Nintendo NX lanseras mars 2017

Permalänk
Melding Plague

Nintendo NX lanseras mars 2017

I en finansiell rapport tar Nintendo bladet från munnen och avslöjar att NX lanseras mars 2017. Samtidigt framkommer uppgifter om att spelkonsolen inte kommer visas upp under E3-mässan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Värt att notera att Zelda också försenas ytligare ett år, från att det skulle släppa 2015, och nu kommer den mars 2017 till NX ( samt Wii U )

Har ändå redan plockat undan min Wii U då inget mer kommer till den av värde ändå, förvisso finns ett par bekräftade spel men antar att Nintendo flyttar allt till NX som T.ex. Pikmin 4 som de inte sagt något ord sedan det bekräftades för ett år sedan att det var så got som klart.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Inaktiv

Goda chanser att den kommer med Zen och Polaris 11 eller kanske rent av Polaris 10. Synd att nya Zelda skjuts upp upp ytterligare.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt allt prat om att Wii U har en så kort livstid och att utvecklingen skulle vara påskyndad av NX. Jämfört med samtliga tidigare konsoler så har Nintendo en ny release efter 5-6 år vilket så även vore fallet för WII U/NX. Baserat på detta så borde även NES ha varit en flopp och ännu mer SNES då Virtua boy släpptes ännu tidigare (i och för sig ingen direkt ersättare till SNES).

Permalänk
Medlem

Vore kul med en riktigt lyckad Nintendo-konsol, har inte ägt en sedan SNES.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Goda chanser att den kommer med Zen och Polaris 11 eller kanske rent av Polaris 10. Synd att nya Zelda skjuts upp upp ytterligare.

Ett rykte jag hörde nyligen var att NX ska vara dubbelt så snabb som PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Ett rykte jag hörde nyligen var att NX ska vara dubbelt så snabb som PS4.

Inte så mycket att skryta med att man är dubbelt så snabb som en (vid lanseringen) 4år gammal produkt. Sedan är ju PS4 "refresh" med 4k support på G och lär vara ute i handeln tills mars 2017.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Fasen va tråkigt. hade hoppats på att det skulle komma till julhandeln...

Permalänk
Medlem

Spännande nyheter! Inte ägt en konsol på säkerligen 8-10 år. Har höga förväntningar för vad Nintendo har kokat ihop, detta känns som deras sista chans att faktiskt hålla sig kvar i konsolbranschen. Hoppas det blir bra, då blir det nog ett köp

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Datavetare

Har ett Wii U (och haft Wii samt GameCube). Inga tvivel om att Wii U varit en total katastrof vad det gäller 3:e part, men vet inte om det i praktiken gjort speciellt mycket då Nintendos egna spel ändå är huvudanledningen till att i alla fall jag köper deras konsoler idag.

Här hemma är det bara Super Mario Bros, Super Mario 3D World, Mario Kart samt Just Dance som spelats på Wii U, ändå har den konsolen används en hel del så på det stora hela har det ändå varit ett helt OK köp. Det som är så trevligt med Nintendos konsoler är att de fungerar så bra på en så bred grupp människor + flera av topptitlarna kan samtidigt spelas av fyra personer som gör det till en riktigt familjevänligt pryl.

Gillade aldrig Wii och tyvärr låter

"Det mesta pekar dock mot någon form av hybrid mellan stationärt och mobilt, där en spelkontroll med heltäckande skärm som kan tas med för spelande på språng utgör den sista delen."

rätt mycket som: tack, men nej tack för egen del. Ska ändå ge denna en chans!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Att Nintendo inte ska visa upp konsolen på E3 är ju konstigt. Att bygga upp hype inför en release är det bästa man kan göra för ökad försäljning. Och vad ska de släppa konsolen med om ett år? Var är spelen? De måste väl ha hunnit koka ihop några rimligt halvfärdiga NX spel till årets E3 som de borde kunna visa upp. Eller har de inte ens gjort några spel alls - förutom Zelda Wii U, som ja, är gjort för Wii U och alltså inte kommer göra NX-konsolen rättvisa. Det kan ju förstås hända att Nintendo har bättrat på grafiken men efter de senaste nysläppen av äldre Zeldaspel till Wii U tvivlar jag på att Nintendo bemödar sig med en ordentlig grafisk förbättring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-Hippie:

Ett rykte jag hörde nyligen var att NX ska vara dubbelt så snabb som PS4.

Så ungefär som en dator med FX8350+HD7950 då?

Jag slutade att köpa Nintendo för 20 år sedan..alla spel är så repeterade och remastered hela tiden..Typ som att köpa DLC's hela tiden..

