Varför hatas feminister så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

När det statiskt sätt skadas/dör lika många kvinnor som män på de olika arbetsplatserna i landet så har vi kommit en lång väg.

målet med feminism i detta läget kanske inte ska vara att kvinnor dör lika ofta, utan istället att män dör lika lite som kvinnor?

Skrivet av anon185723:

Feminister bryr sig bara om kvinnors rättigheter och inte mäns. Hade feminister jobbat för jämställdhet, det vill säga samma villkor oavset kön. Så skulle feminister få mindre skit i från allmänheten.

du menar som exemplet jag drog i första inlägget där jämnställdhetsbonusen i föräldraledigheten och pappaledighet? det är ju bara för kvinnors skull.

Skrivet av Oscisw888:

Om man behöver identifiera sig som feminist för att indikera att man är för jämställdhet mellan könen, så borde man ha uttryck för det mesta där den enda logiska åsikten är självklar; "Jag är emot Hitler"-ist, "Jag tror att jorden är rund"-ist och så vidare.
Att man dessutom isåfall måste identifiera sig med dem som kallar sig själva för feminister, men som också ofta står för en massa olika former av kollektivism och annan frihetsbegränsning, tror jag inte tilltalar de flesta.

håller inte med om det. du vill identifiera dig som något av anledningen till att det ska spridas. om 2 av 100 identifierar med något kommer inte speciellt många följa det pga grupptrycket och rädslan över att vara nytänkande. medan om istället 60 av 100 gör det så kanske några av de resterande 40 som hade varit för rädda för att visa att dom håller med, visar det istället och gör världen en bättre plats?

Skrivet av -=Mr_B=-:

TL:DR
Feminism är hatat för att det är allt annat än rättvisa och jämlikhet. Det handlar om kvotering till "statusyrken", och hämndbegär för påstådda oförrätter utförda av alla "män".
B!

kvotering kan jag hålla med om att det är en dålig lösning, för jämnställdhet betyder att varje person ska ses utifrån dess kunskaper och möjligheter. inte pga dess kön. men hämndbegär har inte feminister, det är vad feminazis har. vilket inte diskutionen handlar om.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tjatar, men... För att feminism inte handlar om jämlikhet och rättvisa. Det handlar om hämnd, och "jag vill ha"
B!

alltså är du inte speciellt påläst om vad feminism är. det du pratar om är medias version av feminism, även kallat feminazism.

Skrivet av fantomsmurfen:

Att alla ska ha samma möjligheter är en utopi. Inte ens alla män har samma möjligheter. Sen har ju inte alla heller samma förutsättningar men det är en annan fråga.

nej, det är ingen utopi. att ge två olika personer samma möjligheter är rätt sak att göra, men personerna kanske inte har samma utgångspunkt. säg tex att du mäter en tjej och en kille. yrket är brandman. killen är en person som aldrig tränat och tjejen har muskler som gör att hon kan bära 150kg personer. båda personerna har samma möjligheter i och med att dom kan båda gymma, men inför yrket har tjejen en fördel för hon är tränad.

Skrivet av zkin:

För att dom är dumma i huvudet?

Feminister idag = feminazis

nej, feminister är inte feminazis. det är precis vad denna tråden handlar om. kom tillbaka till tråden senare när du antingen kan backa upp att feminister är dumma i huvudet eller när du läst upp på vad sann feminism är.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forza1:

Kvinnor väljer ju bort sådana jobb för att de är smutsiga och oftast dåligt betalt. Och sen klagar dom på att de har kassa jobb när nästan bara män har de smutsigaste jobben.

Skulle inte kalla äldrevården för "icke smutsigt jobb".

Att ha dåligt betalt är väl relativt och vad jag har märkt så är det ganska vanligt hos båda könen att gnälla på att de inte får nog betalt.

