Permalänk

Intel 600p Probelm

Tjena!

Har en Intel 600p 250gb disk i min dator. Märker många gånger om jag har många program uppe eller exempelvis installerar något och samtidigt glor på youtube så blir datorn sjukt seg. Helt ny dator dessutom så det ska inte bero på de andra komponenterna..

Har försökt att reseacha lite själv på detta och tror jag kommit till en slutsats att det är ett vanligt problem med just dessa intel 600p diskar. Stämmer detta?

Valde denna disken främst för att det va ett schysst pris och en polare till mig sa att denna disken skulle va 3 gånger så snabb som en ''vanlig'' ssd. Men börjar ångra mitt köp.

Så vad råder ni mig att göra?byta ut den mot någon annan disk och isåfall vilken skulle ni rekommendera?(gärna 500gb denna gången)
Eller bara behålla den?
Har fortfarande öppet köp på disken så en retur ska kunna gå att lösa.

Hoppas det är någon här på forumet som kan hjälpa mig.

Howard.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

Tjena!

Har en Intel 600p 250gb disk i min dator. Märker många gånger om jag har många program uppe eller exempelvis installerar något och samtidigt glor på youtube så blir datorn sjukt seg. Helt ny dator dessutom så det ska inte bero på de andra komponenterna..

Har försökt att reseacha lite själv på detta och tror jag kommit till en slutsats att det är ett vanligt problem med just dessa intel 600p diskar. Stämmer detta?

Valde denna disken främst för att det va ett schysst pris och en polare till mig sa att denna disken skulle va 3 gånger så snabb som en ''vanlig'' ssd. Men börjar ångra mitt köp.

Så vad råder ni mig att göra?byta ut den mot någon annan disk och isåfall vilken skulle ni rekommendera?(gärna 500gb denna gången)
Eller bara behålla den?

Howard.

600p har väl inte fått bästa omdömet om man läser testen på NH och att den skulle vara 3 ggr så snabb som en vanlig SSD är fel.
Den är tänkt som en M.2 disk i samma prisklass som vanlig SSD och med något högre prestanda än vanlig SSD.
http://www.nordichardware.se/test/test-intel-600p-pcie-lagrin...

Så tittar man prismässigt + prestanda så är ju Samsungs 850 EVO ett bättre val då den kostar samma men presterar bättre.
https://www.inet.se/produkt/4304847/samsung-850-series-evo-50...

Vill du sen gå upp i klass på prestandan blir det även lite dyrare, men Samsungs 960 skall ju vara bland dom bästa.
https://www.inet.se/produkt/4300302/samsung-960-evo-500gb#mer...

Permalänk

Hmm.. ja dum som man va så kollade jag inte riktigt upp hur den skulle prestera utan bara lyssnade på min polare som brukar ha koll.
Grejen är den, att sålänge inte cashe minnet går i topp så presterar den väldigt bra. Men när den väl gör det så är det katastrof.
Så med andra ord hade en samsung 850, vanlig sata ssd varit ett bättre alternativ? Eller möjligtvis köra på 960 PRO? ( tycker dock den är något för dyr med tanke på att om jag byter denna så tänker jag köra 500gb).

Så gärna lite förslag på bra diskar som kommer få mig att vara nöjd. Hatar när saker o ting på datorn segar.

Tack @MacAllan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

Hmm.. ja dum som man va så kollade jag inte riktigt upp hur den skulle prestera utan bara lyssnade på min polare som brukar ha koll.
Grejen är den, att sålänge inte cashe minnet går i topp så presterar den väldigt bra. Men när den väl gör det så är det katastrof.
Så med andra ord hade en samsung 850, vanlig sata ssd varit ett bättre alternativ? Eller möjligtvis köra på 960 PRO? ( tycker dock den är något för dyr med tanke på att om jag byter denna så tänker jag köra 500gb).

Så gärna lite förslag på bra diskar som kommer få mig att vara nöjd. Hatar när saker o ting på datorn segar.

Tack @MacAllan

850 evo finns ju som M.2 disk också, något billigare än sata modellen.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdm2/samsun...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

Tjena!

Eller bara behålla den?

Howard.

