Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Stoff3th3m4n: ¨

Tror du har helt rätt. Prismässigt kommer man konkurrera enligt tabellen.

intel AMD
i5 = 4C/8T
i7 = 6C/12T
?? = 8C/16T

Viktigast för AMD är att man kommer vara dom med värsta CPUn på mainstream socket. Att intel har 2011-v3 känns helt irrelevant då >90% kommer köpa 1151 om man väljer Intel.

Så har man en "Normal" budget på 8-14k så kan man gå på den dyraste CPUn man just nu har råd med för att senare kunna uppgradera. Det finns en tydlig upgrade path som att följa om man behöver mera kraft. På Intel kommer du upp till i7 7700k och sedan är det stopp.

Om vi bara snabbt kollar på Passmark score för en i7 7700k så får den ca 12500p. Det är alltså det bästa du kan få. Nu finns det självklart inga tester på Ryzen men en 6900k får 17500p. Baserat på det vi vet och sett av Ryzen så är det ett minimum nivå den kommer nå. Tror personligen Ryzen hamnar på 18000-19000p.

Skrivet av Implor:

@Stoff3th3m4n: Jag tror inte den ens blir så dyr. Den kommer hamna runt i5 så ca 2400-2500kr för 4C/8T.

AMD måste prissätta så folk känner det är värt att uppgradera. Om man lägger sig på exakt på samma punkt som intel för samma core/HT antal så finns det lite incitament. En CPU lever så länge idag så har du köpt en i5-i7 sista 3 åren så duger den fortfarande utmärkt!

Om du har 3500kr i budget för en CPU och kan få en i7 7700k(som är 4C/8T) och Ryzen 4C/8T så är det lite hugget som stucket.
MEN! Om du kan välja mellan en i7 7700k(som är 4C/8T) och Ryzen 6C/12T för dom pengarna är valet givet!

Intel har inget att kontra med. Det enda dom kan göra att att kraftigt sänka priset och då är ca 1000kr man måste ner för att nå AMD Ryzen 4C/8T (man kanske inte går hela vägen dit men lägger sig hundra eller så över AMD).

Att denna aggressiva prissättning skulle skada AMD har jag svårt att se. Skillnaden i pris att tillverka en 4 eller 8 core CPU är marginell och även om det är dubbelt så dyrt så går man från 100kr till 200kr i tillverkningskostnad.

Du inser att du håller på och bygger upp en förväntan hos dig själv om att Ryzen kommer vara den bästa prollen på marknaden och kosta som ett fikonlöv? Eller i alla fall så mycket som du tycker att du vill/har råd att betala?

Jag har sett det här hända några AMD släpp nu och min förväntan är att priset kommer att bli antingen 5-10% lägre än än den Intel-processor som har likvärdig prestanda alt. få 5-10% högre prestanda än en Intel-CPU med likvärdigt pris.

Sedan kan vi nog glömma att AMD kommer att släppa något som kan konkurrera med 7700k i de mest trådbundna applikationerna. Det vi kommer att se är att när vi behöver göra flera saker som är multitrådade så kommer Ryzen att bli ett alternativ. T.ex. spela ett spel och streama samtidigt. Eller när vi sitter och spelar i ett VM samtidigt som ett annat VM utför databasoperationer, eller ngt annat dylikt.

På det viset kan vi nog konstatera att där 7700k är byggd som en sportbil med förmågan att fortast möjligt ta 1-2 personer en viss sträcka, så är Ryzen snarare byggd som en buss och konkurrerar genom att ta betydligt fler passagerare åt gången.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bael:

Tveksamt? Är det inte så att 4 kärnor inte är tillräckligt i vissa applikationer?

För just spel menar jag då.
Visst har spel börjat utnyttja 8 kärnor (trådar) lite bättre sedan Bulldozer släpptes men det som Sweclockers sade då och som ändå blev sant är att det inte blev till den grad att det är en game changer.

FX 8150 är fortfarande en ganska usel CPU för spel ställd mot dåtidens Core i5 2500K till exempel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Bulldozer FX8/9xxx har bara 4 kärnor.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bael:

Man kan också titta på 1280x720 speltesterna i SweC 7600K/7700K. i7-7700K slår i7-6900K varje gång för lägsta FPS och alla utom Civ för genomsnittlig FPS. I vissa lägen är lägsta FPS ganska mycket högre för i7-7700K.

I CPU-bundna lägen måste ha tillräckligt med CPU-trådar, finns idag spel där det betyder 6-7 st CPU-trådar (notera, trådar inte kärnor och att det inte spelar någon roll om man är GPU-bunden). Men när man väl har tillräckligt många är man tillbaka på att högre enkeltrådprestanda slår högre total kapacitet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bael:

@Uzanar: Bulldozer FX8/9xxx har bara 4 kärnor.

Det där kan ju diskuteras in i oändlighet ja, det var därför jag skrev "(trådar)" eftersom det snarare beskriver FX 8150's design.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hjälpsam

Det går egentligen inte att säga exakt hur många kärnor en BD-modul eller en Intel core med HT har, det är mer än en, men mindre än två, BD ligger närmare två än vad Intel gör.