Skrivet av zkin:

Skulle inte tro det. Feminister idag är en splittrad grupp. Du har allt från liberala feminister som enbart vill ha ett jämställt samhälle (vilket det inte är idag) till de man brukar kalla "feminazis" som är radikala feminister som menar att allt som behövs är tusentals år av matriarkaliskt styre för att kompensera för det patriarkaliska styre som format vårat samhälle genom årtusenden. Sedan finns det även en mindre grupp inom dessa som är mer anarkistiska genom att de vill riva allt för att sedan bygga upp det i något som de kallar för "kvinnan". Oberoende så är dessa så skiljda åt ideologiskt på samma sätt som Moderater och Nynazism är. Klyftan är ungefär lika stor också.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

@Christley: Vilka frågor driver feminismen idag som du tycker är vettiga?

alla ska få samma möjligheter att nå ett mål.
kön ska inte spela roll vid bestämmande av lön.
kvinnor ska känna sig lika säkra som män gör när dom går hem på kvällar/nätter.
sjukvården ska inte behandla en person annorlunda för att den är vit/svart/muslim/ateist/kvinna/man.

för att nämna 4 exempel

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Att förespråka feminism är lite som att förespråka nazism, man kan argumentera för att de båda förespråkar allas lika värdighet och att det är extremisterna som hörs mest. Men man bör byta till en ideologi vars namn antyder om detta.

Varför fascismen grodas inom feminismen är en annan fråga, men varför kan dessa inte vara ärliga och kalla sig för fascister istället?

Vettiga personer idag skiter fullständigt i vilket kön någon har,det är en fullkomligt icke fråga i allt. Jag tycker staten ska göra som brå inom brottsligheter och ursprung, säga att även om vi kan granska lönerna så är.det irrelevant information.

Vi lever idag i en hårt konkurrenskraftig marknad, kunskap är är allt. Inom it är det så extrem brist på tjejer så det är inte klokt, det är bokstavligen superenkelt för dem att fixa jobb. Att de flesta sedan väljer sämre arbeten, ja vems fel är det?
För att bli bra på området It räcker en p2 alldeles utmärkt, har de yngre tjejerna såna datorer tro och de sitter kvar med 386or än idag? Isåfall är det lite av föräldrarna s fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Att förespråka feminism är lite som att förespråka nazism, man kan argumentera för att de båda förespråkar allas lika värdighet och att det är extremisterna som hörs mest. Men man bör byta till en ideologi vars namn antyder om detta.

Varför fascismen grodas inom feminismen är en annan fråga, men varför kan dessa inte vara ärliga och kalla sig för fascister istället?

Vettiga personer idag skiter fullständigt i vilket kön någon har,det är en fullkomligt icke fråga i allt. Jag tycker staten ska göra som brå inom brottsligheter och ursprung, säga att även om vi kan granska lönerna så är.det irrelevant information.

Vi lever idag i en hårt konkurrenskraftig marknad, kunskap är är allt. Inom it är det så extrem brist på tjejer så det är inte klokt, det är bokstavligen superenkelt för dem att fixa jobb. Att de flesta sedan väljer sämre arbeten, ja vems fel är det?
För att bli bra på området räcker en p2 alldeles utmärkt, har de yngre tjejerna såna datorer tro och de sitter kvar med 386or än idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl samma svar som till varför NMR inte vill bli kallade för nazister. Det är en väldigt negativ klang på ordet helt enkelt. I ett jämställt samhälle så skiter man i vilket kön personen är vid en intervju t.ex. men samhället är inte i närheten av det. Till att börja med så är ursprungslönen lägre för kvinnor eftersom kvinnor generaliseras.. och därför kan man tom. kalla den för könsdiskriminerande.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Kvinnor väljer ju bort sådana jobb för att de är smutsiga och oftast dåligt betalt. Och sen klagar dom på att de har kassa jobb när nästan bara män har de smutsigaste jobben.

dock är dom nämnda arbeten där bra betalda jobb om man tänker på utbildningsgraden.
https://statsskuld.se/jobb/lonestatistik/sanerare
https://statsskuld.se/jobb/lonestatistik/soph%C3%A4mtare

ser du till kvinnodominerade lågutbildningsyrken så tjänar dom liknande
https://statsskuld.se/jobb/lonestatistik/receptionist
https://statsskuld.se/jobb/lonestatistik/undersk%C3%B6terska-...

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad mellan feminism och jämställdhet? Är det bara två ord för samma sak eller?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeraton:

Är det någon skillnad mellan feminism och jämställdhet? Är det bara två ord för samma sak eller?

