Philips BDM4350UC - 43 tums IPS 4k skärm (ersätter BDM4065UC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Kan bekräfta att Ergotron Neo-Flex® Widescreen Lift Stand 33-329-085 passar 120% till även denna.
Man får skärmen längre ner, ca 2-3 cm från bordet vilket ger en bra vinkel och står mycket stabilt!.

Hur högt står skärmen annars från bordet med sina original ben?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Inget BB, inga döda pixlar vad jag har hittat.
Var noga med att välja DP 1.2 (1.1 orginal), då får du ut 60Hz.

27" på sidan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chronq:

http://forumbilder.se/F9IMQ/bdm4350.JPG

Inget BB, inga döda pixlar vad jag har hittat.
Var noga med att välja DP 1.2 (1.1 orginal), då får du ut 60Hz.

27" på sidan!

Mera mera mera :).
Hur är det med eftersläp i spel?
Varit på och testat överklocka panelen?
Skalningen till 1080p, 1440p för spel verkar det fungera? Eller blir det "suddigt"?

Förlåt för alla frågor.... men sitter o "hovrar" över köp knappen på en sånhär

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem

Under den korta tiden jag haft den känner jag inga eftersläpningar eller "lagg" pga. skärmen.
Jag är dock ingen hardcore FPS spelare. Inte testat att OCa den, det får någon annan göra först

Ser ingen "suddighet", Började spela primal i 1080p utan min vetskap. Tyckte det såg bra ut haha.
Sen gick jag in i Video inställningarna och såg att jag körde i 1080p, ändrade till 4k och satan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chronq:

Under den korta tiden jag haft den känner jag inga eftersläpningar eller "lagg" pga. skärmen.
Jag är dock ingen hardcore FPS spelare. Inte testat att OCa den, det får någon annan göra först

Ser ingen "suddighet", Började spela primal i 1080p utan min vetskap. Tyckte det såg bra ut haha.
Sen gick jag in i Video inställningarna och såg att jag körde i 1080p, ändrade till 4k och satan!

Ja, om man inte märker att man kör i 1080p så lär den ju skala vettigt
Tack för svaren.

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem

Vill dock påpeka att jag ser viss "inbränning" från bakgrunden när jag tex. ser en film. Vet inte om detta beror på att den är ny, skall fortsätta ha ögonen på detta.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Chronq:

Vill dock påpeka att jag ser viss "inbränning" från bakgrunden när jag tex. ser en film. Vet inte om detta beror på att den är ny, skall fortsätta ha ögonen på detta.

Håll oss uppdaterade om detta!

Min skickas väl den 30'e som komplett skrivit, så först efter det kan jag utsätta den för ett bokstavligt stress-test på denna punkten med just inbrännigen

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Norpade en från webhallen, tänkte först vänta på lite recensioner men...ain't nobody got time for that!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av EliteSweden:

Norpade en från webhallen, tänkte först vänta på lite recensioner men...ain't nobody got time for that!

Du får bli en i gänget som är med och gör dem

Välkommen till klubben då!

Visa signatur

Permalänk

Backlight bleed? Någon som kollat?

Permalänk
Medlem

Första intrycket av skärmen var WOW vilken j***a skärm. Det märks att den är större än BDM4065UC vilket för mig är positivt.
Det första jag gjorde var att kontrollera om den hade några döda pixlar eller BLB. Efter närmare titt så kunde jag inte hitta några döda pixlar alls. BLBen ser mycket värre ut på bilden jag tog än vad det gör i verkligheten. Den första timmen jag använt skärmen ser det ut att vara en riktig bra skärm. Kommer hårdtest den de kommande dagarna.

Bild 1: Vit

Bild 2: Svart

Bild 3: Röd

Bild 4: Grön

Bild 5: Blå

Permalänk

Någon som fått från dustinhome än? Väntar på tre st därifrån, står bara att förhands info är mottagen på posten sedan tisdags.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nokialogoshop: Min kommer ifrån DustinHome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleee:

@nokialogoshop: Min kommer ifrån DustinHome

Salleee, Har du märkt av Ghost-"burn in"?

