Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför det? Amazon kör väl på liknande koncept? Och det är väl mycket framgångsrikt?

Ser inte varför detta koncept inte skulle fungera på svenska marknaden.

Oavsett vad ni köper - läs på innan. Det är mitt råd!

Skillnaden är att man hos Amazon kan recensera butiker och skriva lite om dem istället för att bara klicka i en siffra. Det verkar inte heller gå att få fram någon info om butikerna över huvud taget hos CDON. Som ylledjur skriver är Amazon dessutom väldigt måna om sina kunder (även om köpet gjorts via en tredje part och inte direkt från Amazon) och erbjuder ordentlig support - hos CDON verkar de mest bara vilja skylla ifrån sig och lyfter knappt ett finger för att hjälpa till.

Jag minns att det skrevs väldigt mycket om de tandborsthuvuden som nämndes ovan och hur uselt CDON hanterade det när de i princip skrev att man fick skylla sig själv och att de inte har något att göra med köp gjorda hos tredje part (vilket verkar strida mot deras egna info på hemsidan?). Som tur var rörde det sig bara om ett mindre belopp men med tanke på hur de hanterade ärendet skulle man nog knappast våga beställa dyrare produkter via deras marknadsplats.

Själva idén med marknadsplatser hos t.ex. Amazon är att även om man handlar från en mindre butik så går Amazon i god för dem och uppstår problem ställer de genast upp och försöker att lösa situationen på smidigast möjliga sätt så att man ändå har någon form av trygghet till skillnad från CDON där det verkar vara fritt fram för vem som helst att kränga usla piratkopior och skulle man stöta på patrull får man klara sig själv och försöka ta striden direkt med butiken (som så klart är medvetna om den undermåliga kvaliteten på produkterna de säljer).

De har dessutom ett väldigt krångligt ordersystem där man vid ev. ändringar eller avbeställningar måste kontakta varje enskild butik istället för att CDON hanterar det internt. CDON verkar knappast ha något åtagande över huvud taget vid handel i deras marknadsplats annat än att de så klart tar ut en avgift av de aktörer som befinner sig där. På sätt och vis är det lika ruttet som att Prisjakt listar vilka oseriösa skräpbutiker som helst så länge de betalar sina avgifter.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Skrivet av ågren:

Skillnaden är att man hos Amazon kan recensera butiker och skriva lite om dem istället för att bara klicka i en siffra. Det verkar inte heller gå att få fram någon info om butikerna över huvud taget hos CDON. Som ylledjur skriver är Amazon dessutom väldigt måna om sina kunder (även om köpet gjorts via en tredje part och inte direkt från Amazon) och erbjuder ordentlig support - hos CDON verkar de mest bara vilja skylla ifrån sig och lyfter knappt ett finger för att hjälpa till.

Jag minns att det skrevs väldigt mycket om de tandborsthuvuden som nämndes ovan och hur uselt CDON hanterade det när de i princip skrev att man fick skylla sig själv och att de inte har något att göra med köp gjorda hos tredje part (vilket verkar strida mot deras egna info på hemsidan?). Som tur var rörde det sig bara om ett mindre belopp men med tanke på hur de hanterade ärendet skulle man nog knappast våga beställa dyrare produkter via deras marknadsplats.

Själva idén med marknadsplatser hos t.ex. Amazon är att även om man handlar från en mindre butik så går Amazon i god för dem och uppstår problem ställer de genast upp och försöker att lösa situationen på smidigast möjliga sätt så att man ändå har någon form av trygghet till skillnad från CDON där det verkar vara fritt fram för vem som helst att kränga usla piratkopior och skulle man stöta på patrull får man klara sig själv och försöka ta striden direkt med butiken (som så klart är medvetna om den undermåliga kvaliteten på produkterna de säljer).

