Playstation VR ur ett HTC vive perspektiv.

Permalänk
Medlem

Playstation VR ur ett HTC vive perspektiv.

Känns som att det var evigheter sedan jag skrev något av substans på swec...men men...här kommer lite tankar.

PsVr är en blandad upplevelse.
Solid design, sladdar i överflöd och bra spelupplevelser.
Utan tvekan är Sonys HMD fullt fungerande och har förvånansvärt bra bild, men går inte jämföra med HTC Vives skärpa eller kontrast.
Närmast i jämförelse är DK2, fast med MYCKET mindre SDE(Sonys val av RGBpanel var smart).
Samma FOV som DK2an oxo.
Det finns en viss black ghosting och en "tröghet" i bilden som gör sig påmind i hastiga vertikala rörelser.
Men inget som förstör upplevelsen, den är dock där om man tittar efter den.
Latens är 18ms... dvs dubbel latens från Vive/CV1 (11ms?)... å förmodligen anledningen till att så många mår illa?
Oavsett vilken siffra på pappret, så är det uppenbart att PSVR kämpar med fördröjning av något slag, sen om det beror på mjukvara eller hårdvaran har jag ingen aning om.
Trackingen är bristfällig, å stundtals kan det förstöra upplevelsen.
Sitter du still framför kameran så fungerar det dock ypperligt.

MEN för priset (5700kr) är det ett oki insteg för VR.
Dock fortfarande relativt dyrt.
En beggad Vive går loss på 7000kr och är ett mycket mer komplett paket.
Men sen krävs en solid och modern gaming PC.
Så är du en gamer på budget,som vill uppleva VR, testa PSVR.
Dock har jag ett bekymmer.. jag är inte riktigt i världen som med Vive....varför? Ingen aning... kanske har det med sämre tracking att göra eller latencyn...
Det blir mest tydligt när man jämför TheBlu(Vive) mot OceanDescent(PS4), theBlu är hästlängder mer verkligt och närvaron är total.
Oavsett så är det helt oki och har man inte spelat Vive så kommer man bli imponerad av hela Vr upplevelsen.
Men har du som jag, följt VR sedan dk1 och spelat premium VR på Vive/Rift, så är det definitivt inte lika imponerande...jag blir helt enkelt inte uppslukad av PSVr.
Det som kommer vara avgörande är såklart spelutbudet, och är anledningen till varför jag köpt PsVR.
HTC Vive är utlåsta av både Oculus och Sony just nu, så även om Vive är det mest kompetenta och kompletta VR paketet i dagsläget, så saknas tunga titlar.
Mina högst personliga tankar, men hade varit kul med feedback från andra användare.

//VR-pionjär och kunglig Hov Masturbator av Svea- Lindstén

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Avstängd

''Men sen krävs en solid och modern gaming PC.''

Njä, lite att ta i? RX 470 + i5 2500K? eller GTX970 och 2500K?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Modern är såklart en definitionsfråga, sant, men dock solid

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vkn:

Modern är såklart en definitionsfråga, sant, men dock solid

Som te.x ett GTX480 + I5 750 med 6GB RAM spöar ju PS4'a eller ligger jämt med prestanda..så teoretiskt så borde en sådan gammal dator funka med PS-VR

https://www.youtube.com/watch?v=tYG-7T2LVDc

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Jag skulle nog nästintill dubbla dessa för att få en hyfsad VR-upplevelse...

Permalänk
Medlem

Kul att höra en jämförelse, äger själv en Vive och är verkligen supernöjd med denna.
Inväntar bara lite nya titlar som man kan testa.
Har själv lätt att bli åksjuk mm men med Viven är det inga problem såhär långt, förutom videos med bergodalbanor.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 32" Alienware QD-OLED AW3225QF

Permalänk
Medlem

Har vi några nya jämförelser nu med PS 4 Pron? Jag har bara demat PS VR på PS 4. Lite nyfiken på farpoint. Det verkar ha ett rörelseschemat mer ett traditionellt fps inte stationärt vågskjutarmekanik. Även de som spyr lyckas ge det positiva bemärkelser. Dock så tycker jag skärpan är lite borderline även med supersampling och PSVR på PS 4 var en rätt så blurrig upplevelse tyvärr även om avsaknaden av SDE var imponerande. Men jag kunde inte se lika långt bort i horisonten helt enkelt med den lägre pixelbudgeten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x