Jag hade en svartvit bakgrund samt chrome öppet (Vitt bakgrund på hemsidan) under ca 30 minuter, När jag sedan drog igång en film såg jag såg spår av detta i filmen. Var det "svart" i filmen, såsom i starten såg jag inget. Men när filmen började så såg jag spår av detta i bilden? Denna försvan sedan långsamt.

Observera att jag hade "gaming" på med hög kontrast. Ställde in "office" så har jag inte uppleft det. Kan vara så att jag inte är van vid hur en IPS funkar.

Förutom denna grej så är jag sjukt nöjd med skärmen, så mycket yta, 4K samt snabb respons går inte att hitta för detta pris. Riktigt impad, känns som ett klipp trots att man betalade ordinarie pris!

Permalänk
Skrivet av Salleee:

Första intrycket av skärmen var WOW vilken j***a skärm. Det märks att den är större än BDM4065UC vilket för mig är positivt.
Det första jag gjorde var att kontrollera om den hade några döda pixlar eller BLB. Efter närmare titt så kunde jag inte hitta några döda pixlar alls. BLBen ser mycket värre ut på bilden jag tog än vad det gör i verkligheten. Den första timmen jag använt skärmen ser det ut att vara en riktig bra skärm. Kommer hårdtest den de kommande dagarna.

Bild 1: Vit
http://s32.postimg.org/7wtiqt3xx/IMG_0466.jpg

Bild 2: Svart
http://s32.postimg.org/5cye3m9th/IMG_0468.jpg

Bild 3: Röd
http://s32.postimg.org/v0lri72ut/IMG_0471.jpg

Bild 4: Grön
http://s32.postimg.org/ibse19ulx/IMG_0472.jpg

Bild 5: Blå
http://s32.postimg.org/f1411e4ol/IMG_0473.jpg

http://s32.postimg.org/do2b9ozn9/IMG_0478.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=E3yvnQ-gkS4

Tack för bra info.
Från vilket avstånd tog du bilderna, ungefär? 50 cm? 100 cm? (kamera till skärm)

Funderar på om denna arm klarar vikten:
M VESA Gas Lift Arm Single

Enligt tillverkaren ska den klara 10 kg, och skärmen väger 9,2 kg.

Och det krävs en adapter (100x100 -> 200x200), t ex denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chronq:

Salleee, Har du märkt av Ghost-"burn in"?

Jag hade en svartvit bakgrund samt chrome öppet (Vitt bakgrund på hemsidan) under ca 30 minuter, När jag sedan drog igång en film såg jag såg spår av detta i filmen. Var det "svart" i filmen, såsom i starten såg jag inget. Men när filmen började så såg jag spår av detta i bilden? Denna försvan sedan långsamt.

Observera att jag hade "gaming" på med hög kontrast. Ställde in "office" så har jag inte uppleft det. Kan vara så att jag inte är van vid hur en IPS funkar.

Förutom denna grej så är jag sjukt nöjd med skärmen, så mycket yta, 4K samt snabb respons går inte att hitta för detta pris. Riktigt impad, känns som ett klipp trots att man betalade ordinarie pris!

Jag har inte märkt något sånt på min skärm. Har haft webbläsaren uppe i ca 1h och efter drog jag igång en film men inga spår av webbläsaren där bara själva filmen.

Skrivet av vanlighalsning:

Tack för bra info.
Från vilket avstånd tog du bilderna, ungefär? 50 cm? 100 cm? (kamera till skärm)

Funderar på om denna arm klarar vikten:
M VESA Gas Lift Arm Single

http://i.imgur.com/4zChsAC.jpg

Enligt tillverkaren ska den klara 10 kg, och skärmen väger 9,2 kg.

Och det krävs en adapter (100x100 -> 200x200), t ex denna.

Jag tog bilderna på cirka 70cm avstånd.
Jag har Eurimex Kema Monitor Arm och Roxcore R-6 Vesa-omvandlare. Riktigt nöjd med den armen.