Detta är lite som att gaffla om 1800 kg är ett eller två ton, svaret är att det är mellan ett och två.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Synd att det verkar bli begränsat antal lines. Snålare än intels, får hoppas AMD lagt krutet på prestanda i stället då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Synd att det verkar bli begränsat antal lines. Snålare än intels, får hoppas AMD lagt krutet på prestanda i stället då.

16 dedikerat till gpu, 4 till nvme och 4 till chipset. Är det så mycket sämre än kaby lake? Plus det du sen får från chipset.

Skrivet av Yoshman:

Man kan också titta på 1280x720 speltesterna i SweC 7600K/7700K. i7-7700K slår i7-6900K varje gång för lägsta FPS och alla utom Civ för genomsnittlig FPS. I vissa lägen är lägsta FPS ganska mycket högre för i7-7700K.

I CPU-bundna lägen måste ha tillräckligt med CPU-trådar, finns idag spel där det betyder 6-7 st CPU-trådar (notera, trådar inte kärnor och att det inte spelar någon roll om man är GPU-bunden). Men när man väl har tillräckligt många är man tillbaka på att högre enkeltrådprestanda slår högre total kapacitet.

Man kan se det så här också, när man handlar ett helt nytt system så vill man att det ska stå sig ett tag, sist jag handlade var 2011 och då sades det från alla håll att allt över 4 trådar var helt bortkastat för spel och det skulle aldrig bli förändrat. Idag så börjar i5 2500k få direkta problem i nyare spel medans jag med en 2600k inte har några direkta problem alls, prestandaskillnaden för min del mot en 7700k är inte jättestor i cpu bundna situationer och mycket små i andra medans en 2500k definitivt börjar bli dags att tänka på uppgradering.
Om jag nu hade ett alternativ mellan en 7700k och en sr7 så hade jag utan tvekan valt sr7 även om den varit 10% långsammare rent Ipc mässigt tråd för tråd. Dels för att vi hela tiden rör oss mot bredare och bredare stöd för fler och fler trådar och det faktum att sr7 kommer vara extremt mycket snabbare i situationer som jag har nytta av, videokodning, fotoedit, rendering osv. Om jag ändå ska punga ut med 8-10000kr så tänker då få mest bang för pengarna överlag, vilket absolut inte är Intel idag och prissättning på ryzen ska enligt många bli mycket trevlig speciellt för hela systemet.
Personligen anser jag att 2011-3 plattformen trots sin fullständigt absurda prissättning ändå är mer prisvärd än kaby lake. Jag betalade själv 2500kr för min 2600k för 6 år sedan, dollarn har sedan dess ökat med 40% samtidigt som Intel vill ha 70% mer för sin 7700k nu. Samtidigt som man generöst räknat kan säga att 7700k är 30-35% snabbare...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror du missar att kombinationen där det blir problem med i3 är när den paras med Titan X Pascal och man kör 1920x1080 vilket gör CPU-delen till en väldigt stor flaskhals.

Har själv testat att slå av två kärnor på min speldator just för att se om det blir någon skillnad. Har ett MSI 970 + i7-5775C, testade de senaste/mest krävande spelen och i ett blindtest skulle jag överhuvudtaget inte kunna säga om det är 4 eller 2 kärnor aktiva med de grafikinställningar som normalt används (har alltid HT påslaget, kör så höga inställningar i 1920x1080 som möjligt och ändå hålla minst 60 FPS).

Har testat att köra med 1,2,3,4 kärnor i flera spel. Med en kärna + HT finns det absolut flera spel som uppför sig illa.

För den som vill testa själv: se till att slå av CPU-kärnorna i BIOS alt. via msconfig. Går inte att bara ändra affinitet i "task manager" för då kommer spelet tro att de finns fler CPU-trådar än spelet får använda -> oversubscription av CPU-trådar vilket potentiellt skapar problem även i spel som är bra designade.

Läser man vad Digital Foundary skriver så är det bara i rejält CPU-bundna fall som krävs för att det ska finnas någon skillnad alls i hur mjukt spelen känns. För att bli CPU-bunden med moderna i5:or måste man köra GTX 1080 och i vissa fall Titan X i max 1920x1080 så man kommer väl över 100 FPS. Känns det som en rimlig kombo?

Någon om väljer en budget-CPU lär rimligen även välja en budget-GPU. Min poäng är: är man GPU-bunden kvittar CPU-delen och använder man dator till något annat än spel (vilket tro det eller ej många faktiskt gör) så slår högre enkeltrådprestanda högre total prestanda över flera kärnor i princip varje gång. Och detta är anledningen till varför jag tror SR3 främst kommer matchas mot i3. Båda är entry-level CPUer och SR3 är garanterat bättre i spel med en high-end GPU men i3 kommer vara bättre för nästan allt utanför spel. Med en billigare GPU kommer de prestera identisk i spel.

I sak har du rätt, men i praktiken är det irrelevant för din utsaga är bara sann med grafikinställningar + GPU/CPU kombinationer som statiskt sett ingen i hela världen kommer ha.

