CDON låter mig inte använda ångerrätt vid bruten förpackning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ptah:

Du har rätt till att lämna tillbaka grafikkortet efter du öppnat och tittat och känt på de. Plomberingen har inget med ångerrätten att göra. CDON har sjunkit med sin support och kundservice på senare tid då dom vägrar saker som man har laglig rätt till.
Skulle reklamera en vara för några månader sedan och det tog väldigt lång tid att få svar. När jag fick svar skulle jag kontakta en leverantör B sen skulle jag kontakta leverantör C, fastän de va CDON som jag köpte av. Detta tog runt en månad och jag blev tillslut förbannad och sa att de är dom som ska sköta reklamationen och vilka dom kontaktar är upp till dom. Dom vägra och jag hade redan ringt och lagt ner så mycket tid att jag kontaktade ARN. Nu ett halvår senare har jag fått rätt till att häva köpet men jag har inte sett några pengar än.

CDON har alltid varit halvkassa med deras kundservice och ännu sämre sedan de omstrukturerade om sin kundsupport till att bara vara online. I ditt fall är det solklart att CDON ska möta dina krav och sedan vända sig till tillverkaren för att få kompensation. Det är så det ska gå till eftersom kunden inte ska få lida för att leverantör X eller tillverkare Y levererat en icke fungerande produkt. Man får helt enkelt vad man betalar för.

Hade själv en rolig diskussion med deras support för snart två år sedan. De hade rea på diverse prylar och i denna rea så lyckades jag hitta min NH-D14 billigt. Så jag beställde den utan att titta på vilken version det var. När jag fick hem den så visade sig det vara LGA-2011 versionen utan ett LGA-1155 monteringskit. Så jag tar kontakt med CDON och förklarar att jag beställt fel och undrar om de kan sända ett monteringskit (till vilket jag självfallet skulle betala). Fick som svar att monteringskit inte säljs separat. Det komiska är att de sålde kiten på hemsidan men de inte hade inne några. Slutade med att jag köpte kitet billigt hos en lokal återförsäljare. CDONs kundservice verkar bestå mest av okunniga klåpare.

Skrivet av justinbeaver:

Använd hjärnan nu... Återförsäljare ska inte sälja returnerade varor som nya

Skickades från m.sweclockers.com

Ändå är CDON.com några av de största syndarna av detta. Finns en drös med trådar här på forumen som vittnar om hur någon beställt en sprillans ny vara och fått uppenbart använda varor i paketet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Anser personligen man inte borde få lämna tillbaka testade kretsar som körts med kunders egna utrustning. Kasst nätaggregat, ESD, skadade ledningsbanor, överspänning (OC), korrumperad mjukvara etc. gör att risken för att produkten har fått en latent defekt som inte kan ses med ögat är för stor. Saker som en butik skulle anta var den nya kundens fel och inte den tidigare ägarens.

Visst, det är en bekvämlighet som konsument men även en oro då risken för att man köper defekta produkter ökar markant. Jag skulle inte t.ex. vilja ha ett grafikkort som har körts med ett åldrat Ace Of Sweden nätaggregat...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

CDON har alltid varit halvkassa med deras kundservice och ännu sämre sedan de omstrukturerade om sin kundsupport till att bara vara online. I ditt fall är det solklart att CDON ska möta dina krav och sedan vända sig till tillverkaren för att få kompensation. Det är så det ska gå till eftersom kunden inte ska få lida för att leverantör X eller tillverkare Y levererat en icke fungerande produkt. Man får helt enkelt vad man betalar för.

Hade själv en rolig diskussion med deras support för snart två år sedan. De hade rea på diverse prylar och i denna rea så lyckades jag hitta min NH-D14 billigt. Så jag beställde den utan att titta på vilken version det var. När jag fick hem den så visade sig det vara LGA-2011 versionen utan ett LGA-1155 monteringskit. Så jag tar kontakt med CDON och förklarar att jag beställt fel och undrar om de kan sända ett monteringskit (till vilket jag självfallet skulle betala). Fick som svar att monteringskit inte säljs separat. Det komiska är att de sålde kiten på hemsidan men de inte hade inne några. Slutade med att jag köpte kitet billigt hos en lokal återförsäljare. CDONs kundservice verkar bestå mest av okunniga klåpare.

