Permalänk
Tangentbordskonnässör

@anon257891: Skulle vara skoj att testa på mitt type-s! Hör av dig om du ska göra en beställning så hakar jag på med åtminstone 100st,
Har du läst om hur de fungerar i övrigt ?
Jag tycker att karaktären på novatouch var rätt olik vanliga Realforce tangentbord, vet inte om det berodde på stemsen eller om det var resten av tangentbordet som gjorde det, men jag gillade det inte iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Jag köper från Taobao tillsammans med en annan kille här på Sweclockers. Han sköter allting och jag bara betalar, så jag vet faktiskt inte hur man enklast gör det själv. Men du måste gå via en proxy om du inte har kontakter på något annat sätt!

Själv kör jag 2x3x4-leds med dom brytarna. Då har jag gjort så att jag öppnar upp brytaren och sätter leden inuti brytaren. På så sätt ser det dels lite snyggare ut, tycker jag. Sen kan man också öppna upp brytaren för smörjning, byte av stem/fjäder om plattan dom sitter i tillåter det. Så det är väl det jag själv skulle rekommendera att göra!

Okej då vet jag!
Kanske testar att beställa där ifrån själv, får se.

Hur fungerar det med att sätta LEDen inuti om man ska montera switcharna på ett Planck PCB? Kommer själva stiften ut på samma ställe som dom skulle gjort om man montera LEDen utanför? Bifoga gärna en bild om du har någon liggandes

Permalänk
Medlem

@Fruttyh: Att sätta LEDen i brytaren fungerar på precis samma sätt. Enda skillnaden är att du öppnar brytaren först, sätter in LEDen och sätter ihop brytaren igen. "kontakterna" till LEDen kommer ut på precis samma sätt. Har tyvärr inte tid att ta några bättre bilder än såhär just nu, men säg till om du vill ha så kan jag fixa senare!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

...
Jag tycker att karaktären på novatouch var rätt olik vanliga Realforce tangentbord, vet inte om det berodde på stemsen eller om det var resten av tangentbordet som gjorde det, men jag gillade det inte iaf.

Jag blev inte pilsk på... ehrm: förälskad i Novatouchen förren jag tystmoddade den, bytte till Alu-chassi, smorde stabbarrna och fyllde chassit med dämp-matta (och givetvis krävdes andra caps: DSA.. för det är i den profilen som Granite är )

Men efter det så föredrar jag Novatouchen över både HHKB (Pro 2 type-s), Realforce och FC660C (och även, såklart, framför plum84, rc930), men det är min smak: vi vet ju alla hur subjektiv smaken är vad gäller klickety-klack-träsket!

P.S. Skall se om jag startar en liten "GB-tråd" för Topre/MX sliders här (jag har ju egentligen ingen "nytta" av dem då jag köpte ett par extra Novatouch bara för stammarna... men iofs kanske jag kan avyttra dem istället), *suger på karamellen* f.ö. är ju "bulkpriset" på stammarna nästan samma som för hypersphere-rings, och ringarna ingår ju i stammarna... D.S.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon257891:

Jag blev inte pilsk på... ehrm: förälskad i Novatouchen förren jag tystmoddade den, bytte till Alu-chassi, smorde stabbarrna och fyllde chassit med dämp-matta (och givetvis krävdes andra caps: DSA.. för det är i den profilen som Granite är )

Men efter det så föredrar jag Novatouchen över både HHKB (Pro 2 type-s), Realforce och FC660C (och även, såklart, framför plum84, rc930), men det är min smak: vi vet ju alla hur subjektiv smaken är vad gäller klickety-klack-träsket!

P.S. Skall se om jag startar en liten "GB-tråd" för Topre/MX sliders här (jag har ju egentligen ingen "nytta" av dem då jag köpte ett par extra Novatouch bara för stammarna... men iofs kanske jag kan avyttra dem istället), *suger på karamellen* f.ö. är ju "bulkpriset" på stammarna nästan samma som för hypersphere-rings, och ringarna ingår ju i stammarna... D.S.