Jag har för mig att @Paddanx har bra koll på problemen med dessa. Jag har för mig att det är dom i alla fall. Du kan nog söka på forumet för att få en detaljerad beskrivning vad problematiken med dem är. Löst beskrivet tror jag att den har ett snabbt cacheminne men när det blir fullt så blir det långsammare än en vanlig HDD.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Löst beskrivet tror jag att den har ett snabbt cacheminne men när det blir fullt så blir det långsammare än en vanlig HDD.

Japp, så är det. 600p har ganska långsamt minne att skriva till, men en snabb SLC-cache. Så länge som inte cachen tar slut så fungerar den bra, men när cachen tar slut så blir den riktigt långsam. Problemet är att 256GB-modellen bara har 6GB cache, vilket är lite i minsta laget för att den ska fungera bra. 512GB-modellen har istället 16GB cache. Jag har själv en sån, och har inte upplevt några problem med den.

Permalänk

@perost: Så med andra ord, ska man ha just intel 600p modellerna så ska man inte köra versionerna med lägre cashe minne utan satsa på minst 500gb versionen med 16gb cashe minne?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

@perost: Så med andra ord, ska man ha just intel 600p modellerna så ska man inte köra versionerna med lägre cashe minne utan satsa på minst 500gb versionen med 16gb cashe minne?

Det beror mycket på hur man använder den, men 6GB cache som 256GB-modellen har tar lätt slut. Jag rekommenderar dock över lag inte 600p alls, jag köpte min p.g.a. ett väldigt bra erbjudande som Dustin hade och var medveten om dess brister. Med nuvarande pris så tycker jag hellre att man bör kolla på 960 EVO om man har stora krav på prestanda, eller valfri SATA SSD om man är en normal datoranvändare.

Permalänk

@perost: Ja men precis. Alltså det jag använder min dator till är spel, youtube, film osv. Inga avancerade saker med andra ord. Men självklart vill jag att det ska vara lite fart i disken.

tror du att jag hade blivit besviken, eller tvärtom om jag hade valt, låt oss säga den här https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/samsung-850-...
Eller kanske https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Vad tror du? tycker 960 pro är lite väl dyr med tanke på att den ligger på runt 2000kr för 250gb

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

600p har väl inte fått bästa omdömet om man läser testen på NH och att den skulle vara 3 ggr så snabb som en vanlig SSD är fel.
Den är tänkt som en M.2 disk i samma prisklass som vanlig SSD och med något högre prestanda än vanlig SSD.
http://www.nordichardware.se/test/test-intel-600p-pcie-lagrin...

Så tittar man prismässigt + prestanda så är ju Samsungs 850 EVO ett bättre val då den kostar samma men presterar bättre.
https://www.inet.se/produkt/4304847/samsung-850-series-evo-50...

Vill du sen gå upp i klass på prestandan blir det även lite dyrare, men Samsungs 960 skall ju vara bland dom bästa.
https://www.inet.se/produkt/4300302/samsung-960-evo-500gb#mer...

Fast nu är ju 850 diskarna vanliga SATA hastigheter, oavsett om de är en M.2 disk. Så jag ser inte hur Samsung disken har bättre prestanda/pris index med lägre läshastigheter. Jag antar att man vill ha en M.2 SSD för riktig snabb läshastighet eller bara all-around snabbare disk. Så jag skulle antigen gå efter en billigare intel 600p, eller hoppa direkt över till Samsung 960. De diskarna är mycket bättre värde än 850 diskarna om man tittar prestanda/pris

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

tror du att jag hade blivit besviken, eller tvärtom om jag hade valt, låt oss säga den här https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/samsung-850-...

850 EVO är en mycket bra SATA SSD som förr var ett givet val för många, men nu är den lite väl dyr. MX300 som du hittat eller OCZ Trion TR150 är bra budget-SSDer.

Skrivet av Howardflynn:

Vad tror du? tycker 960 pro är lite väl dyr med tanke på att den ligger på runt 2000kr för 250gb

Det var 960 EVO jag pratade om, den ligger på ~2600 kr för 500 GB. Problemet med den är bara att den inte hittat in till butikerna ännu.

