Permalänk
Medlem

Går rykte om att evga kanske går över till röda sidan också
http://www.bitsandchips.it/52-english-news/7886-rumor-evga-co...

Permalänk
Medlem

Skulle gärna köpa en AMD gpu från EVGA

Permalänk
Medlem

Antagligen för att Nvidia vill mer å mer tillverka sitt eget shit ala 3dfx.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Blir det inget datum känns som att tiden rinner ifrån AMD om inget händer snart

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Något som ryktas om tidigare. Vet inte om man hörde det senast med pascal. Men den vägen nvidia tagit verkar det faktiskt mer troligt mer tiden går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonathanknet:

Jag ser gärna det, även om mitt intryck av företaget svärtats en del under senare år. Nu senast deras enorma misslyckande med att kyla Pascal-korten.

Överlag har de varit bra och hade det inte varit för detta så hade det inte varit Gainward jag kört idag utan något kort från EVGA istället. Jag hade turen att läsa om det bara någon dag innan beställningen gjordes. Hade hyffsad tur där.

Samtidigt vore det en enorm prestigeförlust om EVGA slutar vara exklusiv för Nvidia på grafikkortsområdet. EVGA tillverkar sedan många år tillbaks moderkort för Intel och jag kan tänka mig att de skulle vilja sälja moderkort för RyZen också. Och kanske även Vega-kort. XFX var en gång i tiden Nvidia-exklusiv med.

Skrivet av DST:

Nvidia har ju gjort om 3dfx misstag, börja dissa partnertillverkare och ta över tillverkningen och försäljningen själv. Slutade inte bra för 3dfx, resterna av företaget ägs idag av Nvidia, och förbannelsen lär kunna fortsätta. Jag kan inte direkt påstå att deras Founders Edition-satsning verkar speciellt lyckad. Den enda som verkar gilla den är Nvidia. Samt en och annan fanboy förstås.

För övrigt hade jag gärna sett 3dfx återuppstå. Var ju lätt något av det häftigaste inom datorer under 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Trevligt för någon som jag som tänker köpa nytt grafikkort snart och sedan behålla det några år. Men sett ur AMDs perspektiv så känns det väl lite tråkigt om Vega 20 kommer sitta kvar på 4096 shaders 2018.
Hittills ser allt extremt bra ut på pappret för Vega 10, ordentligt mycket snabbare än Fiji, men detta på 500+mm² på 14nm? Och sedan så verkar det inte som att det översätts till så värst mycket bättre än GTX 1080 i praktiken. För en sådan krets ser man gärna minst GP102-prestanda.

Frågan är om prestandaökningen är värd transistorerna, för som det ser ut nu så ökar AMD väldigt mycket i transistorer, det skiljer mindre än 100mm² mellan Fiji och Vega vid samma antal beräkningsenheter trots nodkrympningen. Samtidigt ökar nVidia avsevärt i beräkningsenheter trots större krympning mellan GM100 och GP102.
Vill se minst 20% ökning i prestanda per shader och Hz för att känna mig belåten. Och ser det som ett negativt tecken om de inte klår GP102. För vi sitter fast med Vega-arkitektur på 4096 shaders fram till 2019.

Sägs ju inget om klockfrekvenser, de kanske gör en Pascal där till 2018.

Skrivet av DST:

Skrivet av Broken-arrow:

Något som ryktas om tidigare. Vet inte om man hörde det senast med pascal. Men den vägen nvidia tagit verkar det faktiskt mer troligt mer tiden går.

Skickades från m.sweclockers.com

Vore jäääkligt ironiskt om Nvidia skulle börja gå 3Dfx-vägen med tanke på att Nvidia var de som beseglade 3dfx öde.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

För övrigt hade jag gärna sett 3dfx återuppstå. Var ju lätt något av det häftigaste inom datorer under 90-talet.

Det var tider när man uppgraderade till voodoo2 kort nr2 & körde SLI på en celeron 433MHz & kunde lira UT99 i 1024*768@glide.

Offtopic? Absolut... Nostalgi? Absolut.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

Det var tider när man uppgraderade till voodoo2 kort nr2 & körde SLI på en celeron 433MHz & kunde lira UT99 i 1024*768@glide.

Offtopic? Absolut... Nostalgi? Absolut.

