Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Skrivet av Ramblemoe:

Vad är det för USB-sticka? Är du säker på att den faktiskt är 16 GB? Testa fylla den med annan data för att se om den faktiskt är så stor som OS rapporterar.
Vill minnas att en bekant hade samma problem, vet inte om han löste det.

Jag köpte den för typ 5 timmar sedan på claes ohlson. Det är en Kingston 16gb DataTraveler100.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk

Löste det nu! Om någon annan har det här problemet, se till så att ni har minst 8gb minne på hårddisken där ni har windows installerat på datorn!

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Löste det nu! Om någon annan har det här problemet, se till så att ni har minst 8gb minne på hårddisken där ni har windows installerat på datorn!

Haha, nu när du säger det så var detta exakt det problem som min vän hade. Tur att du kom på det själv, för min del hade det tagit längre tid att minnas än vad jag hade lust att spendera.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att återvända till windows 7

Jag har problem med att grafikkorts drivrutinerna krashar och jag blir tvungen att göra en hard reboot då jag blir helt utan bild då de crashar.

Jag har provat med både
Crimson Edition 16.5.2.1 Hotfix
Crimson Edition 16.3.2

Uppgraderade ifrån windows 7 professional x64 och "valde" att göra en ren installation vet inte om det betyder att den blev riktigt ren...

Hur som helst är det någon annan som stött på samma problem och har någon bättre lösning än att återvända till windows 7 ?

Har datorn som är sign dvs ett 7970 med 2500k dock för tillfället oklockad då jag nyss uppdaterat bios med hopp om kanske det skulle lösa problemet ^^

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Installera utan konto

Skall sälja en Lenovo och göra en ren installation, men går det att installera utan att skapa konto vill ju inte lämna mitt konto på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bokis:

Skall sälja en Lenovo och göra en ren installation, men går det att installera utan att skapa konto vill ju inte lämna mitt konto på datorn?

Ja, det är bara så MS vill att man ska ha uppkopplat konto (för att hålla bättre koll på kunder kanske). Går under installationen att köra lokalt konto eller ha internet avstängt. Men dom har dolt det bra efter 8.1, du får trycka på länken "skapa nytt konto" (så kan du välja lokalt), luddigt som resten av Windows nu mer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Permalänk

Här är en treminuters video på hur man gör för att rulla tillbaka installationen av Windows 10 om det är så att man hellre har Windows 7 eller 8.1.

https://www.youtube.com/watch?v=Cs-XCjTxgPc

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag äger en Compaq med Win7 (äkta) på, jag har Win10-ikonen framme för nedladdning samt att nedladdningen ligger redo i Win-update, trots detta så är det omöjligt att få den att starta!! Det står bara 0% hela jäkla tiden....
Tips på vad jag kan göra? Har rensat temp-filer, rensat mappen Downloads i C:/Windows/SoftwareDistribution men funkar ff inte att ladda ner, tuggar 0%!

Tips mottages hjärtligt, jag blir gaaalen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peckham:

Hej!
Jag äger en Compaq med Win7 (äkta) på, jag har Win10-ikonen framme för nedladdning samt att nedladdningen ligger redo i Win-update, trots detta så är det omöjligt att få den att starta!! Det står bara 0% hela jäkla tiden....
Tips på vad jag kan göra? Har rensat temp-filer, rensat mappen Downloads i C:/Windows/SoftwareDistribution men funkar ff inte att ladda ner, tuggar 0%!