Permalänk

@perost: Börjar luta åt en 950 pro ändå.. Något dyr men prestanda mässigt så slår den ut det mesta om man kollar benchmarks.
Sålänge ingen kommer med ett bättre förslag så får det bli den. synd den är så dyr bara

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fast nu är ju 850 diskarna vanliga SATA hastigheter, oavsett om de är en M.2 disk. Så jag ser inte hur Samsung disken har bättre prestanda/pris index med lägre läshastigheter. Jag antar att man vill ha en M.2 SSD för riktig snabb läshastighet eller bara all-around snabbare disk. Så jag skulle antigen gå efter en billigare intel 600p, eller hoppa direkt över till Samsung 960. De diskarna är mycket bättre värde än 850 diskarna om man tittar prestanda/pris

Visst är det samma hastighet på 850 M.2 som en vanlig, men vill man ha M.2 för hastigheten skall man inte välja 600p heller eftersom skrivhastigheten inte mycket bättre än vanlig SSD. Lägg där till problemet med cachen så blir den ibland långsammare än en vanlig SSD vilket gör att 850 M.2 är ett bättre alternativ då den stabilare i skrivhastighet.
Med M.2 är det framförallt den snabba skrivhastigheten man vill åt, läshastigheten är inte lika viktig då den oftast begränsas i den andra änden av skrivhastigheten.

Men du har rätt i att om man skall ha M.2 skall man egentligen gå på en riktig disk som 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

@perost: Börjar luta åt en 950 pro ändå.. Något dyr men prestanda mässigt så slår den ut det mesta om man kollar benchmarks.
Sålänge ingen kommer med ett bättre förslag så får det bli den. synd den är så dyr bara

Jag kan bara hitta 950 pro som 256GB disk, men varför inte 960 EVO?
https://www.inet.se/produkt/4300302/samsung-960-evo-500gb?utm...

Permalänk

@MacAllan: https://www.inet.se/produkt/4300301/samsung-960-evo-250gb?utm...
Där har du.

Hade den varit i lager hade jag kört på den direkt. Kan inte vänta så pass länge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

950 eller 960?

950 har ju lite issues den också: den tenderar att gå varm under hög belastning, så att den måste throttla och tappar lite prestanda av det istället.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W: Seriöst? ja då vet jag inte om man är så sugen på att köra den iheller.. Knappt jobbigt detta blev

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Jag kan bara hitta 950 pro som 256GB disk, men varför inte 960 EVO?
https://www.inet.se/produkt/4300302/samsung-960-evo-500gb?utm...

Håller med, om man inte hittar en 950 pro för bra pris så ser 960 EVO mycket bättre ut

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

@MacAllan: https://www.inet.se/produkt/4300301/samsung-960-evo-250gb?utm...
Där har du.

Hade den varit i lager hade jag kört på den direkt. Kan inte vänta så pass länge

Skrivet av Howardflynn:

@Roger W: Seriöst? ja då vet jag inte om man är så sugen på att köra den iheller.. Knappt jobbigt detta blev

Tror du blandar ihop det lite, du pratar om 950 men länkar till 960, det är två olika diskar.
Kan du inte vänta så är där inte så många alternativ eftersom de "riktiga" M.2 diskarna till hyfsat pris är restvara.

950 diskarna kanske du skall undvika, men 960 diskarna är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

Tjena!

Eller bara behålla den?

Howard.

Skrivet av Banco:

Jag har för mig att @Paddanx har bra koll på problemen med dessa. Jag har för mig att det är dom i alla fall. Du kan nog söka på forumet för att få en detaljerad beskrivning vad problematiken med dem är. Löst beskrivet tror jag att den har ett snabbt cacheminne men när det blir fullt så blir det långsammare än en vanlig HDD.

Skrivet av Howardflynn:

@perost: Ja men precis. Alltså det jag använder min dator till är spel, youtube, film osv. Inga avancerade saker med andra ord. Men självklart vill jag att det ska vara lite fart i disken.

Det låter exakt som 600p:s problem, speciellt den mindre 250GB. Jag hade hoppats att tråden om disken hade varnat folk, men eftersom folk inte kollar upp innan de köper så blir det tyvärr så.

