Permalänk

BSoD på windows installation!

Hejsan idag så fick jag mina nya delar som jag snabbt la ihop.
Allting funkade fint och i Bios så känner datorn igen alla ram minnen, SSD disken och CPU...
Sedan nu när jag försöker installera windows så får jag en BSoD alltså en blue screen of death på det sista steget i windows installern alltså "Installera windows uppdateringar" På BSoD:en som jag får står det klart och tydligt att jag ska kolla om alla mina komponenter är rätt installerade med drivrutiner etc. Sedan så kommer jag inte längre än detta? Windowset som jag försöker installera är Windows 7 Home Premium på skiva som jag har köpt legitimt så det är ingen illegal nerladdning eller liknande. Modekortet jag använder mig av är ett ASUS Z170 Pro gaming.

Så snälla skulle någon hjälpa mig har varit utan dator i en vecka nu och behöver verkligen den till mina studier etc. och då jag spenderade 12k på skiten så ska man ju tro att saken ska fungera rätt.

Permalänk
Medlem

Har du provat att installera Windows utan att vara uppkopplad?

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Skrivet av ågren:

Har du provat att installera Windows utan att vara uppkopplad?

nej har alltid haft ethernet kabeln i ska testa det! tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Om problemet alltid uppstår vid samma punkt i installationen beror det förmodligen på kompatibilitetsproblem med någon windowsuppdatering. Ifall du installerar Windows utan att vara uppkopplad bör du komma förbi det steget i installationen men det är möjligt att du får samma fel igen när du väl kopplar upp dig och försöker uppdatera.

Ett tips är att du uppdaterar drivrutinerna till moderkort m.m. innan du försöker att uppdatera Windows.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Skrivet av ågren:

Om problemet alltid uppstår vid samma punkt i installationen beror det förmodligen på kompatibilitetsproblem med någon windowsuppdatering. Ifall du installerar Windows utan att vara uppkopplad bör du komma förbi det steget i installationen men det är möjligt att du får samma fel igen när du väl kopplar upp dig och försöker uppdatera.

Ett tips är att du uppdaterar drivrutinerna till moderkort m.m. innan du försöker att uppdatera Windows.

Du är seriöst ett helgon... Jag försökte och det funkade på direkten eller först fick jag en error efter hela windows installationen men jag sket i den och starta om datorn och boom så kördes windows på direkten... vet inte hur jag skulle kunna tacka dig seriöst....

Permalänk
Skrivet av ågren:

Nu fick jag en annan BSoD när jag installerar modekort drivers... aja windows verkar funka nu iallafall

Permalänk
Skrivet av ågren:

Får exakt samma drivers BSoD dom förrut men nu får jag den inuti windows har du någon blekaste aning om vad det skulle kunna vara? installerar bara modekort driverserna med disken som jag fick med och första gången tog det ungefär 10minuter att få BSoDen medans nu tar det bara någon sekund efter jag har börjat med modekort driversen installern.

Permalänk

Just nu så blue screenar jag på allt... Fick dock igång modekort drivrutinerna på femte försöket och där funkar allt just nu alltså ethernet etc. Jag har internet tillgång men mer än så har jag inte. Har försökt tankat senaste drivrutinerna för min gpu (asus 970 strix) genom ASUS sida och fick äntligen ner den men har blue screenat 3 gånger irad på installern. Någon som kan hjälpa mig? På den blue screenen jag nu får står det exakt samma sak som förut alltså att jag ska kolla om alla komponenter och sånt är installerade på rätt sätt med drivrutiner etc....
Kan också tillägga att jag bara får Blue Screen när jag ändrar upplösningen till 1080p eller om jag laddar en installer eller liknande. Om jag bara har datorn igång och surfar internet med skit upplösningen som är default så funkar allt perfa utan bluescreen

Permalänk
Hedersmedlem

Har man blåskärmar ingår en körning med Memtest86 för att utesluta hårdvarufel.

