Playstation VR ur ett HTC vive perspektiv.
Känns som att det var evigheter sedan jag skrev något av substans på swec...men men...här kommer lite tankar.
PsVr är en blandad upplevelse.
Solid design, sladdar i överflöd och bra spelupplevelser.
Utan tvekan är Sonys HMD fullt fungerande och har förvånansvärt bra bild, men går inte jämföra med HTC Vives skärpa eller kontrast.
Närmast i jämförelse är DK2, fast med MYCKET mindre SDE(Sonys val av RGBpanel var smart).
Samma FOV som DK2an oxo.
Det finns en viss black ghosting och en "tröghet" i bilden som gör sig påmind i hastiga vertikala rörelser.
Men inget som förstör upplevelsen, den är dock där om man tittar efter den.
Latens är 18ms... dvs dubbel latens från Vive/CV1 (11ms?)... å förmodligen anledningen till att så många mår illa?
Oavsett vilken siffra på pappret, så är det uppenbart att PSVR kämpar med fördröjning av något slag, sen om det beror på mjukvara eller hårdvaran har jag ingen aning om.
Trackingen är bristfällig, å stundtals kan det förstöra upplevelsen.
Sitter du still framför kameran så fungerar det dock ypperligt.
MEN för priset (5700kr) är det ett oki insteg för VR.
Dock fortfarande relativt dyrt.
En beggad Vive går loss på 7000kr och är ett mycket mer komplett paket.
Men sen krävs en solid och modern gaming PC.
Så är du en gamer på budget,som vill uppleva VR, testa PSVR.
Dock har jag ett bekymmer.. jag är inte riktigt i världen som med Vive....varför? Ingen aning... kanske har det med sämre tracking att göra eller latencyn...
Det blir mest tydligt när man jämför TheBlu(Vive) mot OceanDescent(PS4), theBlu är hästlängder mer verkligt och närvaron är total.
Oavsett så är det helt oki och har man inte spelat Vive så kommer man bli imponerad av hela Vr upplevelsen.
Men har du som jag, följt VR sedan dk1 och spelat premium VR på Vive/Rift, så är det definitivt inte lika imponerande...jag blir helt enkelt inte uppslukad av PSVr.
Det som kommer vara avgörande är såklart spelutbudet, och är anledningen till varför jag köpt PsVR.
HTC Vive är utlåsta av både Oculus och Sony just nu, så även om Vive är det mest kompetenta och kompletta VR paketet i dagsläget, så saknas tunga titlar.
Mina högst personliga tankar, men hade varit kul med feedback från andra användare.
//VR-pionjär och kunglig Hov Masturbator av Svea- Lindstén
Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]