Hehe jo, själv hade jag inte turen att äga ett kort själv men har petat på många system med dessa kort. De var utan tvekan i en egen klass när det gick som bäst. Grafikkortskartongerna var awesome med:

Personligen är jag av åsikten att 3dfx och specifikt Voodoo alltid förtjänar en plats i grafikkortsrelaterade diskussioner. De var med och formade branschen, många av oss har minnen från den tid när de var stor. Var ju då accelererad grafik började ta fart på PC och 3D-titlarna började dyka upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Hehe jo, själv hade jag inte turen att äga ett kort själv men har petat på många system med dessa kort. De var utan tvekan i en egen klass när det gick som bäst. Grafikkortskartongerna var awesome med:

http://www.3dfx.ch/gallery/d/44211-1/3dfx+collection+02+box+art+_amp_+table+view.jpg

Personligen är jag av åsikten att 3dfx och specifikt Voodoo alltid förtjänar en plats i grafikkortsrelaterade diskussioner. De var med och formade branschen, många av oss har minnen från den tid när de var stor. Var ju då accelererad grafik började ta fart på PC och 3D-titlarna började dyka upp.

Ironiskt nog var det just när 3D titlarna började komma som var dödsstöten för 3DFXs voodookort eftersom de saknade funktionen att rita upp 2D modeller på sina kort. En funktion som försvann när de försökte hänga med utvecklingen mot 3D modeller. Detta gjorde att man tvingades köpa ett separat kort för uppritning av 2D modeller och detta var svindyrt. Samtidigt började AMD dyka upp och konkurrerade allt eftersom ut 3DFX. AMD kunde erbjuda både 2D och 3D på ett kort där 3DFX kunde bara erbjuda detta med SLI. Samtidigt var AMDs rage-serie mindre men effektivare. När väl 3DFX återgäldade detta så hade de tappat helt marknaden..

Däremot så var ändå Voodoo-korten revolutionerande och har helt klart en plats i historien. De var t.ex. de första korten som erbjöd 16 bitars färg. Min morbror hade två st. Voodoo2 i SLI "Back in the day".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Sägs ju inget om klockfrekvenser, de kanske gör en Pascal där till 2018.

Nja, de verkar ju redan göra en Pascal om de pressar upp en sån fetingkrets i 1500MHz som det ser ut som att de gör. Kan de göra en Pascal till på det?
Undrar hur en Fury X i 1500MHz basfrekvens hade presterat, borde nog faktiskt ha klarat av ungefär det som vi sett demostrationer på hittills. Samtidigt får man väl sätta hoppet till att vi helt enkelt inte fått se den fulla potentialen ännu. Men man brukar bli besviken om man resonerar så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ironiskt nog var det just när 3D titlarna började komma som var dödsstöten för 3DFXs voodookort eftersom de saknade funktionen att rita upp 2D modeller på sina kort. En funktion som försvann när de försökte hänga med utvecklingen mot 3D modeller. Detta gjorde att man tvingades köpa ett separat kort för uppritning av 2D modeller och detta var svindyrt. Samtidigt började AMD dyka upp och konkurrerade allt eftersom ut 3DFX. AMD kunde erbjuda både 2D och 3D på ett kort där 3DFX kunde bara erbjuda detta med SLI. Samtidigt var AMDs rage-serie mindre men effektivare. När väl 3DFX återgäldade detta så hade de tappat helt marknaden..

Däremot så var ändå Voodoo-korten revolutionerande och har helt klart en plats i historien. De var t.ex. de första korten som erbjöd 16 bitars färg. Min morbror hade två st. Voodoo2 i SLI "Back in the day".

Känns väldigt fel att säga att det var AMD som gjorde detta då det var ATi på den tiden. Sedan påverkades inte förmågan i 3DFX kort med SLI på det viset. SLI möjliggjorde högre prestanda och högre upplösningar, inte skillnader i funktion. Sedan var det framförallt nVidias TNT, TNT 2 och GeForce som slog ut 3DFX. Det var lite nVidia som var all the rage så att säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Känns väldigt fel att säga att det var AMD som gjorde detta då det var ATi på den tiden. Sedan påverkades inte förmågan i 3DFX kort med SLI på det viset. SLI möjliggjorde högre prestanda och högre upplösningar, inte skillnader i funktion. Sedan var det framförallt nVidias TNT, TNT 2 och GeForce som slog ut 3DFX. Det var lite nVidia som var all the rage så att säga.

Självfallet ATI. Är så van att skriva AMD att det skrevs av sig själv.

