Windows 10. Hur fungerar det när jag formaterar om?

Permalänk
Medlem

Windows 10. Hur fungerar det när jag formaterar om?

Hej!

Jag tänkte eventuellt uppdatera till win10 nu medans det finns tillgängligt gratis, hur fungerar det när jag vid tillfälle eventuellt vill formatera om burken? Sitter just nu på win7 och det är i så fall den skivan jag kommer använda. Mitt win10 kommer väl försvinna, men frågan är då om jag kan uppdatera till win10 kostnadsfritt igen eller inte?

mvh

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hej!

Jag tänkte eventuellt uppdatera till win10 nu medans det finns tillgängligt gratis, hur fungerar det när jag vid tillfälle eventuellt vill formatera om burken? Sitter just nu på win7 och det är i så fall den skivan jag kommer använda. Mitt win10 kommer väl försvinna, men frågan är då om jag kan uppdatera till win10 kostnadsfritt igen eller inte?

mvh

Ja det är bara att installera Windows 10 direkt, du behöver inte installera Windows 7 först då, när tian ber om nyckel så hoppar du också bara över del delen.

Går även att installera Windows 10 utan att ha Windows 7 installerat först, dvs på en ej uppdaterad win 7 dator, i det fallet anger du Windows 7 nyckel vid Windows 10 installation, detta så länge uppdateringen är gratis.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja det är bara att installera Windows 10 direkt, du behöver inte installera Windows 7 först då, när tian ber om nyckel så hoppar du också bara över del delen.

Går även att installera Windows 10 utan att ha Windows 7 installerat först, dvs på en ej uppdaterad win 7 dator, i det fallet anger du Windows 7 nyckel vid Windows 10 installation, detta så länge uppdateringen är gratis.

Hur håller dem koll på detta då? Ip baserat eller ?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hur håller dem koll på detta då? Ip baserat eller ?

Maskinvaru-ID eller liknade. För att vara riktigt säker på det, kan du gå in under Settings -> Update & Security-> Activation
Ser du ut så här

Dvs, under Product Key: "Windows 10 on this device is activated with a digital entitlement" så är det inga problem o ominstallera o du behöver i så fall inte heller ange någon produktnyckel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Maskinvaru-ID eller liknade. För att vara riktigt säker på det, kan du gå in under Settings -> Update & Security-> Activation
Ser du ut så här
http://i.imgur.com/MnXpLpO.png
Dvs, under Product Key: "Windows 10 on this device is activated with a digital entitlement" så är det inga problem o ominstallera o du behöver i så fall inte heller ange någon produktnyckel

Nu säger den att min cpu ej stöds... vad i?!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

@scj: Här ser du hur man gör en ny och helt ren Windows 10 installation med DVD skiva genom att ta bort alla partitioner på SSD/HDD https://www.youtube.com/watch?v=E49IjCMKU4g

Men eftersom du troligen inte har någon skiva så kan du skapa ett bootbart USB minne som innehåller Windows 10 installationsfilerna genom att ladda hem och köra verktyget MediaCreationTool som du kan hämta från denna sida, klicka på "Ladda ned verktyget nu" https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

När du sedan vill boota USB minnet och installera Windows 10 så är det bara att stoppa in USB minnet i en USB port och starta om datorn och samtidigt trycka på funktionstangenten F11, då bör du få upp en bootmeny där du kan välja boota USB minnet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv

Alla som vill hinna uppgradera innan 29 juli borde ju kunna vänta eftersom de ändå måste köpa W10 någongång i framtiden när man köper ny hårdvara.

Förstår inte varför man ska stressa in denna "gratis" version. Den är ju bara gratis tills du måste uppgradera hårdvaran. Eftersom W10 blir den sista versionen så blir ju alla tvugna att pröjsa förr eller senare ändå...

Kan förstå ifall man behåller nuvarande hårdvara sålänge det fungerar för att sedan gå över till alternativa operativsystem.

Förklara gärna hur ni tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Alla som vill hinna uppgradera innan 29 juli borde ju kunna vänta eftersom de ändå måste köpa W10 någongång i framtiden när man köper ny hårdvara.

Förstår inte varför man ska stressa in denna "gratis" version. Den är ju bara gratis tills du måste uppgradera hårdvaran. Eftersom W10 blir den sista versionen så blir ju alla tvugna att pröjsa förr eller senare ändå...

Kan förstå ifall man behåller nuvarande hårdvara sålänge det fungerar för att sedan gå över till alternativa operativsystem.

Förklara gärna hur ni tänker.

Går i viss mån ändra hårdvaran på en uppdaterad till Win 10 dator utan problem..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Sötast
Skrivet av Crockett:

Alla som vill hinna uppgradera innan 29 juli borde ju kunna vänta eftersom de ändå måste köpa W10 någongång i framtiden när man köper ny hårdvara.

Förstår inte varför man ska stressa in denna "gratis" version. Den är ju bara gratis tills du måste uppgradera hårdvaran. Eftersom W10 blir den sista versionen så blir ju alla tvugna att pröjsa förr eller senare ändå...

Kan förstå ifall man behåller nuvarande hårdvara sålänge det fungerar för att sedan gå över till alternativa operativsystem.

Förklara gärna hur ni tänker.

Varför skulle man vara tvungen att behålla samma hårdvara menar du? Win10 är väl inte en OEM installation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Alla som vill hinna uppgradera innan 29 juli borde ju kunna vänta eftersom de ändå måste köpa W10 någongång i framtiden när man köper ny hårdvara.

Förstår inte varför man ska stressa in denna "gratis" version. Den är ju bara gratis tills du måste uppgradera hårdvaran. Eftersom W10 blir den sista versionen så blir ju alla tvugna att pröjsa förr eller senare ändå...