Det ena är en ideologi och det andra är vad den strävar för rent tekniskt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeraton:

Feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter. Medans Jämställdhet är ett politiskt begrepp som handlar om jämlikhet mellan kvinnor och män. Där de ska ha samma möjlighet att forma samhället och sina egna liv.

Permalänk

Ser man rent krasst på t.ex. lönenivån inom vård och omsorg så skulle den ju kunna vara lite högre om inte sjukfrånvaron var så hög. Men då vill man ha högre lön för att sjukfrånvaron ska bli lägre i stället för att minska sjukfrånvaron så att lönenivån kan bli högre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tror en stor anledning till att många inklusive mig är emot feminism är just det att det är inte jämställdhet som är den stora frågan inom feminism utan snarare höja kvinnans status i samhället utan nackdelarna. Och innan ni nu lägger allt för mycket vikt vid att jag är emot feminism så vill jag säga att jag är emot alla former av -ismer då det snarare bidrar till att skapa grupperingar och osämja. Är däremot starkt för jämställdhet och att alla ska ha samma värde i samhället oavsett om du är kvinna, man, anställd, politiker, hemlös eller miljardär. Nej vi kommer inte komma någonstans om vi istället för att favorisera det ena könet börjar favorisera det andra det skapar bara nya problem och motsättningar.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Tycker inte det där är värre än väldigt många andra textrader i andra sammanhang. Men det är ju klart, så länge det bekräftar den
egna bilden av hur feminister är till vardags, och kanske att det finns någon "dold agenda" bakom t.ex. FI
så är det ju utmärkt!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Tror en stor anledning till att många inklusive mig är emot feminism är just det att det är inte jämställdhet som är den stora frågan inom feminism utan snarare höja kvinnans status i samhället utan nackdelarna. Och innan ni nu lägger allt för mycket vikt vid att jag är emot feminism så vill jag säga att jag är emot alla former av -ismer då det snarare bidrar till att skapa grupperingar och osämja. Är däremot starkt för jämställdhet och att alla ska ha samma värde i samhället oavsett om du är kvinna, man, anställd, politiker, hemlös eller miljardär. Nej vi kommer inte komma någonstans om vi istället för att favorisera det ena könet börjar favorisera det andra det skapar bara nya problem och motsättningar.

Tja. Fast en miljardär och en hemlös är ju inte särskilt jämställda eller hur?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är väl samma svar som till varför NMR inte vill bli kallade för nazister. Det är en väldigt negativ klang på ordet helt enkelt. I ett jämställt samhälle så skiter man i vilket kön personen är vid en intervju t.ex. men samhället är inte i närheten av det. Till att börja med så är ursprungslönen lägre för kvinnor eftersom kvinnor generaliseras.. och därför kan man tom. kalla den för könsdiskriminerande.

"Till att börja med så är ursprungslönen lägre för kvinnor", utveckla det där, tror du allvarligt talat att det finns två anställningskontrakt, ett för män och ett för kvinnor?

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Christley:

Man kan läsa titt som tätt på alla svenska forum, inklusive sweclockers hur feminismen och feminister hatas och feminist används som skällsord. Notera att jag pratar om feminister, inte feminazis. Menar alltså inte denna typ av "feminism": https://potluckbloggers.files.wordpress.com/2013/07/prince-george.jpg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Feminism

Är alltså ute efter denna typen av feminism:
https://i.ytimg.com/vi/xDE3rYEXiRg/hqdefault.jpg
http://www.heforshe.org/en

Jag jobbade tillsammans med en person som har sitt ursprung i Polen. Han bodde där tills han var ~7 och är idag 35. Han bor idag i Sverige och anser att kvinnor har det bra idag och att dom ska vara nöjda över hur bra dom har det jämfört med tidigare och därför ska behöver inte kvinnor få mer rättigheter. När jag ifrågasatte varför så tog han upp hur feminismen inte bryr sig om män och att lagen är ändå emot killar. Hur lagen bryr sig mer om du är våldtagen som tjej och att mörkertalet för manliga våldtäkter är höga.

Vad jag tolkar det han säger är alltså att han tycker att feminismen jobbar endast åt ett håll, åt kvinnornas bästa och glömmer bort männen. Det är något jag personligen inte håller med om men min åsikt är att kvinnor har mycket fler orättvisor än män har idag och därför läggs mer kraft på att få det jämställt för kvinnor. Även om det läggs mycket kraft på kvinnors rättigheter så läggs de även kraft på mäns (se tex jämnställdhetsbonusen i föräldraledigheten http://www.babyhjalp.se/ledighet).