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Det som känns mest spännande med detta är att den är så "hemlig" inte många konsoler som det varit så lite information tillgänglig om ett år innan release! Trodde själv att Wii U skulle bli min sista konsol, men får de ihop det bärbara Nintendo ekosystemet med ett stationärt på ett bra sätt så kanske det blir ett köp. Har missat många bra bärbara spel sen GBA tiden...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Synd att de missar den mycket viktiga julhandeln.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det som känns mest spännande med detta är att den är så "hemlig" inte många konsoler som det varit så lite information tillgänglig om ett år innan release! Trodde själv att Wii U skulle bli min sista konsol, men får de ihop det bärbara Nintendo ekosystemet med ett stationärt på ett bra sätt så kanske det blir ett köp. Har missat många bra bärbara spel sen GBA tiden...

Lite av mina egna tankar. Just hemlighetsmakeriet med en konsol som är så nära release gör att man blir rätt intresserad. Vid förra E3 så hade tydligen Nintendo bjudit in speltillverkare för att diskutera NX. Men väldig "hush-huch" det också. Spännande!

Permalänk
Medlem

Här är en rolig "parodi"* om NX, https://www.youtube.com/watch?v=z6_xWq-lvGo.

* Det är inte säkert att det i slutändan är en parodi - det kanske blir precis så!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

Inte så mycket att skryta med att man är dubbelt så snabb som en (vid lanseringen) 4år gammal produkt. Sedan är ju PS4 "refresh" med 4k support på G och lär vara ute i handeln tills mars 2017.

Har väl mest snackats om att nya PS4an dyker upp i höst/julhandeln och då är nog chansen liten att den får en Zen-baserad CPU. Ryktena har också pekat på att GPU prioriteras, vilket kan innebära Polaris 11, kanske 10 men även det kan innebära att nya PS4 blir slöare än Nintendos nya.

För tidigt att säga men med tanke på rykten som finns, när AMDs nya produkter väntas bli klara och kunna tillverkas så blir tidpunkter för konsollanseringar talande för vad som kan sitta i med. Då det lär handla om customlösningar gör ju att ännu mer tid behövs för att få fram kretsar.

Att AMD levererar tekniken till båda är rätt givet iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sålde mitt eget Wii U för typ 2 månader sedan. Var så missnöjd med utbudet.

Permalänk
Avstängd

Hoppas den är stark!

Permalänk

Mitt nuvarande spelbibliotek till Wii U:

Sm4sh
Mario Kart
Windwaker HD
Rayman Legends
New Super Mario+Luigi U

Om jag missat något must-have spel är jag uppriktigt intresserad av att veta för dessa är de enda som sett intressanta ut för mig. Mario 3D world också möjligen .

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Mitt nuvarande spelbibliotek till Wii U:

Sm4sh
Mario Kart
Windwaker HD
Rayman Legends
New Super Mario+Luigi U

Om jag missat något must-have spel är jag uppriktigt intresserad av att veta för dessa är de enda som sett intressanta ut för mig. Mario 3D world också möjligen .

Twilight Princess HD kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har väl mest snackats om att nya PS4an dyker upp i höst/julhandeln och då är nog chansen liten att den får en Zen-baserad CPU. Ryktena har också pekat på att GPU prioriteras, vilket kan innebära Polaris 11, kanske 10 men även det kan innebära att nya PS4 blir slöare än Nintendos nya.

För tidigt att säga men med tanke på rykten som finns, när AMDs nya produkter väntas bli klara och kunna tillverkas så blir tidpunkter för konsollanseringar talande för vad som kan sitta i med. Då det lär handla om customlösningar gör ju att ännu mer tid behövs för att få fram kretsar.

Att AMD levererar tekniken till båda är rätt givet iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke att att PS4 ska släppa en uppdatering ungefär samtidigt som Nintendo kommer ut med sin nya, gör ju faktiskt att Nintendo har en chans - så länge deras system är jämnstarkt med Sonys.

Varför tillverkas ingen konsol med Intelprocessor och Nvidiagrafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Mitt nuvarande spelbibliotek till Wii U:

Sm4sh
Mario Kart
Windwaker HD
Rayman Legends
New Super Mario+Luigi U

Om jag missat något must-have spel är jag uppriktigt intresserad av att veta för dessa är de enda som sett intressanta ut för mig. Mario 3D world också möjligen .

The Wonderful 101
Xenoblade Chronicles X
Super Mario 3D World
Super Mario Maker
Twilight Princess HD
Splatoon
Star Fox Zero
Bayonetta 1+2
Pikmin 3
Lego City Undercover
Donkey Kong: Tropical Freeze
Monster Hunter 3: Ultimate

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

NX måste verkligen leverera över allas förväntan. Jag förväntar mig suverän grafik som slår PS4:an rejält samt att Zelda och antingen ett nytt Mario/Metroid-spel ligger på bordet dag ett.