Permalänk
Medlem

Tänkte själv köra med dom bordsstativ jag redan har. Funkar allt och skärmen känns ok så får de bli en till senare.

Modellen heter "Ergotron MX Desk Mount LCD Arm", den är egentligen ämnad för skärmar upp till 30" men tror nog att det kommer funka, iaf i mitt fall då jag vill få ner den nämre bordet och inte högre än originalstativet.

EDIT: Stativet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=496408
Behövs dock en 100x100 till 200x200 adapter likt den "vanlighalsning" länkade tidigare.

Kan återkomma om hur det blev.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Är det någon som kan bekräfta hur skärmfiltret ser ut på denna enhet ?

Är det blankt, högblankt eller matt ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu börjat se mörka skuggar på ljus bakgrund.
Det var när jag spelade Assetto Corsa och DiRT Rally som de svarta konstanta skuggorna dyker upp.

Någon mer som har samma problem?

Tog en bild på hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleee:

Jag har nu börjat se mörka skuggar på ljus bakgrund.

Oroväckande..
Undrar om det är någon variant på samma problem som Chronq nämnde?
... undrar även om det har någon koppling till det där "bandet" jag såg tvärs över skärmen på panelen på Dustinmässan.. Det kanske var någon burn-in liknande det också?

Börjar nästan kännas som det skulle kunna vara ett fabriksfel detta.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W:

Jag överväger starkt på att returera skärmen.
Det är väldigt jobbigt då man klart och tydligt märker svarta molnen så fort det är vit bakgrund :(.
På bilden jag tog så är den väldig mild. I verkligheten ser man det tydligare.

Permalänk
Medlem

@Salleee Jag har sökt vidare ang. detta. Det verkar kallas "image retention" och är tydligen vanligt på IPS-skärmar och skall inte vara permanent.
Se:
https://www.youtube.com/watch?v=sbR2VhHLuW0
(Se hela)

Vet inte hur jag personligen skall ställa mig till detta. När jag kör på "office" läget får jag knappt någonting (Brightness på 65, Gaming har det på 100) detta skall tydligen påverka en hel del.
Ipads osv. uppvisar samma problem.

Hittade ett fint test:
https://marco.org/rmbp-irtest.html

Detta kan vara lämpligt att använda vid ärende mot dustin (om dom vill att du skall ta bilder).

Dock somsaggt så vettefan hur jag skall göra, skärmen är så najs. Och för priset så vet jag inte vad jag skall hitta som är i närheten. Skall testa några dagar med officeläget om det duger!

Sjukt snygg dock:

Mvh

Permalänk
Medlem

Ni som tidigare har haft föregående modell från Philips 40 tum va, hur är bildkvaliteten på den nya 43 tum ips jämfört med den förra?

Permalänk
Medlem

Fick hem skärmen tidigare idag, har kör den ett par timmar och allt verkar funkar bra...hittintills i alla fall.

Inga superbilder så ni får ta det för vad det är. Står en 27" till höger.

@andreas_dock
Ang anti-glare filtret så skulle jag säga att det är halvblankt eller halvmatt, svårt att avgöra vilket. Men är definitivt mer blankt än säg DELL's 30" skärmar.

Märkte dock att om du har ett fönster bakom dig med starkt ljus så får du nån konstig regnbågseffekt, antar att det är anti-glare filtret som gör det. Åter igen inget som uppstår på DELL's 30" skärmar. Inget problem för egen del då rummet alltid är mörktlagt, men kanske kan ha betydelse för någon annan.

Verkar inte uppstå av en vanlig ljuskälla, likt en lampa som synes.

Ur kartong känndes det som att färgerna var kalla, drog mot magenta och allt var något urvattnade. Körde en färgkalibrering med hjälp av en Datacolor Spyder 4 PRO och la även gamman på 2.4 istället, känndes bättre efter det.

Gamman kan man även ändra i skärmens inställningar, går från 1.8 till 2.6. Temperaturen och färger kan också ändras manuelt om man så önskar. Tror man kan komma relativt nära mer korrekta färger även utan hårdvarukalibrering om man pillar lite där.