Finns ändå en sak som gör det sannolikare att man stöter på hög FPS-varians med i3/i5 jämfört med CPUer med minst 6-7 CPU-trådar: dagens konsoler har just 6-7 CPU-trådar som är tillgängliga för spel och om man spelmotorn helt blint skapar fler programtrådar än CPU-trådar så påverkas inte genomsnittlig FPS (Windows är preemtive) men beroende på hur trådarna då schemaläggs kan det bli högre FPS-varians. Det framförallt på DX11 titlar som har mer jobb som måste utföras av en specifik tråd. Är man inte CPU-bunden blir dock även detta fall ett icke-problem.

Får man problemet ovan har man en mindre bra spelmotordesign, men i praktiken finns det absolut sådana fall då konsolversionen normalt är långt högre prioriterad jämfört med PC-versionen, vilket t.ex. resulterar i en design som kräver fler än fyra trådar. Optimal/korrekt användning av "work-stealing", vilket är tekniken nästan alla spelmotorer bygger på idag, skulle undvika detta.

Uppenbarligen har du inte testat ordentligt då du påpekade i denna eller kabylake tråden att ingen som spelar har annat på i bakgrunden. Som jag å många andra gör. Ex om ff fular sig å drar ca upp till 20% cpu prestanda så blir det genast "hackigt" dvs man får stuttering. Samt att du behöver inte alls ha nån topp of the line gpu för att märka av att det e stuttering när det spelas mer "krävande" spel. Jag märker det redan nu med mitt sletna gtx 970 i vissa spel trots att gpun levererar 100fps.

i3an har sin plats som en budget cpu eg, priset nu e alldeles för högt och duger enbart till surf, lättare jobb å spel till någon som inte har höga spelkrav. oavsett om den e kabylake eller ej så e dual core tiden förbi.

Det du ex tog upp i inlägget har vi sagt här många gånger, som vanligt pratar du på utan nån direkt nytt å viktigt utan bara upprepar saker å gör typ halmgubbar hela tiden... aja...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DST:

Uppenbarligen har du inte testat ordentligt då du påpekade i denna eller kabylake tråden att ingen som spelar har annat på i bakgrunden. Som jag å många andra gör. Ex om ff fular sig å drar ca upp till 20% cpu prestanda så blir det genast "hackigt" dvs man får stuttering. Samt att du behöver inte alls ha nån topp of the line gpu för att märka av att det e stuttering när det spelas mer "krävande" spel. Jag märker det redan nu med mitt sletna gtx 970 i vissa spel trots att gpun levererar 100fps.

i3an har sin plats som en budget cpu eg, priset nu e alldeles för högt och duger enbart till surf, lättare jobb å spel till någon som inte har höga spelkrav. oavsett om den e kabylake eller ej så e dual core tiden förbi.

Det du ex tog upp i inlägget har vi sagt här många gånger, som vanligt pratar du på utan nån direkt nytt å viktigt utan bara upprepar saker å gör typ halmgubbar hela tiden... aja...

Det enda Yoshman gör är att besvara kommentarer som återkommer, det är väl inte hans fel att folk diskuterar samma saker på forumet?
Hur som helst så skulle jag gärna vilja ha bevis på att saker och ting "i bakgrunden" strular upp dina frametimes så mycket som du säger för det tror jag inte alls på så länge som du bara har några webbläsartabs uppe och andra mindre program.

För det du säger här är att en i3:a inte räcker för någon som har "höga spelkrav", vilket är direkt falskt.
En i3:a räcker gott och väl om du spelar i 60Hz, till och med bättre än en "åttakärnig" FX CPU till exempel. Med andra ord skulle man klara sig riktigt bra på den senaste i3 7350K'n om man sitter och spelar med ett Titan X i 4K@60Hz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Med andra ord skulle man klara sig riktigt bra på den senaste i3 7350K'n om man sitter och spelar med ett Titan X i 4K@60Hz.

Du det där uttalandet får du gärna lägga fram lite underlag för, det kräver nämligen en hel del mer av hela systemet även när man kranar på i 4k, speciellt med en gpu som orkar dra runt bortåt 60fps. Att 4k inte skulle sätta press på cpun alls bara för att gpu får göra storjobbet är direkt felaktigt. Att en i3 duger för 60 fps och under i 1080p eller mindre kan vi nog hålla med om men att i3an skulle klara en tyngre titel i 4k lika bra som en quad med smt. Kika längre bak i tråden där i3ans förträfflighet i spel sågas rätt duktigt i en video, allra helst när man tar priset i beaktande.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

[...] min förväntan är att priset kommer att bli antingen 5-10% lägre än än den Intel-processor som har likvärdig prestanda alt. få 5-10% högre prestanda än en Intel-CPU med likvärdig prestanda.

5-10% högre prestanda än en Intel-CPU med likvärdig prestanda?!

Det där förstår jag inte.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tellus82:

Du det där uttalandet får du gärna lägga fram lite underlag för, det kräver nämligen en hel del mer av hela systemet även när man kranar på i 4k, speciellt med en gpu som orkar dra runt bortåt 60fps. Att 4k inte skulle sätta press på cpun alls bara för att gpu får göra storjobbet är direkt felaktigt. Att en i3 duger för 60 fps och under i 1080p eller mindre kan vi nog hålla med om men att i3an skulle klara en tyngre titel i 4k lika bra som en quad med smt. Kika längre bak i tråden där i3ans förträfflighet i spel sågas rätt duktigt i en video, allra helst när man tar priset i beaktande.

Okej, alla spel är inte så beroende av 2 starka kärnor att de inte blir flaskhalsade vid 60Hz av en i3:a men de flesta är det.
Det kan man se i videon av Hardware Unboxed där endast ett av de testade spelen inte riktigt kan hanteras av i3:an och ett Titan X i 1080p utan i3:an flaskhalsar. Det jag dock vill få fram är att en i3:a är ett ganska starkt val (om priset hade varit rätt, men det är en annan sak).

Upplösningen 4K spelar näst intill ingen roll över huvud taget för processorn så länge som samma FPS vill uppnås.
Så vad man ser i benchmarks med i3 7350K och ett grafikkort som Titan X är också vad man får i 4K om nu Titan X kan leverera det i 4K d.v.s.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

16 dedikerat till gpu, 4 till nvme och 4 till chipset. Är det så mycket sämre än kaby lake? Plus det du sen får från chipset.

Det är lite mer komplicerat. Men Kaby Lake (och Z270) har 16 PCI-e direkt från CPU och 24 från chipset. (Skylake (och Z170) har 16 för PCI-e och 20 från chipset) DMI 3.0 mellan CPU och Chipset är 4 banor (~4GB/s) .

Skrivet av DST:

Det ska helt brultat mycket till för att flera kärnor verkligen ska göra skillnad i dagsläget.
Även för sådan använding du pratar om.

Jag har som sagt aldrig hamnat i en situation där vanligt desktoparbetande skulle på något sätt vara hindrat jämfört med en fyrkärnig I7 med HT. Detta från 2600K och framåt för min del.

Det är jäkligt svårt att verkligen motivera prestandavinsten med en 6 eller 8-kärnigprocessor idag. Men det är framöver vi får se hur det tar sig, men jag är fortfarande extremt tveksam till att något kommer hända inom de närmsta 2-3 åren. En så ofantligt stor del av befolkningen som spelar eller liknande sitter med 2 och 4-kärniga idag, det är ett stort antal spelare att inte prioritera längre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

Så du säger att jag "inte testat ordentligt" då jag inte kör massa saker i bakgrunden? Varför skulle jag köra något i bakgrunden på en spelmaskin? Framförallt om vi pratar om en CPU-svagare sådan?

Om jag skulle sitta på SR7 eller i7-6900K och få för mig att kompilera t.ex. en Linux-kärna eller rendera i bakgrunden så kvittar det hur många CPU-kärnor som finns, kör man spel på den maskinen kommer det bli väldigt hög FPS-varians. Även om det finns CPU-trådar kvar så kan man få problem med hög varians om programmet i bakgrunden använder mycket minne då det trashar CPU-cachen (Xeon E5/E7 sedan Broadwell har quality-of-service för CPU-cache då bl.a. vissa telcom applikationer vore omöjliga att virtualisera annars, de är känsliga mot höga tidsvariansen av exikveringstid och man såg tidigare väldigt ofta just problem orsakade av applikationer som trashar cache).

Lösning i alla dessa fall: kör inget i bakgrunden om du har något som är timing-kritisk i förgrunden. RTOS är specifikt skrivna för att hantera just detta fall (cache-problemet kräver dock alltid HW-stöd), men RTOS offrar "throughput" för "latency". Ingen av Windows/Linux/OSX är RTOS, de är optimerade för maximal "throughput".

Så säger: du har absolut rätt i sak. Men hur relevant är fallet du ställer upp? Själv ser jag specifikt till att min speldator är klinisk ren från onödiga saker just för att få optimal spelupplevelse. Konsoler ger en fantastisk upplevelse givet deras HW, en av de mest kritiska för att uppnå detta är att spelet totalt är i kontroll över vad som körs på de kärnor spelet använder.

Håller absolut med om att i3-7350K är för dyr, pushar inte heller den, men finns andra modeller från strax över tusenlappen. Personligen ser jag dock ingen poäng med i3 på skrivbordet. Klarar man sig på en sådan CPU känns en laptop alt. ultrakompakt stationär med mobil CPU som ett bättre val.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Det enda Yoshman gör är att besvara kommentarer som återkommer, det är väl inte hans fel att folk diskuterar samma saker på forumet?
Hur som helst så skulle jag gärna vilja ha bevis på att saker och ting "i bakgrunden" strular upp dina frametimes så mycket som du säger för det tror jag inte alls på så länge som du bara har några webbläsartabs uppe och andra mindre program.

För det du säger här är att en i3:a inte räcker för någon som har "höga spelkrav", vilket är direkt falskt.
En i3:a räcker gott och väl om du spelar i 60Hz, till och med bättre än en "åttakärnig" FX CPU till exempel. Med andra ord skulle man klara sig riktigt bra på den senaste i3 7350K'n om man sitter och spelar med ett Titan X i 4K@60Hz.

Det handlar inte bara om att mata graffet, som redan sagts så finns det spel som kräver cpu å dual core å ht är inte någon magisk funktion i sig. Det är trots allt inte fyra fysiska kärnor i 7350k fall, i värsta fall blir det just en simpel dualcore.

Som en vän påminde mig om hur ht eg fungerar när vi testade ett spel å det sög så fruktansvärt på min burk men flöt på utan problem på hans med fler kärnor. Tänk dig så hära, en kärna är din mun, med en tråd dvs en sked så går det går det i den takten som det går, vill du äta snabbare så kan du använda en till sked dvs tråd men det betyder inte nödvändigtvis att det går snabbare för det då du bara har en mun

Tyckte det var en lysande liknelse.

@Yoshman Precis, du är inte en medelsvennson, du tillhör typ undantaget dvs en liten % som gör så. Ingen jag känner stänger ner något som ff eller andra sådana "småsaker" i bakgrunden om de inte vet om att de har en extremt kass dator vill säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så du säger att jag "inte testat ordentligt" då jag inte kör massa saker i bakgrunden? Varför skulle jag köra något i bakgrunden på en spelmaskin? Framförallt om vi pratar om en CPU-svagare sådan?

Om jag skulle sitta på SR7 eller i7-6900K och få för mig att kompilera t.ex. en Linux-kärna eller rendera i bakgrunden så kvittar det hur många CPU-kärnor som finns, kör man spel på den maskinen kommer det bli väldigt hög FPS-varians. Även om det finns CPU-trådar kvar så kan man få problem med hög varians om programmet i bakgrunden använder mycket minne då det trashar CPU-cachen (Xeon E5/E7 sedan Broadwell har quality-of-service för CPU-cache då bl.a. vissa telcom applikationer vore omöjliga att virtualisera annars, de är känsliga mot höga tidsvariansen av exikveringstid och man såg tidigare väldigt ofta just problem orsakade av applikationer som trashar cache).

Lösning i alla dessa fall: kör inget i bakgrunden om du har något som är timing-kritisk i förgrunden. RTOS är specifikt skrivna för att hantera just detta fall (cache-problemet kräver dock alltid HW-stöd), men RTOS offrar "throughput" för "latency". Ingen av Windows/Linux/OSX är RTOS, de är optimerade för maximal "throughput".

Så säger: du har absolut rätt i sak. Men hur relevant är fallet du ställer upp? Själv ser jag specifikt till att min speldator är klinisk ren från onödiga saker just för att få optimal spelupplevelse. Konsoler ger en fantastisk upplevelse givet deras HW, en av de mest kritiska för att uppnå detta är att spelet totalt är i kontroll över vad som körs på de kärnor spelet använder.

Håller absolut med om att i3-7350K är för dyr, pushar inte heller den, men finns andra modeller från strax över tusenlappen. Personligen ser jag dock ingen poäng med i3 på skrivbordet. Klarar man sig på en sådan CPU känns en laptop alt. ultrakompakt stationär med mobil CPU som ett bättre val.

Fast flera av livedemos på mässhallen vad det gäller multitasking av flera mycket tunga operationer, spel och videokodning samtidigt visade exempelvis en väldigt mycket trevligare upplevelse på sr7 jämfört med 6900k (stuttering på 6900k och långsammare encoding) , detta enligt AMD beroende på deras infinity fabric. Hur förklarar du detta live resultatet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag betalade själv 2500kr för min 2600k för 6 år sedan, dollarn har sedan dess ökat med 40% samtidigt som Intel vill ha 70% mer för sin 7700k nu. Samtidigt som man generöst räknat kan säga att 7700k är 30-35% snabbare...

MSRP på 7700K är 10% högre än för 2600K, inflationen i USA under den perioden var 7,3%. Alltså följde de ungefär den.
Priset i Sverige påverkas av momsen:
317*6,7*1,25 = 2654 kr
350*9,1*1,25 = 3981 kr
Vilket stämmer ganska bra med prisjakts priser vid släpp.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tellus82:

Fast flera av livedemos på mässhallen vad det gäller multitasking av flera mycket tunga operationer, spel och videokodning samtidigt visade exempelvis en väldigt mycket trevligare upplevelse på sr7 jämfört med 6900k, detta enligt AMD beroende på deras infinity fabric. Hur förklarar du detta live resultatet?

Finns det en video på det? Skulle vara intressant att se
Har bara sett testet där en Ryzen SR7 slår en 6900K i streaming med högre kvalitet men just det där har jag inte hört något om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Sitter jag med 30-50 flikar på ett X79 system med ett Titan kort märker jag också av att blir stor skillnad.
De som förespråkar i3 för spel är säkert samma personer som sa att 970 eller att GPUer med > 4GB VRAM är overkill för 1080p dvs personer som har noll koll.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Finns det en video på det? Skulle vara intressant att se
Har bara sett testet där en Ryzen SR7 slår en 6900K i streaming med högre kvalitet men just det där har jag inte hört något om.

