Tipsar om alternativ till Skype och TeamSpeak

Permalänk
Medlem

Tipsar om alternativ till Skype och TeamSpeak

Tjenare mina vänner!

Tänkte göra en tråd för att tipsa om ett alternativ till Skype, har haft mycket problem med skype på sista tiden och då dök detta program upp som heter Discord. Man behöver bara skapa ett konto, du behöver ingen server som på TeamSpeak. Mycket klarare ljud och mindre bakrundsljud från kompisarna man pratar med, tar även upp mindre i bakrunden än t.ex Skype. Än annan liten smart sak är att man kan se vad polarna spelar för något likt Steam.

Vi är ett gäng på 5 personer som bytte och alla är jättenöjda och går inte tillbaka till Skype.

Nedladdning: https://discordapp.com/

Prova gärna och återkom med vad ni tycker, ingen aning om detta program kanske redan är igenkänt men jag hade iallafall inte hört talas om det innan.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Discord är kanon. Både text och tal chatt.
Det finns många "öppna" kanaler också där det diskuterats allt möjligt. Blir lite som ett forum.

Jag är rätt så intresserad av aktier och sånt, det är mestadels sådana kanaler jag är med i. Smidigt när man diskutera med andra insatta.

I vårt simracing team använder vi Slack, det är rätt likt Discord men det är bara text. Använder fortfarande TeamSpeak till tal

Permalänk
Medlem

Discord är ett väldigt bra alternativ Det kommer ersätta Skype helt och hållet, så fort de har lagt in stöd för webbkamera och skärmdelning. Gillar verkligen deras API, som jag har lekt med.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer ett bättre alternativ till Skype som breda massan tar åt sig.

Jag hade massor med problem med skype tills jag hittade detta.

I found the solution (at least for my computer): check your hosts file!
I used a tutorial to stop Windows 10 from sending user data to Microsoft. So I used a program called DisableWinTracking which modifies your hosts file to block all Microsoft sites. Since Skype is a part of Microsoft it got blocked as well.

You can find your hosts-file here:
C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts
Just open it with Editor and see if you find any lines containing "skype", "hotmail" or "messenger.live". I had these 5x lines in it:
0.0.0.0 ui.skype.com
0.0.0.0 pricelist.skype.com
0.0.0.0 apps.skype.com
0.0.0.0 m.hotmail.com
0.0.0.0 s.gateway.messenger.live.com

I deleted those 5x lines, restarted my computer (that's important) and Skype is working fine again, including Skype Home.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Discord är riktigt bra, har använt det ett bra tag nu jag är mycket nöjd att jag la teamspeak åt sidan

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att Discords UI är bedrövligt.
Så extremt mycket yta som bara slösas bort.
Inte heller har jag hittat nåt sätt att plocka bort de delar man inte använder, t.ex kanalväljaren och chatfönstret.
Sen att det som default spammar din email när någon messar i nån av dina kanaler är ju bara helt makalöst.
Det lider även as MS sjukan där ett tryck på "x" inte betyder "stäng programmet" utan "göm mig i aktivitetsfältet -.- (går inte ens att ändra)

Men själva tekniken verkar det inte vara nåt fel på.
Det bara fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Själv tycker jag att Discords UI är bedrövligt.
Så extremt mycket yta som bara slösas bort.
Inte heller har jag hittat nåt sätt att plocka bort de delar man inte använder, t.ex kanalväljaren och chatfönstret.
Sen att det som default spammar din email när någon messar i nån av dina kanaler är ju bara helt makalöst.
Det lider även as MS sjukan där ett tryck på "x" inte betyder "stäng programmet" utan "göm mig i aktivitetsfältet -.- (går inte ens att ändra)

Men själva tekniken verkar det inte vara nåt fel på.
Det bara fungerar.

Teamet bakom Discord satsar på stilrenhet och modern design. Om du inte gillar modern design, så gillar du inte Material Design av Google.

