Permalänk
Medlem

Kan man köpa ett Alu case för ett Svenskt ISO Filco som i beskrivningen är gjört för ett ANSI filco?

Permalänk
Medlem

@maximm Jepp, chassina är identiska mellan ANSI och ISO

Permalänk
Medlem

Råkade ha sönder ena foten på mitt Ducky shine 3 tkl(Ta aldrig egna greijer på jobb)... Verkar vara mycket svårt att hitta reservdelar vet nån varifrån man kunde få tag på dem? Hörde att några filco fötter kunde passa också.

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av MrTobbe:

Råkade ha sönder ena foten på mitt Ducky shine 3 tkl(Ta aldrig egna greijer på jobb)... Verkar vara mycket svårt att hitta reservdelar vet nån varifrån man kunde få tag på dem? Hörde att några filco fötter kunde passa också.

Vilken del gick av? Jag har goda erfarenheter av både plastlim (epoxy) och att plastlöda ihop små detaljer. Det kan vara värt ett försök om du inte hittar nytt. Alternativt borra ur clips'et och ersätta pinnen med en liten metallstav.

Permalänk
Medlem

@Laine: På båda sidorna som fästs i tangentbordet. Kanske jag får prova epoxy tack för tipset.

Kanske jag får prova epoxy hittade en förpackning såna.

Dessa kunde passa.
http://www.keyboardco.com/product/filco-legs-one-pair.asp

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk

Har ett fint Filco Majestouch Ninja tangentbord med Cherry MX röda brytare. Dock gnisslar nu min backspace, jag vet man kan smörja den för att få bort ljudet men undrar om någon har ett förslag på vart jag köper det?

Alla tips från USA är ju Amazon.com, inte så sugen på att vänta ett halvår och betala hälftena v priset i frakt

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

Har ett fint Filco Majestouch Ninja tangentbord med Cherry MX röda brytare. Dock gnisslar nu min backspace, jag vet man kan smörja den för att få bort ljudet men undrar om någon har ett förslag på vart jag köper det?

Alla tips från USA är ju Amazon.com, inte så sugen på att vänta ett halvår och betala hälftena v priset i frakt

Är det inte @beltet som brukar rekommendera någon Biltema-olja? Finns några sidor bak i tråden om jag inte är helt ute och cyklar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Arthur Bongo:
För brytaren: Liten Pensel plus Parafinolja funkar fint också (din lokala färgaffär), Smörjolja till hårtrimmer, symaskinsolja (gör "plast-test" först på symaskinsolja).

För Stabilisatorerna: silikonfett, Glidex, armaturfett(hos din lokale Classe, VVS-affär, bilreservdelsfirma eller bygghandel)

För "normala" användare är det inte petnoga: jag tror inte att det är många av oss som skulle känna skillnad på olika oljor. Det viktigaste är att det inte skadar plasten (och inte kortsluter brytaren).

Huvudregel: "Tunnflytande smörja till brytaren/fjädern", "Lagom Tjock smörja till stabilisatorerna (ett riskorn där plast möter metall)"

Gissar att det är din stabilisator som orsakar missljudet?

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@Arthur Bongo:
...

Gissar att det är din stabilisator som orsakar missljudet?

Stämmer bra

Tack för hjälpen, väldigt uppskattat!

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem

@Arthur Bongo:

Själv köpte jag fett på jakt.se. Hittade vad som verkar vara samma fett som de säljer på Wasdkeyboards. Fick 12gr för 59kr+ frakt. Kan vara bra om man ska använda i framtiden

Länk till jakt.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Är det inte @beltet som brukar rekommendera någon Biltema-olja? Finns några sidor bak i tråden om jag inte är helt ute och cyklar!

Stämmer bra det, kollade upp databladet för krytox GPL 104. Det jag kom fram till är att det är en kompressor olja med viskositet "ISO 68". Sökte efter det i sverige och så dök biltemas kompressorolja upp. Vilken har samma viskositet och samma syfte.
Jag har kört den på alla mina tangentbord både i switchar och stabilisatorer. Tycker det har fungerat väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Stämmer bra det, kollade upp databladet för krytox GPL 104. Det jag kom fram till är att det är en kompressor olja med viskositet "ISO 68". Sökte efter det i sverige och så dök biltemas kompressorolja upp. Vilken har samma viskositet och samma syfte.
Jag har kört den på alla mina tangentbord både i switchar och stabilisatorer. Tycker det har fungerat väldigt bra.

Woho! Har alltså närminnet i någorlunda behåll.

Fick faktiskt med lite olja av mr.60% (hoz) men har inte gjort slag i saken och smort upp brytarna än. Hur gör du?
Min tanke var att använda en kanyl med lite större rör (0,5mm typ) - men vart fasiken hittar man sånt? Har ingen större lust att få en husrannsakan om jag beställer från Kina!

Förövrigt är jag gärna med om du och Vaun beställer med taobao proxy, är sugen på ett 60% case och plate för att få lite tyngd i "lillen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Fick faktiskt med lite olja av mr.60% (hoz) men har inte gjort slag i saken och smort upp brytarna än. Hur gör du?
Min tanke var att använda en kanyl med lite större rör (0,5mm typ) - men vart fasiken hittar man sånt? Har ingen större lust att få en husrannsakan om jag beställer från Kina!

Förövrigt är jag gärna med om du och Vaun beställer med taobao proxy, är sugen på ett 60% case och plate för att få lite tyngd i "lillen".

