Hon krävde antivirusföretag på ersättning – fick rätt av ARN

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Följer dom rekommendationen kan det bli stora kostnader i framtida anmälningar av klappträn, självklart ska dom inte följa rekommendationen.

Det här rör sig knappast om ett vägledande beslut hos ARN. Det är fortfarande näringsidkaren som måste bevisa att konsumenten varit grovt oaktsam eller liknande. Konsekvensen att inte bestrida ett ärende ger naturligtvis konsumenten fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Korkad? För man är 60+ och inte så insatt i datorer? Varför tror du det finns företag som hjälper till med detta?
Om bilen går sönder, är man då korkad om man lämnar in den på verkstaden?

Det beror på hur man ser på det. Jag skulle säga att man är ganska korkad om man lämnar in bilen på en verkstad för att byta spolarvätska. Däremot om man lämnar in datorn till en speciallfirma för att rädda viktiga filer som man inte säkerhetskopierat och hårddisken har brunnit upp är det en annan sak.

Fan, jag kanske ska tänka om, verkar ju finnas hur mycket som helst jobb för detta. Vet inte hur många hundratals datorer jag fixat till vänner och släkt (gratis såklart)

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om man nu tycker att detta är orimligt, tänk er då att man köper ett program som utger sig för att vara ett antivirus, men det gör i själva verket ingenting. Ska man då också tycka att det är lugnt?

Precis! Sen är ju inte allt svart eller vitt heller, utan ARN har gjort någon form av bedömning i detta fall och tills vi kan läsa ärendet och bedömningen så är ju svårt att bilda sig en meningsfull uppfattning.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Självfallet kan de (borde! om nu programvaran verkligen inte felat) ta det vidare och bestrida det hela.

Väletablerade företag brukar dock vara ganska måna om att inte trotsa ARN's rekommendationer då även det kan få ganska stora konsekvenser. Är främst bamse och hans vänner företag som hamnar där.

https://www.byggahus.se/svartalistan/

http://www.radron.se/svarta-listan/?ind=11

Lite andra anledningar till att företag följer ARNs beslut:

  • ARNs beslut är en indikation om hur utfallet skulle bli om ärendet kom upp i tingsrätten.

  • Företag har förbundit sig att följa ARNs beslut, antingen själva, eller indirekt genom att vara anslutna till någon branschorganisation som kräver det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Common sense år 2016 är att använda antivirus.

Håller jag helt med om, men uppenbarligen räcker inte alltid bara ett antivirusprogram till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Du är säkert jätterolig på fester. Göra bort mig? Jag drog ett skämt. Tack å hej

edit: förövrigt har jag läst både nyheten här och på pc för alla och jag står fast vid min liknelse. Men det är svårt att säga vad som egentligen har hänt. Hon kanske har trott att man kan ta kondomen och sticka lite hål i den med nål utan problem eller kanske har haft den öppen i tre år. Inget står i arikeln vad HON har gjort. Vilka surfvanor hon har, vilka sidor hon är inne på, vilka andra mjukvaror hon har på datorn, kanske fler antivirusprogram? Så sluta göra bort dig snälla. Om du inte förstår mina liknelser nu heller, pma mig, tack.

Du verkar blanda ihop lite termer här. Du verkar fått för dig att jag inte förstått din liknelse? Det jag har sagt är att din liknelse var kass eftersom den inte hade någon återkoppling till situationen, inte att jag inte förstår den. Viss skillnad.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har uppdagat det faktum att anti-virusmakarna behöver virus för att få sälja sin dynga? Har inte haft nått sådant aktivt på 10 år minst och får inte några virus heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Är det ingen som har uppdagat det faktum att anti-virusmakarna behöver virus för att få sälja sin dynga? Har inte haft nått sådant aktivt på 10 år minst och får inte några virus heller.

Så kan man ju tänka.
Dock är ju dem farliga virusen dem som man inte märker man har.
Helt upp till dig min vän.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Så kan man ju tänka.
Dock är ju dem farliga virusen dem som man inte märker man har.
Helt upp till dig min vän.

Du tror inte jag har scannat dock? Finns andra saker, malware och dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det beror på hur man ser på det. Jag skulle säga att man är ganska korkad om man lämnar in bilen på en verkstad för att byta spolarvätska. Däremot om man lämnar in datorn till en speciallfirma för att rädda viktiga filer som man inte säkerhetskopierat och hårddisken har brunnit upp är det en annan sak.

Fan, jag kanske ska tänka om, verkar ju finnas hur mycket som helst jobb för detta. Vet inte hur många hundratals datorer jag fixat till vänner och släkt (gratis såklart)

Men om vi ska jämföra mer korrekt så är det i så fall - bilen säger till att fylla på spolarvätska. Men det går inte för det är något i röret som gör att hon inte kan fylla på. Kunden klarar inte av att lösa det själv och lämnar bilen till verkstad för hjälp.

Det är som att säga att jag är en korkad person för att jag inte lägger upp mina byxor själv. Det är ju bara en sax, nål och sytråd som krävs?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har nu läst ärendet och ska försöka svara på några frågor.

Skrivet av improwise:

Bara jag som undrar hur hon lyckades installera Panda Antivirus om hon inte klarar av att installera Flash?

Det var ett datorföretag som installerade Panda antivirus, i samband med att datorn köptes där.

Skrivet av griid:

men det jobbar väl några gamla rävar på ARN som inte har så bra koll på hur IT och säkerhet fungerar.