Kan förstå ifall man behåller nuvarande hårdvara sålänge det fungerar för att sedan gå över till alternativa operativsystem.

Förklara gärna hur ni tänker.

Min Windows 10 är ej kopplad till min dator utan till mitt Windows konto

Kör man OEM och uppdaterar så får man ju självklart en OEM av Windows 10
Har du en retail blir det en retail och du kan installera den på vilken dator du vill..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Varför skulle man vara tvungen att behålla samma hårdvara menar du? Win10 är väl inte en OEM installation?

Skrivet av fermia:

Min Windows 10 är ej kopplad till min dator utan till mitt Windows konto

Kör man OEM och uppdaterar så får man ju självklart en OEM av Windows 10
Har du en retail blir det en retail och du kan installera den på vilken dator du vill..

Under uppdateringen till W10 registreras hårdvaran hos microsoft och en generisk licensnyckel används. Retail eller OEM på den tidigare licensen spelar ingen roll, det blir samma hårdvarulåsta W10-licens i vilket fall.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crockett:

Alla som vill hinna uppgradera innan 29 juli borde ju kunna vänta eftersom de ändå måste köpa W10 någongång i framtiden när man köper ny hårdvara.

Förstår inte varför man ska stressa in denna "gratis" version. Den är ju bara gratis tills du måste uppgradera hårdvaran. Eftersom W10 blir den sista versionen så blir ju alla tvugna att pröjsa förr eller senare ändå...

Kan förstå ifall man behåller nuvarande hårdvara sålänge det fungerar för att sedan gå över till alternativa operativsystem.

Förklara gärna hur ni tänker.

Har man köpt windows (7 eller senare) i retail version så är även windows 10 retail efter uppgraderingen och då kan man flytta hur man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Under uppdateringen till W10 registreras hårdvaran hos microsoft och en generisk licensnyckel används. Retail eller OEM på den tidigare licensen spelar ingen roll, det blir samma hårdvarulåsta W10-licens i vilket fall.

Exakt!

Kan det vara så att majoriteten som vill hinna uppgradera, inte förstått detta?

Blir ju bara en förskjutning av betalningen i praktiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Under uppdateringen till W10 registreras hårdvaran hos microsoft och en generisk licensnyckel används. Retail eller OEM på den tidigare licensen spelar ingen roll, det blir samma hårdvarulåsta W10-licens i vilket fall.

Skillnaden är att, ifall man har retail, så kan man aktivera licensen på annan hårdvara med samma nyckel hur mycket man vill precis som man kunde med sin W7-retail eller vad man nu hade. Jag fick precis göra det efter moderkorts- och processorbyte då windows inte ansåg att det var samma dator längre och det var inga problem att använda den W8-retail-nyckel jag utgick från.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skillnaden är att, ifall man har retail, så kan man aktivera licensen på annan hårdvara med samma nyckel hur mycket man vill precis som man kunde med sin W7-retail eller vad man nu hade. Jag fick precis göra det efter moderkorts- och processorbyte då windows inte ansåg att det var samma dator längre och det var inga problem att använda den W8-retail-nyckel jag utgick från.

När du aktiverade licensen igen gjorde du en ny licensuppgradering och registrerade ny hårdvara hos Microsoft. Lycka till att göra sådana gratisuppgraderingar efter den tjugonåntingste juli.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Microsoft Windows 10*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Efter Windows 10 Anniversary Update som kommer den 2 augusti så kan man koppla windows licensen till Microsoft kontot och då bör det inte vara några problem att aktivera Windows 10 på ett nytt moderkort http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-afte...

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

Efter Windows 10 Anniversary Update som kommer den 2 augusti så kan man koppla windows licensen till Microsoft kontot och då bör det inte vara några problem att aktivera Windows 10 på ett nytt moderkort http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-afte...

Ok. Då förstår jag bättre. Enda problemet blir väl för de som vill använda Windows utan Ms-konto. Smart gjort av Microsoft...

Permalänk
Medlem

@Crockett:

Man kanske kan loga in med sitt MS-konto och aktivera Windows, och sedan byta till sitt lokala konto. Hoppas jag iaf.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Under uppdateringen till W10 registreras hårdvaran hos microsoft och en generisk licensnyckel används. Retail eller OEM på den tidigare licensen spelar ingen roll, det blir samma hårdvarulåsta W10-licens i vilket fall.

Jag har då kört min Win 10 Pro på 2 olika maskiner och inte ens behövt aktivera bara verifiera..Inte samtidigt dock

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

När du aktiverade licensen igen gjorde du en ny licensuppgradering och registrerade ny hårdvara hos Microsoft. Lycka till att göra sådana gratisuppgraderingar efter den tjugonåntingste juli.

Det var ingen licensuppgradering, nyckeln var redan uppgraderad och således behövdes bara en verifiering. Har man en retail-licens till W7/8/8.1 och uppgraderar så är det fortfarande en retail-licens vilket innebär att man har rätt att flytta den hur mycket man vill. Det står tydligt i avtalet för uppgraderingen och är enkelt (well) att verifiera genom att kolla vad man har för licens (funkar i Windows 8 och framåt), starta en kommandotolk som admin och kör nedan:

cd/ Licensingdiag.exe -report %userprofile%\desktop\report.txt

Sen kommer du att ha en textfil på skrivbordet med namnet report.txt med en massa intressant info, men det viktiga för vår diskussion är:

<ActiveProductKeyChannel>Retail</ActiveProductKeyChannel>

Och enligt avtalet så får man flytta en retail-licens hur mycket man vill.