Gratis online kan nog också bli viktigt. Att de missar julhandeln är intressant beslut, ska bli kul att se hur det lönar sig.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Varför tillverkas ingen konsol med Intelprocessor och Nvidiagrafik?

Små marginaler i förhållande till investeringen, intel har förhållandevis svag grafik, nvidia har förhållandevis svag processor.
Kan har varit så från början men i efterhand har det hetat att nvidia inte "ville".

AMD kunde erbjuda en komplett plattform.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magkliarn:

Mitt nuvarande spelbibliotek till Wii U:

Sm4sh
Mario Kart
Windwaker HD
Rayman Legends
New Super Mario+Luigi U

Om jag missat något must-have spel är jag uppriktigt intresserad av att veta för dessa är de enda som sett intressanta ut för mig. Mario 3D world också möjligen .

@Gender Bender prickar in de flesta intressantaste exklusiva titlarna bra. Själv skulle jag lägga till Captain Toad: Treasure Tracker samt ZombiU. ZombiU har förvisso portats till andra plattformar men den fullständiga utgåvan med extra skärmen är exklusiv till Wii U. Är ju trots allt så spelet designades för att användas/spelas.

Skrivet av AMD-Hippie:

Med tanke att att PS4 ska släppa en uppdatering ungefär samtidigt som Nintendo kommer ut med sin nya, gör ju faktiskt att Nintendo har en chans - så länge deras system är jämnstarkt med Sonys.

Varför tillverkas ingen konsol med Intelprocessor och Nvidiagrafik?

Som @Thomaseron är inne på så kan varken Intel eller Nvidia leverera en komplett lösning. Intel har bra CPU'er men dåliga grafikkretsar. Nvidia har bra GPU'er men dåliga och ointressanta processorer. Bara AMD kan leverera bra processorer (x86 tycks ha varit extra viktigt denna gång) samt bra grafikkort. Kostnaderna drar iväg om man skulle blanda exempelvis Intel CPU och antingen AMD- eller Nvidia-grafik.

Varken Microsoft eller Sony ville sälja konsoller till förlust vilket var vad som tyngde ner speciellt Sony under förra generationen. Playstation 3 var riktigt dyr att tillverka, speciellt i början.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Som @Thomaseron är inne på så kan varken Intel eller Nvidia leverera en komplett lösning. Intel har bra CPU'er men dåliga grafikkretsar. Nvidia har bra GPU'er men dåliga och ointressanta processorer. Bara AMD kan leverera bra processorer (x86 tycks ha varit extra viktigt denna gång) samt bra grafikkort. Kostnaderna drar iväg om man skulle blanda exempelvis Intel CPU och antingen AMD- eller Nvidia-grafik.

Varken Microsoft eller Sony ville sälja konsoller till förlust vilket var vad som tyngde ner speciellt Sony under förra generationen. Playstation 3 var riktigt dyr att tillverka, speciellt i början.

Rent tekniskt skulle Nvidia kunna ha använt ARM Cortex A57 som bas för en systemkrets till spelkonsol (en CPU man bl.a. använder i Tegra X1), det hade gett ungefär samma CPU-kraft och ungefär samma perf/W som Jaguar.

Den officiella storyn verkar ju vara att AMD lade sig så lågt kostnadsmässigt att Nvidia inte ansåg det vara värt att erbjuda något med motsvarande kapacitet till motsvarande pris, man ansåg att marginalerna blev så låga att det blev ointressant. Helt fel blev det ändå inte, Nvidias börskurs har tredubblas sedan man "förlorade" upphandlingen till denna generations konsoler och även om AMD går plus på konsolerna har dessa rimligen tagit en del fokus från andra områden.

Rent tekniskt skulle nog Intel kunna jobbat med PowerVR (som man vid tidpunkten för upphandlingen av PS4/XBO var delägare i, men nu sålt till Apple) kring en komplett lösning. Men även här lär marginalerna gjort att man inte ens försökte.

IBM (som levererar CPUerna till GameCube, Wii, Wii U, PS3 och 360) såg konsolerna, trots volymerna, som "fab fillers" och den marknaden blev ointressant när man bestämde sig för att sälja sin egen kretstillverkning.

Tittar man framåt känns snarare Qualcomm eller PowerVR (om nu inte Apple helt köper detta företag) som sannolikare kommande konkurrenter kring leverantörer av konsolsystemkretsar än Nvidia (som i stället verkar söka sig mot marknader med högre marginaler). Qualcomms Kryo och ARMs Cortex A72 är idag bättre CPUer än Jaguar, men förhoppningsvis kommer framtida systemkretsar från AMD bygga på Zen på CPU-sidan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Ett rykte jag hörde nyligen var att NX ska vara dubbelt så snabb som PS4.