De har dessutom ett väldigt krångligt ordersystem där man vid ev. ändringar eller avbeställningar måste kontakta varje enskild butik istället för att CDON hanterar det internt. CDON verkar knappast ha något åtagande över huvud taget vid handel i deras marknadsplats annat än att de så klart tar ut en avgift av de aktörer som befinner sig där. På sätt och vis är det lika ruttet som att Prisjakt listar vilka oseriösa skräpbutiker som helst så länge de betalar sina avgifter.

Jag handlade prylar där det saknades saker i "lådan". När jag bad CDON skicka det som saknades så vägrade dem, med hänvisning till att det inte var de som var ansvariga för vad som såldes.
Efter ett väldigt dåligt betyg på prisjakt blev jag kontaktad av någon ansvarig där som lovade fixa det på något sätt så jag skrev det i mitt betyg. Tyvärr var det sista gången de hörde av sig, så det löftet var inte värt någonting.
De lyckades enkelt göra en dålig situation värre.

Nu fick jag valet att returnera varan, men eftersom de hade en kampanj med 70% rabatt ville jag inte det, så på sätt och vis var det mitt val, men ändå uselt hanterat av CDON.

Förmodligen kunde jag ha försökt driva det hos det säljande företaget också, men det var ett obskyrt litet okänt bolag och jag kände att jag förmodligen inte hade fått bättre respons hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför det? Amazon kör väl på liknande koncept? Och det är väl mycket framgångsrikt?

Ser inte varför detta koncept inte skulle fungera på svenska marknaden.

Oavsett vad ni köper - läs på innan. Det är mitt råd!

Klart CDON tappar resumé om de fortsätter släppa fram liknande erbjudanden och inte tar ansvar...

Permalänk
Medlem

Ang Amazon, så råkade jag köpa ett SD-kort som var fulkopia. En snabb chat senare fick jag skicka tillbaka kortet, alla pengar tillbaka och säljaren var redan blockerad. Det löste de så bra det går tycker jag.

Permalänk

Det är väl bara att hoppas att CDON tar lärdom av Amazon och hur det fungerar där. När man har en 'marketplace' som CDON nu har så är det av största vikt att man kan skriva omdömen (inte bara siffror) om de butiker som säljer varan. På Amazon är det ganska stor fokus på vad andra kunder tycker om varan och butiken och detta spelar stor roll när man ska välja av vilken butik man skall handla.

Då det inte heller är självklart att man noterar att det är andra företag som säljer en vara så är risken överhängande att problem som uppstår skylls på CDON och att, som någon annan beskrev det, deras varumärke urvattnas. Så det borde verkligen ligga i deras intresse att se över det.

Permalänk
Medlem

När det gäller CDON ska man ha klart för sig att dom friskriver sig från ansvar när köpet kommer från en "samarbetspartner".

"Allmänna vilkor:

1.2 Såsom angivet ovan ingås avtal vid köp via Webbplatsen mellan dig och CDON och/eller mellan dig och en eller flera Samarbetspartners. Du kan alltid se på varusidan och i kassan vem som är Säljare.

9.2 Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskydds-lagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Säljaren så snart som möjligt efter att felet upptäckts"

Så finns det en "samarbetspartner" som står som "säljare" så gäller avtalet bara mot dom och CDON har friskrivit sig från allt ansvar oavsett vilken väg betalningen går. Och reklamationer ska gå direkt till "säljaren" för köpavtalet har gjorts mot "säljaren" inte CDON.

Så man ska ha klart för sig att CDON inte tar något ansvar enl konsumentköplagen i dom fallen.

Rätt fult av CDON, för dom använder ju sin renommé för att sälja produkter från mer tvivelaktiga företag. Och i längden tror jag det här kommer att skada dom (vilket dom faktiskt kan ha).