SLI kanske var fel uttryck eftersom lösningen mer liknar ett mainkort och ett PhysX kort. Man var tvungen att köpa ett separat 2D kort för att kunna sitta på skrivbordet för annars blev skärmen bara helt svart. Detta gjorde att många började välja antingen Riva TNT från Nvidia eller Rage från ATI eftersom dessa kom med en GPU som både kunde visa 2D och 3D. Vilket Voodookorten inte kunde förrän de släppte "Avanger" som egentligen var ett Voodoo2 med ett separat chip för 2D och uppföljaren för Voodoo2 skulle vara "Rampage". Problemet var att pengarna började sina samtidigt som "Rampage" sköts upp gång på gång så 3DFX hade enorma ekonomiska problem. Samtidigt så tappade man marknaden (som jag nämnde tidigare) till sina konkurrenter. I slutet av sin livstid så lyckades man pusha ut ETT Rampagekort.. Men då var man redan i konkursläge. Innan dess hade man lyckats lansera Voodoo4 och voodoo5 men dessa sålde väldigt dåligt. Voodoo5 släpptes dessutom i flera modeller där 6000 faktiskt presterade betydligt bättre än Nvidia och ATIs motsvarigheter men kostade skjortan ($600 per kort) att köpa och kortet blev inte populärt. Detta blev slutet för 3DFX som köptes upp av Nvidia sent 2000.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Inledningsvis var det väl inte något större problem, alla datorer hade redan ett 2D-kort, utbyggnaden med ett 3dfx-kort för accelering behövdes dock. Voodoo 3 fixade både 2D och 3D så där var de tekniskt ikapp övriga konkurrenter där.

Riktigt nice det, hoppas de fortfarande finns kvar i fungerande skick. Finns ju en hel del intresse för retro-system och förstås 3dfx-kort. Sedan ser det riktigt nice ut med dubbla Voodoo 2 i SLI också.

Skrivet av Aleshi:

Nja, de verkar ju redan göra en Pascal om de pressar upp en sån fetingkrets i 1500MHz som det ser ut som att de gör. Kan de göra en Pascal till på det?
Undrar hur en Fury X i 1500MHz basfrekvens hade presterat, borde nog faktiskt ha klarat av ungefär det som vi sett demostrationer på hittills. Samtidigt får man väl sätta hoppet till att vi helt enkelt inte fått se den fulla potentialen ännu. Men man brukar bli besviken om man resonerar så.

Hade varit intressant att se något liknande Radeon HD 4770 som var en blandning av HD 4000-serien men tillverkad med 40nm tillverkningsteknik som vi såg i HD5000-serien. Ganska roliga produkter på sitt vis.

Skrivet av Aleshi:

Skrivet av Tumnus:

Självfallet ATI. Är så van att skriva AMD att det skrevs av sig själv.

SLI kanske var fel uttryck eftersom lösningen mer liknar ett mainkort och ett PhysX kort. Man var tvungen att köpa ett separat 2D kort för att kunna sitta på skrivbordet för annars blev skärmen bara helt svart. Detta gjorde att många började välja antingen Riva TNT från Nvidia eller Rage från ATI eftersom dessa kom med en GPU som både kunde visa 2D och 3D. Vilket Voodookorten inte kunde förrän de släppte "Avanger" som egentligen var ett Voodoo2 med ett separat chip för 2D och uppföljaren för Voodoo2 skulle vara "Rampage". Problemet var att pengarna började sina samtidigt som "Rampage" sköts upp gång på gång så 3DFX hade enorma ekonomiska problem. Samtidigt så tappade man marknaden (som jag nämnde tidigare) till sina konkurrenter. I slutet av sin livstid så lyckades man pusha ut ETT Rampagekort.. Men då var man redan i konkursläge. Innan dess hade man lyckats lansera Voodoo4 och voodoo5 men dessa sålde väldigt dåligt. Voodoo5 släpptes dessutom i flera modeller där 6000 faktiskt presterade betydligt bättre än Nvidia och ATIs motsvarigheter men kostade skjortan ($600 per kort) att köpa och kortet blev inte populärt. Detta blev slutet för 3DFX som köptes upp av Nvidia sent 2000.

Voodoo 3, som var ett vanligt kort vid tidpunkten, hade både 2D och 3D i samma kort. Redan där hade 3dfx löst add-on problematiken. Men det var redan för sent, deras egna hybris samt ökad konkurrens från alla verksamma företag gjorde att de tillslut gick under. Flera saker var avgörande för misslyckandet, men just att 3dfx började sabba förhållandet till sina partnertillverkare samt seghet att svara konkurrenter var helt klart bidragande. För den som är nyfiken, se över STB Systems: https://en.wikipedia.org/wiki/3dfx_Interactive#Voodoo3_and_st...

