grafikkortet blir för varmt

Permalänk
Medlem

grafikkortet blir för varmt

Nu får de va nog. Detta går mig på nerverna. Hade strul med datorn tidigare och löste det(trodde jag) allt har funkat finfint i ca 1 vecka. Tills nu idag, jag spelar wow och då låter det i hörlurarna som att allt fastnar i typ 1 sekund, skärmen dör(inte självaste skärmen men signalen) det börjar susa konstigt i datorn och det börjar även lukta bisarrt(som tidigare). Sedan fortsätter musik & Skype men inte bilden på skärmen. Detta händer endast när jag spelar och när grafikkortet kommer på ca 75-80 grader. Och ja skärmen är inkopplad i grafikkortet och har även öppen sidolucka på chassit för att den ska få bästa ventilation. Jag har skrivit tidigare om detta men nu är symptomen större och jag tror grafikkortet är dåligt. Om det hjälper er är det ett GeForce Gtx 670.
Tacksam för all hjälp som ni erbjuder!

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

Har du tetsta att blåsa rent grafikkortet med tryckluft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Nu får de va nog. Detta går mig på nerverna. Hade strul med datorn tidigare och löste det(trodde jag) allt har funkat finfint i ca 1 vecka. Tills nu idag, jag spelar wow och då låter det i hörlurarna som att allt fastnar i typ 1 sekund, skärmen dör(inte självaste skärmen men signalen) det börjar susa konstigt i datorn och det börjar även lukta bisarrt(som tidigare). Sedan fortsätter musik & Skype men inte bilden på skärmen. Detta händer endast när jag spelar och när grafikkortet kommer på ca 75-80 grader. Och ja skärmen är inkopplad i grafikkortet och har även öppen sidolucka på chassit för att den ska få bästa ventilation. Jag har skrivit tidigare om detta men nu är symptomen större och jag tror grafikkortet är dåligt. Om det hjälper er är det ett GeForce Gtx 670.
Tacksam för all hjälp som ni erbjuder!

Det är absolut inget fel på tempsen.
Att det luktar konstigt kan bero på mycket damm i datorn, som då börjar lukta när tempsen stiger.

Det du hör är grafikdrivrutinerna som slutar svara (skärmen svart, ljudet hakar upp sig och du måste starta om datorn för att det ska fungera igen)

Prova koppla in grafikkortet i en annan PCIe-slot och se om det fungerar bättre. En polare till mig hade detta problem med sitt 580 som då löstes med att flytta ner kortet en slot.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Avstängd

Prova annars programmet Msi afterburner,och ställ en lite aggressivare fläktkurva.
Asus har ett program Gpu tweak.
Men din temp är relativt normal.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Har du tetsta att blåsa rent grafikkortet med tryckluft?

Gjorde det nu. Jävligt dammig i grafikkortet. Får hålla tummarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Att det luktar konstigt kan bero på mycket damm i datorn, som då börjar lukta när tempsen stiger.

Det du hör är grafikdrivrutinerna som slutar svara (skärmen svart, ljudet hakar upp sig och du måste starta om datorn för att det ska fungera igen)

Prova koppla in grafikkortet i en annan PCIe-slot och se om det fungerar bättre. En polare till mig hade detta problem med sitt 580 som då löstes med att flytta ner kortet en slot.

Har läst nånstans att drivrutinerna måste tas bort och sen installera nya. Är det sant?

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk

Öppet chassi är inte bättre ventilation, snarare sämre då du inte får ett bra flöde.
Se istället till att montera fläktarna i chassit så du får ett ordentligt flöde.

Sen så är tempen OK, men kan vara mycket damm där.
för att itne tala om allt damm du ger entrébiljett till när du öppnar chassit

Blås rent och kolla hur det beter sig efter det, och kolla även hur fläktkurvan, alternativt gör en mer aggresiv kurva som någon nämnde tidigare

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Öppet chassi är inte bättre ventilation, snarare sämre då du inte får ett bra flöde.
Se istället till att montera fläktarna i chassit så du får ett ordentligt flöde.

Blås rent och kolla hur det beter sig efter det, och kolla även hur fläktkurvan, alternativt gör en mer aggresiv kurva som någon nämnde tidigare

Tack för tipset! Har blåst dammet, ska stänga igen checka kurvan och återkomma alldeles snart!

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

@Mange43: Har laddat ner Asus GPU tweak, borde fläkten stanna på auto?

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

@Lineri: Vart laddar jag ner nya drivrutiner :)?

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Ziddie: Men ska jag ladda ner där? Har nämligen en ASUS version av gkortet.

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Kom till samma ställe igen. Skärmen vart grå denna gång och det börja lukta konstigt igen?

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Datorskärmen vart grå och de börja lukta igen. Vad gör jag nu?(OBS hann inte ladda hem drivrutiner)

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

UPDATE: Tog ut grafikkortet blåste rent skiten från allt damm. Jädrans vad mycket damm de var. Nu återstår ett problem. Skärmen blir grön? Hur gör jag? Har uppdaterat senaste genom enhetshanteraren>egenskaper>uppdatera och sök efter drivrutin eller vad det nu står!