Dock behöver du inte ta värsting disk som 960 PRO för att lösa det. 600p ser på pappret ut att vara en bra disk, men som ovan påpekar, dens SLC cache är för liten, och när den är slut, faller disken ner i extremt låg prestanda (ca 20MB/s). Den är i bästa fall i SLC cache ungefär 1,5x så snabb som max på tex 850 EVO, men endast i extremt få fall, och endast under extremt kort tid. 850 EVOs fördel är konsekvent prestanda, varje gång, oavsett vad man gör, speciellt på 500GB+ storlek, då NANDet där kan maxa SATA även i TLC läge.

Om du verkligen vill ha en snabb M.2 disk utan att gå vansinne på pris titta på 960 EVO istället. Den är snabbare än 850 EVO, men kostar inte som 960 PRO, trots att den i många situationer är runt samma prestanda. 950 Pro är också bra disk, men har lite värmeproblem om den lastas hårt (något dock du inte gör med installera/surfa). Så 950 fungerar för ditt behov också, om du inte vill vänta på 960 EVO.

Skulle dock säga att vilken annan SSD som har vettig prestanda duger och fungerar för ditt beskrivna behov, men 600p disken klarar inte av att ladda ner och installera något, samtidigt som du gör något annat. Nyckeln ligger i att ha konstant prestanda, inte snabbaste benchmark siffror. Och de flesta SATA SSDer räcker och blir över för surf/installations behov.

Notera att MX300 har samma NAND, och delvis samma problem som 600p. Dens kontroller är dock lite bättre då den har möjlighet att använda TLC området som SLC cache, och med det lyckas den hålla max prestanda längre, men den kan även den hamna i extremt låg prestanda verkar det som.

Helt ärligt dock... i samtliga SSDer med TLC NAND, så är hemligheten till bättre version att välja en större, inte i teorin snabbare. I de flesta fall så är det därför vettigare att ta en 500GB SATA SSD än en 250GB M.2, för om du inte specifikt gör något som måste ha M.2s snabba cache prestanda i små mängder, så kommer SATA SSDn att leverera mer konstant prestanda.

Undantaget verkar vara Intel/Microns 3D NAND, som verkar så efterblivet att det passar endast som USB flash (som sitter i 600p/MX300). Detta då även 1050GB stora MX300 är fortfarande långsam :=/

Permalänk

@Paddanx Tack för en mycket bra beskrivning. Äntligen har man fått lite kött på benen när det kommer till diskar, tack vare dig.
Efter din post så tror jag att jag lyssnar på dig och kör en Samsung 850 Evo 500gb och nöjer mig där. Tack så hjärtligt!

@MacAllan jo jag vet att 950 PRO och 960 evo är 2 olika diskar. Men efter ett 13 timmars arbetspass, ett försök på att hitta vilken disk man ska köpa och samtidigt hålla kolla på vilken som heter vad. Kan bli lite rörigt i huvudet då 😂
Men jag tackar för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

@Paddanx Tack för en mycket bra beskrivning. Äntligen har man fått lite kött på benen när det kommer till diskar, tack vare dig.
Efter din post så tror jag att jag lyssnar på dig och kör en Samsung 850 Evo 500gb och nöjer mig där. Tack så hjärtligt!

Du är välkommen.

Den disken är svår att få tag i, men den är eftertraktad och populär av en anledning
Har antal av dem själv, och de är helt klart en av de bästa SATA diskarna på marknaden. Önskar själv att jag hade handlat några extra i somras bara...

Permalänk

@Paddanx Ja jo jag såg nyss att dem va slutsålda på Netonnet där jag blir tvungen o fixa den. Får jag pengarna tillbaka för min nuvarande disk så kan jag dra till webbhallen i Helsingborg som är nyöppnat. Dem ska ha 2 diskar i lager, håller tummarna på att där finns en kvar åt mig imorgon 👍🏽

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

@Paddanx Ja jo jag såg nyss att dem va slutsålda på Netonnet där jag blir tvungen o fixa den. Får jag pengarna tillbaka för min nuvarande disk så kan jag dra till webbhallen i Helsingborg som är nyöppnat. Dem ska ha 2 diskar i lager, håller tummarna på att där finns en kvar åt mig imorgon 👍🏽

Boka dem via sidan om du inte redan har.

Du behöver inte ange något mer än namn, mail och telefonnummer så lägger de undan dem. Välj sedan bara betala i butik. Kostar 0kr och gör att du vet att du får en (och inte reser i onödan).

Lycka till oavsett