Jag kommer ju såklart plocka mina ringar från Type-S till stammarna istället för att få så lik karaktär som möjligt eftersom det är den jag gillar.

Men lite ringar är aldrig fel ändå, har en polare som har mitt gamla novatouch, kanske kan slänga på dom på det i så fall.

Permalänk
Medlem

@anon257891 Hur långa är "stammarna" på plums sliders, är de lite längre som type s sliders, eller är de som vanliga topre sliders? Dvs finns det lite extra utrymme för dämpningen utan att slaglängd/avstånd till ap påverkas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Inaktiv

@Heinel: Plommonet (och RK930) har aningens längre liders (eftersom de kommer fabriksdämpade, där ju avståndet mellan plattan och pcb är lite längre: precis som type-s)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Nice! Jag har, som du kanske sett, ett likadant. Jag har nu fått igång QMK och RGB backlight, hade problem med det från början. Vad tycker du om kvalitén? Jag tycker att man får mycket för pengarna med detta kit

Jo, det var ett trevligt kit: bockad 1,5mm tjock "18-8"*-stålplåt är robust och väldigt vridstyv. Även gött att få välja gateron direkt (och inte behöva köpa dem vid sidan av, för urkiga grusiga Cherry vill man ju inte ha ).
Trevligt med universallayout (Iso och Ansi), samtidigt blir det ju lite fippligt att montera på rätt plats i plåten. Men valfrihet är nog bättre.

Säljaren skickade 3mm dioder istället för 2x3x4 men det är ju inget att bråka om (det var rätt kulör: kall-vit)

Fick göra några små-tweak bara:

• Fick sätta på små möbeltassar/gummitejp: Stålplattan direkt mot bordsskiva blev en fin "ljudförstärkare"

• Behövde skydd på undersidan (ingick inget i mitt kit), så det blev en tur till Biltema och en skiva av deras opalvita plexiglas,funkar klockrent

• Av någon anledning funkade (Cherry-)Stabbarna dåligt för mitt mellanslag (aldrig varit problem på andra brädor): så det fick bli lite gladpack för att det skulle fästa i stabbarna/mellanslaget (sånt slipper man med costar), enkelt att fixa.

*) som rostfritt stål hette förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jo, det var ett trevligt kit: bockad 1,5mm tjock "18-8"*-stålplåt är robust och väldigt vridstyv. Även gött att få välja gateron direkt (och inte behöva köpa dem vid sidan av, för urkiga grusiga Cherry vill man ju inte ha ).
Trevligt med universallayout (Iso och Ansi), samtidigt blir det ju lite fippligt att montera på rätt plats i plåten. Men valfrihet är nog bättre.

Säljaren skickade 3mm dioder istället för 2x3x4 men det är ju inget att bråka om (det var rätt kulör: kall-vit)

Fick göra några små-tweak bara:

• Fick sätta på små möbeltassar/gummitejp: Stålplattan direkt mot bordsskiva blev en fin "ljudförstärkare"

• Behövde skydd på undersidan (ingick inget i mitt kit), så det blev en tur till Biltema och en skiva av deras opalvita plexiglas,funkar klockrent

• Av någon anledning funkade (Cherry-)Stabbarna dåligt för mitt mellanslag (aldrig varit problem på andra brädor): så det fick bli lite gladpack för att det skulle fästa i stabbarna/mellanslaget (sånt slipper man med costar), enkelt att fixa.

*) som rostfritt stål hette förr

Okej, skönt att det löste sig ändå! Håller med om att det är bra att de säljer plates med stöd för både ansi och iso, annars skulle det nog inte finnas särskilt många för iso.

Jag har inte provat Gateron ännu. Det blir nästa bygge! Funderar på att prova blå switchar. Har Clear och Brown idag. Flyttar snart och datorn kommer då att stå i eget rum, då kan det få klicka rejält om tangentbordet!