Baserat på allt jag läst om andras erfarenheter så skulle jag vara tveksam att köra W7 med Skylake pga olika kompatibiltetsproblem. Det var en av anledningarna till att jag valde X99 istället. Har inget mer konkrekt dock, utan där får eventuellt andra berätta som verkligen kör W7 med Skylake.

Lista alltid alla delar som den klistrade tråden föreslår.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@<SoluTion>: Som sagts ovan är memtest obligatoriskt(tycker jag) att köra. Du hittar det här: http://www.memtest.org/

Minnesproblem finns det många som har haft/har: https://www.google.se/search?q=Z170+PRO+GAMING&oq=Z170+PRO+GA...

Kompatibla minnen: http://www.asus.com/se/supportonly/Z170%20PRO%20GAMING/HelpDe...

Annars så är väl senaste BIOS en bra ide: http://www.asus.com/se/supportonly/Z170%20PRO%20GAMING/HelpDe...

Lycka till

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

Har också för mig att det inte ska fungera med windows 7 + skylake. Vill man ha windows 7 måste man ha som nyast x99.

Permalänk
Skrivet av Gustav.Henrik:

Har också för mig att det inte ska fungera med windows 7 + skylake. Vill man ha windows 7 måste man ha som nyast x99.

Okej när jag kommer hem idag så ska jag försöka med en ny win 8 eller win 8.1 installation men tack för hjälpen iallafal!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av QuantumPersuader:

@<SoluTion>: Som sagts ovan är memtest obligatoriskt(tycker jag) att köra. Du hittar det här: http://www.memtest.org/

Minnesproblem finns det många som har haft/har: https://www.google.se/search?q=Z170+PRO+GAMING&oq=Z170+PRO+GA...

Kompatibla minnen: http://www.asus.com/se/supportonly/Z170%20PRO%20GAMING/HelpDe...

Annars så är väl senaste BIOS en bra ide: http://www.asus.com/se/supportonly/Z170%20PRO%20GAMING/HelpDe...

Lycka till

Då det står klart och tydligt på BSoD:en jag får att det är problem med drivrutiner etc. Så jag tror Ram minnerna ska vara okej. Iallafall när jag kommer hem ikväll så ska jag försöka med en win 8/8.1 installation om inte det funkar så drar jag ner memtest och kollar det. Tack för hjälpen iallafall

Permalänk
Hedersmedlem

Man bör alltid köra memtest86 om man får blåskärmar eftersom minnesfel ger följdfel i allt annat, t ex de drivrutiner som läses in i det eventuellt defekta minnet.

Flera tipsar om memtest, ändå väljer du bort det, synd.

Ett allmänt reflektion är att vara öppen för felsökningstips, annars riskerar du missa en massa annan hjälp. Jag hoppar t ex alltid denna typen av trådar om jag märker att trådskaparen struntar i felsökningstipsen eller inte orkar lista delarna när man får frågan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Man bör alltid köra memtest86 om man får blåskärmar eftersom minnesfel ger följdfel i allt annat, t ex de drivrutiner som läses in i det eventuellt defekta minnet.

Flera tipsar om memtest, ändå väljer du bort det, synd.

Ett allmänt reflektion är att vara öppen för felsökningstips, annars riskerar du missa en massa annan hjälp. Jag hoppar t ex alltid denna typen av trådar om jag märker att trådskaparen struntar i felsökningstipsen eller inte orkar lista delarna när man får frågan.

Då jag är nästan 100 på att det inte är ett minnes fel så utesluter jag memtest temporärt. Dessutom har jag ett annat 16gb DDR4 Corsair ram som jag kommer kolla med om det inte funkar med mina Kingston hyperx nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Win 7 fungerar utmärkt på Skylake, men är lite bökig att installera pga brist på USB stödet. Det går dock att slipstreama in i installationsdisken (även NVMe och GPT boot). Att slipstreama in funktioner är guld värt om man vill förinstallera alla patcherna eller drivare. Man bör inte köra in Win7 TRM tex... utan SP1 iaf.

Skrivet av <SoluTion>:

Då jag är nästan 100 på att det inte är ett minnes fel så utesluter jag memtest temporärt. Dessutom har jag ett annat 16gb DDR4 Corsair ram som jag kommer kolla med om det inte funkar med mina Kingston hyperx nu.