Ändå är CDON.com några av de största syndarna av detta. Finns en drös med trådar här på forumen som vittnar om hur någon beställt en sprillans ny vara och fått uppenbart använda varor i paketet.

Ja har råkat ut för de mesta så jag har rätt bra koll på vad man har rätt till. Har själv även jobbat på support tidigare och vi fick order om att inte upplysa kunderna om vilka rättigheter de hade, men om kunden själv hävdade sina rättigheter så gick vi såklart med på de.

I ditt fall är ju kundnöjdheten lika med noll antar jag, vilket gör att man letar andra ställen att köpa ifrån om man kan.

Sen att använda varor säljs igen är inget stort problem tycker jag sålänge de inte har någon inverkan på produkten. Det ska inte synas eller märkas. Att företag säljer lätt använda produkter är förståligt för att hantera kontrollera och prissänka returnerade varor kostar sjukt mkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det skrev jag inte. Du skrev "Därmed är det fritt fram för butikerna att göra ett ett avdrag om de anser att varan på något sätt tappat i värde" och det är fel. Butikerna får inte godtyckligt dra av lite hur dom vill för att varan tappat värde.

Är det inte så att den nya lagstiftningen både är bättre och sämre för konsumenten.

Precis som du skriver kan man nu använda varan i större utsträckning, men ändå ångra sig (dock kan värdeavdrag tillkomma). Men det gäller också åt andra hållet, dvs har man förstört eller slängt förpackningen så kan man få ett värdeavdrag oavsett i vilken uträckning man undersökt själva varan. (tidigare ansågs inte förpackningen vara en särskilt viktig del av produkten).
Detta förutsatt att man inte måste förstöra förpackningen för att ö.h.t kunna undersöka varan.

Det jag vill säga är att det är lättare för företag att göra värdeavdrag nu, än vad det var innan. Självklart skall ett giltigt själ anges till varför varan har tappat i värde, inte bara "du har öppnat förpackningen".

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

@philipborg: Eftersom ESD är en myt enligt majoriteten på SC så borde det inte vara ett probem Skämt åsido, så länge tillverkare inte erbjuder ett säkrare eller bättre sätt för oss konsumenter att utvärdera en produkt utan att, som den svagare parten, behöva bära hela risken för kostnaden själva så är det bra med ångerrätten tycker jag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@philipborg: Eftersom ESD är en myt enligt majoriteten på SC så borde det inte vara ett probem Skämt åsido, så länge tillverkare inte erbjuder ett säkrare eller bättre sätt för oss konsumenter att utvärdera deras produkter utan att som den svagare parten skall behöva bära hela risken själva så är det bra med ångerrätten.

Men snälla kan ni inte sluta nu med era tester. Hur mycket får ni testa NÅT som ni köper annars utanför "elektronikvärlden". ICA som exempel. "Hmmmm den köttbiten ser god ut. Den öppnar jag och luktar på och sen steker upp den så jag är säker på att den är god innan jag betalar för den". " Snygg bil, Jag beställer en som byggs i Tyskland/valfritt land för den jag provkörde är ju inte exakt som den som jag sen ska köpa. Tycker jag inte om den så lämnar jag tillbaka den". Osv osv. Det är ju vansinnigt att tro att detta kommer fungera i längden.
Sen han som "lånade" laptopen över en helg för att LAN'a gör mig riktigt förbannad. Hur fan är du funtad egentligen???

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Men snälla kan ni inte sluta nu med era tester. Hur mycket får ni testa NÅT som ni köper annars utanför "elektronikvärlden". ICA som exempel. "Hmmmm den köttbiten ser god ut. Den öppnar jag och luktar på och sen steker upp den så jag är säker på att den är god innan jag betalar för den". " Snygg bil, Jag beställer en som byggs i Tyskland/valfritt land för den jag provkörde är ju inte exakt som den som jag sen ska köpa. Tycker jag inte om den så lämnar jag tillbaka den". Osv osv. Det är ju vansinnigt att tro att detta kommer fungera i längden.
Sen han som "lånade" laptopen över en helg för att LAN'a gör mig riktigt förbannad. Hur fan är du funtad egentligen???