Permalänk

Jag går i tankar på att köpa mig ett nytt tangentbord då de röda Kailh-switcharna i mitt Lolita Spyder 87 tyvärr blev allt för svåra att vänja sig vid efter många herrans år med Cherry mx brown. Jag har även ett Logitech G410 med romer-g switchar liggandes. Men efter att jag köpte ett Lolita Spyder så klarar jag inte ens av att ha det framme, då det helt plötsligt har tagit formen av ett groteskt rymdskepp jämfört med Lolitan. Synd kan jag tycka, då jag tyckte att det var ett trevligt tangentbord att skriva på, dessutom är det helt nytt. Men det är inte mycket att göra åt. Istället blir det att ge sig ut på jakt efter ett nytt snyggt tangentbord.

I dagsläget står jag och väljer mellan två olika tangentbord (men öppen för andra förslag):
Pok3r ISO Nordic (Med brown eller clear)

Magicforce 68 keys (Cherry MX Brown) Jag blev dock osäker på om det verkligen är Cherry MX Brown i det här efter att någon skrivit att det var Kailh-switchar. Priset känns faktiskt en aning lågt. Det ligger på ca 880 kr med Cherry-switchar på AliExpress.

Jag skulle därför uppskatta om någon kunde hjälpa mig med lite pros/cons på dessa båda tgb. Allt som kan hjälpa mig att göra mitt val enklare välkomnas. Jag är absolut öppen för förslag på andra tangentbord, men förklara då gärna varför dessa skulle vara ett bättre val (samt skicka med en länk till en sida där de kan köpas).

Personligen gillar jag storleken på Magicforce, men tycker ändå att Pok3r verkar nog intressant för att våga mig på den mindre storleken. Jag gillar att Magicforce har backlight, men samtidigt känner jag att jag klarar mig bra utan det om jag ändå köper ett vitt Pok3r. Just nu är det väl mest priset som jag funderar på. Då min kunskap är begränsad så vet jag inte exakt vad som motiverar att Pok3r är dubbelt så dyrt (det har fler funktioner, det har jag förstått. Men jag vet inte om dessa funktionerna är något som jag kommer sakna om jag istället tar ett Magicforce.) Som sagt, alla åsikter och tips som kan göra mitt val lite enklare mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Mitt tips är att bygga ett eget! Du kan köpa allt till ett 60% utom keycaps på Ebay för 800-1000kr. Det är kul att bygga själv och då kan du dessutom få det precis som du vill. Särskilt svårt är det inte heller, om inte annat så känner du säkert någon som kan hjälpa dig att löda

Annars skulle jag satsa på att hitta ett bra 60% med Gateron brown om du tidigare gillar Cherry brown. Gaterons brytare är mycket "lenare" än Cherrys och väldigt många föredrar dom framför Cherrys. Det finns en hel del tangentbord där ute till ett vettigt pris!

Permalänk
Skrivet av SYRE:

@Rutger Janåker: Mitt tips är att bygga ett eget! Du kan köpa allt till ett 60% utom keycaps på Ebay för 800-1000kr. Det är kul att bygga själv och då kan du dessutom få det precis som du vill. Särskilt svårt är det inte heller, om inte annat så känner du säkert någon som kan hjälpa dig att löda

Annars skulle jag satsa på att hitta ett bra 60% med Gateron brown om du tidigare gillar Cherry brown. Gaterons brytare är mycket "lenare" än Cherrys och väldigt många föredrar dom framför Cherrys. Det finns en hel del tangentbord där ute till ett vettigt pris!

Jag saknar tyvärr den kunskap och tålamod som behövs för att bygga ett eget. Men du får gärna komma med några specifika exempel på några tangentbord till vettigt pris.

Permalänk
Inaktiv

@Rutger Janåker:
Du kan ju få Magicforcen med både Kailh, gateron eller Cherry (med och utan BakgrundsLED). Börjar på dryga 40€ med Kailh.