Det troliga är som @MultiMan säger, minnesfel.
@<SoluTion> Skylake är ökända för att ha minnes-kompatibilitetsproblem, och det du troligen behöver göra är att uppdatera BIOSet. Så uteslut det inte!

Vissa tillverkare kan göra detta utan CPU/RAM, vissa får man sätta i en ensam sticka och få igång ett stabilt system och uppdatera via USB sticka ute i BIOS själv. (Inte i Windows!). Jag tror att Asus har möjligheten att uppdatera utan både minne och allt, men du kan testa en sticka RAM och i BIOS om du vill.

De hjälper inte att byta RAM, utan du måste byta mjukvaran i BIOS för att det ska bli stabilt. Där finns 10 st! nya BIOS versioner för just ditt moderkort, där detta står på de flesta typ:
Enhance memory compatibility.
Improve system stability
Enhance compatibility with some memory.

Så... där har du troligen ditt fel.
Senaste versionen är: BIOS 1206 (Z170 PRO GAMING)

Det kan också vara drivrutinsfel, vilket gör att man får ev hitta kompatibla drivare, men jag tror mer på minnes problemen ovan. Vissa tillverkare har bättre eller sämre stöd för Win 7, utan tvekan. Man får kolla efter tillverkarens info om Win 7 är med i stödda OS eller inte. Chipsetet och USB problemet går att gå runt dock, ganska enkelt.
Med tanke på att Asus har både fix för Skylake Win 7 install och drivare för Win 7 i sin lista så bör de ha fullgott stöd för det.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-K/DE164_100_...

https://downloadcenter.intel.com/download/25476/Windows-7-USB...
Finns som sagt sätt att patcha in USB3 stödet rakt i Win 7 installer, enkelt.

Permalänk

Först och främst vill jag säga tack för alla tips etc. Men då jag är i skolan och inte kommer hem förens halv 6 så körde jag datorn till en kompis som under dagen ska kolla upp den. Jag sa till honom att försöka installera Windows 10 då enligt Microsoft själva är det, det bästa OS:et för Skylake om det inte skulle funka sa jag åt honom att köra memtest och uppdatera BIOS etc. Återkommer i kväll om svar iallafal!

Permalänk

Då min kompis som skulle försöka fixa datorn inte hade tid så blir jag desvärre tvungen att ta saken i egna händer. Idag när jag startade datorn så bootade jag win7 utan problem och installerade dessutom Grafikrutinerna helt utan problem. Men min mus är fortfarande hackig som bara den och på enhetshanteraren så känner inte datorn av någon av usb:sen förrutom musen och tagentbordet som det står ett gult tecken över...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Win 7 fungerar utmärkt på Skylake, men är lite bökig att installera pga brist på USB stödet. Det går dock att slipstreama in i installationsdisken (även NVMe och GPT boot). Att slipstreama in funktioner är guld värt om man vill förinstallera alla patcherna eller drivare. Man bör inte köra in Win7 TRM tex... utan SP1 iaf.

Det troliga är som @MultiMan säger, minnesfel.
@<SoluTion> Skylake är ökända för att ha minnes-kompatibilitetsproblem, och det du troligen behöver göra är att uppdatera BIOSet. Så uteslut det inte!

Vissa tillverkare kan göra detta utan CPU/RAM, vissa får man sätta i en ensam sticka och få igång ett stabilt system och uppdatera via USB sticka ute i BIOS själv. (Inte i Windows!). Jag tror att Asus har möjligheten att uppdatera utan både minne och allt, men du kan testa en sticka RAM och i BIOS om du vill.

De hjälper inte att byta RAM, utan du måste byta mjukvaran i BIOS för att det ska bli stabilt. Där finns 10 st! nya BIOS versioner för just ditt moderkort, där detta står på de flesta typ:
Enhance memory compatibility.
Improve system stability
Enhance compatibility with some memory.