Kolla på apoteket

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Jag kör med små hobbypenslar för att applicera smörja, jag tycker det är enklare än att använda kanyler och sprutor. Bara doppa i burken och pensla på i lagom mängd.

Jag är för övrigt också intresserad av en TaoBao-runda.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på ett nytt tangentbord.
Är lite inne på Mx Blue
Vilket ska man satsa på då med bra kvalitet? vanlig svensk layout men med mediaknappar av nåt slag (knappar eller kommando Fn+f5 t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Jag lägger oljan i ett snusdoselock och sedan penslar jag med vanliga tops. Har funkat bra tycker jag. Jag har faktiskt en kanyl också(vän i vården) som jag använt för stabilisatorerna. Men det funkade nästan lika bra att ta en droppe från en tops. Blir lite mer clean med kanylen.

Jo tänkte att man skulle göra en mini taobao GB. Men håll inte andan. Jag har relativt dåligt med tid och har också dåligt med cash också. Så kommer inte bli i närmaste tiden. Men om jag ska beställa grejer så hör jag av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Alternativt gå till din tandläkare och be om ett par quick sticks, borde vara perfekt för ändamålet.

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Alternativt gå till din tandläkare och be om ett par quick sticks, borde vara perfekt för ändamålet.

Har ju faktiskt släktingar i den branchen, så det vore absolut smidigast.

Vill även tacka @khers och @beltet för tipsen!

Permalänk
Inaktiv

"Quartz" (DSA) finns på Pimpmykeyboard nu!
Envisas du med ISO-enter (som jag) så får du ta en "blank" DSA i "GKK" eller "GEC" (eller annan valfri: finns under "DSA PBT/ABS Blank Keycap Sets"). (Jag tog med några extra 1U och 1,25U också)

Jag tröttnade på att försöka hitta "Granite", de försvinner så attans snabbt från beg.marknaden! "Quartz" känns som ett fullgott alternativ! (inte gratis direkt men vem vill ha billig skit )

Jag inbillar mig (eller snarare motiverade mig för att kunna köpa det) att andrahandsvärdet nog blir rätt ok.

(DSA)
Permalänk
Permalänk
Medlem

@anon257891: Vad blev totalen med frakt? Tull på det sen?

http://imgur.com/a/1mojG

Permalänk

Mitt gamla G15 börja krångla och funderar på ett nytt tangentbord, alla rekommenderar ett mekaniskt men aldrig använt något och vill inte lägga ut mer än 600-700kr, någon som har förslag på ett för gaming och skit?

Permalänk
Inaktiv

@maximm: Alldeles för mycket gissar jag (plus moms också!).

Vågar inte kolla så noga: då kanske jag (i.e. den sunde ekonomen som bor i plånboken) ångrar mig

(beställde i fredagskväll, efter ett par whiskey, ni vet: när man tittat på "tangentbordsporr" hela kvällen och man känner att det börjar rycka i kreditkortet...)

Permalänk
Medlem

@anon257891:

Jaha, men jag är seriöst intresserad av vad det skulle kosta. Skickas det från USA? Skriver de ner värdet?

Permalänk
Inaktiv

@maximm: S.P./PMK skriver inte ner värdet eller anger "gåva". Frakten hamnade på "Shipping: $23.38 USD". (Base+num+internat+blanks+ISO)

Min beställning är på väg: kan återkoppla när den landat om den slank igenom utan moms/tull eller inte (men jag tvivlar på att den kommer slinka igenom)

Permalänk
Medlem

Jag har haft saker från SP som passerat under tullens radar, men annat som inte gjort det. Lotto kan man kalla det. Så jag räknar in tull och moms och blir glad om jag slipper betala

Permalänk
Inaktiv

@Khers:
Jo, lotto ibland, men även (från tullverket):
"
A.
En postorderförsändelse som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 500 kronor är befriad från tull, men inte från moms.
...
B.
En postorderförsändelse som innehåller utländska periodiska publikationer, eller en försändelse som inte är postorderförsändelse, med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriad från tull och moms.

Momsbefrielse gäller inte för
...
•övriga postorderförsändelser (som inte innehåller utländska periodiska publikationer).
"

Permalänk
Medlem

@anon257891: Jo, jag är medveten om tullverkets riktlinjer, men enligt min erfarenhet är det enda man kan vara säker på att man slipper betala för under 300 pix. Över 300 råder rent lotteri. Jag har fått betala moms på paket deklarerade som 350 kr och sluppit betala på paket med ett deklarerat värde >2500 kr.

Permalänk
Inaktiv

Instämmer: mycket lotteri!

f.ö.:
Har beslutsångest ang. min nästa bräda. Kan inte bestämma mig om jag ska skaffa...

1. En HHBK pro 2 (och CNC Alu chassi+novatouch stammar)

2. En Leopold FC660C (och CNC Alu chassi+novatouch stammar)

3. eller en DIY "63-68%" med 65g(cn) Zealios

Mellanslagstangenten är väl lite lurig att hitta/skaffa på HHBK och FC660C? Skulle väl kunna leva med "stock-caps" på dem (de är ju rätt bra) men nu har jag ju precis slaktat en novatouch för stammarna

Någon som har relevant input/rekommendationer/åsikter i frågan?

(på sikt kommer det ju såklart bli alla tre: frågan är vilket som jag ska börja med )

Permalänk
Medlem

@anon257891: Enkelt: HHKB. Sälj dina Novatouch sliders dyrt, glöm allt vad aluminiumchassi heter och njut av oneness with cup rubber.