Varför hatas feminism (inte feminazis) utav så många i Sverige?
Ska du ge exempel på varför feminism är dåligt eller liknande. Gör det med svenska källor helst, för tex Sverige och USA har inte samma läge.

Fråga dig själv vilka tror du får mest rampljus dem snälla feministerna som står för jämnlikhet? (som dem flesta människor gör för den delen inklusive män) eller dem makt galna nazi feministerna? Därför förknippar alla ''feminism'' som något negativt för rampljuset får dem galna feminazis. Samma sak med SD säger jag som utrikesfödd jag är SDare så förknippar dem mig med rasism eller att jag inte vet vad jag gör dem kanske förknippar mig med järnrörsskandalen för jag är sdare också det är skrattretande.. I Sverige får man inte ens säga vad man känner utan att förknippas som en kvinnohatare eller rasist man kan till och med förlora sitt jobb om man postar något på fb eller yttrar sig. Det är inte frihet jag står för människors frihet över statens korruption dem kör med total kontroll och hur lyckas dem med det? Genom vinklad media och på våra moralkänslor när tex reifeldt sa - öppna era hjärtan. Ska vi öppna våra hjärtan? Ni skuldbelägger oss oskyldiga medborgare, du kan väl istället ta emot flyktingarna med flyg så slipper folk drunkna om du nu ändå ''är snäll och vill ta emot.''

Dem spelar på våra känslor men folk är i regel naiva och dumma så det är tyvärr så det funkar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marke:

"Till att börja med så är ursprungslönen lägre för kvinnor", utveckla det där, tror du allvarligt talat att det finns två anställningskontrakt, ett för män och ett för kvinnor?

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Le...

Ska inte stå ursprungslön utan medellön. Fel av mig... Orsaken till detta kan bero på en rad orsaker som sämre löneförhandlingar etc.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Christley:

nej, det är ingen utopi. att ge två olika personer samma möjligheter är rätt sak att göra, men personerna kanske inte har samma utgångspunkt. säg tex att du mäter en tjej och en kille. yrket är brandman. killen är en person som aldrig tränat och tjejen har muskler som gör att hon kan bära 150kg personer. båda personerna har samma möjligheter i och med att dom kan båda gymma, men inför yrket har tjejen en fördel för hon är tränad.

Men om två unga män med samma utbildning söker ett jobb på ett stort företag och den enes farsa är en direktör på företaget och den andre heter Ahmed och kommer från Rinkeby och har en pappa som är arbetslös så har de säkert inte samma möjlighet att göra en lika bra karriär inom företaget.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

sjukvården ska inte behandla en person annorlunda för att den är vit/svart/muslim/ateist/kvinna/man.

för att nämna 4 exempel

Vettiga frågor allihopa, låt oss titta lite på dom.

Alla ska få samma möjligheter att nå ett mål

Jag väljer att tolka denna som samma möjlighet till karriär och där ligger ju skolan och utbildning i grunden. Tittar vi på skolan idag så gynnar den flickor, och utvecklingen av antagning till landets högskolor och universitet talar sitt tydliga språk. 2012 var 63% av sökande kvinnor (http://www.scb.se/statistik/UF/UF0206/2012T02P/UF0206_2012T02...). Jag har då inte hört någon feminist som ser detta som ett problem, jag tror inte dom hade varit like tysta om det var 63% män...

Bolagstopparna i OMX30-bolagen på Stockholmsbörsen är idag mansdominerad. En del av förklaringen till detta kan säkerligen vara tidigare orättvisor i utbildningsmöjligheter, något som jag ovan vissade på knappast kan sägas vara ett problem idag. Antalet kvinnor ökar också i bolagens övre skikt. Många bolag på OMX30-listan är dessutom inom områden som lockar fler män än kvinnor som tex industri och teknik.