De finns alltid de som utnyttjar lyckor i lagen eller tar genvägar. Vad som gör mig förbannad är när dessa ruttna ägg börjar diktera villkoren för alla andra.
Din infantila retorik faller dessutom som en fura eftersom konsumentlagar inte fungerar på det sättet så som du verkar tro. Så innan du börjar böla nästa gång om något du inte begriper, ta några minuter och fundera anledningen till att konsumentlagar uppkommit till att börja med. Det skulle i alla fall gynna eventuell saklig diskussion om du nu är intresserad av en sådan eller bara spyr ogenomtänkt galla.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

De finns alltid de som utnyttjar lyckor i lagen eller tar genvägar. Vad som gör mig förbannad är när dessa ruttna ägg börjar diktera villkoren för alla andra.
Din infantila retorik faller dessutom som en fura eftersom konsumentlagar inte fungerar på det sättet så som du verkar tro. Så innan du börjar böla nästa gång om något du inte begriper, ta några minuter och fundera anledningen till att konsumentlagar uppkommit till att börja med. Det skulle i alla fall gynna eventuell saklig diskussion om du nu är intresserad av en sådan eller bara spyr ogenomtänkt galla.

Snälla upplys mig gärna vad dom är till för och hur detta påverkas av det jag skrev ovan.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Är det inte så att den nya lagstiftningen både är bättre och sämre för konsumenten.

Personligen lutar jag åt att den ny lagstiftningen är sämre. Dels för att undersökningsmöjligheterna (utan avdrag) i min uppfattning har stramats åt och dels för att jag inte blivit klar om huruvida rätten att ångra när man "undersökt för mycket" beror på butikens goda vilja (dvs om dom kan neka).

Stavfel
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Cranzle:

Hejsan, jag köpte ett R9 390 på CDON och nu ett tag senare hamnade 390X på rea. Jag tänkte då att jag kunde använda ångerrätten och beställa 390X:et istället. Men nej det går inte.

Men jag är helt säker på att ångerrätt ska få användas även vid bruten förpackning, det är väl hela poängen med grejen? Att man ska kunna testa produkten och SEN då ha möjlighet att returnera det om det inte är vad man förväntade sig.

Och det bör jag ha rätt i om ni kollar konsumenträttens hemsida här: http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Angerratt...

Står ju längst ner "Konsumenten har rätt att undersöka varan". Och jag har kunnat göra det på andra hemsidor utan problem, är det bara CDON som är scumbags eller är det något jag missat?

Supporten säger bara till mig "För att du ska kunna utnyttja din ångerrätt måste varan vara oanvändoch eventuell plombering måste vara obruten. Om varan är användeller skadad och inte går att sälja kan vi inte acceptera returen.

Jag hittade också detta på lagen.nu:

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Jag tog grafikkortet och stoppade in det i datorn. Det är väl inte tillräckligt för att säga att produkten är förändrad? Det är så nära oförändrad det går att komma imo. Antar att det är CDON som avgör detta?

Och på den andra delen så har jag bara gjort det som är nödvändigt för att testa kortet. Jag kopplade in två PCI-kablar och skruvade fast det i chassit. Det är väl de enda åtgärder jag gjort och det bör inte vara några problem?

Vad säger ni? Stämmer detta? Är CDON boven eller är jag inte påläst?

Hejsan!

Beklagar att du fått felaktig information vid kontakt med vår support. Självklart har du rätt att öppna förpackningen, testa produkten och sedan nyttja dig av ångerrätten i det fall du inte är nöjd när det kommer till hemelektronikprodukter. De enda krav som måste uppfyllas är att du kontaktat oss om en önskan om att ångra köpet, alternativt skickat returen, inom 14 dagar från dess att du mottog varan. Originalkartong och alla medföljande tillbehör måste även medfölja för att returen ska kunna godkännas som ånger.

Jag skickar dig ett PM - återkom gärna med order- eller kundnummer där, så hjälper vi dig med returinstruktioner!

Mvh,
Adam
CDON.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

Hejsan!
Originalkartong och alla medföljande tillbehör måste även medfölja för att returen ska kunna godkännas som ånger.