Tips mottages hjärtligt, jag blir gaaalen

Testa ladda ner media creation tool från microsoft och se om det fungerar den vägen:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Scrolla ner lite och välj ladda ner verktyget nu.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till Windows 10 i förrgår och allt var frid och fröjd! Men igår gick det helt plötsligt inte att gå ut på internet... Det står "oidentifierat nätverk". Jag är sjukt dålig på allt som har med datorer att göra...! Jag har startat om både dator och router utan resultat, det är inget fel på routern, både mitt och sambons iPhones funkar utan problem! Är det någon som har en enkel lösning på detta? Den enda lösningen som vi kan komma på är att köpa ny dator 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iamia:

Uppgraderade till Windows 10 i förrgår och allt var frid och fröjd! Men igår gick det helt plötsligt inte att gå ut på internet... Det står "oidentifierat nätverk". Jag är sjukt dålig på allt som har med datorer att göra...! Jag har startat om både dator och router utan resultat, det är inget fel på routern, både mitt och sambons iPhones funkar utan problem! Är det någon som har en enkel lösning på detta? Den enda lösningen som vi kan komma på är att köpa ny dator 😅

Det man brukar göra är att ominstallera Windows

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det man brukar göra är att ominstallera Windows

Hur gör man det? 😁

Permalänk

Är det någon som har en enkel lösning på detta?

Högerklicka Startmeny > Klicka nätverksanslutningar > Högerklicka anslutningen och inaktivera >
Högerklicka anslutningen och aktivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iamia:

Hur gör man det? 😁

ja du, det skulle vara bra med lite info kanske så som vad för dator mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

ja du, det skulle vara bra med lite info kanske så som vad för dator mm

Haha! Jag kan som sagt ingenting 🙈
Det är en bärbar från samsung, rv520 heter den. Försvinner alla bilder om man installerar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iamia:

Haha! Jag kan som sagt ingenting 🙈
Det är en bärbar från samsung, rv520 heter den. Försvinner alla bilder om man installerar om?

Ja, men det beror på, jag orkar inte förklara mer. Någon annan får ta över

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hade Win 10 Pro (tidigare win 7) installerad på en ssd som jag senare sålt , har kört säker radering på disken innan.
iaf kopierade "produkt-ID" för Win 10 innan jag formaterade disken, och jag hade inte kvar någon kod förutom denna produkt-ID på 20 tecken(trodde den skulle fungera som en vanlig win10 kod).
När jag sedan försökte installera win 10 (har en annan win10 på ett usb-minne) i den nya ssdn, så uppmanades jag att ange en 25 tecken lång produktnyckel/kod vilket jag inte har! nu till min fråga, finns något sätt att kunna få min win10-kod med hjälp av denna produkt-ID som jag har kvar? har ingen skiva/kod kvar , denna win10 som jag har på ett usb-minne är skapad av en annan dator.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag köpte nyss en ny dator med en Win10 skiva, tänkte höra om det går att ladda ner ISO någonstans och sen använda koden eller måste jag använda CD-skivan som jag fick?

Om ja går den ladda ner någon annanstans än pirathamnen? Lyckades inte hitta något på microsoft hemsida...

Edit: Never mind det verkar gå att lösa.

Permalänk

Här försökt ett flertal gånger att uppgradera till win 10 från win 7, men får bara felmeddelanden. Allt laddas ner som det ska och datorn startas om för att installera win 10 men kommer bara till 2-3% så blir det blåskärm med fel: 0xc1900101 - 0x2000c, med texten installationen misslyckades i fasen SAFE_OS med ett fel under åtgärden APPLY_IMAGE.
Någon som vet hur jag kan fixa detta?

Permalänk

TIPS INFÖR UPPGRADERING W7 -> W10

(FÖRESLÅ GÄRNA ÄNDRINGAR OCH/ELLER FÖRBÄTTRINGAR av texten om något är fel eller oklart)

Efter några mardrömslika veckor har jag äntligen lyckats uppgradera båda mina huvudsystem från W7 till W10, och jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Jag kommer inte att gå in på detaljbeskrivningar om hur saker ska göras, så vet ni inte hur till exempel en defragmentering eller diskcheck går till så sök i hjälpen för Windows eller googla.