Så en MF68 med gateron bruna, är en trevlig variant för sitt pris.

Det du får "extra" med Pok3r är Alu-chassi, PBT-caps (om du köper ett utan BakgrundsLED) och "programmerbart".

Bägge brädorna är väldigt trevliga för sitt pris. Och personligen tycker jag att Kailh är minst lika bra som Cherry (dock inte lika trevliga som gateron, och det är ju inte Cherry heller)

Nackdelen med båda är ju att ingen av dem är Topre

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@Rutger Janåker:
Du kan ju få Magicforcen med både Kailh, gateron eller Cherry (med och utan BakgrundsLED). Börjar på dryga 40€ med Kailh.

Så en MF68 med gateron bruna, är en trevlig variant för sitt pris.

Ja, ett MF kan man ju onekligen få till ett mycket lägre pris. Jag har tittat lite på Gateron-switchar, många lovordar dem men andra säger att de upplever att t ex alla switchar på ett tangentbord inte känns likadana. Som att kvalitétskontrollen skulle vara lite lägre på Gateron (men även Kailh). Personligen kommer jag nog inte våga mig på att köpa Kailh igen efter att jag märkt av samma sak på mitt nuvarande tgb med röda Kailh. (Vissa knappar känns aningen trögare än andra. Man kan säkert smörja dem, men jag har ingen aning om hur.)

Jag hade fått för mig att även MF hade ett alu-chassi, men det kanske jag har fått om bakfoten?

Men om man skulle våga sig på att köpa ett MF med just gateron så kan man ju få det väldigt billigt faktiskt. Jag är dock lite orolig över att det ska bli ytterligare ett tgb som man bara lägger i garderoben om man inte är nöjd med switcharna.

Ett Pok3r är klart dyrare, men det känns som att det är mycket mindre chans att man får ett måndagsexemplar (även om den risken såklart alltid finns) än med billigare tgb.

Permalänk
Inaktiv

@Rutger Janåker:
MF har metall-platta ("överdelen") men underdelen är plast. Så en "hybrid"

Vad gäller just bruna (eller snarare taktila) är Cherrys varianter som Gaterons, fast med grus i (rasp, rasp, skrap): Jag föredrar helt klart Gateron över Cherry (personligen har jag inte märkt något ojämn kvalitet, inte mer än på Cherry, fast jag är inte den känsligaste heller).

Sen får man även beakta att inkörda brytare har en annan karaktär än fabriksnya (antingen kan man smörja och/eller köra in dem), vissa otrevligheter löser sig med användning/inslitning.

Kort sagt: Jag tror inte du blir missnöjd med ngn av brädorna. Bägge är prisvärda i sin klass. Gör som oss andra i träsket: köp båda

Permalänk

@anon257891:

Aha! Det är så det ligger till. Samma som det jag sitter med idag alltså. Jag har läst att en del skriver att Cherry switchar är "grusiga". Detta är inte något jag själv någonsin reagerat på.

När det gäller att smörja switchar, då antar jag att man måste plocka isär varje switch för sig? Det låter som något som kräver ett enormt tålamod.
Skrämmande nog har jag faktiskt börjat överväga att köpa bägge, även om jag innerst inne självklart inte kan motivera detta för vare sig mig själv eller frugan. Speciellt inte med tanke på att jag redan köpt två stycken den senaste månaden. Det kanske är dags att börja köpa tangentbord i smyg och skylla på att barnen måste ha norpat pengar från spar-burken?

Permalänk

Någon som kan rekommendera ett keyboard som ska användas till enbart gaming, har drygt 1k & köpa för - tror jag föredrar röda brytare

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imtottson:

Någon som kan rekommendera ett keyboard som ska användas till enbart gaming, har drygt 1k & köpa för - tror jag föredrar röda brytare

Tack på förhand!

Det finns många tangentbord med röda brytare. Svensk eller amerikansk layout? Fullstort eller tenkeyless (utan numpad-delen)?