Denna frågan leder dessutom in på kvotering, där lånar jag ett inlägg från tråden för att besvara:

Skrivet av Ninjaflipp:

Vad jag, personligen, om jag skulle behöva säga något, stör mig på med feminism så är det nog kvotering. Det är verkligen bortom min förståelse hur dessa människor resonerar. Hur ska vi uppnå målet att sudda ut linjen mellan könen när de aktiva feministerna själva jobbar för att dela upp könen så mycket de kan genom kvotering i olika former? Det leder bara till diskriminering för båda könen och är ett extremt bakvänt tänkande enligt mig. Ta t. ex vid arbetsplatser. Att neka någon en plats för att denne är av 'fel kön' (dvs, det redan överrepresenterade könet, trots att personen i fråga kanske är bättre kvalificerad än den som får jobbet istället) är verkligen något jag inte kan förstå eller någonsin tycka är en bra idé, men det är precis vad som i praktiken skulle ske om denna kvotering blev normen. Det är ett extremt bakvänt tänkande och lägger snarare om något ännu mer fokus på just könet vilket är just det vi inte vill göra.

Nästa!

Kön ska inte spela roll vid bestämmande av lön

Jag håller med till 100%! Och vi är nästan där idag. Den vanliga jämförelsen som man ser titt som tätt jämför kvinnor och män som grupp och hamnar på kring 13% mindre lön är otroligt felaktig. Kontrollerar man för faktorer som yrkesval, sektor, utbildning, ålder och arbetstid hamnar vi istället mellan 5-6% (http://www.mises.se/2014/12/10/tjanar-kvinnor-mindre-an-man-f...). En skillnad som dessutom stadigt minskar.

Hade företag systematiskt gett kvinnor lägre lön för samma arbete hade det varit en utmärkt affärsplan att bara anställa kvinnor och således få en betydligt längre lönekostnad än sin konkurrenter. En naturlig marknadsreaktion som hade gått snabbt, man kan ju fråga sig varför dessa kvinnor-only företag inte existerar? Kan det vara så att löne-gapet till stor del är förklara av yrkesval och där kvinnor frivilligt väljer yrken med lägre lön? Ofta i offentlig sektor som inte brukar betala speciellt bra.

Kvinnor ska känna sig lika säkra som män gör när dom går hem på kvällar/nätter.

Givetvis ska det vara så här och det håller nog alla normala människor med om. Hur vi kommer dit vet jag inte tyvärr, men vi kan ju börja med att inte hänga ut hela gruppen män som våldtäktsmän som feminister idag så gärna gör. Detta föder bara feminist-hatet och lär knappast minska våld mot kvinnor. I detta området finns det ju också problem för män som feministerna inte pratar om. Att det är nära på socialt accepterat för en kvinnor att slå en man tex, skulle han sedan slå tillbaks på samma vis - ja jävlar då blir det livat!

Sjukvården ska inte behandla en person annorlunda för att den är vit/svart/muslim/ateist/kvinna/man.

Håller helt med men är inte insatt nog för att ha en åsikt, visste inte ens om att detta var ett problem och det är inte en fråga jag förknippar med feminismen alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Och det har vi inte mellan kvinnan och mannen menar du? Om du tycker detta då är du även emot kvotering, eller?

Citat:

Påstår du att det gör det?

Citat:

Här handlar det helt enkelt om brottslingar, eller mer specifikt våldtäktsmän, ingenting som har med hur lika vi är inför lagen att göra.

Permalänk
Avstängd

Det är inte särskilt stor skillnad i praktiken mellan kön när det gäller hur man klarar arbetsuppgifter, mm.
Tex känner jag fler killar som skulle passa att ta hand om barn än dito kvinnor, många kvinnliga svetsare är bland de bästa jag träffat, osv...

Däremot så har väl män generellt några procent mer muskelmassa och kvinnor generellt kanske uppfattas såsom något mer "ofarliga" än en man när det gäller hur man uppfattar en totalt okänd person vid första mötet, osv.

I vissa yrken har fysisk styrka betydelse, andra inte, men individskillnaden här är av större vikt än vad man har mellan benen anser jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Feminister hatas så mycket idag för att de saker Feminister står för har redan uppnåts och att dagens moderna feminism handlar helt enkelt om att vända upp och ner på samhället och ställa kvinnor över män.

De finns de som påstår att det är en skillnad mellan feminister och sk femnazis men i realiteten så är det ingen skillnad, moderna feministen är en väldigt hatisk person.