Som vanligt med Windows så handlar det mera om att försöka minimera riskerna för att något ska gå fel än om att verkligen lösa själva problemet, och ingen vet riktigt om det var tuggummit, gemet eller tejpbiten som gjorde att det till slut funkade:

VIKTIGA FÖRBEREDELSER, GÖR ALLTID DETTA FÖRST

1. Kompatibilitetstest

2. Kör en fullständig diskcheck på disken som uppgraderingen ska utföras på (i alla normala fall C:)

3. Se till att disken har tillräckligt med utrymme. Rensa ut gamla skräpfiler, ta bort gamla program och partitioner, etc

4. Defragmentera (OBSERVERA att defragmentering sliter rätt hårt på SSD vilket förkortar livslängden på dem, och somliga hävdar att man aldrig ska defragmentera en SSD)

FÖRST OCH FRÄMST
många problem kan lösas med Windows 10 Media Creation Tool som går att ladda ner från Microsofts Windows 10 Support. Med hjälp av denna applikation skapas ett verktyg på exempelvis ett USB-minne, och om du vill behålla dina gamla personliga filer och program startar du uppgraderingsverktyget på USB:n i W7 på den dator som ska uppgraderas och följer instruktionerna (OBS! VAR UPPMÄRKSAM PÅ DE INSTRUKTIONER DU FÅR OCH FÖLJ DEM NOGA!).

LÄNK till sidan (LÄS NOGA IGENOM VAD DU BÖR GÖRA INNAN UPPGRADERINGEN):

Ovanstående verktyg kan användas för att tillfälligt kringgå problem med aktivering/validering och uppdatering i W7, men det förutsätter att du har ett äkta W7 som ska gå att validera/aktivera.

Om det är uppdateringen för W7 som krånglar, välj då att INTE uppdatera ditt nuvarande W7 i samband med uppdateringen till W10. De uppdateringarna kan du göra sen i uppdateringsfunktionen för W10.

Du måste också ta reda på vilken version av W10 som du är berättigad till vilket bestäms av den version av W7 som du har (Home, Pro, Ultimate 32bit eller 64bit och så vidare).

Men nog tramsat om det nu, är kommer lite tips för ordinarie uppgradering (utan MediaCreationTool):

Risken för att uppgraderingen W7 -> W10 inte ska fungera ökar om:

1. Ditt W7 inte är uppdaterat
Lösning: Uppdatera W7 (om det är många uppdateringar kan W7 köra fast, kör några i taget i stigande datumordning = de äldsta först).

2. W7 inte är äkta
LÖSNING: Ledsen, men då går det nog inte. Du kan se om ditt W7 är äkta genom att kolla systemet via kontrollpanelen, se även nästa punkt.

3. W7 inte är validerat/aktiverat
LÖSNING: Validera W7 med valideringsverktyg för W7 som går att ladda ner från windows support.

4. W7 inte går att aktivera/validera trots att det är äkta
LÖSNING: Prova aktivera via telefon, tryck på windows-tangenten + r och skriv "slui 4" i textfältet och följ instruktionerna. Detta kan låsa Windows till datorn/moderkortet beroende på vilken slags licens du har, så grundregeln är att alltid göra detta på den dator som du använder/ska använda Windows på.

5. Update för W7 inte fungerar eller har fastnat.
LÖSNING: Kan bero på att W7 inte är aktiverat/validerat/äkta (se ovan), alternativt kör något av reparationsverktygen/fixarna för W7 Update från Microsoft Support.

Om inget av ovanstående hjälper, prova då att skapa en USB med ett uppgraderingsverktyg med hjälp av Windows Media Creation Tool.

Jag hoppas att detta kan vara till någon hjälp, för trots allt besvär jag haft så tycker jag absolut att det var värt det.

LYCKA TILL!!!

Lagt till en kommentar om riskerna med att defragmentera SSD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Starrider:

(FÖRESLÅ GÄRNA ÄNDRINGAR OCH/ELLER FÖRBÄTTRINGAR av texten om något är fel eller oklart)

Efter några mardrömslika veckor har jag äntligen lyckats uppgradera båda mina huvudsystem från W7 till W10, och jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Jag kommer inte att gå in på detaljbeskrivningar om hur saker ska göras, så vet ni inte hur till exempel en defragmentering eller diskcheck går till så sök i hjälpen för Windows eller googla.