Så... där har du troligen ditt fel.
Senaste versionen är: BIOS 1206 (Z170 PRO GAMING)

Det kan också vara drivrutinsfel, vilket gör att man får ev hitta kompatibla drivare, men jag tror mer på minnes problemen ovan. Vissa tillverkare har bättre eller sämre stöd för Win 7, utan tvekan. Man får kolla efter tillverkarens info om Win 7 är med i stödda OS eller inte. Chipsetet och USB problemet går att gå runt dock, ganska enkelt.
Med tanke på att Asus har både fix för Skylake Win 7 install och drivare för Win 7 i sin lista så bör de ha fullgott stöd för det.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-K/DE164_100_...

https://downloadcenter.intel.com/download/25476/Windows-7-USB...
Finns som sagt sätt att patcha in USB3 stödet rakt i Win 7 installer, enkelt.

Jag fattar inte detta som jag sa nyss så verkar allt funka fint nu förrutom USB enheter som mus etc. Den är på tok så hackig och datorn känner inte ens igen några usb enheter förrutom musen och tagentbordet som det står ett gult tecken över... Är det några drivers som jag ska tanka? isåfall vilka?

Permalänk
Skrivet av <SoluTion>:

Jag fattar inte detta som jag sa nyss så verkar allt funka fint nu förrutom USB enheter som mus etc. Den är på tok så hackig och datorn känner inte ens igen några usb enheter förrutom musen och tagentbordet som det står ett gult tecken över... Är det några drivers som jag ska tanka? isåfall vilka?

Nevermind där kom första bluescreen igen dock fick jag en annan som det stog något mer overbuffed...? Så antar att det är något med minnerna så ska dra ner memtest nu och kolla med det.

Permalänk

update: Efter att ha kört memtest så har ett ram minne fått antal erors så just nu kör jag på en som jag vet fungerar och ska försöka installera windows 10.

Permalänk
Skrivet av <SoluTion>:

update: Efter att ha kört memtest så har ett ram minne fått antal erors så just nu kör jag på en som jag vet fungerar och ska försöka installera windows 10.

https://gyazo.com/0503df998e6af626f9f1fd6e00d52711
Någon som har en blekaste om varför dom inte känner igen usb enheterna? :S
Problemet verkade vara ett ram minne kör just nu med endast ett som jag vet fungerar. Annars verkar allt annat fungera helt utan problem förrutom USB saken. Allt annat verkar funka och jag kunde tanka hem gyazo helt utan problem

Permalänk

Sista updaten:
Jag fick allt att fungera nu. Problemet var att ett av ram minnerna var sönder men som tur va så hade jag ett par gamla ddr4 minnen som jag la in och datorn har funkat perfa sedan dess.
Jag uppdaterade också OS till Windows 10 och allt har åkt på jävligt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av <SoluTion>:

https://gyazo.com/0503df998e6af626f9f1fd6e00d52711
Någon som har en blekaste om varför dom inte känner igen usb enheterna? :S
Problemet verkade vara ett ram minne kör just nu med endast ett som jag vet fungerar. Annars verkar allt annat fungera helt utan problem förrutom USB saken. Allt annat verkar funka och jag kunde tanka hem gyazo helt utan problem

USB är känslig för minnesfel också.
Se även till att du tar ner rätt drivare till USB kontrollerna från moderkorttillverkaren. Dessa behövs verkligen för Windows 7.

Skrivet av <SoluTion>:

Sista updaten:
Jag fick allt att fungera nu. Problemet var att ett av ram minnerna var sönder men som tur va så hade jag ett par gamla ddr4 minnen som jag la in och datorn har funkat perfa sedan dess.
Jag uppdaterade också OS till Windows 10 och allt har åkt på jävligt bra!

Så det var nog en bra ide att testa minnena trots allt. Så heder till @MultiMan för att ha hittat felet redan igår. Bra att du hittade felet dock

PS. @<SoluTion>
Istället för att citera om och om igen, testa redigera knappen. Du kan även citera flera i ett svar (som jag gjort i denna) bara genom att klicka citera flera på alla du vill svara på, sen ta besvara alla i slutet. Det sparar lite tråd-spam vilket gör moderatorerna lite gladare också.