Är inte så säker på att kravet på originalförpackning är giltigt.

"Det handlar till exempel om företag som skriver att ångerrätten är kortare än 14 dagar eller att varan måste skickas tillbaka oöppnade eller i originalförpackning." - http://www.privataaffarer.se/nyaaffarer/verktygsladan/sa-fung...

"Framförallt är det informationen om ångerrätten som brister. På vissa håll saknas informationen helt och hållet, medan andra företag skriver att den är kortare än 14 dagar eller ställer felaktiga krav på att varorna ska skickas tillbaka oöppnade eller i originalförpackning." - http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/konsument/varanna...

Däremot är det möjligt att lagändringen i juni 2014 öppnat upp för att säljaren kan kräva ersättning för införskaffandet av ny förpackning, åtminstone i de fall där det varit möjligt att undersöka varan utan att göra åverkan på förpackningen, dvs där kunden har gjort mer än vad som krävts för att fastställa varans egenskaper och funktion och därmed blivit ansvarig för eventuell värdeminskning.

(Vad gäller tillbehör är jag mer osäker, men om de inte är en väsentlig del av varan skulle det vara rimligt att det även i detta fall innebär att kunden är ersättningsskyldig snarare än att ångerrätten förverkas. Har någon kännedom om ett nyare fall där detta prövats så dela gärna med er av denna information.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

(Vad gäller tillbehör är jag mer osäker, men om de inte är en väsentlig del av varan skulle det vara rimligt att det även i detta fall innebär att kunden är ersättningsskyldig snarare än att ångerrätten förverkas. Har någon kännedom om ett nyare fall där detta prövats så dela gärna med er av denna information.)

Nu spekulerar även jag men vågar nog sätta en krona eller två på att om en retur inte är komplett så kan den nog inte betraktas som fullbordad.

Dock är det symptomatisk idag att man måste börja gråta ut i media eller på forum innan någon tar en på allvar. Det är en lite trist utveckling rent generellt i samhället att företag (och andra inrättningar) inte ser någon vinst i att vara serviceinriktade från början. Jag har själv bara köpt en CD som jag fick returnera utan kostnad så min erfarenhet är bra men denna och andra trådar gör att jag skulle tänka på en och två gånger innan jag beställer från CDON igen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

så kan man få ett värdeavdrag oavsett i vilken uträckning man undersökt själva varan. (tidigare ansågs inte förpackningen vara en särskilt viktig del av produkten).

Så här säger ARN i det ärende jag hänvisade till tidigare (jag har strukit under den relevanta delen):

"Nämnden konstaterar att en varas värdeminskning ska ersättas i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion (2 kap 15 § 2 distansavtalslagen, jfr artikel 14.2 i direktivet om konsumenträttigheter). I lagens förarbeten uttalas att bedömningen ska göras utifrån vilken typ av vara det är fråga om.".

Mao, så länge som man inte hanterat varan i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion så kan inte handlaren yrka på något avdrag alls.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Så här säger ARN i det ärende jag hänvisade till tidigare (jag har strukit under den relevanta delen):

"Nämnden konstaterar att en varas värdeminskning ska ersättas i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion (2 kap 15 § 2 distansavtalslagen, jfr artikel 14.2 i direktivet om konsumenträttigheter). I lagens förarbeten uttalas att bedömningen ska göras utifrån vilken typ av vara det är fråga om.".

Mao, så länge som man inte hanterat varan i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion så kan inte handlaren yrka på något avdrag alls.

Då känns det som att det inte är någon direkt skillnad mot den tidigare lagtexten ang "väsentligen oförändrat skick".

Vilket är bra antar jag.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ptah:

Ja har råkat ut för de mesta så jag har rätt bra koll på vad man har rätt till. Har själv även jobbat på support tidigare och vi fick order om att inte upplysa kunderna om vilka rättigheter de hade, men om kunden själv hävdade sina rättigheter så gick vi såklart med på de.

I ditt fall är ju kundnöjdheten lika med noll antar jag, vilket gör att man letar andra ställen att köpa ifrån om man kan.