För drygt tusenlappen går många av de tillverkare som är mer 'premium' bort, så inget från Ducky eller Filco om du inte har tur och hittar något på rea. Men ett CM Storm kanske kan vara något?

Rent kvalitetsmässigt kommer det nog inte att vara någon jättestor skillnad mellan olika tillverkare i den prisklassen – brytarna är trots allt desamma. Vad som däremot kan vara värt att tänka på är att alla tangentbord inte kör standardlayout, vilket kan göra det svårare att byta ut tangenterna mot något roligare om du så skulle vilja.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk

@caligo: Tackar för svar, även om ja skulle stiga några hundralappar vilket tangentbord hade du rekommenderat?

Gärna vanlig storlek men kan vara utan numpads också, helt ett tangentbord med stadig spacebar (sålde vidare mitt corsair) för den kändes alldeles för slapp och skramlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imtottson:

@caligo: Tackar för svar, även om ja skulle stiga några hundralappar vilket tangentbord hade du rekommenderat?

Gärna vanlig storlek men kan vara utan numpads också, helt ett tangentbord med stadig spacebar (sålde vidare mitt corsair) för den kändes alldeles för slapp och skramlig

Hm, jag lyckas i vanlig ordning med konststycket att rekommendera Ducky utan att reflektera över att de typ har dragit sig ur den svenska marknaden… (-.-)

Men Keyboard Company i Storbrittanien säljer Filco-tangentbord för 120 £ – byggt som en stridsvagn, men ganska basic i övrigt (ingen bakgrundsbelysning, ingen maktofunktionalitet). Annars kan Das Keyboard kanske vara något? Om jag inte missminner mig byggs de av samma fabrik som Filco använder, vilket borgar för hög kvalitet. Jag hade valt något av de två, men jag gillar också att ha det hyfsat avskalat vad gäller extra funktionalitet.Föredrar matta chassin framför högblanka, men kan man leva med Das Keyboards glansighet är det nog bland det mest prisvärda som går att få tag på i Sverige.

För mer lull-lull som bakgrundsbelysning i olika färger etcetera kanske Corsairs tangentbord är mer intressanta, typ Corsair K70. Men då har du inte standard-storlek på den nedersta tangentraden, vilket gör det svårare att köpa andra keysets i framtiden. Om det är ett problem eller inte är väl upp till dig egentligen. Ett alternativ med mer standardiserade tangenter är CM Masterkeys, som jag personligen tycker är betydligt snyggare men som saknar en del av det k70 har (som mediakontroller). Coolermaster har dessutom över lag ett gott rykte när det kommer till mekaniska tangentbord.

TLDR: Vill du ha minimalism, köp ett Filco. Glansig minimalism, Das Keyboard. Makron och LEDs i alla regnbågens färger, CM Masterkeys. Om det sedan är viktigt med regnbågsbelysning eller inte är väl högst personligt.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beltet:

Jag har denna: AOYUE474A+

Jag är väldigt nöjd, men den tar en del plats(har den på jobbet ) och kan vara lite jobbig att rengöra, men jäklar vilken tid man sparar när man löder av. Kört med vanlig tennsug innan. Man kan löda av ett helt tangentbord med leds/dioder sen får man tömma filtret.

Tack för tipset!

Fick hem min idag ("uppgraderade varianten"?) löjligt snabb leverans (mot vad man är van vid från kina: bara 5 dagar från inlämnat!).

1a intryck: Rejäl! Bra med vanligt apparatsladduttag (så man kan byta till "riktig svensk" apparatsladd). Får testas till helgen 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Tack för tipset!

Fick hem min idag ("uppgraderade varianten"?) löjligt snabb leverans (mot vad man är van vid från kina: bara 5 dagar från inlämnat!).