Skrivet av Implor:

Inte så mycket att skryta med att man är dubbelt så snabb som en (vid lanseringen) 4år gammal produkt. Sedan är ju PS4 "refresh" med 4k support på G och lär vara ute i handeln tills mars 2017.

Rykten säger att 'PS4K' ska ha en GPU som är dubbelt så kraftfull som i den vanliga PS4. Då borde ju NX vara i samma klass i så fall. Själv tror jag att prestandan i NX kommer vara i närheten av PS4 och Xone.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Att Nintendo inte ska visa upp konsolen på E3 är ju konstigt. Att bygga upp hype inför en release är det bästa man kan göra för ökad försäljning. Och vad ska de släppa konsolen med om ett år? Var är spelen? De måste väl ha hunnit koka ihop några rimligt halvfärdiga NX spel till årets E3 som de borde kunna visa upp. Eller har de inte ens gjort några spel alls - förutom Zelda Wii U, som ja, är gjort för Wii U och alltså inte kommer göra NX-konsolen rättvisa. Det kan ju förstås hända att Nintendo har bättrat på grafiken men efter de senaste nysläppen av äldre Zeldaspel till Wii U tvivlar jag på att Nintendo bemödar sig med en ordentlig grafisk förbättring.

Nintendo vill inte att det ska bli såhär:

Skrivet av AMD-Hippie:

Med tanke att att PS4 ska släppa en uppdatering ungefär samtidigt som Nintendo kommer ut med sin nya, gör ju faktiskt att Nintendo har en chans - så länge deras system är jämnstarkt med Sonys.

Varför tillverkas ingen konsol med Intelprocessor och Nvidiagrafik?

Skrivet av anon5930:

@Gender Bender prickar in de flesta intressantaste exklusiva titlarna bra. Själv skulle jag lägga till Captain Toad: Treasure Tracker samt ZombiU. ZombiU har förvisso portats till andra plattformar men den fullständiga utgåvan med extra skärmen är exklusiv till Wii U. Är ju trots allt så spelet designades för att användas/spelas.

Som @Thomaseron är inne på så kan varken Intel eller Nvidia leverera en komplett lösning. Intel har bra CPU'er men dåliga grafikkretsar. Nvidia har bra GPU'er men dåliga och ointressanta processorer. Bara AMD kan leverera bra processorer (x86 tycks ha varit extra viktigt denna gång) samt bra grafikkort. Kostnaderna drar iväg om man skulle blanda exempelvis Intel CPU och antingen AMD- eller Nvidia-grafik.

Varken Microsoft eller Sony ville sälja konsoller till förlust vilket var vad som tyngde ner speciellt Sony under förra generationen. Playstation 3 var riktigt dyr att tillverka, speciellt i början.

Första Xbox hade ju en Intel-CPU och Nvidia-GPU. Priset blev därefter

Skrivet av Yoshman:

Rent tekniskt skulle Nvidia kunna ha använt ARM Cortex A57 som bas för en systemkrets till spelkonsol (en CPU man bl.a. använder i Tegra X1), det hade gett ungefär samma CPU-kraft och ungefär samma perf/W som Jaguar.

Den officiella storyn verkar ju vara att AMD lade sig så lågt kostnadsmässigt att Nvidia inte ansåg det vara värt att erbjuda något med motsvarande kapacitet till motsvarande pris, man ansåg att marginalerna blev så låga att det blev ointressant. Helt fel blev det ändå inte, Nvidias börskurs har tredubblas sedan man "förlorade" upphandlingen till denna generations konsoler och även om AMD går plus på konsolerna har dessa rimligen tagit en del fokus från andra områden.

Rent tekniskt skulle nog Intel kunna jobbat med PowerVR (som man vid tidpunkten för upphandlingen av PS4/XBO var delägare i, men nu sålt till Apple) kring en komplett lösning. Men även här lär marginalerna gjort att man inte ens försökte.

IBM (som levererar CPUerna till GameCube, Wii, Wii U, PS3 och 360) såg konsolerna, trots volymerna, som "fab fillers" och den marknaden blev ointressant när man bestämde sig för att sälja sin egen kretstillverkning.

Tittar man framåt känns snarare Qualcomm eller PowerVR (om nu inte Apple helt köper detta företag) som sannolikare kommande konkurrenter kring leverantörer av konsolsystemkretsar än Nvidia (som i stället verkar söka sig mot marknader med högre marginaler). Qualcomms Kryo och ARMs Cortex A72 är idag bättre CPUer än Jaguar, men förhoppningsvis kommer framtida systemkretsar från AMD bygga på Zen på CPU-sidan.

Förstår inte varför IBM (och till viss del Motorola också) bara gav upp PowerPC

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Bayonetta 1+2

Bra tips, hade missat det fanns en specialversion till WiiU!
Resten föll mig inte i smaken (förutom 3D world som jag planerar inskaffa)

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket