Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Vad hindrar dem från att sänka priset till säg 15k.. Det e nvidia vi talar om jue.

Ja sänker dom priset med nästan 450% så är det ju en seger för konsumenten vilket innebär bra jobbat AMD. Nu har jag förhoppningar om att den stora Vega kommer att slå 20% i prestandaökning till ett pris under 15.000 så det borde ju innebära ännu större prissänkningar, vi får se vad som händer det blir ett spännande släpp

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

@Enigma tror du hade något bra inlägg över ändringarna som har läckt.

Vilket inlägg tänker du på? Klarar nästan inte att hitta det eller hänga med i tråden om allt tjafs om nvidia och löjliga paralleller. Lusten att på allvar försöka hålla sig saklig och teknisk baserad på det man vet hittills i en sån här tråd är ju noll.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ja sänker dom priset med nästan 450% så är det ju en seger för konsumenten vilket innebär bra jobbat AMD. Nu har jag förhoppningar om att den stora Vega kommer att slå 20% i prestandaökning till ett pris under 15.000 så det borde ju innebära ännu större prissänkningar, vi får se vad som händer det blir ett spännande släpp

Seger för konsumenten? 15k är en seger? hehe

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Vilket inlägg tänker du på? Klarar nästan inte att hitta det eller hänga med i tråden om allt tjafs om nvidia och löjliga paralleller. Lusten att på allvar försöka hålla sig saklig och teknisk baserad på det man vet hittills i en sån här tråd är ju noll.

Tror du hade nåt inlägg om hur deras CU fungerar, något om att de jobbar individuellt.
Håller med dig dock, värre var det i Ryzen tråden.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

Kortet kostar 60.000SEK http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3932152 , dom har alltså ökat prestandan med 20% men höjt priset med 600%. Känns inte relevant för varken entusiaster eller mainstream så jag ser ju hellst att deras prioriteringar ligger i prisvärda kort framför en prestandatopp som ingen bryr sig om eller kommer att köpa.

Jämförelser med detta kort är direkt olämpliga då det inte är ett konsumentkort utan avsett för professionella marknaden. Helt andra priser där, svårt att göra någon direkt koppling här.

Såvida vi inte jämför med AMD's kort för professionella marknaden förstås. Vega för professionellt bruk kan nog bli riktigt jävla brutal ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jämförelser med detta kort är direkt olämpliga då det inte är ett konsumentkort utan avsett för professionella marknaden. Helt andra priser där, svårt att göra någon direkt koppling här.

Såvida vi inte jämför med AMD's kort för professionella marknaden förstås. Vega för professionellt bruk kan nog bli riktigt jävla brutal ändå.

Varför citerar du mig jag skrev ungefär samma sak som dig i tidigare inlägg då sesese tog upp det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

Varför citerar du mig jag skrev ungefär samma sak som dig i tidigare inlägg då sesese tog upp det?

Nej, det kan jag inte se att du gjorde. Sidospåret verkade helt ha missat vad Quadro-korten är avsedda till för marknad vilket var vad jag också påpekade. Inlägget var nödvändigtvis inte riktat till enbart dig utan sidospåret som diskuterade detta.

Permalänk
Medlem

Amd Vega xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Tumnus: Jag har följt trådar där nyheter har presenterats för AMD, nVidia och en intressant iaktagelse är att nVidia trådarna ofta handlar om nVidia men AMD trådarna är nedlusade med AMD vs nVidia, och ofta inte ens det bara rakt av AMD suger eller jag ger alla mina pengar till nVidia oavsett vad AMD presenterar. Det leder till argumentation från AMD sidan och AMD sidan anklagas för att vara fanboys

Kommentarsfältet till nyhets artikeln för VEGA här för några veckor sedan låstes ju till och med så att det inte ens gick att läsa.

EDIT: Även Ryzen är högintressant, har alltid kört intel men om detta stämmer kan det bli byte https://www.youtube.com/watch?v=vMfNz2SXVLk . Ska bli kul att se vad AMD presenterar om VEGA och Ryzen framöver , är fast på ett Geforce 210 just nu så hoppas dom snabbar sig

Det är riktigt tråkigt att det ska vara så och vet inte hur det blev så.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv

Riktigt nice.

Intressant prototyp, PCBt som sticker ut med en USB-port speciellt.

Ser ganska lång ut för att vara HBM men så är det uppenbart en prototyp och inte en produktionsmodell. Undrar vad mer än strömkablaget som är dolt

Permalänk
Medlem

@anon5930
@lappen81
@DST

Poängen som försöker göras är att när ett 1080ti släpps kommer det sannolikt att ha ett antal CC som i stort överensstämmer med quadrokortet, MEN med en mer konsumentinriktad prislapp. Därmed borde Quadrokortet, trots att det är gjort för en helt annan marknad, vara det närmaste en approximation vi har av hur ett 1080ti kan tänkas komma att prestera. Att titta på prislappen på 4850$ är dock helt irrelevant eftersom den är satt utifrån ett tänkt professionellt scenario och har ingenting med den mer konsumentinriktade prislapp nvidia kommer sätta på 1080ti.

OM man nu kan kalla 15 999:- konsumentinriktad;)

PS. Detta leder dock fram till en intressant diskussion, Om nVidia kan sälja de kretsar som inte blir så felaktiga att de måste stänga av kluster för 60 papp, varför skulle de vilja sälja dem för 15? Hur många sådana kretsar har de egentligen tillgång till? Tillräckligt många för att faktiskt använda den fulla kretsen som en counter mot Vega?

Permalänk
Medlem

Hoppas Vega 10 kommer bli det första kortet som tar 4K 60fps på allvar

Permalänk
Avstängd

med tanke på att vega bör ha ca 1550mhz i pro version så är det lovande

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bewise:

Det är riktigt tråkigt att det ska vara så och vet inte hur det blev så.

Antagligen för att Nvidias fanboys känner att Vega kan vara något som konkurrerar med Nvidia. Hade det varit det motsatta alltså att Nvidia legat efter AMD så hade dessa trådar fyllts av AMD fanboys istället.

Skrivet av lappen81:

Kortet kostar 60.000SEK http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3932152 , dom har alltså ökat prestandan med 20% men höjt priset med 600%. Känns inte relevant för varken entusiaster eller mainstream så jag ser ju hellst att deras prioriteringar ligger i prisvärda kort framför en prestandatopp som ingen bryr sig om eller kommer att köpa.

Nu är det väl så att spelprestanda inte är det som prioriteras med Quadrokorten utan det är annat. En av de saker som kostar är ju den enormt utbyggda servicen på Quadrokorten. Sedan sitter det 24GB minne på kortet också. Så det går inte att jämföra Geforce med Quadro eftersom Quadrokorten inte är tänkt för privatpersoner utan snarare större företag.

Skrivet av sesese:

Då har vi svaret på Nvidias kommande kort +20% mot nuvarande Titan X. Frågan är om kortet kommer lagom till att Vega släpps ut på marknaden. Som synes har Nvidia redan nästa kort klart när AMD ska försöka med att nå prestanda toppen. Så om AMD ska kunna vinna så måste de släppa ett Vega som är minst 20% snabbare än Titan X. Det blir inte lätt att lösa en sådan uppgift för AMD

Måste man verkligen det? Räcker det inte med Titan X prestanda till ett billigare pris?

Skrivet av Bl4ckIce:

Quadro P6000 för att spela på Att spel fungerar relativt bra på dessa kort är kul, vad använder de för drivrutiner? Ett GTX 1080Ti med egen OC kommer nog slå Titan också.

Har frågat det tidigare till dig utan svar men nu gör jag det igen. Hur vet du det? Har spåkulan berättat det åt dig? Om du nu inte menar Titan Maxwell dvs..

Skrivet av anon5930:

Riktigt nice.

Intressant prototyp, PCBt som sticker ut med en USB-port speciellt.

Ser ganska lång ut för att vara HBM men så är det uppenbart en prototyp och inte en produktionsmodell. Undrar vad mer än strömkablaget som är dolt

Med största sannolikhet så har de bara tagit ett PCB de har haft liggande och gjort en prototyp av denna.

Skrivet av Gruarn:

Detta leder dock fram till en intressant diskussion, Om nVidia kan sälja de kretsar som inte blir så felaktiga att de måste stänga av kluster för 60 papp, varför skulle de vilja sälja dem för 15? Hur många sådana kretsar har de egentligen tillgång till? Tillräckligt många för att faktiskt använda den fulla kretsen som en counter mot Vega?

Det är en väldigt intressant fråga. Hur prispressat kan ett kort som är den fulla kretsen men med mindre minne egentligen bli? Och kommer en eventuell brist på kretsar leda till att Nvidia måste lansera ett ev. GTX 1080Ti för högre pris än väntat? Sedan har vi ju detta med prisgapet mellan ett ev. GTX 1080TI och GTX 1080. Det är inte stort och det kan eventuellt leda till att Nvidia antingen sänker priset på andra kort eller höjer priset på GTX Titan X vilket i sin tur kan leda till att GTX 1080Ti lätt ramlar över 10.000:- strecket. Det är mycket frågetecken som folk inte riktigt uppmärksammar.. Något som AMD kan utnyttja om de verkligen hänger med i utvecklingen.. och då tar de marknadsandelar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

jag tror så här, om det visar sig att Vega blir en direkt konkurrent till TitanX(p) vilket jag tvivlar men hade ju varit skoj om då priset inte lika galet vill säga så tror jag att om det släpps ett kort med 3800shaders så kommer det nog heta TitanX Ti eller nått sånt. Tvivlar på att 1080ti kommer bestå av mer än 3300shaders, dvs en nerbantad titanX(p) krets.

Nu blev jag som sagt lite hoppfull till hur vega eventuellt presterar efter att ha sett 3dmark poängen på Fury@1400mhz men att vega med 4096shaders slår ett titanXp e nog att hoppas för mycket. Men vem vet, behövs röra om i grytan på gpu fronten oxå jue

priser vågar jag nog eg inte spekulera, AMD har ju haft höga priser på graffen innan så det blir la som det blir.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gruarn:

@anders190
@lappen81
@DST

Poängen som försöker göras är att när ett 1080ti släpps kommer det sannolikt att ha ett antal CC som i stort överensstämmer med quadrokortet, MEN med en mer konsumentinriktad prislapp. Därmed borde Quadrokortet, trots att det är gjort för en helt annan marknad, vara det närmaste en approximation vi har av hur ett 1080ti kan tänkas komma att prestera. Att titta på prislappen på 4850$ är dock helt irrelevant eftersom den är satt utifrån ett tänkt professionellt scenario och har ingenting med den mer konsumentinriktade prislapp nvidia kommer sätta på 1080ti.

OM man nu kan kalla 15 999:- konsumentinriktad;)

PS. Detta leder dock fram till en intressant diskussion, Om nVidia kan sälja de kretsar som inte blir så felaktiga att de måste stänga av kluster för 60 papp, varför skulle de vilja sälja dem för 15? Hur många sådana kretsar har de egentligen tillgång till? Tillräckligt många för att faktiskt använda den fulla kretsen som en counter mot Vega?

Personligen reagerade jag mest på att fokus blev priset och produkttyp som blandades med konsumentprylar. Företagsprodukter har en helt annan prissättning vilket inte återspeglar prestanda och liknande nödvändigtvis. Man betalar för andra saker och features som vanliga konsumenter inte har någon nytta av i 99,999...% av fallen.

Personligen tvivlar jag på att Nvidia kommer släppa fulla kretsen, var det inte ett tag sedan senast? Men visst, vore nog inte omöjligt, korten för professionella marknaden är ju till största delen identiska bara att man fokuserat mer på vissa områden. Det är ju inte som att produkterna har ett realtistiskt pris sett till vad de kostar att tillverka utan så högt som möjligt men att företagskunderna fortfarande är villiga att betala.

Skrivet av Tumnus:

Med största sannolikhet så har de bara tagit ett PCB de har haft liggande och gjort en prototyp av denna.

Det är definintivt inte slutgiltig PCB, med tanke på bihanget. Men nu när jag har en 27" 2560x1440-skärm och inte en liten 5,5" mobilskärm så ser jag att minneskretsarna inte är synliga = garanterat HBM2. Men det sitter en hel del annat runt om. Komponenter relaterade till strömhantering kommer man förstås inte ifrån men kortet ser rätt långt ut ändå. Men borde nog inte vara så långt kvar tills vi ser fler bilder på kort som mer liknar de vi också ser i handeln.

Alltid kul att se denna typ av produkter, jag förmodar att det inte var tänkt att vi skulle få se hur kortet faktiskt såg ut. Prototyp-stadiet är en viktig del i all tillverkning trots allt.

Permalänk
Digital fyndjägare

@Tumnus: Kan inte se någonstans att du frågat mig? Spåkula? Man kan ju alltid prata för att ha kul om spåkulor eller för att göra sig rolig över andra eller förlöjliga vissa tankar o.s.v. Hur vet du att ett eget överklockat 1080Ti inte kommer klå ett Titan, eller att "Med största sannolikhet så har de bara tagit ett PCB de har haft liggande och gjort en prototyp av denna". Alltså varför tycker du det är intressant om folk använder sig av spåkulor? Du använder ofta det uttrycket ser jag nu mot olika personer. GTX 1080Ti kanske inte släpps, vad vet någon om det? Kanske vet du det, med din super kristall spåkula.

Hur som så kommer Nvidia med största sannolikhet släppa ett kort som slår Titan förr eller senare och detta kommer förhoppningsvis AMD också att göra om de inte konkar innan.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bl4ckIce:

@Tumnus: Kan inte se någonstans att du frågat mig? Spåkula? Man kan ju alltid prata för att ha kul om spåkulor eller för att göra sig rolig över andra eller förlöjliga vissa tankar o.s.v. Hur vet du att ett eget överklockat 1080Ti inte kommer klå ett Titan, eller att "Med största sannolikhet så har de bara tagit ett PCB de har haft liggande och gjort en prototyp av denna". Alltså varför tycker du det är intressant om folk använder sig av spåkulor? Du använder ofta det uttrycket ser jag nu mot olika personer. GTX 1080Ti kanske inte släpps, vad vet någon om det? Kanske vet du det, med din super kristall spåkula.

Hur som så kommer Nvidia med största sannolikhet släppa ett kort som slår Titan förr eller senare och detta kommer förhoppningsvis AMD också att göra om de inte konkar innan.

Det vet jag inte men jag för inte fram det heller som ett påstående. Och varför jag intresserar mig av spåkulor är för att folk verkar använda dem. Och eftersom vi snackar om kort som inte är släppta en så ska man inte vara för snabb att påstå att det kommer att prestera bättre än redan befintliga kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det vet jag inte men jag för inte fram det heller som ett påstående. Och varför jag intresserar mig av spåkulor är för att folk verkar använda dem. Och eftersom vi snackar om kort som inte är släppta en så ska man inte vara för snabb att påstå att det kommer att prestera bättre än redan befintliga kort.

Jag har som alltid fått för mig att Ti korten har alltid varit lite sämre kostar en aning mindre också?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bewise:

Jag har som alltid fått för mig att Ti korten har alltid varit lite sämre kostar en aning mindre också?

Njae.. 780Ti var ett Titan BE med mindre vram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undra varför har man tejpat för chassifläkten och andra eventuella hål ut? Haha...
Vattenkylt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Undra varför har man tejpat på chassifläkten och andra eventuella hål ut? Haha...

För att man inte ska se att de använder 6+6 eller 6+8 pins för strömförsörjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

För att man inte ska se att de använder 6+6 eller 6+8 pins för strömförsörjning.

Jo visst, men nu pratar jag inte om grafikkortet utan allt annat dom tejpat för.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Jo visst, men nu pratar jag inte om grafikkortet utan allt annat dom tejpat för.

Det var väl för att man inte skulle kunna se kortet alls men av någon anledning ångrade dom sig.
Antagligen för att det känns närmare release när man får se kortet?
Kanske för att dom ville att kortet skulle prestera sämre för att sedan chocka alla när man släpper det?
Kanske för att det presterar bättre när det är varmare?
Man kanske tyckte att det är snyggare med tejp?

Haha det går ju bara spekulera i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Menar du fläkten? Antagligen för att förhindra insyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Undra varför har man tejpat för chassifläkten och andra eventuella hål ut? Haha...
Vattenkylt?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Vilket de inte kan dölja enbart genom att tejpa för en del av kylaren. Allt man behöver titta efter är vilka kablar som används mellan nätagget och kortet alt. bara titta från en vinkel snett nedanifrån.

Skrivet av Wh1spY:

Vattenkylt?

Nej det är uppenbart att det inte är vattenkylt eftersom det inte finns någon radiator någonstans i datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vilket de inte kan dölja enbart genom att tejpa för en del av kylaren. Allt man behöver titta efter är vilka kablar som används mellan nätagget och kortet alt. bara titta från en vinkel snett nedanifrån.

Nej det är uppenbart att det inte är vattenkylt eftersom det inte finns någon radiator någonstans i datorn.

Det hade man kunnat göra om de inte hade dragit de sladdarna under moderkortet och helt dolt dem med tejpen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Vad härligt att den här diskussionen ger någonting till trådens ämne.

Dags att bryta all off-topic med lite mer om Vega 10 istället för att snacka om nvidia eller HW-statistik på Steam då

Vega 10 ES / dev

Vi alla vill veta hur Vega presterar. Först och främst så ska två versioner av Vega dyka upp. En enklare (Vega 11) och en massiv (Vega 10). Det är också oklart vilken av dom som man visat upp på t.ex CES och övriga event hittills, och det är omöjligt och bara dumt att försöka göra jämförelser från dom in-game sessioner som man sett via fps-räknare på skärmarna. AMD kan sannolikt köra nedklockade kort, alpha drivrutiner, olika banor men framför allt ett debug-lager på dessa prototypkort som massivt drar ned prestanda.

Vi har info på beräkningskortet MI25 som använder sig utav den största versionen utav Vega, och den som vi ser här:

Den enda skillnaden mellan MI25 och Radeon Vega 10 blir hur många lager HBM2 minnet har, där MI25 använder sig av dubbla mängden lager, vilket ger 16GB VRAM med 2 stackar. Mängden minne på Vega baserade Radeon/MI25 ser också ut att bli ett mindre problem genom AMD's HSA initiativ med allokering av virtuellt minne och dess Infinity Fabric som kommer fungera som en motsvarighet till NVlink. Enorm bandbredd (sägs 50-100GB/s) och skall använda samma eller liknande protokoll som Hypertransport och vara CCIX kompatibelt, och implementeras i alla nya AMD-arkitekturer som inkluderar Zen, Vega och kommande APU'er/Scorpio osv. På så vis är det alltså en intern och extern link (kluster-link) som kommer ersätta typiska GMI's/NUMA eller jobba tillsammans med dom. Detta är garanterat en del av det dom kallar för "High Bandwidth Cache".

Prestanda? Vega 10/11 får bekräftat högre IPC genom arkitektoniska förbättringar, men vi börjar med det enkla och mest förutsägbara först. Vega 10 får 64st CU's (kluster) med 64st ALU's (beräkningsenheter)=4096st, dvs samma antal ALU's som befintliga Fury X, men väldigt annorlunda struktur mot dagens CGN-arkitektur (mycket nytt godis här, därav anledningen till att Vega GPU'n mäter över 500mm2 trots 14nm). Ang klockfrekvenser så skulle man kunna utgå ifrån att den är markant högre än tidigare (och är troligtvis). Det ska nämnas att man inte har samma problem här som med Fury X, där man blev fast på 1050MHz, där den arkitekturen på 28nm gav enorma läckage så fort man kommer över ~65c (strömförsörjningen ökar drastiskt) samtidigt som den inte ville högre i frekvens utan att skena iväg.

För att komma upp i samma (12TFLOP/s) beräkningskapacitet som MI25 besitter, med nuvarande GCN/Fury X som har samma antal CU's/ALU's så hade vi behövt en klockfrekvens på 1465Mhz. Låter det rimligt på en 14nm process? Svar, ja. Vi ser redan här en ganska snabb GPU som lätt kan matcha GTX1070/GTX1080 och kanske tom en bit över dom korten. MI25 har en specificerad effekt på 225w @ 12TFLOP/s FP32 vilket är enormt imponerande, så redan där kan vi jubla lite då det skvallrar för en hel del överklockningspotential då NCU är designad för inte bara högre IPC, utan högre frekvens men också enormt hög prestanda/w. Detta är worst case scenario, då jag här endast räknar på om det vart en identisk design med högre frekvens. Ryktena säger tom något högre frekvenser än MI25 men det betyder inte att det är 1465Mhz eller högre, utan att detta kan också vara maxsiffror där Vega kanske presterar dessa siffror vid en mycket lägre frekvens på grund av dess nya arkitektur. Det kan också betyda att Vega får mer än 12TFLOP/s beräkningskapacitet genom högre frekvenser än vad MI25 har. Värt att tillägga om man inte förstår vid detta laget är att 1 "Vega TFLOP" kommer generera betydligt mycket högre prestanda än 1 "Fury X TFLOP" då rå beräkningskapacitet inte översätts till mer ren spelprestanda om man inte kan utnyttja/anropa den kapacitet som finns.

Det mer intressanta är vad som kommer göra Vega snabbare än bara en eventuell frekvensökning: NCU! Next-Generation Compute Unit! AMD visar följande i ett av sina patent:

Detta inkluderar med största sannolikhet (garanterat) Vega då man kan köra variabel precision (mixed-precision) med lägst latens för varje typ av operation vilket i GCN hade samma latens oavsett. Lastbalanseringen är också en enorm ändring i NCU och troligtvis den största bromsklossen som man åtgärdar från GCN och vi kan förmodligen och äntligen få se hög användning av alla ALU's med hjälp av en helt ny dispatch eller distributör ihop med dom nya/omgrupperade SIMD's/ALU's, där dom i tidigare CGN bara kunnat skina lite mer i spel som Doom som kunde anropa shaders genom specifika konsol-optimeringar i Vulkan, och detta var/är ju bra, men det är fortfarande möjligt med Vega, fast med ännu högre effektivitet samtidigt som mycket högre effektivitet uppnås i övriga tillämpningar som DX11/OGL API'er. Alltså, Vega är rejält mycket snabbare per CU/SIMD än nuvarande design med den illustrationen jag postade tidigare och väsentligt mer energieffektiv:

Vi kommer förmodligen se ett mer förutsägbart beteende med NCU kort på så vis. Med GCN kan man under rätt förhållanden skina rejält, medans i många andra fall hamnar långt efter när man inte kan anropa dess höga kapacitet. Vega ska också ha omarbetad cachearkitektur, ROP's och geometrienhet som har kapacitet om 11 polygoner per cykel istället för 4 hos GCN, vilket ger över 2x tesselation/geometrisk renderingskapacitet oavsett användning av "primitive shaders" (kräver kanske ny shader kompilator?) som jag förstått det. Vi ser också Draw Stream Binning Rasterizer och Primitive Discard Accelerator som jag misstänker är 2 av dom 3 enheter för att massivt öka polygon/trianglar/rasterkapacitet. Hur ska nvidia handikappa AMD nu tro med gameworks "hockus pockus" när man löser dessa svagheter? Nämnda enheter är länkade direkt till L2 och detta medför bättre bandbreddseffektivitet och latens i Vega 10 som i sin tur har HBM2+HSA/infinity fabric.

Vi kommer troligtvis också få fler funktioner/instruktioner som är inkluderade i PS4 pro, DX12.x/vulkan (olika tiers) och ev fler extensioner som kommer dyka upp. Mer stöd för fler videocodecs. Freesync 2, HDMI 2.0 eller senare m.m.

AMD har också sökt patent om att kunna power-gate'a varje enkild SIMD. Om Vega använder sig av detta återstår att se, men vi vet att vi kommer få minst 12TFLOP/s @ 225w vilket är bättre prestanda/W än nvidia's Pascal.

Med detta så gör jag en kvalificerad gissning att AMD siktar på prestanda över Titan XP. AMD har ju trots allt hintant med detta, och när man går igenom allt så förstår man att Vega 10 med sin storlek, trots 14nm måste vara väldigt väldigt snabb:

Observera också att det egentligen står "Poor Voltage" på skylten, men det är väl mer än uppenbart att man syftar på Volta här

Jag kan ha fel, låt oss hoppas att så inte är fallet. Detta va iaf lite om vad som rör sig i huvudet på mig (finns mer)

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

Det hade man kunnat göra om de inte hade dragit de sladdarna under moderkortet och helt dolt dem med tejpen...

Tejpen verkar dock inte dölja allt utan tittar man snett underifrån så verkar det faktiskt gå att utskilja det ändå. Dessutom hade AMD velat dölja det så hade de inte låtit folk titta in i datorn alt. gjort ett bättre jobb att tejpa för.

Visa signatur