Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Hitta filer mindre än 1MB ändrade idag med awk

Permalänk

Hitta filer mindre än 1MB ändrade idag med awk

Hej! jag skulle behöva hjälp/tips med en uppgift som jag kört fast på.

Skriv ett script som med hjälp av awk söker igenom alla filer som är ändrade idag och har en storlek <= 1Mbyte (mindre eller lika). Scriptet ska söka igenom alla filer rekursivt från den plats som du specificerar (argument till scriptet) och lista dessa till stdout (terminal)

MVH

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av fragwolf:

Måste det vara awk? Find fungerar bra annars. find --help så kommer du lätt se hur du ska göra. Awk är väldigt bra verktyg men enligt mig gjort för mera avancerade saker än just söka efter filer.

Edit: Med uppgift, är det typ skoluppgift? Om så är fallet så kommer du inte få mycket hjälp här Om det är de så är det bättre att skriva det så du kan få bättre hjälp än bara en lösning. Vilket tyvärr många struntar i för de vill bara ha en snabb enkel lösning på ett problem. Istället för att också lära sig.

^ This. Är det en skoluppgift så berätta från början vad den går ut på och hur du har fastnat så kanske det är någon som kan förklara så att du lär dig och kommer vidare på riktigt istället för att bara kopiera kommandot. Om det inte är det så kommer det vara få som bara ger dig lösningen när uppgiften låter så konstruerad...

*** Rubrik förtydligad. ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

jag tänkte nått sånt här

#!/usr/bin/awk -f
BEGIN {
system("find " ARGV[1] " -daystart -ctime 0 -size +1M")
}