Linus och nordichardware hade lite video om detta, streamingen är vad jag pratar om. Det var encodat via cpu samtidigt som man spelade, detta med bättre kvalité än gpu lösningarna eller quicksync

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast det finns gamla artiklar där de pratade om 8 minneskanaler på de mest extrema, kanske kommer det någon mellanting på 4st?
http://www.sweclockers.com/nyhet/21735-amd-gor-processor-med-...
Eller ska man ej lita på så gamla artiklar?

En gissning är att proppen med 32 cores och 8 minneskanaler som ska lanseras i Q2 kommer att bestå av 4 moduler om vardera 8 kärnor och 2 minneskanaler. Det skulle stämma med hur tidigare Opterons varit uppbyggda.

Det skulle innebära att 8 cores är det basala byggblocket för Zen, där de antingen stänger av kärnor för 4/6-modellerna eller limmar ihop upp till 2-4 block för att få 12/16/24/32 kärnor. En annan sak det innebär är att en process kan få olika minnesbandbredd beroende på om minnet den frågar efter kontrolleras av samma block, något som är en realitet med dagens Opteron (iaf Magny-cours, BD har jag inte koll på men gissar på samma), samt med alla system med fler än en sockel. Där behövs knep för att optimera, men det blir bara en issue för den som vill ha fler än 8 kärnor. Jag har inte sett nåt officiellt om detta, men det verkar vara ryktet bland de som spekulerar kring servermodellen på nätet, och det verkar mycket rimligt givet hur det funkat förut.

Edit: Det skulle rimligen också betyda att vi inte kan vänta oss proppar med <= 8 cores och 4 minneskanaler, eftersom det adderade krånglet med > 2 kanaler knappast väger upp fördelarna på desktopsidan.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

5-10% högre prestanda än en Intel-CPU med likvärdig prestanda?!

Det där förstår jag inte.

Likvärdigt pris skall det vara, förstås!

Skrivet av DST:

@Yoshman Precis, du är inte en medelsvennson, du tillhör typ undantaget dvs en liten % som gör så. Ingen jag känner stänger ner något som ff eller andra sådana "småsaker" i bakgrunden om de inte vet om att de har en extremt kass dator vill säga.

Öh, alla som har en speldator som de kan hålla helt ren från allt annat än spel räcker upp en hand?

(All respekt till dig Yoshman och jag förstår fullt väl att din livssituation är helt annorlunda än min och många andras, men...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skriver att något har ändras, vet själv inte vad.

Är absolut fullt möjligt att detta något är att utformningen på spelen har ändats så att RAM-bandbredd nu har blivit allt mer viktigt. De tester jag grävde fram kring hur spel skalar med DDR3 hade ju alla ett par år på nacken, om något är att nya spel uppför sig annorlunda var det inget man såg tidigare.

Det man i alla fall kan säga: om detta något överhuvudtaget finns kommer snabba DDR4-minnen ge allt större övertag mot äldre plattformar med DDR3.

Verkar vara en bugg i Skylake/Kaby Lake's L3 cache som kan ha en inverkan på detta. När man ökar frekvensen på CPU så minskar bandbredd på L3 cache stort vilket i sin tur kan vara ett tecken på att man jobbar med felaktiga straps som i sin tur gör att ökad frekvens på minnet kompenserar för detta. Det är än så länge en teori men man har labbat lite:

Skrivet av Yoshman:

Om vi antar att IPC för Ryzen faktiskt matchar Haswell måste ändå frekvenserna för 4C/8T versionen matcha i7-4790K för att prestera bättre i spel då i5-7600K och i7-4790K ligger i genomsnitt väldigt jämnt i de speltester jag läst (kolla t.ex. SweClockers och Guru3D).

AMDs 40 % över Excavator lägger IPC mellan Sandy Bridge och Ivy Bridge, men man säger ju att man överträffat sina 40 %.

Räknade på relativ IPC mellan Kaby Lake och Piledriver över alla CPU-bundna tester i Nordic Hardwares test av 7600K/7700K och den förra hade i genomsnitt 91 % högre "IPC" (inte egentligen IPC då de flesta tester använder alla CPU-trådar och därför är ett mått på aggregerad kapacitet för hela kretsen, IPC är normalt alltid instruktioner per fysisk kärna).

Är därför hyfsat säker att SR3 (4C/8T), SR5 (6C/12T) och SR7 (8C/16T) främst kommer konkurrera mot Kaby Lake i3, i5 och i7.

Är nog inte feltänkt av AMDs PR då uppfattningen från tester (som kommer vara extremt viktade mot tester som skalar nära nog perfekt med CPU-kärnor + speltester) kommer att SRx faktiskt presterar riktigt bra mot ix och är inte bara är ett billigare alternativ! D.v.s. tror att det är positivt för Ryzen om man jämför mot produkter där den står sig riktigt bra, som t.ex. att ofta ligga högre än "motsvarande" konkurrent i benchmark-tabellerna.

SR7 konkurrerar absolut även mot E-serien då de personer som faktiskt har någon relevant nytta av 8-kärniga CPUer är en rätt liten grupp. Frågan är hur prisbilden kommer se ut här. Hur dyr blir SR7 och kommer Intel justera ner priset på nuvarande E-serie (själv gissar jag "inte alls" på sista, tror däremot man kommer anpassa prisnivån på Skylake-E efter hur bra/dåligt SR7 säljer).

Folk med insyn (pessimistisk sådan också) har rapporterat upp till ~55% IPC över EV numera vilket jag inte betvivlar längre med all info på senare tid och en mer noggrann analys av arkitekturen. Det är heller inte säkert att Zen kommer marknadsföras enligt mönstret SR3=4c/8t, SR5=6c/12t respektive SR7=8c/16t. Bland annat så kommer ju fler SKU's där vi ser t.ex en 4c/4t som skulle ogiltigförklara det mönstret.

Skrivet av anon5930:

Hehe, du har ju nått veteranstatus med dina 10 år iallafall.

Riktigt härligt om det skulle stämma. Blir en lite sen födelsedagspresent till mig själv då troligen.
Hoppas vi får se Vega samtidigt, hade verkligen varit härligt om de får ut rubbet samtidigt.

Hehe smygit runt här sedan runt 1999-2000 talet

Skrivet av Yoshman:

Tror du missar att kombinationen där det blir problem med i3 är när den paras med Titan X Pascal och man kör 1920x1080 vilket gör CPU-delen till en väldigt stor flaskhals.

Har själv testat att slå av två kärnor på min speldator just för att se om det blir någon skillnad. Har ett MSI 970 + i7-5775C, testade de senaste/mest krävande spelen och i ett blindtest skulle jag överhuvudtaget inte kunna säga om det är 4 eller 2 kärnor aktiva med de grafikinställningar som normalt används (har alltid HT påslaget, kör så höga inställningar i 1920x1080 som möjligt och ändå hålla minst 60 FPS).

Har testat att köra med 1,2,3,4 kärnor i flera spel. Med en kärna + HT finns det absolut flera spel som uppför sig illa.

För den som vill testa själv: se till att slå av CPU-kärnorna i BIOS alt. via msconfig. Går inte att bara ändra affinitet i "task manager" för då kommer spelet tro att de finns fler CPU-trådar än spelet får använda -> oversubscription av CPU-trådar vilket potentiellt skapar problem även i spel som är bra designade.

Läser man vad Digital Foundary skriver så är det bara i rejält CPU-bundna fall som krävs för att det ska finnas någon skillnad alls i hur mjukt spelen känns. För att bli CPU-bunden med moderna i5:or måste man köra GTX 1080 och i vissa fall Titan X i max 1920x1080 så man kommer väl över 100 FPS. Känns det som en rimlig kombo?

Någon om väljer en budget-CPU lär rimligen även välja en budget-GPU. Min poäng är: är man GPU-bunden kvittar CPU-delen och använder man dator till något annat än spel (vilket tro det eller ej många faktiskt gör) så slår högre enkeltrådprestanda högre total prestanda över flera kärnor i princip varje gång. Och detta är anledningen till varför jag tror SR3 främst kommer matchas mot i3. Båda är entry-level CPUer och SR3 är garanterat bättre i spel med en high-end GPU men i3 kommer vara bättre för nästan allt utanför spel. Med en billigare GPU kommer de prestera identisk i spel.

I sak har du rätt, men i praktiken är det irrelevant för din utsaga är bara sann med grafikinställningar + GPU/CPU kombinationer som statiskt sett ingen i hela världen kommer ha.

Finns ändå en sak som gör det sannolikare att man stöter på hög FPS-varians med i3/i5 jämfört med CPUer med minst 6-7 CPU-trådar: dagens konsoler har just 6-7 CPU-trådar som är tillgängliga för spel och om man spelmotorn helt blint skapar fler programtrådar än CPU-trådar så påverkas inte genomsnittlig FPS (Windows är preemtive) men beroende på hur trådarna då schemaläggs kan det bli högre FPS-varians. Det framförallt på DX11 titlar som har mer jobb som måste utföras av en specifik tråd. Är man inte CPU-bunden blir dock även detta fall ett icke-problem.

Får man problemet ovan har man en mindre bra spelmotordesign, men i praktiken finns det absolut sådana fall då konsolversionen normalt är långt högre prioriterad jämfört med PC-versionen, vilket t.ex. resulterar i en design som kräver fler än fyra trådar. Optimal/korrekt användning av "work-stealing", vilket är tekniken nästan alla spelmotorer bygger på idag, skulle undvika detta.

Är lite väl mycket snack ni om antal cpu kärnor och i3 serien som inte har någon direkt relevans egentligen till Zen. Det har dragits av paralleller till Zen om detta. Med det sagt. Man ser en MASSIV utveckling av spel som numera skalar med många kärnor, därav jag svarade att många Bulldozer användare faktiskt ser att processorn presterar långt över förväntan än vad den gjorde i spel när den introducerades. Det finns en mängd speltitlar där dualcore inte räcker till, det är därför man köper en quad eller högre. Många tester baserar sig också på dagens spel, medans man kanske har sin octacore i ett par år där titlar kommer explodera som nyttjar DX12/Vulkan.

