Permalänk
Medlem

Root-tail

Hej.
Jag har försökt att få Root-tail 0.2 (och 0.1) att fungera, men det kommer inte upp någonting på skrivbordet i X (kör gnome 2.2 i slack 9.0), jag har även provat med -frames som det står i manualen för att man lättare ska få syn på området.
Jag har även provat med exemplet som står i manualen:

root-tail -g 80x25+100+50 /var/log/messages,green /var/log/secure,red,'ALERT'

Men det kommer ändå inte upp något, självklart så har jag fixat rättigheterna till de filerna.
Någon som har en idé om vad jag gör för fel?

Permalänk
Medlem

jag har skapat filen /usr/bin/rt och kört "chmod 755 rt" på den.

sedan ser min ut så här inuti.

sleep 5
root-tail \
-g 160x17+5+1020 \
-shade \
-i 1 \
-font "-b&h-lucidatypewriter-medium-r-normal-*-*-80-*-*-m-*-iso8859-1" \
/var/log/emerge.log,gray \
&

sleep 5 var för att fixa nån bugg eller nåt vi start av X... mins inte ricktigt men det fördröjer bara starten 5 sek.

det effter -g talar om plaseringen..... det får du testa dig fram på.

sedan har jag bara en log för tillfället och det är raden /var/log/emerge.log,gray \ och det är barar /var/log/emerge.log som är loggen i sig ,gray talar om färgen..... man kan ha red å så med... står nog i readme.

sedan är det ju fonten å så med.... du får trixa lite men denna fungerar för det mästa bra.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag inte fått det att fungera med dom loggarna du har... tror jag testade dom... tror dom måste sluta på .log eller nåt.... fick i alla fall nåt fel på dom.

Permalänk
Medlem

Tackar Får testa det där sen...

EDIT: Jag har provat det där nu, men fick inte heller det att fungera, kan det ha något att göra med att jag startar scriptet från en aterm-terminal?