Permalänk
Medlem

Programmering 2

Hej, jag håller på dra ut håret här och skulle behöva hjälp, jag gör en dart uppgift i programmering 2 men det vill inte funka, uppskattar all hjälp.

1. Man börjar med att lägga till alla spelare som ska vara med genom att ange deras namn.
2. Spelarna kastar i tur och ordning. När det är en spelares tur att kasta står hans namn på
skärmen.
3. Spelaren kastar 3 pilar som kan ge 0-20 poäng per pil. (max 60p per runda) Varje kast läggs
manuellt in i datorn förutom om Dator spelar.
4. Därefter är det nästa spelares tur.
5. Den spelare vars totala summa på alla kast är över 301 poäng först vinner. (Vi bryr oss inte
om att man måste gå jämt ut – se dock nedan för svårare version.)
6. När en spelare har vunnit ska hans namn visas på skärmen varefter alla hans pil-kast skrivs ut
för hur han kastade. Varje serie av 3 pil-kast ska visas så att man förstår hur varje omgång har
kastats.
7. Ni kan själva välja om rundan spelas klart när någon uppnått maxpoängen.

namespace ConsoleApplication1
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Game My_game = new Game();
My_game.Playgame();

}

}

class Game
{
public List<Player> player_list = new List<Player>();

public void PlayGame();
}

Console.WriteLine("Välkommen till dartZ");
player_list.Add(new Player("Durotan"));
player_list.Add(new Player("Thrall"));
player_list.Add(new Player("Garrosh"));

int I = 0;
foreach (var Player in player_list)
{
Console.ForegroundColor = ConsoleColor.Yellow;
Console.WriteLine("It's " + spelare + " turn to throw the darts!");
Console.WriteLine("");
dart += 3;
if (I < score.Count)
{
X = score[I];
}
else
{
X = 0;//Poängen ska samlas i en hög(variabel) för varje spelare som skrivs ut eftersom
}
while (dartz >= 1)
{
Random random = new Random();
int randomvalue = random.Next(0, 60);
Console.ForegroundColor = ConsoleColor.DarkGreen;
Console.WriteLine(spelare + " got " + randomvalue);
Console.ReadLine();
dartz--;
X += randomvalue;
}
score.Add(X);
I++;
Console.ForegroundColor = ConsoleColor.DarkBlue;
Console.WriteLine("Score: " + X);
}
public void AddPlayer(string name);

}

class Player
}
public string name;
public List<turn> runda_list = new List<turn>();;

Permalänk
Medlem

Vad får du för error ? Vad är det som inte funkar? Vad är score för variabel/class? Ser den inte någonstans

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Ursäkta - har inget svar på din programmeringsfråga, vill dock poängtera att man kan få mer än 20p per pil. Du kanske dock väljer att skippa t.ex 2x & 3x fälten?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Vad får du för error ? Vad är det som inte funkar? Vad är score för variabel/class? Ser den inte någonstans

Hej, får elva errors, massa error med listan med namnen, jag är ganska ny inom programmering, jag försökte skapa score men fattar inte exakt vart den ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneko01:

Hej, får elva errors, massa error med listan med namnen, jag är ganska ny inom programmering, jag försökte skapa score men fattar inte exakt vart den ska vara.

Skriv dina errors

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

@Dakkie: Error 1 A namespace cannot directly contain members such as fields or methods C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 28 10 ConsoleApplication13

Error 2 Expected class, delegate, enum, interface, or struct C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 29 30 ConsoleApplication13

Error 3 Expected class, delegate, enum, interface, or struct C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 30 30 ConsoleApplication13

Error 4 Expected class, delegate, enum, interface, or struct C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 31 30 ConsoleApplication13

Error 5 Expected class, delegate, enum, interface, or struct C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 42 33 ConsoleApplication13

Error 6 Type or namespace definition, or end-of-file expected C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 43 17 ConsoleApplication13

Error 7 'Program.Game' does not contain a definition for 'Playgame' and no extension method 'Playgame' accepting a first argument of type 'Program.Game' could be found (are you missing a using directive or an assembly reference?) C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 13 21 ConsoleApplication13

Error 8 The type or namespace name 'Spelare' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?) C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 21 21 ConsoleApplication13

Error 9 The type or namespace name 'Spelare' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?) C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 21 53 ConsoleApplication13

Error 10 The type or namespace name 'I' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?) C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 42 31 ConsoleApplication13

Error 11 The type or namespace name 'IAttribute' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?) C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 42 31 ConsoleApplication13

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneko01:

@Dakkie: Error 1 A namespace cannot directly contain members such as fields or methods C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 28 10 ConsoleApplication13

Error 2 Expected class, delegate, enum, interface, or struct C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 29 30 ConsoleApplication13

Error 3 Expected class, delegate, enum, interface, or struct C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 30 30 ConsoleApplication13

Error 4 Expected class, delegate, enum, interface, or struct C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 31 30 ConsoleApplication13

Error 5 Expected class, delegate, enum, interface, or struct C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 42 33 ConsoleApplication13

Error 6 Type or namespace definition, or end-of-file expected C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 43 17 ConsoleApplication13

Error 7 'Program.Game' does not contain a definition for 'Playgame' and no extension method 'Playgame' accepting a first argument of type 'Program.Game' could be found (are you missing a using directive or an assembly reference?) C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 13 21 ConsoleApplication13

Error 8 The type or namespace name 'Spelare' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?) C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 21 21 ConsoleApplication13

Error 9 The type or namespace name 'Spelare' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?) C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 21 53 ConsoleApplication13

Error 10 The type or namespace name 'I' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?) C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 42 31 ConsoleApplication13

Error 11 The type or namespace name 'IAttribute' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?) C:\Users\Enes\Documents\Visual Studio 2010\Projects\ConsoleApplication13\ConsoleApplication13\Program.cs 42 31 ConsoleApplication13

Tycker den skriver ganska tydligt vad det är fel. De flesta verkar ha att göra med att du försöker använda dig av saker du inte har skapat/definerat innan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Tycker den skriver ganska tydligt vad det är fel. De flesta verkar ha att göra med att du försöker använda dig av saker du inte har skapat/definerat innan.

jag försöker lägga klassen player men det funkar inte hur jag än gör, vet inte vad jag gör för fel, kanske ngn här kan förenkla den lite elr nåt

Permalänk

Fixat

Jag har löst ditt nuvarande problem.
Om du kollar pm så kan jag förklara hur jag gjorde och ge dig ett bra svar.

Om det är några andra som undrar över problemet kommer jag lägga ut lösningen till problemet efter jag fått kontakt med OP.