Nvidias Founders Edition-satsning, om den fortsätter, kan vara rejält skadlig för deras relationer. Intressant att se om ryktet om EVGA stämmer med. Jag köper gärna ett EVGA-baserat Vega-kort. Klockrent, som någon nämnde innan då de båda namnen är anagram till varandra, om produkten skulle kunna heta EVGA Radeon VEGA RX 590 eller vad den nu skulle kunna heta.

Edit: EVGA påstår att ryktet är falskt iallafall: http://www.guru3d.com/news-story/evga-partnering-with-amd-for...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ändå 2-3 dagar kvar på CES, finns det en möjlighet att dom kommer visa något eller är hoppet ute?

De kommer säkert inte visa något med risk att hypen slocknar och alla som väntat köper nvidia istället.

Permalänk
Medlem

Kretsytan är ju enorm för 14nm. Kommer inte en fullstor krets bli sviiiiiindyr? Eller är det bara PR detta och kretsarna som ska vara i i grafikkortet vara mycket mindre?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silcan:

Kretsytan är ju enorm för 14nm. Kommer inte en fullstor krets bli sviiiiiindyr? Eller är det bara PR detta och kretsarna som ska vara i i grafikkortet vara mycket mindre?

Ja du det va en bra fråga, med den ytan samt mängden hbm2 minne blir det väldigt dyrt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

De kommer säkert inte visa något med risk att hypen slocknar och alla som väntat köper nvidia istället.

Så du menar att Vega inte skulle kunna leva upp till "hypen"?

Börjar ana att det varit utförsäljning på spåkulor på senare tid för allt fler verkar ju veta hur Vega kommer att prestera..

Skrivet av Silcan:

Brukar vara så men man vet ju aldrig..

Skrivet av anon200632:

Ja du det va en bra fråga, med den ytan samt mängden hbm2 minne blir det väldigt dyrt.

HBM2 är betydligt billigare att producera än HBM1 bla. pga. det faktum att man får ut fler minnen per waffer med en förbättrad och mognad teknik. Generation 3 kommer att bli billigare etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att Vega inte skulle kunna leva upp till "hypen"?

Börjar ana att det varit utförsäljning på spåkulor på senare tid för allt fler verkar ju veta hur Vega kommer att prestera..

Brukar vara så men man vet ju aldrig..

HBM2 är betydligt billigare att producera än HBM1 bla. pga. det faktum att man får ut fler minnen per waffer med en förbättrad och mognad teknik. Generation 3 kommer att bli billigare etc.

Det jag menar är att kretsytan är ju jätte stor för att vara 14nm. Av historien att dömma så har ju stora kretsytor varit dyrt. Denna är ju ganska so extrem så priset kanske blir extremt? Det jag menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Funderar på hur det blir för Vega 11 om den har HBM2, kör man en stack på 256GB/s eller två stacks för 512GB/s? Tillverkas 8GB-stacks ännu? Ska bli intressant. Om de kan lösa det med bara en stack så kanske det kan spara lite iaf.

EDIT: Skrev först att HBM2 krävde fler dies staplade på varandra, men HBM2 har 4 gånger så hög kapacitet per die, så länge man håller sig till 4GB-stacks så kräver de därmed inte fler dies än HBM gör med 1GB-stacks.

Permalänk
Avstängd

2017 dags för amd helt och hållet i lådan, gott

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

EVGA är ju riktigt dåliga på kylnings biten men det är ju bra att fler tillverkar kort från båda sidor

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Gruarn: Då har nvidia saltat siffrorna om du menar att 25-30% av alla i världen som har tillgång till internet också har en speldator. Känns ganska långsökt i min värld.

Steam är inte perfekt nej, det har jag inte påstått heller. Det jag däremot säger är att steam är det bästa vi kan få och bör kunna ses som en bra källa till vad gamers i västvärlden använder. Fanns ju också någon stor webbutik i Tyskland som listade hur många av X produkt de sålt och det var väldigt nära steams procentsats sist någon tittade på det.

Kontenan blir att sålänge det inte finns något bättre och steam fortsätter ta random samples ur sin användarbas så är det så bra vi kommer få det.

En enkel fråga. Hur många på steam survay använder win 10? Är det en representativ siffra? Det går dessvärre inte att använda som en approximation för hela marknaden.