Sen är en processor med många kärnor bra på multitasking och den fps-varians som kan uppstå är irrelevant sålänge den inte upplevs. Jag är en av dom som skulle kunna spela och köra server och lite annat i bakgrunden. Man upplever först problem i respons och fps variationer när alla trådar är börjar bli upptagna. En i3 är ett skämt mot en i5 i dom flesta fall och den är totalt idiotiskt prissatt och är som tidigare sagt en nischad produkt för någon som vill ha 2 kärnor med upplåst multipel.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Folk med insyn skvallrar för upp till ~55% IPC över Excavator i senaste steppings av Zen

EK har också presenterat AM4 kompabilitet för sina vattenblock:

https://www.ekwb.com/news/ek-confirms-amd-socket-am4-compatib...

Det har också lagts till stöd för Zen och Zen's nya instruktioner i kompilatorn LLVM/Clang 4.0:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=LLVM-Clang...

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Vill också lägga lite mer vikt på XFR

XFR står för X(E)xtended Frequency Range och är alltså en funktion och ett lager som jobbar ovanpå den ordinära turbofunktionen (Precision Boost) i Zen, där bägge funktionerna jobbar med processorns SenseMI modul. Zen har hundratals superresponsiva sensorer utplacerade runt om i hela kislet där SenseMI modulen analyserar all data från dessa i realtid och kan på så vis avgöra exakta gränser på strömförbrukning, temperatur och hur mycket marginal man har kvar hos transistorerna/kislet. På så vis kan man öka klockpotentialen till det absolut yttersta beroende på hur bra den här algoritmen fungerar. Detta är alltså en vidareutveckling av sensordesignen som man hade i Excavator (AVFS) för att kunna få ut högre klockfrekvens/W och där AMD lärt sig en del från detta. Keller bekräftade också att man tar det bästa av bägge världar (frekvens/effektivitet) när man skapar Zen, och Zen är på så vis en högfrekvens-arkitektur som man med rätt tweaks/FO4 fått bättre resultat än väntat på 14nm LPP.

Som jag skrev om för ett bra tag sen, typiskt frekvens för Zen skulle kunna bli 3.6GHz baslock och 4.0GHz turbo, vilket också blev dom exakta frekvenserna för den senaste ES steppingen F4. Det är inte säkert att detta är QS/FS som produceras nu, utan dom processorer som är i produktion är sannolikt identiska eller bättre. AMD drar förmodligen också nytta av APM, vilket ökar yield och frekvenser ganska snabbt på en tillverkningsnod, något som iaf gav bra frekvensökning på både 90nm K8 och 45nm Phenom 2. AMD har också världsrekord i högst frekvens, detta på 32nm.

4GHz turbo med XFR kan alltså med bra kylning betyda ~4.5GHz eller ännu högre på begränsat antal kärnor/en kärna. Det kommer förmodligen också SKU'er med högre TDP än 95w, vilket inte alls skulle vara orimligt eller konstigt.

Sannolikt så jobbar också XFR med att känna av termisk resistans hos kylaren, hur snabbt temperaturen ökar, och hur snabbt den når en viss temperatur, som i sin tur kommer stämmas av mot algoritmerna som SenseMI jobbar med och eventuellt ett frequency table i tillägg som man testat/binnat processorerna med i fabrik där man vet dess toleranser/frekvensmarginal och skalning med frekvens/spänning/temp.

Låt säga att man har fet vattenkylning. Det har en stor termisk resistans (förväxla inte detta med konduktiviteten mellan CPU och kontaktytan på kylare/block) och på så betydligt långsammare ökningar i temperatur. På så vis skulle Zen kunna identifiera att det är "vattenkylning" eller "premium cooling" och på så vis låta XFR gå långt över TDP för att släppa på högre spänning och högre frekvenser.

Nog om det tills lansering, så får vi se

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur snabba minnen Ryzen kommer att ha support för?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

va la 2400-3000 men inofficiellt var det la upp till 4000 typ. tror det sades i nån intervju på ces, typ linus eller nått sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror ni att Naples på socket SP4 kommer vara den som konkurrerar mot intel-E processorerna?

Som jag har förstått det så kommer det 3 olika Zen sockets.

AM4 är Ryzen, desktop/mainstream som konkurrerar mot intel 1151.
SP4 Naples (Opteron?), Server/WS singel socket med 8, 12 & 16 kärnor.
SP3 Naples (Opteron?), Server dual(/single?) socket med 16, 24 & 32 kärnor.

Skillnaden mellan Naples och Ryzen är att Naples kommer upp till 32 kärnor (sp3), storleken på L3 Cache (512MB för 32 kärniga), dubbla DDR4 kanaler samt fler PCIe kanaler (32/64 per cpu?).

Skillnaden mellan Napels socket SP3 och SP4 är flera kärnor och upp till dubbla cpu slots på SP3 men högre frekvenser på SP4.

Så jag tror att:
Naples SP4 blir konkurrent mot 2011-3 (eller efterträdaren "2011-4") alltså intel "E" och single slot Xeon.
Naples SP3 konkurrerar mot Xeon WS och Server dual(/singel?)-slot segmentet.

Har ni kanske mer tydlig info om detta eller kvalificerade gissningar?