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Avstängd

kollat så alla kontakter sitter i ordentligt så det inte är nått sånt som gör att det blir grönt ?? är annars lite dåligt tecken om man får grönt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Blir grönt/svart

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RollBolt:

@lord_vasagos: Blir grönt/svart

flimmrar det och har sig ?? tänkte när du varit och pillat så trippel kolla att allt sitter som det ska och får man bara en färg brukar det kunna vara knas med drivrutin kanske nån pinne i kontakten som är börjd till skit i kontakten eller nått trams men har man otur kan det vara så illa kortet är paj och är då det brukar kunan flimra med olika färger konstiga tecken och lite sånt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

flimmrar det och har sig ?? tänkte när du varit och pillat så trippel kolla att allt sitter som det ska och får man bara en färg brukar det kunna vara knas med drivrutin kanske nån pinne i kontakten som är börjd till skit i kontakten eller nått trams men har man otur kan det vara så illa kortet är paj och är då det brukar kunan flimra med olika färger konstiga tecken och lite sånt

Blir bara grönt. Spelar wow och efter typ 10 min blir skärmen Helgrön. Förmodligen någon drivrutin? Har provat koppla ur skärmen när det händer men det blir direkt grönt igen när den går i.

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

UPDATE: Skärmen blir grön när jag spelar men inte annars.. Vad ska jag göra?

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

UPDATE: Nu började det lukta bränt igen men ingen grön skärm. Denna dator kostar 13000kr och har haft i 3 år. Borde jag gå med den till webhallen där jag köpte den?

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk

kolla senaste drivisen på nvidias hemsida, ja du ska tanka därifrån även fast du har ett asus kort.

Funkar inte det, kolla alla kontakter och även alla pinnar i alla kontakter (så dom inte är böjda)
byt plats på kortet och kolla om det är så att den fungerar i en annan PCIE port.

Vad har du för CPU? har du integrerad grafik i den, ta bort grafikkortet och kör på den som är i CPU och se om det blir samma fel då. är det så att inget av detta fungerar förutom köra på integrerad grafik så är det bara köpa nytt grafikkort.

Ursäkta om jag låter sur är inte det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

kolla senaste drivisen på nvidias hemsida, ja du ska tanka därifrån även fast du har ett asus kort.

Funkar inte det, kolla alla kontakter och även alla pinnar i alla kontakter (så dom inte är böjda)
byt plats på kortet och kolla om det är så att den fungerar i en annan PCIE port.

Vad har du för CPU? har du integrerad grafik i den, ta bort grafikkortet och kör på den som är i CPU och se om det blir samma fel då. är det så att inget av detta fungerar förutom köra på integrerad grafik så är det bara köpa nytt grafikkort.

Ursäkta om jag låter sur är inte det

Ingen aning om jag har integrerad Grafik. Drivrutiner hjälper väll inte så det inte luktar illa eller?
Hur byter jag PCIe port?

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Skrivet av RollBolt:

Ingen aning om jag har integrerad Grafik. Drivrutiner hjälper väll inte så det inte luktar illa eller?
Hur byter jag PCIe port?

Om du säger vad du har för processor så kan vi svara på om det är med integrerad grafik
du slår av datorn och sen släcker du strömmen på nätagget sen låssar du kortet från den (gissningsvis) översta kortplatsen och sätter den i en annan.

Detta dvs om du har fler platser där den passar. PCIE eller 8 eller 16.

Det finns en liten "spärr" mot framsidan av chassit på baksidan av grafikkortet mot moderkoret som du måste lossa annars får du inte lös kortet.

mest troligen så påverkar inte drivrutinerna lukten men värt ett försök för att utesluta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Om du säger vad du har för processor så kan vi svara på om det är med integrerad grafik
du slår av datorn och sen släcker du strömmen på nätagget sen låssar du kortet från den (gissningsvis) översta kortplatsen och sätter den i en annan.

Detta dvs om du har fler platser där den passar. PCIE eller 8 eller 16.

Det finns en liten "spärr" mot framsidan av chassit på baksidan av grafikkortet mot moderkoret som du måste lossa annars får du inte lös kortet.

mest troligen så påverkar inte drivrutinerna lukten men värt ett försök för att utesluta

Har en i7 vet inte exakt specs. Får testa drivrutinerna imorgon samt kolla plats med grafikkort. Tror dock inte jag har någon mer plats att flytta upp eller ner kortet.

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Skrivet av RollBolt:

Har en i7 vet inte exakt specs. Får testa drivrutinerna imorgon samt kolla plats med grafikkort. Tror dock inte jag har någon mer plats att flytta upp eller ner kortet.

Okej, kolla gärna upp CPU och Moderkort så underlättar det när du behöver hjälp:)

Om du säger moderkort så kan vi säga om det går att byta plats på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Okej, kolla gärna upp CPU och Moderkort så underlättar det när du behöver hjälp:)

Tänkte lägga mig nu. Skriver så fort jag checkat imorgon.

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Har en i7 3770k 3,4GHz samt ett ASUSTeK computer Inc CG8270 moderkort tror jag?

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Skrivet av RollBolt:

Har en i7 3770k 3,4GHz samt ett ASUSTeK computer Inc CG8270 moderkort tror jag?

är den den här datorn du har?

Svårt at veta vad för moderkort som sitter i den, men Ja I7 3770k har integrerad gpu så pröva ta ut ditt moderkort och aktivera den integrerade grafikdelen i BIOS. Kom ihåg att byta plats på skärmkabeln så du sätter den i moderkortet och inte i grafikkortet du plockar ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

är den den här datorn du har?

Svårt at veta vad för moderkort som sitter i den, men Ja I7 3770k har integrerad gpu så pröva ta ut ditt moderkort och aktivera den integrerade grafikdelen i BIOS. Kom ihåg att byta plats på skärmkabeln så du sätter den i moderkortet och inte i grafikkortet du plockar ut.

Ja precis den har jag fast med ett 670
Hur aktiverar jag integrerad grafik?

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]