Som vanligt med Windows så handlar det mera om att försöka minimera riskerna för att något ska gå fel än om att verkligen lösa själva problemet, och ingen vet riktigt om det var tuggummit, gemet eller tejpbiten som gjorde att det till slut funkade:

VIKTIGA FÖRBEREDELSER, GÖR ALLTID DETTA FÖRST

1. Kompatibilitetstest

2. Kör en fullständig diskcheck på disken som uppgraderingen ska utföras på (i alla normala fall C:)

3. Se till att disken har tillräckligt med utrymme. Rensa ut gamla skräpfiler, ta bort gamla program och partitioner, etc

4. Defragmentera

FÖRST OCH FRÄMST
många problem kan lösas med Windows 10 Media Creation Tool som går att ladda ner från Microsofts Windows 10 Support. Med hjälp av denna applikation skapas ett verktyg på exempelvis ett USB-minne, och om du vill behålla dina gamla personliga filer och program startar du uppgraderingsverktyget på USB:n i W7 på den dator som ska uppgraderas och följer instruktionerna (OBS! VAR UPPMÄRKSAM PÅ DE INSTRUKTIONER DU FÅR OCH FÖLJ DEM NOGA!).

LÄNK till sidan (LÄS NOGA IGENOM VAD DU BÖR GÖRA INNAN UPPGRADERINGEN):

Ovanstående verktyg kan användas för att tillfälligt kringgå problem med aktivering/validering och uppdatering i W7, men det förutsätter att du har ett äkta W7 som ska gå att validera/aktivera.

Om det är uppdateringen för W7 som krånglar, välj då att INTE uppdatera ditt nuvarande W7 i samband med uppdateringen till W10. De uppdateringarna kan du göra sen i uppdateringsfunktionen för W10.

Du måste också ta reda på vilken version av W10 som du är berättigad till vilket bestäms av den version av W7 som du har (Home, Pro, Ultimate 32bit eller 64bit och så vidare).

Men nog tramsat om det nu, är kommer lite tips för ordinarie uppgradering (utan MediaCreationTool):

Risken för att uppgraderingen W7 -> W10 inte ska fungera ökar om:

1. Ditt W7 inte är uppdaterat
Lösning: Uppdatera W7 (om det är många uppdateringar kan W7 köra fast, kör några i taget i stigande datumordning = de äldsta först).

2. W7 inte är äkta
LÖSNING: Ledsen, men då går det nog inte. Du kan se om ditt W7 är äkta genom att kolla systemet via kontrollpanelen, se även nästa punkt.

3. W7 inte är validerat/aktiverat
LÖSNING: Validera W7 med valideringsverktyg för W7 som går att ladda ner från windows support.

4. W7 inte går att aktivera/validera trots att det är äkta
LÖSNING: Prova aktivera via telefon, tryck på windows-tangenten + r och skriv "slui 4" i textfältet och följ instruktionerna. Detta kan låsa Windows till datorn/moderkortet beroende på vilken slags licens du har, så grundregeln är att alltid göra detta på den dator som du använder/ska använda Windows på.

5. Update för W7 inte fungerar eller har fastnat.
LÖSNING: Kan bero på att W7 inte är aktiverat/validerat/äkta (se ovan), alternativt kör något av reparationsverktygen/fixarna för W7 Update från Microsoft Support.

Om inget av ovanstående hjälper, prova då att skapa en USB med ett uppgraderingsverktyg med hjälp av Windows Media Creation Tool.

Jag hoppas att detta kan vara till någon hjälp, för trots allt besvär jag haft så tycker jag absolut att det var värt det.

LYCKA TILL!!!

Först och främst skall man aldrig köra uppgraderingen via update, kör den alltid direkt via deras tool eller usb.
Sen skall man även tänka på att en uppgradering kan skapa problem oavsett hur mycket man än förbereder sig, lös detta med att göra en ren ominstallation av W10 efter du väl aktiverat den första uppgraderingen.

