Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

python script i linux

Hej, jag har lite problem med en uppgift. Jag läser en linuxkurs där jag ska lära mig att skriva pythonscript. Jag är väldigt nybörjare inom python men har kollat en del tutorial osv för att få mer kött på benen.
uppgiften:
Jag ska skriva ett pythonscript, print2lines.py som skriver ut de första 2 raderna för varje textfil (filer som har extension.txt) scriptet ska leta i den katalogen som man skickar med scriptet som argument. Ogiltiga sökvägar ska tas omhand "mha try och except. scriptet ska kunna hantera relativa sökvägar.

Anropar jag tex med argumentet:

./print2lines.py /home/john/python/

och katalogen innehåller följande filer:

example.py numberlines.py output.txt python.txt python2.txt t1.txt t2.txt print2lines.py

output.txt:
Hello world this is on the same line This is some text
python.txt:
(:title A quick introduction to Python:) python2.txt: After having [[Python.Strings|learned about strings]] it's pretty easy to understand how we can remove the newline from the
t1.txt:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Integer mi dui, varius non, fermentum eget, adipiscing in,
t2.txt:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Integer mi dui, varius non, fermentum eget, adipiscing in,

Jag har lite svårt att förstå hur jag ska gå tillväga. ska jag skapa en ny katalog "python" och skapa alla filer där först?? eller ska jag lägga in det i scriptet? Tänkte om någon kunde förklara lite närmare och kanske ge något tips.

mvh

Permalänk
Medlem

Du kan använda glob för att hitta filerna och filobjekt för att läsa dem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Du kan läsa lite om os.listdir och se om det ger en knuff i rätt riktning.