Sen att använda varor säljs igen är inget stort problem tycker jag sålänge de inte har någon inverkan på produkten. Det ska inte synas eller märkas. Att företag säljer lätt använda produkter är förståligt för att hantera kontrollera och prissänka returnerade varor kostar sjukt mkt.

Kundnöjdheten är inte på topp.. Det kan jag lugnt säga. Däremot har jag inte haft med CDONs kundservice nog mycket att göra för att förkasta den helt. Däremot drar jag mig ifrån att köpa från CDON så länge de inte har överdrivet mycket bättre pris på det jag vill ha i jämförelse med Webhallen/Inet som båda är mitt förstaval och NetOnNet som är mitt andra (eftersom de har en lagershop här i Umeå). Detta pga. alla trådar som dykt upp här på Sweclockers med ungefär samma innehåll..

Skrivet av 2000+:

Precis som du skriver kan man nu använda varan i större utsträckning, men ändå ångra sig (dock kan värdeavdrag tillkomma). Men det gäller också åt andra hållet, dvs har man förstört eller slängt förpackningen så kan man få ett värdeavdrag oavsett i vilken uträckning man undersökt själva varan. (tidigare ansågs inte förpackningen vara en särskilt viktig del av produkten).
Detta förutsatt att man inte måste förstöra förpackningen för att ö.h.t kunna undersöka varan.

Det jag vill säga är att det är lättare för företag att göra värdeavdrag nu, än vad det var innan. Självklart skall ett giltigt själ anges till varför varan har tappat i värde, inte bara "du har öppnat förpackningen".

I detta fallet så är den aspekten ingen större skillnad gentemot den tidigare lagen. Iallafall inte i praktiken där återlämnande av vara via öppet köp krävde att förpackningen var i nog bra skick för återförsäljning. Annars blev återköpet nekat.

Skrivet av P-son78:

Om något är vansinnigt så är det din liknelse. Man kan inte jämföra hårdvara med matprodukter.

Skrivet av CDON.COM:

Hejsan!

Beklagar att du fått felaktig information vid kontakt med vår support. Självklart har du rätt att öppna förpackningen, testa produkten och sedan nyttja dig av ångerrätten i det fall du inte är nöjd när det kommer till hemelektronikprodukter. De enda krav som måste uppfyllas är att du kontaktat oss om en önskan om att ångra köpet, alternativt skickat returen, inom 14 dagar från dess att du mottog varan. Originalkartong och alla medföljande tillbehör måste även medfölja för att returen ska kunna godkännas som ånger.

Jag skickar dig ett PM - återkom gärna med order- eller kundnummer där, så hjälper vi dig med returinstruktioner!

Mvh,
Adam
CDON.com

Alltid kul när den officiella butiken svarar i dessa trådar (eloge till dig) däremot är det mindre kul att det måste till en tråd för att bollen ska sättas i rullning. Det är inte heller första gången just eran kundsupport nekar till öppet köp/ reklamationsärenden (Eftersom det dyker upp en tråd för jämnan här på Sweclockers om just detta) så ni på CDON.com borde se över eran kundsupport helt klart. Kunden är prio ett till en viss gräns men ibland får man känslan av att priset och företaget kommer i första och andra hand medan kunden kommer i fjärde.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu spekulerar även jag men vågar nog sätta en krona eller två på att om en retur inte är komplett så kan den nog inte betraktas som fullbordad.

Dock är det symptomatisk idag att man måste börja gråta ut i media eller på forum innan någon tar en på allvar. Det är en lite trist utveckling rent generellt i samhället att företag (och andra inrättningar) inte ser någon vinst i att vara serviceinriktade från början. Jag har själv bara köpt en CD som jag fick returnera utan kostnad så min erfarenhet är bra men denna och andra trådar gör att jag skulle tänka på en och två gånger innan jag beställer från CDON igen...

Om man med tillbehör menar typ nätverkskabel (vid köp av en router), engelsk plugg för nätadaptern och liknande så är jag helt enig med att det skall finnas med vid retur. Jag tänkte mest på saker som registreringskort, ihopvikt A4 med snabbguide och liknande. Vad gäller sådant så torde det påverka värdet högst marginellt. Frågan är var gränsen skall dras...tejpbiten som höll ihop plastpåsen som omslöt nätadaptern, måste den vara med vid retur för att varan skall anses komplett?