Så måste väl säga att jag är nöjd, ingen speciell IPS-glow kan jag se heller. Har 6st andra IPS-skärmar och 4 av dom är klart värre på den fronten. Vad det gäller färgerna så skulle nog säga att den utan problem går att redigera foton på, även om det kanske inte räcker hela vägen fram.

Fick ut 99% av sRGB och 75% av AdobeRGB på Philips skärmen och som jämförelse mot Dell U3011 Ultrasharp 30 där jag fick 100% sRGB och 97% AdobeRGB.

Ljusstyrkan är kanske lite åt det svaga hållet. Har jag på 100% så känns mer att att den vore ställd på 50% i jämförelse mot mina andra skärmar, och detta är är ändå i ett helt mörktlagt rum. Gillar ljusstarka skärmar när jag redigerar foton så det är möjligt att du känner annorlunda.

Och om det är någon som är intresserad av att veta vad för VESA-adapter som passar om ni tänker köra med eget stativ så tog jag lite bilder på det med.

Tog en från Deltaco. Webhallen hade den.

Fick med skruvar til både skärm och till själva plattan. Även brickor och distanser om man behöver.

Plattan har försänkta skruvhål, så inget som kommer att ligga emot baksidan av monitorn.

Hade heller inga problem med att använda "Ergotron MX Desk Mount LCD Arm"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=496408

Kan givetvis inte höja skärmen mer än ca 6 cm över bordet, men spelar ingen roll för egen del då jag vill ha den så lågt som möjligt.

Permalänk
Medlem

4K porr på den ni damn nice price den har iaf

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chronq:

@Salleee Jag har sökt vidare ang. detta. Det verkar kallas "image retention" och är tydligen vanligt på IPS-skärmar och skall inte vara permanent.
Se:
https://www.youtube.com/watch?v=sbR2VhHLuW0
(Se hela)

Vet inte hur jag personligen skall ställa mig till detta. När jag kör på "office" läget får jag knappt någonting (Brightness på 65, Gaming har det på 100) detta skall tydligen påverka en hel del.
Ipads osv. uppvisar samma problem.

Hittade ett fint test:
https://marco.org/rmbp-irtest.html

Detta kan vara lämpligt att använda vid ärende mot dustin (om dom vill att du skall ta bilder).

Dock somsaggt så vettefan hur jag skall göra, skärmen är så najs. Och för priset så vet jag inte vad jag skall hitta som är i närheten. Skall testa några dagar med officeläget om det duger!

Sjukt snygg dock:
http://i66.tinypic.com/148hkbk.jpg

Mvh

snygg och min fråga är hur många hertz orkar den med ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

En fråga till alla som är lite petiga: Jobbar med video/grafik osv och vet att förra philipsen 40" var för bred, d.v.s. pixlarna var inte kvadratiska utan rektangulära, så att alla bilder blev bredare på skärmen än de var i verkligheten.

Den här nya verkar också ha samma defekt, i och med att effektiv visningsyta är 953 (H) x 543 (V) vilket inte verkar vara 16:9 utan snarare 15,8:9 d.v.s. denna verkar också inte ha kvadratiska pixlar. De skriver att Bildpunktavstånd 0,2451 x 0,2451 mm men detta verkar inte stämma om man tittar på effektiv visningsyta.

Har googlat men verkar som att ingen hunnit titta på detta ännu. Man vill ju gärna att skärmen ska representera det man tittar på så rättvisande som möjligt. Någon som har mer info om detta?

Permalänk
Avstängd

Nu vill jag med ha min få hoppas komplett har fort in dom igår och dom packar den imon:) vilken bjässe 43 tum 4k YUM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

Nu vill jag med ha min få hoppas komplett har fort in dom igår och dom packar den imon:) vilken bjässe 43 tum 4k YUM!

Är det ingen som är intresserad av Dells:s kommande 43 tums 4k Ips skärm med premium panel garanti och dessutom matt yta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Är det ingen som är intresserad av Dells:s kommande 43 tums 4k Ips skärm med premium panel garanti och dessutom matt yta?

Inte jag gillade inte hur den såg ut!