Permalänk
Medlem

Ni vet om att det finns en diskussionstråd om CDON va? Detta börjar vara rätt långt ifrån topic.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Vet inte om man får lov att länka tips från Ebay men jag hittade denna tips med 521 GB microSD SDXC-kort Class 10 - för endast 10,77 USD vilket motsvarar ungefär endast 96 kr (frakt inkluderad då det är free shipping)

Det där är ju en uppenbar eBay-scam, 512GB SD-kort kostar normalt flera tusen. eBay är ju ökänt för förfalskade minneskort, så jag har väldigt svårt att se att detta skulle vara ett undantag. Exakt det där kortet används t.ex. som exempel i denna artikel och förfalskade minneskort.

Tillägg: Aha, missade att det var ett micro-SD t.o.m. Då är det ju ännu mer osannolikt som @XFTality påpekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Vet inte om man får lov att länka tips från Ebay men jag hittade denna tips med 521 GB microSD SDXC-kort Class 10 - för endast 10,77 USD vilket motsvarar ungefär endast 96 kr (frakt inkluderad då det är free shipping)

http://www.ebay.com/itm/132067548117?_trksid=p2057872.m2749.l...

Enligt reviews så verkar det vara äkta Class 10 , 512 GB-kort.

Om man kollar på antalet sålda per min så går det som smör...

"34 sold in 24 hours ", vissa köper till och med 20 st åt gången , andra vanliga kör med 5 st på samma gång.
http://offer.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewBidsLogin&item=132...

Jag tror jag har aldrig sett så billigt 512 GB Class 10-SDkort för ett så billigt pris förut.

Garanterat ett oäkta kort då 512GB MicroSD-kort inte ens existerar i dagsläget.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

http://www.ebay.com/itm/132067548117?_trksid=p2057872.m2749.l...

Enligt reviews så verkar det vara äkta Class 10 , 512 GB-kort.

Om man kollar på antalet sålda per min så går det som smör...

"34 sold in 24 hours ", vissa köper till och med 20 st åt gången , andra vanliga kör med 5 st på samma gång.
http://offer.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewBidsLogin&item=132...

Jag tror jag har aldrig sett så billigt 512 GB Class 10-SDkort för ett så billigt pris förut.

Fake. Det finns knappt några 512gb-kort ute på marknaden, och hade det gjord det så hade kostnaden varit astronomisk mycket större än ynka 100kr. Bilderna på kortet avslöjar ju också en del om hur shady det verkar vara. Skulle inte förvåna mig om det är 512mb istället för 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det där är ju en uppenbar eBay-scam, 512GB SD-kort kostar normalt flera tusen. eBay är ju ökänt för förfalskade minneskort, så jag har väldigt svårt att se att detta skulle vara ett undantag. Exakt det där kortet används t.ex. som exempel i denna artikel och förfalskade minneskort.

Det låter i och för sig allt för bra för att vara sant, kanske någon mod kan flytta min post till den här tråden istället för att vara på säkra sidan.

Jag kollade på säljarens review och det verkar som han har fått mesta dels positiv feedback.

Men jag håller med er att 512 GB för det priset känns lite för bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Men jag håller med er att 512 GB för det priset känns lite för bra för att vara sant.

Minneskort och USB-minnen är saker man aldrig ska köpa på eBay, det finns extremt mycket förfalskningar där. I många fall förfalskar de t.o.m. förpackningar och annat för att det ska se äkta ut, se t.ex. denna artikel, men i det här fallet har de ju inte ens brytt sig om att göra det utan gjort förpackningen helt osannolikt generisk.

Jag insåg också att de bara återanvänt samma 128GB-kort som finns med i den där artikeln, det står t.o.m. 128GB på kortet om man zoomar in på eBay-sidan

Permalänk
Medlem

128 GB för 95 kr är inte fel det heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallle:

Du får gärna köpa mitt för 85:-. Vad du ska göra med det är en annan sak. Japp, jag har gått på det

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk

OBS!! ingen stickpropp med det ...och det behöver 5v och 2 A eller högre..

Skrivet av dole_95:

Samsung Level Box Slim
Svart: https://www.komplett.se/product/908478/tv-ljud-bild/barbart-o...
Röd: https://www.komplett.se/product/908479/tv-ljud-bild/barbart-o...