Permalänk
Medlem

Sett till hur ånegerrätten är uttryckt tycker jag att CDON gjorde fel men i det långa loppet är beteenden likt TS sådant som orsakar högre priser och kanske t.o.m. inskränkning av ångerrätten.
Intentionen lär knappast ha varit att man ska kunna returnera produkten efter att ha använt den ett tag och sedan råkar springa på något annat som man hellre vill ha. Då får man fasen stå sitt kast.
Sen ska vi inte tala om andra i det här forumet som verkar tycka att man exempelvis kan "testköpa" saker för ett LAN eller liknande och sedan lämna tillbaka prylarna efter 14 dagar utan kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om lagar är "svart-på-vitt" så faller hela syftet. Lagar skall tolkas för att vara flexibla nog att anpassas och användas vi en mängd situationer.
Om man bara drar en linje mellan "OK" och "INTE OK" så kan det bli väldigt tokigt. Lagarna blir även snabbt utdaterade och icke-relevanta för framtiden.

Var tvungen att läsa ditt och mitt inlägg ett par gånger och jag förstår fortfarande inte.
Säger vi inte samma sak?
"Lagen är skapt för att tolkas"

Mvh

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Orfi:

Var tvungen att läsa ditt och mitt inlägg ett par gånger och jag förstår fortfarande inte.
Säger vi inte samma sak?
"Lagen är skapt för att tolkas"

Mvh

Jag tolkade nog att du syftade på att det skulle vara positivt om lagar var svart-&-vita.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En av de stora anledningarna till att jag inte handlar på cdon, hör tyvärr mycket dåligt om deras kundsupport.
min flickvän han lessnat på "supporten" om man kan kalla den det, men jag fick ju säga "told you so".

men det är nog därför dom kan ha så bra priser.

personligen betalar jag lite mer för att kunna ringa eller gå in i en fysisk butik när något är fel, de flesta butiker som är snäppet dyrare brukar även ha väldigt bra support eller goodwill.

glömmer aldrig när jag fick ett defekt nätagg och dom skickade ett nytt agg med retursedeln. eller när man härligt kan gå in i butiken och berätta om felet för expediten som snabbt fattar vad man talar och och istället för att skicka varan på en lång undersökning och reperation bara ger en ny direkt, bara sådär.

det är butiker man återvänder till och gladligen berättar om för sina vänner och släkt.

MEN(finns alltid ett sådant) så förstår jag även defensiva butiker som kanske blivit blåsta av kunder mer än en gång...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

@PeCe: Majoriteten av de papperslappar som medföljer är för länder med andra säkerhetsföreskrifter och konsumentlagar så ja, där håller jag med dig; dessa kan inte vara avgörande eftersom dessa ändå saknar värde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tolkade nog att du syftade på att det skulle vara positivt om lagar var svart-&-vita.

Ah ok.
Ne, jag är glad att lagarna är ämnade för att tolkas.
Uppenbarligen är inlägg det med <hehe> Ne men jag förstår nu hur man också kan tolka det jag skrev, men var inte menat så.

Mvh

Permalänk
Medlem

Lånar tråden en snabbis. Beställde denna.
http://cdon.se/hemelektronik/acer-v246hlbd-tn-24-p36062754

Dessvärre är den pajko. Bara man slår på den utan skärmkabel i så flimrar loggan. Kopplar man in kabel blir det bara färgspel.

Hur brukar CDON göra ? Hittar bara garantiäranden på deras sida. Kan man kräva pengarna tillbaka eller skickar dom en ny ?

Permalänk
Medlem

Är det fel på den ska den så klart bytas, eller lagas. Du tar kontakt med dem via "kundservice" och klickar dig vidare för att begära deras hjälp att hävda din rätt mot Acer. Du kan även välja att själv vända dig till Acer, men personligen hade jag valt att gå via CDON. De ska stå för fraktlappar osv, om skärmen inte ska repareras på plats, eller bara bytas.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Lånar tråden en snabbis. Beställde denna.
http://cdon.se/hemelektronik/acer-v246hlbd-tn-24-p36062754

Dessvärre är den pajko. Bara man slår på den utan skärmkabel i så flimrar loggan. Kopplar man in kabel blir det bara färgspel.