Permalänk
Medlem

Hatar är väl ett starkt ord, men jag ogillar feminister därför att personer som är för ett jämställt samhälle som ser att handling medför konsekvens, att olika jobb är värda olika mycket och att vi alla är ansvariga över våra livsval inte kallar sig för feminister.

En feminist vill ha, inte förtjäna. Eller anser att de förtjänar bara för att de finns.

Lägre lön? Välj ett annat jobb.
Jobbar du mer hemma? Prata med din man, han är säkert trött på att jobba övertid.
För få kvinnor i bolagsstyrelser? Starta ett eget jävla företag då.

Det mest tröttsamma argumentet när det kommer till feminism (eller sån där multikulturalistisk jämställdhetssyn) är att män och kvinnor har olika syn på saker. Som om alla kvinnor har en syn och alla män har en andra. En bolagsstyrelse för ett större bolag innehåller människor med liknande utbildning, liknande ålder, liknande livssituation, liknande allt. Det spelar ingen roll om alla eller inga är kvinnor eller utrikes födda.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Tja. Fast en miljardär och en hemlös är ju inte särskilt jämställda eller hur?

Nej och detta är just det som är en stor del av problemet att vi delar upp varandra i olika grupperingar som vi sätter olika värden på där någon är värd mer än den andra.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Det är inte särskilt stor skillnad i praktiken mellan kön när det gäller hur man klarar arbetsuppgifter, mm.
Tex känner jag fler killar som skulle passa att ta hand om barn än dito kvinnor, många kvinnliga svetsare är bland de bästa jag träffat, osv...

Däremot så har väl män generellt några procent mer muskelmassa och kvinnor generellt kanske uppfattas såsom något mer "ofarliga" än en man när det gäller hur man uppfattar en totalt okänd person vid första mötet, osv.

I vissa yrken har fysisk styrka betydelse, andra inte, men individskillnaden här är av större vikt än vad man har mellan benen anser jag.

Detta visar sig framförallt hos polisen där kvinnor visat sig vara en bra medlare vid konflikt eftersom de ses som ett mindre hot generellt. Samtidigt så behövs det ibland muskelstyrka och då är det alltid bra att ha en manlig kollega bredvid sig. Ibland kan det gå överstyr där personen ifråga ger sig på kvinnan pga. feghet eller strategi och även då är det bra att ha manliga kollegor bredvid sig.

Skrivet av Rasmus117:

Feminister hatas så mycket idag för att de saker Feminister står för har redan uppnåts och att dagens moderna feminism handlar helt enkelt om att vända upp och ner på samhället och ställa kvinnor över män.

De finns de som påstår att det är en skillnad mellan feminister och sk femnazis men i realiteten så är det ingen skillnad, moderna feministen är en väldigt hatisk person.

Denna tråd om inte annat bevisar att så inte är fallet tyvärr. Sverige må vara i framkant relativt till andra länder men i detta land så är jämställdheten en bra bit bort. Att du påstår att det inte finns en skillnad mellan feminazis och liberala feminister bevisar bara att du kanske borde läsa på. Skillnaden är enorm..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Le...

Ska inte stå ursprungslön utan medellön. Fel av mig... Orsaken till detta kan bero på en rad orsaker som sämre löneförhandlingar etc.

Problemet är att det är helt meningslöst att försöka väga data i så stora grupper, intressant blir det om man jämför löneskillnader mellan män och kvinnor som erhåller samma yrke.

Dessutom jobbar kvinnor i offentlig/kommunal sektor i mycket större grad, samma med brandmän/polis som också är manligt traditionella statliga yrken, där är lönerna också låga. Så att använda beskrivningen som "det är kvinnoyrken därför är dem låg betalda" tycker inte jag håller. Det är främst för att dem erhålls med skattepengar som lönerna är låga.

Har jobbat statligt och det fanns en trygghet i det jobbet, alltid på samma plats och lönen kom varje månad oavsett konjunkturläge.
Jobbar nu i bygg, hyffsade löner, men tyngre, smutsigare och väldigt konjunktur känsligt. Mycket kontraktsanställningar och risk för uppsägning om marknaden svalnar.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Den där tillför ju ingenting till diskussionen, över huvud taget. Det där är väl ändå ett ypperligt exempel på sådana "feminazis" som TS talar om, alltså ingenting som grundar sig i feminismen, egentligen.