Verkar vara en väldigt ny högtalare, så finns inte så mycket information eller recensioner om den än. Den verkar dock kosta strax under 1 000:- i vanliga fall runt om i världen och Samsung borde ju inte vara jättedåligt, så för 390:- borde det vara ett kap tycker jag. Ska gå att använda som powerbank i värsta fall

Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4062043

OBS!! ingen stickpropp med det ...och det behöver 5v och 2 A eller högre.. Komplett chatta säger att man behöver köpa detta
: https://www.komplett.se/product/852626/mobil/mobiltelefon-til...

som kostar 149 plus leverans = 49 kronor total =208 kronor

Total pris = 390 kronor plus post 59 kronor = 449 kronor (product)
plus 208 = 5v 2 A stickpropp ( inte samma som mobil stickpropp)

Altså TOTAL PRIS = 449 + 208 = 657 of your very best Swedish Kronor !

Not great product marketing by Samsung but just so you know, (or perhaps great product marketing by samsung but I prefer to think of them as tossers

Permalänk
Hedersmedlem

@SvEngland *Inlägg flyttad -> Diskussionstråden*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvEngland:

OBS!! ingen stickpropp med det ...och det behöver 5v och 2 A eller högre.. Komplett chatta säger att man behöver köpa detta

Skrivet av SvEngland:

Njaaa,
Nu var väl detta lite att ta i...
Enligt specifikationen så medföljer 1 st MicroUSB kabel, dvs samma anslutning som de flesta Androidmobiler av 3-4 senaste åren.
Din mobilladdare fungerar utmärkt till att ladda högtalaren, om än långsammare om laddaren är klenare än 2A.
En iPhone-laddare klarar detta också, med MicroUSB kabeln.

Dessutom är ditt räkneexempel liiite tokigt eftersom man normalt sett betalar endast 1 fraktkostnad OM man köper båda produkterna samtidigt.

De flesta små bärbara högtalare på marknaden, som använder MikroUSB eller den äldre standarden MiniUSB levereras UTAN laddare, så det är inget nytt.

Permalänk

@klp65:

Citat: "De flesta små bärbara högtalare på marknaden, som använder MikroUSB eller den äldre standarden MiniUSB levereras UTAN laddare, så det är inget nytt." unquote

det visste jag inte om... De bluetooth högtalarna som jag har kopt nyligen från kjell & co både hade stickpropp med.
Ja min räkning med två leverans (delivery) avgifter var pga när jag beställde produkten antog jag att stickpropp skulle följa med.

men tack för din synpunkt

Apologies to the moderators that I posted in the wrong place ..thanks for moving it

Permalänk
Medlem
Skrivet av klp65:

Njaaa,
Nu var väl detta lite att ta i...
Enligt specifikationen så medföljer 1 st MicroUSB kabel, dvs samma anslutning som de flesta Androidmobiler av 3-4 senaste åren.
Din mobilladdare fungerar utmärkt till att ladda högtalaren, om än långsammare om laddaren är klenare än 2A.
En iPhone-laddare klarar detta också, med MicroUSB kabeln.

Dessutom är ditt räkneexempel liiite tokigt eftersom man normalt sett betalar endast 1 fraktkostnad OM man köper båda produkterna samtidigt.

De flesta små bärbara högtalare på marknaden, som använder MikroUSB eller den äldre standarden MiniUSB levereras UTAN laddare, så det är inget nytt.

är väl dessutom fraktfritt om man beställer båda samtidigt

Permalänk

@klp65:

My bad... I am getting tooooo ...'ing old.
Nej mina andra bluetooth hörtalare också hade ingen stickpropp med dem.

Jag ber om ursäkt ..