Hur brukar CDON göra ? Hittar bara garantiäranden på deras sida. Kan man kräva pengarna tillbaka eller skickar dom en ny ?

Enligt lag har de krav på sig att antingen ge dig pengarna tillbaka eller ge dig en likvärdig produkt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Är det fel på den ska den så klart bytas, eller lagas. Du tar kontakt med dem via "kundservice" och klickar dig vidare för att begära deras hjälp att hävda din rätt mot Acer. Du kan även välja att själv vända dig till Acer, men personligen hade jag valt att gå via CDON. De ska stå för fraktlappar osv, om skärmen inte ska repareras på plats, eller bara bytas.
B!

Man ska alltid vända sig åt återförsäljaren först om inget annat sagts. Ärendet ska först lösas hos CDON.com och sedan får CDON vända sig till Acer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Enligt lag har de krav på sig att antingen ge dig pengarna tillbaka eller ge dig en likvärdig produkt.

Man ska alltid vända sig åt återförsäljaren först om inget annat sagts. Ärendet ska först lösas hos CDON.com och sedan får CDON vända sig till Acer.

Tack. Har mejlat dem så får se vad jag får för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skönt att vi är överens.

Skrivet av Tumnus:

Fast jag gjorde just det. Jag vände mig till CDON, och fick beskedet av deras hemsida att ACER vill hantera sina garantiärenden själva, så att man enklast tar kontakt med dem direkt. Däremot, som jag skrev att JAG hade gjort, kan man ta kontakt med CDON, så sköter de den kontakten åt en. Just skärmar och TV'apparater är man inte speciellt intresserad av att frakta fram och tillbaka, så normalt skickas det ut en servicetekniker som lagar den på plats. Vilket antagligen är orsaken till varför man med viss fördel kan vända sig direkt till ACER. Samtidigt sköter CDON enligt hemsidan sin uppgift, om man ber dem.

Skrivet av Myllerman:

Tack. Har mejlat dem så får se vad jag får för svar.

Deras första svar kommer rimligtvis bli att du bör kontakta Acer. Det ÄR den smidigaste lösningen. Sen tar man det därifrån, beroende på vad ACER säger om saken. Men kom ihåg att det ska skötas utan kostnad för dig. Skulle ACER vilja ersätta skärmen, ska CDON stå för din frakt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Deras första svar kommer rimligtvis bli att du bör kontakta Acer. Det ÄR den smidigaste lösningen. Sen tar man det därifrån, beroende på vad ACER säger om saken. Men kom ihåg att det ska skötas utan kostnad för dig. Skulle ACER vilja ersätta skärmen, ska CDON stå för din frakt.
B!

Skärmen jag beställde behövde jag använda omgående och när den var trasig fick jag lösa det på annat sätt så därför behöver jag inte skärmen och vill skicka tillbaks den. Kommer hänvisa till Ångerrätten och hoppas dom inte strular. Då detta ej är mitt / kundens fel så borde det inte vara ett problem tycker man.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tumnus:

Säljaren har enligt praxis först 3 reparationsförsök på sig (för samma fel) innan man brukar ta till återköp så man kan inte kräva det och hänvisa till lagen vid första feltillfället.
Reklamationsrätten gäller mot säljaren men garantier kan ha vilka villkor som helst men kan aldrig ge sämre skydd än reklamationsrätten eftersom den tar över om garantivillkoren är sämre för konsumenten, kunden kan alltså själv välja om garanti eller reklamation är bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan använda ångerrätten, men då kommer skärmen lagerföras, och en annan kund kommer få den hemskickad. Kanske inte idealiskt. Svår sits. Jag hade tagit kontakt med dem och varit ärlig. Skärmen defekt, behövde en akut, köpte annan. Skicka tillbaka, och förhoppningsvis skickar de inte den till någon annan kund. Egentligen antar jag att man borde kunna begära att få den lagad, och samtidigt "ångra" köpet innan ångertiden gått ut. Fast då har man ju egentligen förändrat produkten och borde nekas att ångra... Fan vet.
B!

Visa signatur