Sen kommenterar jag det fetmärkta i din text.

2. Ganska onödigt om du inte redan har problem med disken.
4. Endast om man har vanlig HDD, du skall ALDRIG defraga en SSD.

Det är inte alls någon tillfällig lösning utan ett av sätten du kan uppgradera, ställer inte heller något krav på äktheten utan endast på att det är aktiverat.

Du behöver inte alls kolla vilken version du är berättigad till, W10 installationen löser det själv.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Först och främst skall man aldrig köra uppgraderingen via update, kör den alltid direkt via deras tool eller usb.

Sen skall man även tänka på att en uppgradering kan skapa problem oavsett hur mycket man än förbereder sig, lös detta med att göra en ren ominstallation av W10 efter du väl aktiverat den första uppgraderingen.

5. Det är inte alls någon tillfällig lösning utan ett av sätten du kan uppgradera, ställer inte heller något krav på äktheten utan endast på att det är aktiverat.

Du behöver inte alls kolla vilken version du är berättigad till, W10 installationen löser det själv.[/b]

MINA KOMMENTARER
Text i fet stil Skrivet av MacAllan
Min kommentar:
Min gamla mor som är plus 80 lyckades alldeles utmärkt med sin W10-uppgradering via update helt på egen hand utan deras "tool" eller USB, och det finns gott om exempel där det gått bra. Vad har du för källa på att man "aldrig ska köra uppgraderingen via update"?

[/b]
Min kommentar:
En "ren" ominstallation är så vitt jag förstått det samma som att alla personliga filer och program raderas. Om man har ett stort antal program med dyrinköpta produktnycklar och omständiga installationsprocedurer, inställningar och annat så kan det betyda många dagars extra jobb vilket är OK om du fortfarande bor hemma hos mamma och pappa och mest ska spela spel, betydligt mindre OK när du är vuxen och måste använda datorn för att försörja dig och din familj.

Min kommentar:
Inte säkert att problemen märks så mycket i Windows förrän du försöker göra till exempel en uppgradering till Windows 10.
Q: Hur vet man att man inte redan har problem med disken? A: Man kör en disktest. Du vet egentligen inte helt säkert att du har problem med disken förrän du undersöker den, nästan lite som Schrödingers katt.

Min kommentar:
Det råder högst delade meningar om detta, och det finns gott om användare som hävdar att det fortfarande är nödvändigt. Det handlar i alla fall om prestanda kontra livslängd, och om prestandan är viktigare än några futtiga hundralappar för en ny disk som bara håller i fem-sex år i stället för sju-sju och ett halvt. Konsensus är i all fall att det sliter på disken = inte så bra om man vill att den ska hålla längre. Ska man göra en defragmentering en enda gång i livet på en SSD kan det vara läge att göra det inför en uppgradering till W10.

5. Det är inte alls någon tillfällig lösning utan ett av sätten du kan uppgradera, ställer inte heller något krav på äktheten utan endast på att det är aktiverat.
Min kommentar:
Det här är ren semantik och har ingenting med teknisk problemlösning att göra, och ska jag vara helt ärlig så förstår jag över huvud taget inte vad du menar. Mitt W7 var alltså INTE aktiverat när jag uppgraderade, och gick inte heller att aktivera.
Men bara för ordningens skull:
Det är en tillfällig lösning av problemen med att W7 Update låst sig och inte går att fixa samt aktivering/verifiering etc i W7 eftersom det krävs en aktivering senare i W10 om detta inte lyckats i W7. Jag har själv haft problem med aktivering av äkta och validerat W7 men ändå kunnat uppgradera med hjälp av USB-verktyget och aktivera senare i W10. Aktiveringen i W10 hade inte fungerat om mitt W7 från början varit oäkta. Det jag menar med tillfällig lösning är att det kan gå att uppgradera till W10 utan att aktivera/verifiera W7-versionen, men problemen följer då med till W10 och måste lösas där. Ergo: tillfällig lösning/kringgående av aktiverings/updateproblemen i W7 som sen måste lösas permanent i W10 för att det ska fungera. Jag förstår faktiskt inte riktigt hur det gick att missförstå.