Sådan här som visades på klippet är en anledning till att man inte gillar feminister. Dessa är en stor del av det hela. Normalt sett så gillar jag inte gudrun feminismen i sverige överlag, den är extrem. Bara hata hata, oliktänkande osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Men om två unga män med samma utbildning söker ett jobb på ett stort företag och den enes farsa är en direktör på företaget och den andre heter Ahmed och kommer från Rinkeby och har en pappa som är arbetslös så har de säkert inte samma möjlighet att göra en lika bra karriär inom företaget.

vilket är därför feminism finns i dagsläget. för att ta bort orättvisheter i samhället och göra det jämnställt.

Skrivet av Xizten:

Vettiga frågor allihopa, låt oss titta lite på dom.

Alla ska få samma möjligheter att nå ett mål

Jag väljer att tolka denna som samma möjlighet till karriär och där ligger ju skolan och utbildning i grunden. Tittar vi på skolan idag så gynnar den flickor, och utvecklingen av antagning till landets högskolor och universitet talar sitt tydliga språk. 2012 var 63% av sökande kvinnor (http://www.scb.se/statistik/UF/UF0206/2012T02P/UF0206_2012T02...). Jag har då inte hört någon feminist som ser detta som ett problem, jag tror inte dom hade varit like tysta om det var 63% män...

Bolagstopparna i OMX30-bolagen på Stockholmsbörsen är idag mansdominerad. En del av förklaringen till detta kan säkerligen vara tidigare orättvisor i utbildningsmöjligheter, något som jag ovan vissade på knappast kan sägas vara ett problem idag. Antalet kvinnor ökar också i bolagens övre skikt. Många bolag på OMX30-listan är dessutom inom områden som lockar fler män än kvinnor som tex industri och teknik.

Denna frågan leder dessutom in på kvotering, där lånar jag ett inlägg från tråden för att besvara:

Nästa!

Kön ska inte spela roll vid bestämmande av lön

Jag håller med till 100%! Och vi är nästan där idag. Den vanliga jämförelsen som man ser titt som tätt jämför kvinnor och män som grupp och hamnar på kring 13% mindre lön är otroligt felaktig. Kontrollerar man för faktorer som yrkesval, sektor, utbildning, ålder och arbetstid hamnar vi istället mellan 5-6% (http://www.mises.se/2014/12/10/tjanar-kvinnor-mindre-an-man-f...). En skillnad som dessutom stadigt minskar.

Hade företag systematiskt gett kvinnor lägre lön för samma arbete hade det varit en utmärkt affärsplan att bara anställa kvinnor och således få en betydligt längre lönekostnad än sin konkurrenter. En naturlig marknadsreaktion som hade gått snabbt, man kan ju fråga sig varför dessa kvinnor-only företag inte existerar? Kan det vara så att löne-gapet till stor del är förklara av yrkesval och där kvinnor frivilligt väljer yrken med lägre lön? Ofta i offentlig sektor som inte brukar betala speciellt bra.

Kvinnor ska känna sig lika säkra som män gör när dom går hem på kvällar/nätter.

Givetvis ska det vara så här och det håller nog alla normala människor med om. Hur vi kommer dit vet jag inte tyvärr, men vi kan ju börja med att inte hänga ut hela gruppen män som våldtäktsmän som feminister idag så gärna gör. Detta föder bara feminist-hatet och lär knappast minska våld mot kvinnor. I detta området finns det ju också problem för män som feministerna inte pratar om. Att det är nära på socialt accepterat för en kvinnor att slå en man tex, skulle han sedan slå tillbaks på samma vis - ja jävlar då blir det livat!

Sjukvården ska inte behandla en person annorlunda för att den är vit/svart/muslim/ateist/kvinna/man.