Discord är fortfarande i hög utveckling. Underkanaler till huvudkanaler är på gång, för att nämna ett exempel. Om du saknar någon funktion, rösta på den eller lägg in den själv på deras feedback-sida.

Att Discord spammar din e-post när folk har skrivit i din(a) kanal(er), har jag aldrig varit med om, och jag har varit inaktiv i flera dagar när jag har varit i Stockholm, medan folk har varit aktiva på min server. Jag hittar inget i programmets inställningar heller, så jag har noll förståelse över vad du menar om det. De nämner inte heller något om detta, på deras hjälpsida och jag kunde inte hitta något om det genom en Google-sökning.

Tryck på Alt + F4 för att stänga ner Discord helt. Håller dock med dig om att krysset ska stänga ner programmet helt och minimeringen ska minimera programmet till de andra ikonerna vid klockan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Teamet bakom Discord satsar på stilrenhet och modern design. Om du inte gillar modern design, så gillar du inte Material Design av Google.

Gillar verkligen inte touchifieringen av saker som körs på vanliga datorer.
Vi har möss och klarar att klicka på saker som är mindre än 50x50 pixlar =).
Att kalla det modern design känns även det konstigt, det är inte nåt nytt att göra gigantiska monokroma ikoner.
Mumbles UI är ju exemplariskt, gör exakt samma saker som discord på 1/3 av ytan.
Mumble faller dock på den tekniska biten.
Varför lägga ner en massa extra tid på att snickra ikoner och hyra designers för ett program som ju till 99% av sin tid kommer att köras minimerat bakom ett spel ?

Vill inte klanka ner på Discord gänget såklart.
Använder det ju själv för vårat raidande numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Gillar verkligen inte touchifieringen av saker som körs på vanliga datorer.
Vi har möss och klarar att klicka på saker som är mindre än 50x50 pixlar =).
Att kalla det modern design känns även det konstigt, det är inte nåt nytt att göra gigantiska monokroma ikoner.
Mumbles UI är ju exemplariskt, gör exakt samma saker som discord på 1/3 av ytan.
Mumble faller dock på den tekniska biten.
Varför lägga ner en massa extra tid på att snickra ikoner och hyra designers för ett program som ju till 99% av sin tid kommer att köras minimerat bakom ett spel ?

Vill inte klanka ner på Discord gänget såklart.
Använder det ju själv för vårat raidande numera.

Vi är alla olika (som tur var), för själv gillar jag stilrenheten som teamet bakom Discord använder sig av Det känns fräscht och unikt. Har aldrig sett något annat företag använda exakt samma design som Discord använder sig av.

Huh? Vart är de där fräscha ikonerna som du pratar om? Menar du Discord-loggan? Äh! Tycker de fokuserar väldigt mycket på innehållet bakom skalet Designen är ju typ helt oförändrad sedan Discord lanserades. Sen att de har ett team som fixar deras bloggbilder, är ju något helt annat. De har ju två team, precis som alla andra företag: ett team som arbetar med det tekniska, och ett annat på det synliga (designen).

Suveränt!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Discord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Uhm. Ok. Ja? Den här tråden handlar om just Discord, så vad vill du komma med?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag har med Discord är att den alltid startar med windows även om jag väljer bort det i autostart..Någon som vet hur man gör för att slippa att det poppar upp varje gång man startar datorn...

Så innan dom fixar en stäng av funktion kör jag med Curse Voice

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

för mig är discord allt jag behöver, välldigt enkelt för mig och mina kompisar (vilket är viktigast) att förstå

Permalänk

@fermia: komstigt, har själv aldrig haft det problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av joelfrezghi:

@fermia: komstigt, har själv aldrig haft det problemet

Kan det vara Windows 10 som spökar ?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Enda problemet jag har med Discord är att den alltid startar med windows även om jag väljer bort det i autostart..Någon som vet hur man gör för att slippa att det poppar upp varje gång man startar datorn...