De som har beslutat i ärendet är en lagman, två från Branschkansliet, en från Sveriges Konsumenter och en från Konsumentverket. Dessutom omnämns en "föredragande jurist".

Skrivet av videopac:

Det framgår inte om det var så att Panda undersökt saken och erkänt att det varit något fel eller inte. Om man inte läser ärendet i sig så är det väldigt svårt att avgöra om det var så att antivirusprogramvaran fungerat eller ej.

Det är datorföretaget som har felsökt och åtgärdat datorn, samma ställe där den en gång inhandlades. Datorföretaget konstaterade att hårdvaran var ok, men svårt virussmittad och att Panda antivirus inte fungerade.

Skrivet av videopac:

Och vad var kostnaden? Att rensa datorn från virus, eller att installera Flash? Var det omöjligt att installera Flash på grund av virusinfektionen?

Datorföretaget har reparerat program, rensat virus, avinstallerat Panda, installerat ett annat antivirusprogram, ominstallerat Flash player samt rensat småprogram, registeroptimerare m.m. Förutom kvarvarande prenumerationskostnad rekommenderas Panda att ersätta kvinnan med hälften av vad hon betalade datorföretaget i reparationskostnad, motsvarande vad som var nödvändigt för att återställa datorn efter virusangreppet. Hon får inte ersättning för fler åtgärder utöver det, dvs installationen av ett annat antivirusprogram samt rensning av småprogram m.m.

Skrivet av anon159643:

Man skulle behöva se datorn för att säga något mer om detta och felet är skit bakom spakarna eller dålig mjukvara.

Det finns en anteckning från när datorn hämtades om 75 varianter av virus och skadlig kod på ca 300 ställen.

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Du råkar inte ha en länk där man kan läsa ärendet? Det vore intressant att se hur dom resonerade när dom kom fram till rekommendationen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det var ett datorföretag som installerade Panda antivirus, i samband med att datorn köptes där.

Då är artikeln som länkades till otydlig, iom att det i den står "I ARN:s beslut står att läsa att det rör sig om programmet Panda Antivirus Pro 2015, som den målsägande köpt i företagets webbutik" vilket iaf för mig antyder att om hon köpt det separat i en webbutik så borde det varit någon annan än de som sålde datorn som installerade programmet. Men PC För Alla är väl inte direkt kända som en referens för fakta

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Då är artikeln som länkades till otydlig, iom att det i den står "I ARN:s beslut står att läsa att det rör sig om programmet Panda Antivirus Pro 2015, som den målsägande köpt i företagets webbutik" vilket iaf för mig antyder att om hon köpt det separat i en webbutik så borde det varit någon annan än de som sålde datorn som installerade programmet. Men PC För Alla är väl inte direkt kända som en referens för fakta

Det är kanske jag som var otydlig i det här fallet. Datorn köptes 2014 med allt installerat och klart inkl Panda, sedan köpte kvinnan en förlängning av Panda antiviruset 2015.

Skrivet av Hurtigbullen:

Du råkar inte ha en länk där man kan läsa ärendet? Det vore intressant att se hur dom resonerade när dom kom fram till rekommendationen.

Det finns ingen länk till materialet tyvärr, men jag kan klista in motiveringen så ser man hur ARN har resonerat. (namn censurerade)

Motiveringen till nämndens beslut

Av den serviceorder som [kvinnan] gett in till nämnden framgår att hennes dator drabbats av svår virussmitta och att programmet Panda 2015 pro inte fungerade. Denna uppgift har inte bestritts av Panda Security, varför nämnden lägger denna till grund för den fortsatta bedömningen. Som huvudregel gäller att fel i en vara ska reklameras till säljaren av varan. Säljaren har rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet. Först om säljaren avstår från att avhjälpa felet, alternativt inte gör detta inom skälig tid, kan konsumenten vända sig till någon tredje part för avhjälpande och sedan kräva ersättning för detta från säljaren. Säljaren får inte åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omlevereans från säljarens sida.

I detta fall rör det sig om en dator där själva felsymtomet var att det uppstått problem med att uppdatera programmet Flash. Nämnden anser inte att [kvinnan] när detta fel gav sig till känna, borde ha insett att något kunde vara fel med virusskyddet och därför skulle ha vänt sig till Panda Security. Såvitt framkommit var det först då datorn lämnats in till [datorföretaget] som det stod klart att felet berodde på att Panda 2015 Pro inte fungerade. Det vore enligt nämndens uppfattning inte rimligt att kräva att [kvinnan] i det läget skulle ha avbrutit åtgärden för att istället kontakta Panda Security. Nämnden anser att det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att hon skulle avvakta avhjälpande från Panda Securitys sida. Hon har därför inte förlorat sin rätt att kräva ersättning från Panda Security.

Den tidigare nämnda serviceordern visar att [datorföretaget] utfört flera åtgärder som enligt nämndens uppfattning inte varit nödvändiga för att återställa datorn efter virusangreppet. Dit hör t.ex. installation av [annat antivirus] samt rensning av småprogram m.m. Med hänsyn till detta anser nämnden att [kvinnan] får anses tillgodosedd med ersättning motsvarande hälften av vad hon betalar för åtgärderna som [datorföretaget] utfört, det vill säga 1 440 kr. Därutöver har hon rätt att få tillbaka kostnaden för prenumerationsavgift 460 kr. Hennes krav ska därför bifallas på så vis att Panda Security rekommenderas att betala 1 920 kr till henne.

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Tack!
Det var ju, i min mening, ett rätt vettigt resonemang med tanke på att Panda inte bestred kvinnans uppgifter, lite som en Tredskodom.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"