1a intryck: Rejäl! Bra med vanligt apparatsladduttag (så man kan byta till "riktig svensk" apparatsladd). Får testas till helgen 😀

Ok Nice!
Med uppgraderade, menar du då "+"? Annars vet jag inte vad den uppgraderade varianten innebär.
Jo jag har för mig att min kom väldigt snabbt också, DHL var det har jag för mig. När jag beställt från TaoBao har jag också kört DHL(men dyrt ca 50$).
Jo jag valde en med utbytbar sladd för att kunna köra en egen.
Jag har för mig att man fick med olika storlekar av spetsarna, jag har kört på en bara och har fungerat till det mesta.
Kom ihåg att rengöra ofta, annars kan tennet vara väldigt svårt att få ur filtret. Pajjade ett själv när jag skulle tömma det. Kan vara bra att ha en vanlig kolv till hands om det skulle bli för mycket. Jag testade att smörja filtret med silikonet som följer med också, vet inte om det är rätt, eftersom underhållsdelen i manualen var "undermålig" Fick för mig att det blev lättare att få bort tennet då. Men det kanske ska vara till slangarna....?
När jag löder av kör jag cirkulära rörelser istället för vickande som det står i manualen. Får bättre resultat med det. Jag har också rätt hög värme på också.

Permalänk
Inaktiv

@Beltet:
Vet inte heller vad "uppgraderad" är, men säljaren frågade om det gick bra med den "nya uppgraderade" istället... jag svarade ja 😀
Tror det är ny kulör på fronten och något med "bättre" kretskort efter lite duckduckgo:ande.

Permalänk
Medlem

Antar att dom flesta redan vet, men äntligen lite livstecken ifrån Imsto.
https://geekhack.org/index.php?topic=79769.800

Hoppas verkligen att man får setet snart!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Antar att dom flesta redan vet, men äntligen lite livstecken ifrån Imsto.
https://geekhack.org/index.php?topic=79769.800

Hoppas verkligen att man får setet snart!

Han svarar ju att det borde dyka upp innan jul. Vi får väl se. Sen verkar det ju inte som om han tänker visa vad han producerar så det blir ju en "julklapp" med hur trycket på capsen ser ut.

Sprit blev ju blockad igår från sitt återkommande beteende att starta nya GB i sina befintliga trådar utan att fullfölja sina förgående. Det är synd att han håller på så för hans fjädrar är verkligen bra. De är jämna i kvalité och guldpläterade!
Jag har fått det jag beställt och har ett kommande bygge med hans 85g.

Många klagar på MD men det blir ju dem man vänder sig till när de som håller i GBs strular till det av olika anledningar.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Någon som vet vart kan man köpa flätade usb-kablar till tangentbord (Type A till mini B tror jag det heter) inom Eu, nu när Pexon (tillfälligt) stängt ner sin sida och inte tar emot nya ordrar?

Kan även tänka mig att beställa från utanför Eu såvida inte frakten är sjukt hög, vilket den brukar bli från t ex USA.

Blev lite förvånad över hur svårt det var att hitta sådana kablar. Har tidigare köpt kablar med usb type a till lightning och micro-usb till bra pris (och förvånsvärt bra kvalité) från Kina. Men när det gäller mini, så är utbudet i stort sett noll därifrån.

Permalänk
Medlem

MechSupply har gruppköp för Devlin Q-Series Skidata Double-Shot keyset:

http://www.mechsupply.co.uk/product/q-series-skidata-double-s...

Inget internationellt/nordic kit tyvärr...

Permalänk
Medlem

Grab Bags på PMK: http://pimpmykeyboard.com/grab-bags/

Nigiilius - Går att använda ISO/UK på ISO/Nordic t-bord med standard botten rads mått om man nu inte behöver ha Ö, Å å Ä på capsen. Såg att det finns ett Numpad/Non - standard kit osså.

Ändring i text.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Nigiilius - Går att använda ISO/UK på ISO/Nordic t-bord med standard botten rads mått om man nu inte behöver Ö, Å å Ä på capsen.

Dem behövs!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Dem behövs!

Inte här, kör ANSI.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.