Du behöver inte alls kolla vilken version du är berättigad till, W10 installationen löser det själv.
Min kommentar:
Jodå, det behövde jag visst! På alla uppgraderingar jag gjort med mitt USB-verktyg i alla fall (jag har gjort några stycken vid det här laget samt assisterat vid några andra). Dock inte på den jag gjorde från W7 Update, där skötte allt sig självt. Med USB-verktyget fick jag upp prompter där jag bland annat skulle välja mellan olika Windows-versioner och 32- eller 64 bit. Vad som händer om jag väljer något annat än det jag redan har vet jag ju förstås inte, så det är ju möjligt att det går att göra, men USB-verktyget gjorde i all fall inga som helst förval. Fast mitt verktyg är förstås några dagar gammalt så det kan ju finnas en ny version som fungerar som MacAllan beskriver det, vad vet jag?

Jag kommer inte att ändra mitt inlägg annat än lägga till en kommentar om att defrag på en SSD-disk sliter på den, det kan faktiskt vara bra att veta. Jag kommer också att lägga till att uppgradering via USB skapat av MediaCreationTool var den metod som Microsoft Support rekommenderade när jag beskrev mina problem med aktiveringen och Update i W7.

Peace out...

Updelning av citat/kommentarer för överskådligare läsning
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är inte alls någon tillfällig lösning utan ett av sätten du kan uppgradera, ställer inte heller något krav på äktheten utan endast på att det är aktiverat.

På min mammas dator så gick det inte o använda Microsofts tool, då den bara gav ett felmeddelande om att den inte kunde startas o bad en starta om datorn, gjorde o ändå så får jag samma fel. Uppgradering via Windows update nedladdning o vidare fungerade utan några större problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Starrider: Vist funkar det med win update, men det är också den varianten som oftast skapar fel vi uppgradering.
Det är bara att läsa alla trådar om W10 hjälp så ser du att de flesta gångerna är det då man kört uppgraderingen via update.

Visst innebär det att allt måste installeras om, men det är bara att välja om du vill fortsätta sitta på en dator som bråkar stup i kvarten eller om du vill att den skall fungera smidigt, men det är absolut ingen som tvingar dig till det.
Nu är det visserligen +30 år sedan jag flytta från mina föräldrar och jag använder inte datorn i jobbet, men oavsett prioriterar jag en fungerande dator istället för en som trilskas och några dagar tar det inte och köra en ominstallation + inställningar, efter första gången gör man en "ghost" som är lätt att dra in.

2. Märker du inga problem i det vardagliga användandet har du inga allvarliga fel på disken, du uppnår inget heller genom att konstatera ev fel på disken om du inte har för avsikt att i så fall byta den innan du gör uppgradering.
Alltså är det en ganska onödig process som inte heller hjälper dig speciellt mycket, men visst vill du lägga tid på det så kör.

4. Nej det råder inga delade meningar om detta, men tyvärr finns det mycket okunskap.
SSD och HDD är helt olika tekniker som lagrar data på helt olika sätt, på en SSD är det TRIM kommandot som sköter "uppfräschningen" vilket dagens SSD och OS stöder med automatik. Defrag på en HDD görs för att läshuvudet inte skall behöva arbeta onödigt mycket vilket gör att åtkomsttiden minskar, en SSD har inget läshuvud utan accessar hela disken i princip samtidigt.
Däremot är det bra att kolla om TRIM är aktiverat om du har SSD så det inte stängts av, för att kolla det manuellt så öppna komandotolken och skriv fsutil behavior query DisableDeleteNotify. Får du resultatet 0 är TRIM aktivt, medan 1 innebär att det är inaktivt, för att aktivera TRIM om det avstängt skriver du fsutil behavior set DisableDeleteNotify 0 i komandotolken + Enter.