Moderators please feel free to delete the rantings of a silly old sod!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallle:

Kan även få ett 2TB usb-minne på Tradera för 200kr

http://www.tradera.com/item/302404/273873142/usb-2-tb

Permalänk
Skrivet av SvEngland:

@klp65:

My bad... I am getting tooooo ...'ing old.
Nej mina andra bluetooth hörtalare också hade ingen stickpropp med dem.

Jag ber om ursäkt ..

Moderators please feel free to delete the rantings of a silly old sod!

OBS! Kudos till Komplett.se pga de har skrivit detta på produktsidan

OBS! Väggadapter medföljer ej. Kan köpas separat.

Kudos to Komplett they have put the following info. on the product's page:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvEngland:

OBS! Kudos till Komplett.se pga de har skrivit detta på produktsidan

Kudos to Komplett they have put the following info. on the product's page:

Hur är ljudet i högtalaren? Låter den högt och har den mycket bas i förhållande till sin storlek? (jfr typ med jbl Go om du har en sådan). Är högtalaren stereo eller sitter det endast en högtalare under skalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Säljs ju för 999 var och vartannat annonsblad

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig sett de under 1k förräns dagens tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Hur är ljudet i högtalaren? Låter den högt och har den mycket bas i förhållande till sin storlek? (jfr typ med jbl Go om du har en sådan). Är högtalaren stereo eller sitter det endast en högtalare under skalet?

Jag hämtade mina igår men hann inte lyssna så mycket, lyssnade däremot runt 5-10min imorse och gjorde en snabb jämförelse med UE Roll. UE Roll är betydligt basigare, men ingen av dem har såklart speciellt mycket eller bra bas p.g.a storleken. Däremot lät Level One Box Slim mycket klarare, så jag föredrar helt klart den före min UE Roll. Kanske gör en mer ingående analys i helgen. Jag har inte riktigt maxat volymen, tror inte det är uppskattat av grannarna runt 07:30 på morgonen, däremot var jag ganska nära och tycker volymen var ganska låg ändå. Så tror tyvärr inte den spelar så starkt.

Kvalitén känns väldigt bra på båda, men första intrycket på Level One Box Slim var väldigt bra (Låda och innehåll). Man fick även med en kort (3-5cm) MicroUSB -> MicroUSB-kabel utöver den vanliga USB-A -> MicroUSB-kabeln, så det var lite av en överraskning

Så av första intrycket är jag nöjd (men inte mer, är ganska kräsen), däremot kan jag tänka mig att det är svårt att göra såpass små högtalare som låter bra.

Permalänk
Medlem

Någon mer som har sett Philips Fidelio X2 för liknande pris i andra butiker?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

@zelxi: Jag tog ett par lurar på elgiganten i stockholm och nämnde samt visade bild på erbjudandet i Västerås. Kirrade gentlemannen samma pris till mig! Säljarna brukar inte vara omöjliga om man är lite trevlig

Permalänk
Medlem

@Chronq: Jag måste ha varit väldigt otrevlig eller haft otur för jag lyckades inte hehe ;), hade vägarna förbi en butik i Malmö.

Funderar på om det är värt att testa i en annan butik, i för sig så skiljer det sig inte så väldigt mycket mot 1111, men då börjar man istället tänka på om man verkligen behöver nya lurar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter och stirrar på köpknappen för ett par AKG N60NC

https://www.dustinhome.se/product/5010881828/n60nc
för 1360:- 100 kr över lägsta pris någonsin på prisjakt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3240658

Tydligen så läggs AKG ner juni 2017 av Harman/kardon som äger AKG.
Reste nyligen med många timmar på flyg osv, insåg att jag behöver ett par lurar med NC (NoiceCanceling) som dessutom är hyfsat kompakta.

Förutom Bose QC serien finns det några andra lurar som är kompakta med NC i den här pris kategorin?

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem

@Jocke83: Lite större (over-ear) + BT: Sony MDR-100ABN?. Har själv ägt en N60NC, gillade dem väldigt mycket men blev trött på sladden.

Visa signatur