Så innan dom fixar en stäng av funktion kör jag med Curse Voice

Valde du att Discord inte skulle startas med Windows genom programmets ikon, eller genom msconfig?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Uhm. Ok. Ja? Den här tråden handlar om just Discord, så vad vill du komma med?

Ytterligare en röst på programmet möjligtvis då fler än jag har gett input om det bör ju vara anledningen tänker jag? Förövrigt varför ens citera mig och fråga? Detta är för trådskaparen eller hur? Har du inget bättre för dig så föreslår jag att du sluta forumhata? Ber dig att inte smutsa ner denna tråd ytterligare utan låt den vara till trådskaparens hjälp istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Ytterligare en röst på programmet möjligtvis då fler än jag har gett input om det bör ju vara anledningen tänker jag? Förövrigt varför ens citera mig och fråga? Detta är för trådskaparen eller hur? Har du inget bättre för dig så föreslår jag att du sluta forumhata? Ber dig att inte smutsa ner denna tråd ytterligare utan låt den vara till trådskaparens hjälp istället.

Grejen med tråden var att TS tipsade om alternativ, inte att han ville ha alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Valde du att Discord inte skulle startas med Windows genom programmets ikon, eller genom msconfig?

Aha det var så man gör
Tackar för info

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Ytterligare en röst på programmet möjligtvis då fler än jag har gett input om det bör ju vara anledningen tänker jag? Förövrigt varför ens citera mig och fråga? Detta är för trådskaparen eller hur? Har du inget bättre för dig så föreslår jag att du sluta forumhata? Ber dig att inte smutsa ner denna tråd ytterligare utan låt den vara till trådskaparens hjälp istället.

Precis som vad m4gnify skrev, så tipsade trådskaparen om Discord - inte att han/hon ville ha tips på bättre tjänster än TeamSpeak och Skype. Angående ditt påstående om mitt hat i forumet, så säger jag två saker: 1) va? 2) vi är alla olika.

Skrivet av fermia:

Aha det var så man gör
Tackar för info

Japp Varsågod.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Vore ju gött om de fanns en discord för alla sweclockers så man kan snacka live

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

Vore ju gött om de fanns en discord för alla sweclockers så man kan snacka live

Ja, faktiskt. Bara för det (och för att jag kan), så skapade jag en server för just SweClockers. Servern kräver att man har haft sin e-postadress verifierad i över 5 minuter.

https://discord.gg/uBawjAc

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv

Jag har använt Discord ett tag, och tycker det är mycket bra! Får teamet bara jobba lite mer så lär nog Discord ersätta Skype och TS i framtiden...

Tipsar om en där man kan se en lista över alla publika Discord-servrar. Finns även en sökfunktion: https://www.discordservers.com/

Permalänk
Avstängd

Kan någon förklara hur man ringer till vanliga telefonnummer med Discord?
Huvudorsaken till att jag fortfarande anser att Skype är överlägset hoppas bara att det är något jag missförstått men Google ger verkligen inga svar alls.

Permalänk
Medlem

@Jopp<3: Discord fungerar inte på så sätt. Att ringa från ett program till en vanlig telefon, kostar och Discord är 100% gratis, om man inte vill stödja utvecklingen av Discord med hjälp av Nitro och få lite godsaker som tack. Att köra genom VoIP, kostar endast mobildata och inget mer (om man inte är ansluten till något WiFi, det vill säga).

Personen eller personerna du vill prata med, måste komma in på samma server som dig på Discord (alternativt skapa ett konto, bli vän med dig där och prata privat). Har för mig att man inte behöver skapa något konto, om man väljer att använda Discord över webbläsaren, men jag kan ha väldigt fel.

