkligen är döende. Är de bara en kabel eller så, då behövs det rättas till ändå. Så ignorera aldrig det då det kan både ge er mer jobb och mer problem om ni gör. Och så klart... backup ffs

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Den disken är stendöd, den vet bara inte om det än.

Enda chansen du har nu är klona disken tror jag med program som klarar av det, sektor för sektor till en annan HDD och kör recovery program. Det är försent för något annat om den tappas hela tiden, då programmen kommer skrika. Och allt annat du gör med disken gör bara det värre, där du tillslut måste anlita räddningsfirma.
Om du kan köra backup, så okej, gör det, men gör inte för många försök med fel mjukvara bara. Lycka till...

PS, till er alla: När en disk "tappas" så ska man hissa röda flaggan och omedelbart ta hand om det, för man får inte många chanser efter det om den verkligen är döende. Är de bara en kabel eller så, då behövs det rättas till ändå. Så ignorera aldrig det då det kan både ge er mer jobb och mer problem om ni gör. Och så klart... backup ffs

Well då håller jag tummarna för att min backup wallet som jag har på ett utlånat USB fungerar, annars blir det lite tråkigt

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hmm, jag har en 2.5" 160gb Hitachi disk som har 65000 tror jag

Visa signatur