5. Att beskriva det som en tillfällig lösning är inte rätt då det är ett av sätten att göra uppgraderingen på och oftast det som ger bäst resultat. sen är det väl ganska självklart att om du uppgraderar en icke aktiverad version så kommer den inte vara aktiverad efter uppgraderingen heller förren du lagt in giltig nyckel.
Att du har haft problem med uppgradering av äkta och aktiverat W7 som sedan löst sig med USB uppgradering bekräftar väl bara det jag inledde med eftersom USB eller deras tool är dom säkraste sätten.
Jo det har visat sig att även oäkta W7 har gått att uppgradera till ett aktiverat W10, varför det är så får du ta med MS.

Om du måste göra alla valen själv när du använder deras tool så är det mer än några dagar gammalt, det du laddar ner nu kollar själv av viken version du skall ha av W10 om du kör uppgraderingen direkt.
Om du skall spara till ISO/USB har man möjligheten att välja språk samt X86 eller X64, dock kan man även där låta deras tool göra detta valet baserat på den dator du använder just nu.
Home eller Pro version behöver du aldrig välja eftersom båda ingår i den ISO du laddar ner.

För min del behöver du inte ändra något alls, jag vet hur det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På min mammas dator så gick det inte o använda Microsofts tool, då den bara gav ett felmeddelande om att den inte kunde startas o bad en starta om datorn, gjorde o ändå så får jag samma fel. Uppgradering via Windows update nedladdning o vidare fungerade utan några större problem

Antingen var där något problem redan på den datorn eller har hon haft en X86 version och deras tool varit X64, alternativt har det varit en korrupt nedladdning av deras tool.

Men det är första gången jag hört att köra uppgraderingen via update varit ända lösningen, normalt är det tvärtom att update inte funkar men deras tool eller USB löst det hela.
Men det var ju bra att det löste sig för henne

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Antingen var där något problem redan på den datorn eller har hon haft en X86 version och deras tool varit X64, alternativt har det varit en korrupt nedladdning av deras tool.

Men det är första gången jag hört att köra uppgraderingen via update varit ända lösningen, normalt är det tvärtom att update inte funkar men deras tool eller USB löst det hela.
Men det var ju bra att det löste sig för henne

Ingen korrupt nedladdning, då den lyckades hämta hem Windows 10 först, men sen hängde den sig på "Söker efter uppdateringar 12%" som normalt sett ska ta max 1 min. Sedan fick jag inte igång den mer. Det var Windows 7 Pro 64bitar som var installerat, då hon har 8GB RAM. Jag testade visserligen inte via USB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ingen korrupt nedladdning, då den lyckades hämta hem Windows 10 först, men sen hängde den sig på "Söker efter uppdateringar 12%" som normalt sett ska ta max 1 min. Sedan fick jag inte igång den mer. Det var Windows 7 Pro 64bitar som var installerat, då hon har 8GB RAM. Jag testade visserligen inte via USB.

Jäkligt svårt att svara på varför det blev så, men jag har följt W10 trådar ganska mycket eftersom jag själv var mycket skeptisk till att uppgradera pga olika anledningar.
Det man klart kan konstatera är att uppgradera befintligt OS är en liten lottning om det fungerar bra eller inte, sen verkar det som USB generellt är bästa lösningen och skapar minst problem.
Skall man vara riktigt noga är en ren installation alltid att föredra.

Permalänk

MacAllans nya inlägg tillför inte något till diskussionen. Det är en upprepning av samma argument som tidigare men med mer text, och eftersom jag redan bemött dem en gång så finns det ingen anledning att göra det igen.

Men bara för att förtydliga ett och annat:

MacAllans inlägg citerat med fet stil:

Visst innebär det att allt måste installeras om, men det är bara att välja om du vill fortsätta sitta på en dator som bråkar stup i kvarten eller om du vill att den skall fungera smidigt
Min kommentar:
Återigen: Samtliga mina datorer som jag gjort den "orena" W10-uppgraderingen på fungerar numera lika smidigt som urverk. What's your problem?