Håller helt med men är inte insatt nog för att ha en åsikt, visste inte ens om att detta var ett problem och det är inte en fråga jag förknippar med feminismen alls.

som svar på din första analys:
det behöver inte vara specifikt skolan, utan ett mål hur som helst. men låt oss gå med skolan för denna gång.
jag har inga källor på det jag säger nu, men för några år sedan hörde jag antingen i tv, tidning eller liknande hur det togs upp att kvinnor i större utsträckning antas och att de måste jobbas på att få mer 50/50. samma gäller betygen mellan killar och tjejer där tjejer får bättre.
http://www.na.se/orebro-lan/orebro/professor-darfor-har-pojka...
http://skolvarlden.se/artiklar/tjejerna-mot-killarna-betygssk...
http://www.expressen.se/nyheter/tjejer-far-oftare-battre-kurs...

gällande bolagstopparna antar jag de har mycket att göra med att det är just äldre gubbar. oftast 60+. 1950 hade inte kvinnor samma rättigheter och utgångspunkter som idag. jag tror skillnaden kommer synas mest om 20-30 år, utan lagstiftning.

gällande kvinnors säkerhet saken, jag skulle inte säga att feminister anser att alla män är våldtäktsmän, det är vad feminazis gör. feminismen satsar istället på att göra faktiska lösningar istället för att kräva att alla män går anti våldtäktskurser, som tex mer patrulerande poliser på nätter, bättre belysning i parker etc.

Skrivet av Friterad:

Och det har vi inte mellan kvinnan och mannen menar du? Om du tycker detta då är du även emot kvotering, eller?

nej, det tycker jag inte, och ja. jag är emot kvotering.

Påstår du att det gör det?

jag kom till mitt förra jobb helt grön, bara utbildning på gymnasiet i programmering. anställdes samtidigt som en tjej, tjejen hade pluggat 2 år nät eller system på universitetet. vi anställdes till en datorrelaterad tjänst där excel spelade roll. hon tjänade 500kr mindre än mig, trots att i mina ögon skulle hon tjänat mer pga sin utbildning.

Här handlar det helt enkelt om brottslingar, eller mer specifikt våldtäktsmän, ingenting som har med hur lika vi är inför lagen att göra.

har inte ens nämnt hur lika vi är inför lagen. jag vill att en kvinna ska känna sig lika säker påväg hem från jobbet/krogen/whatever på nätterna som mig.

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zkin:

Skillnad, FemiNazis är som nazisterna i SD..de förstör ideologin i partiet..

Att dricka mensblod eller införa obligatorisk kastrering på män låter befängt.. samt trycka in idéer i småbarn att de inte är människor..utan helikoptrar eller katter..mentalt fel..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

Den feminism som vi har idag är ovetenskapligt, tramsigt samt ofta väldigt motsägelsefull (te.x många feministers vurmande för Islam, muslimer och massinvandring, med allt vad det lett till vad gäller lidande för kvinnor).

Feminismen har en plats i länder där kvinnor är förtryckta (muslimska länder framförallt). Feminismens plats här kan man ifrågasätta då den föder sånt hat, från båda håll. Vi HAR ett jämntställt samhälle, men det finns alltid hatiska och hämndlystna människor, de söker sig till feminismen och antirasismen för att få utlopp för aggression och argumenten tar sig allt löjligare och långsökta uttryck.

Feministisk snöplogning (det gick ju sådär..), kvinnor inkvoterade i brandkåren - detta är riktigt farligt. Ett totalt haveri som kommer kosta människoliv eftersom i tester har kvinnorna varit jättedåliga på att te.x bryta sig in genom dörrar osv osv. Finns otalt exempel på denna idioti.

Nej tyvärr så rullar man mest bara med ögonen när man hör uttrycken feminism och antirasism idag. Man tänker direkt på stenkastande arga män och kvinnor som verkar ha psykiska problem och som enbart tagit till sig uttrycken av andra skäl än ideologin i sig, dvs att ha något att luta sig mot ifall någon ifrågasätter deras våldsamma beteende och korkade och ofta hatiska argument.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Denna tråd om inte annat bevisar att så inte är fallet tyvärr. Sverige må vara i framkant relativt till andra länder men i detta land så är jämställdheten en bra bit bort. Att du påstår att det inte finns en skillnad mellan feminazis och liberala feminister bevisar bara att du kanske borde läsa på. Skillnaden är enorm..

Skulle inte säga att skillnaden är enorm grundvärderingarna är de samma ungefär som nazister och rasister det är först när man börjar sätta sig in i det som man ser skillnaderna. Och bara för att vara den så hur är det med de Socialistiska feministerna?

Visa signatur