Meddelande när en viss enhet kopplas upp på mitt Wifi?

Permalänk
Medlem

Meddelande när en viss enhet kopplas upp på mitt Wifi?

Hej.

Söker efter ett sätt att få ett meddelande via mail eller liknande när en viss enhet ansluter sig till mitt nätverk hemma.

Har en pelletsbrännare som har en 230v larmutgång. Tänkte dra larmet till en wifi-kamera (Har några över..) och när den kameran
kommer online så vill jag ha ett meddelande som säger att den kopplat upp sig mot mitt nätverk.
På så sätt vet jag att pelletsbrännaren har stannat och larmar.

Kan man lösa detta på ett enkelt sätt?

/Erto

Permalänk
Medlem

Det absolut lättaste är ju om din kamera har någon funktion som skickar epost när den startar upp.

Men om din kamera inte har den funktionen men har fast ip adress kan du ha övervakningen på en dator.

För en windowsdator är det ganska lätt.
Du skapar ett script som pingar IP adressen en gång, om pingen går bra så är enheten uppe och då skickar scriptet ett email.

#IP till din webkamera $IP = "192.168.1.250" if(Test-Connection -count 1 -ComputerName $IP -erroraction SilentlyContinue) { $EmailFrom = "dittgmailkonto@gmail.com" $EmailTo = "dittgmailkonto@gmail.com" $Subject = "sample subject" $Body = "sample body" $SMTPServer = "smtp.gmail.com" $SMTPClient = New-Object Net.Mail.SmtpClient($SmtpServer, 587) $SMTPClient.EnableSsl = $true $SMTPClient.Credentials = New-Object System.Net.NetworkCredential("dittgmailkonto", "app-lösenord-som-genereras-nedan"); $SMTPClient.Send($EmailFrom, $EmailTo, $Subject, $Body) } else { "pingen funkar inte så enheten är nere och inget mail skickas" }

Du behöver antagligen generera ett så kallat app lösenord för att få det och funka med gmail.
Det gör du igenom https://security.google.com/settings/security/apppasswords

Sedan skapar du en schemalagd aktivitet som kör scriptet var 10:e minut eller något sådant
https://community.spiceworks.com/how_to/17736-run-powershell-...

Permalänk
Hedersmedlem

Om kameran stödjer SNMP kan man använda ett program som PRTG för att enkelt kunna skicka mail eller dylikt när kameran är uppe. Går dock inte på en pisskvart, men kanske är är värt det?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du kopplar en raspberry pi version 3 med inbyggd wifi rakt på 230V. Registrera ett pushbullet konto (gratis så länge du inte behöver fylla på pellets mer än 500 ggr per månad...) och logga in på det på valfri enhet (dator/mobil).

Släng in senaste noobs (raspbian) på ett sd minne och så skriver du ett litet script på 3-5 rader kod som skickar ett meddelande via pushbullet till alla dina enheter så fort den bootat

koden kan se ut något i stilen med

---
from pushbullet import Pushbullet
pb = Pushbullet('minapinyckel')
push = pb.push_note("Slut på pellets", "Mata mig med mer pellets för de är slut")
---

Detta bör vara enklaste enligt mig så slipper du starta en övervakningskamera i onödan

Alla andra lösningar kräver att någon dator är igång hela tiden och övervakar om något dyker upp.