Nu är det visserligen +30 år sedan jag flytta från mina föräldrar
Min kommentar:
Jag avsåg inte dig specifikt utan rent generellt, ber om ursäkt om du tog det så. Poängen var att det är stor skillnad på om datorn är en leksak eller ett arbetsredskap.

(EDIT jag måste nästan kommentera detta också apropå att man aldrig ska defragmentera en SSD):
4. Nej det råder inga delade meningar om detta, men tyvärr finns det mycket okunskap.
Min kommentar:
Här är bara en av de många delade meningar som går att hitta med enkel knapptryckning (tog ca 2,5 sekunder), citat Scott Hanselman som jobbar för Microsoft:
"Conclusion
No, Windows is not foolishly or blindly running a defrag on your SSD every night, and no, Windows defrag isn't shortening the life of your SSD unnecessarily. Modern SSDs don't work the same way that we are used to with traditional hard drives.

Yes, your SSD's file system sometimes needs a kind of defragmentation and that's handled by Windows, monthly by default, when appropriate. The intent is to maximize performance and a long life. If you disable defragmentation completely, you are taking a risk that your filesystem metadata could reach maximum fragmentation and get you potentially in trouble."

Möjligen är han en smula partisk eftersom han jobbar på Microsoft, men läs gärna HELA artikeln:
http://www.hanselman.com/blog/TheRealAndCompleteStoryDoesWind...

och några dagar tar det inte och köra en ominstallation + inställningar, efter första gången gör man en "ghost" som är lätt att dra in.
Min kommentar:
De flesta av mina inköpta program är låsta till OS och till vissa delar av hårdvaran och stängs av kontrollservern om någon av dessa byts ut. Samtliga dessa program måste först deaktiveras via kontrollservern och avinstalleras i den ursprungliga installationsmiljön innan de kan installeras/aktiveras efter en "ren" ominstallation (= går ej att ghosta/klona). Så oavsett vad du påstår eller tror så är detta ytterst krångliga och tidsödande procedurer som kan ta flera dagar extra i anspråk, i synnerhet om av- omaktiveringen krånglar och det handlar om komplicerade system/program som ska fungera i nätverk. Så i stället valde jag att göra "orena" W10-uppgraderingar med alla personliga filer, program, nätverksinställningar/privilegier för andra användare med mera med mera intakta. Nämnde jag förresten att samtliga mina datorer som jag gjort den "orena" W10-uppgraderingen på fungerar lika smidigt som urverk?

I övrigt så har jag som sagt redan besvarat allt i mitt förra inlägg.

Infogande av kommentar om defragmentering av SSD markerad med EDIT
Permalänk

Ladda ner MediaCreationTool

Skrivet av jnsson:

Ingen korrupt nedladdning, då den lyckades hämta hem Windows 10 först, men sen hängde den sig på "Söker efter uppdateringar 12%" som normalt sett ska ta max 1 min. Sedan fick jag inte igång den mer. Det var Windowcs 7 Pro 64bitar som var installerat, då hon har 8GB RAM. Jag testade visserligen inte via USB.

Det kan vara problem med att W7 Update hänger sig när W10 Upgrade försöker uppdatera W7 innan uppgraderingen. Du kan komma runt det problemet genom att laddar ner MediaCreationTool från:

Använd sedan MediaCreationTool för att skapa en USB som du använder för att uppgradera till W10. Vill du ha kvar dina personliga filer och program startar du USB-verktyget i W7, vill du göra en ren installation som tar bort allt och så att säga börjar om från början bootar du från USB:n.

Om det är W7 Update som krånglar, välj då att INTE uppdatera W7 innan du uppgraderar till W10.

Ovanstående är tips som jag fått direkt av Microsoft Support. Jag har kört den första varianten med personliga filer och program intakta på flera av mina datorer och de fungerar numera alldeles utmärkt. Det råder dock delade meningar om det är bättre att köra en "ren" ominstallation eller inte (se forumet) , men för mig har det som sagt fungerat klockrent.