Jag är väldigt emot den funktionen du söker efter i andra program än Skype, då den metoden kan göra en anonym och låter en till exempel busringa till polisen (ni vet, swatting).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

@Jopp<3: Discord fungerar inte på så sätt. Att ringa från ett program till en vanlig telefon, kostar och Discord är 100% gratis, om man inte vill stödja utvecklingen av Discord med hjälp av Nitro och få lite godsaker som tack. Att köra genom VoIP, kostar endast mobildata och inget mer (om man inte är ansluten till något WiFi, det vill säga).

Personen eller personerna du vill prata med, måste komma in på samma server som dig på Discord (alternativt skapa ett konto, bli vän med dig där och prata privat). Har för mig att man inte behöver skapa något konto, om man väljer att använda Discord över webbläsaren, men jag kan ha väldigt fel.

Jag är väldigt emot den funktionen du söker efter i andra program än Skype, då den metoden kan göra en anonym och låter en till exempel busringa till polisen (ni vet, swatting).

Hur blir man anonym om man ringer från skype till en vanlig telefon?
Du måste ju koppla ditt kontokort till Skype för att kunna ringa till telefonnummer.

Får helt enkelt vänta på att antingen Discord inför betaltjänster eller vanlig telefoni försvinner

Permalänk
Medlem

@Jopp<3: "No number will now be displayed when you call mobiles or landlines from Skype." Källa: https://support.skype.com/en/faq/FA2551/how-do-i-deactivate-c...

Jag förstår dock inte varför VoIP inte är bättre? Det kostar ju endast mobildata och inga extra kostnader per månad. Skype Calls kostar per månad (eller nått), och sen måste du betala Internet/mobildatan för att ens kunna genomföra telefonsamtalen genom Skype. Varför inte just bara betala för Internet/mobildatan och vinna kanske 120 kr per månad?

Uppdatering
Eftersom Discord är för gamers och förblir gratis, så kommer betaltjänster aldrig att existera för tjänsten. Jag vet detta, då Discord skapades för att vara gratis och lättillgängligt för oss gamers.

Källa: "Our plan is to keep the functionality — the core usability — free. So everything you’re using right now will stay free. Voice, text, mobile, all stay free. Almost all the new features will be free. Deep integrations and overlays and slash commands and bots — all free." https://feedback.discordapp.com/forums/326712-discord-dream-l...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Uppdatering
Eftersom Discord är för gamers och förblir gratis, så kommer betaltjänster aldrig att existera för tjänsten. Jag vet detta, då Discord skapades för att vara gratis och lättillgängligt för oss gamers.

Visste inte om att Discord var utformat för dataspelare, trodde det var ett kommunikationsprogram som Skype.

Om så är fallet så har jag svårt att se att det skulle kunna konkurrera med Skype.
Iden med Skype är att man har det på datorer (där man redan har fast internet indraget), och kostnaderna som uppstår är i praktiken bara om någon part inte har Skype (ovanligt nu men många utanför EU/USA envisas fortfarande med att använda vanliga telefonnummer) och då behöver man inte byta tjänst utan kan enkelt lägga till dom i samtalet också

Permalänk
Medlem

@Jopp<3: Om du hade gått till deras officiella webbsida och läst texten under rubriken, så hade du förstått åt vilka Discord skapades för Många spelare använder Skype för att kommunicera med varann, när de spelar. Utvecklarna till Discord ville skapa en mycket bättre tjänst och det är därför man möts av texten "It’s time to ditch Skype and TeamSpeak" på deras webbsida.

De konkurrerar ju med Skype? Allt fler väljer Discord och jag har till exempel fått två trogna Skype-användare att använda Discord nu istället för skiten, när de ska prata med mig. Allt fler kommer att föredra Discord, efter att programmet kommer få stöd för videosamtal och skärmdelning inom några fåtal månader (teaser).

Discord har 1) bättre ljud än Skype, 2) bättre gränssnitt än Skype, 3) bättre kontroll än Skype och det viktigaste, 4) programmet drar mycket mindre prestanda än Skype.

Skype har samma egenskaper som vad Discord har, minus möjligheten att ringa till folk över telefon (offline).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.