Skrivet av Aleshi:

Trevligt för någon som jag som tänker köpa nytt grafikkort snart och sedan behålla det några år. Men sett ur AMDs perspektiv så känns det väl lite tråkigt om Vega 20 kommer sitta kvar på 4096 shaders 2018.
Hittills ser allt extremt bra ut på pappret för Vega 10, ordentligt mycket snabbare än Fiji, men detta på 500+mm² på 14nm? Och sedan så verkar det inte som att det översätts till så värst mycket bättre än GTX 1080 i praktiken. För en sådan krets ser man gärna minst GP102-prestanda.

Frågan är om prestandaökningen är värd transistorerna, för som det ser ut nu så ökar AMD väldigt mycket i transistorer, det skiljer mindre än 100mm² mellan Fiji och Vega vid samma antal beräkningsenheter trots nodkrympningen. Samtidigt ökar nVidia avsevärt i beräkningsenheter trots större krympning mellan GM100 och GP102.
Vill se minst 20% ökning i prestanda per shader och Hz för att känna mig belåten. Och ser det som ett negativt tecken om de inte klår GP102. För vi sitter fast med Vega-arkitektur på 4096 shaders fram till 2019.

Det du inte nämnde om Vega 20 var stödet för xGMI, vilket jag tolkar är det som AMD menar r Navi till just Navi. Så Vega 20 blir Vega 10 med krympt litografi plus förmågan att skala mellan grafikkort. Med den tekniken är det helt logiskt att inte göra större kretsar, när man enkelt kan öka prestanda genom att koppla in fler optimerade kretsar.

Permalänk
Medlem

@Gruarn:

Klart det går att använda steam som statistisk jämförelse. Har du någon kunskap/utbildning inom statistik?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Funderar på hur det blir för Vega 11 om den har HBM2, kör man en stack på 256GB/s eller två stacks för 512GB/s? Tillverkas 8GB-stacks ännu? Ska bli intressant. Om de kan lösa det med bara en stack så kanske det kan spara lite iaf.

EDIT: Skrev först att HBM2 krävde fler dies staplade på varandra, men HBM2 har 4 gånger så hög kapacitet per die, så länge man håller sig till 4GB-stacks så kräver de därmed inte fler dies än HBM gör med 1GB-stacks.

Finns det något sagt som utesluter GDDR5/X helt? Känns som mellansegmentet borde köra denna minnestyp, såvida inte AMD fått bra pris på HBM2 då.

Känns fan lovande detta. Year of AMD?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Finns det något sagt som utesluter GDDR5/X helt? Känns som mellansegmentet borde köra denna minnestyp, såvida inte AMD fått bra pris på HBM2 då.

Nej, mellanklass lär ha Gddr5 eller liknande

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

Nej, mellanklass lär ha Gddr5 eller liknande

Känns klart rimligare. Även HBM1 hade nog kostat för mycket samt kapacitetsproblemet. GDDR5 må vara gammal (9 år på marknaden snart, introducerades med HD4870) men bör fungera bra för segmentet ett par år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nä inget som utesluter det. Beror väl lite på vilken nivå Vega 11 hamnar på. Bara kul om det är HBM2 i något billigare så man kan bygga litet även där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Nä inget som utesluter det. Beror väl lite på vilken nivå Vega 11 hamnar på. Bara kul om det är HBM2 i något billigare så man kan bygga litet även där.

Sant det, snabbaste kortet baserat på Vega 11 skulle ju kunna ha 8GB HBM2 eller liknande som ett ess i rockärmen. Fast de senaste åren har AMD inte gjort så förstås, senast var nog just HD4000-serien. HD4850 körde GDDR3 likt allt annat på marknaden, vilket förstås kan ha att göra med brist på GDDR5-minnen. Vore inte helt omöjligt då det var riktigt nytt och färskt vid tidpunkten.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gainsgoblin:

@Broken-arrow: AMD måste ju hata att sälja produkter iaf med tanke på att dom blir krossade just nu enligt steamcharts

Enligt Steam sålde AMD ungefär 30% och Nvidia ungefär 70% av grafikkort lämpade för spel, under December, det kallar jag inte krossade.

GTX1060 +0,56%, GTX1070 +0,30%, GTX 1050Ti +0,24%, GTX 1080 +0,13% = +1,23%
RX460 + 0,24%, RX470 + 0,17%, RX480 +0,13% = + 0,54

0,54/(0,54 + 1,23) = 30,5%

Kan vi lämna detta nu?

http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/?sort=chg

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |