Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Bengt-Arne: Den där exakta länken är postad ett par gånger också.

OK då ursäktar jag, satt ändå och ögnade igen hela tråden, just i hopp om länk som den jag postade.
Verkar som att man missar mycket när det är en lång tråd

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Notera att det är en skillnad på "enkeltrådprestanda" och "prestanda för applikationer som bara kör på en enda tråd". Det är hela tiden den förra jag pekat på är kritiskt.

Men finns faktiskt en hel del saker i den senare gruppen som är prestandakritiskt än idag

• saker där flaskhalsen är I/O, ju mindre tid man lägger i CPU-delen för att mata in nästa jobb, ju närmare 100 % av sin kapacitet kommer I/O utföras. Tiden som spenderas på CPU-delen här skalar med enkeltrådprestanda, men det har inte helt sällan noll eller svagt negativ skalning med fler kärnor (går att undvika genom att låta bli att slänga fler kärnor på problemet, så bara det faktum att man har många kärnor är i sig inte dåligt)

• webben. Allt fler applikationer körs i webbläsare. Vad som är möjligt att göra i en webbläsare har ökat enormt de senaste åren och det märks i hur pass komplicerade webbbaserade applikationer som nu finns. Dessa applikationer skrivs i JavaScript som i skrivande stund är helt enkeltrådat (finns hack/trick för att sprida ut JS program över flera CPU-kärnor, men används inte jättemycket)

• Respons i interaktiva applikationer. Detta är var Core M och dagens mobila CPUer är helt designade kring, d.v.s. arbetslast där användaren ger någon form av input och förväntar sig "omedelbar" respons. Tidsspannet här är på millisekundskala (upp till som värst låga 100-tals millisekunder), kan låta irrelevant men är tvärt om kritiskt för att man inte ska uppleva "lagg" i sin användarupplevelse. Bästa exemplet här är: Iphone med sina två väldigt starka kärnor totalt demolerar konkurrenterna som har både fyra och åtta kärnor, det senare vinner benchmarks det förra ger en överlägsen användarupplevelse

Personligen har jag väldigt många fall i just det sista segmentet. Sökningar på lokala datorn, inkrementell kompilering och test vid programutveckling, halvstora beräkningar (för små för att man ska orka lägga krut på att göra det parallellt, för stora för att de ska hända omedelbart).

Men är som sagt inte det jag främst pekar på. Vad jag säger är att den bästa CPU-design för skrivbordet är normalt den som har högsta prestanda per CPU-kärna, om det sedan är två, fyra, sex eller åtta kärnor är sekundärt. OBS, sekundärt, inte irrelevant. Så allt annat lika är det självklart bättre med åtta kärnor än fyra, men fram till nu har fler än fyra kärnor medfört en allt för stor minskning av enkeltrådprestanda.

I praktiken har därför de högst klockade fyrkärninga modellerna gett bäst upplevelse för den stora massan. Man kan nog ta en viss försämring av enkeltrådprestanda för att få fler kärnor, men hamnar minskning över 15-25 % för att gå från fyra kärnor till åtta så kommer man i praktiken få ett långsammare system.

Angående "prestanda i heltalstunga program som inte är vektoriserade och där bara en tråd per CPU-kärna används" så var det i kontext av CPUer med relativt många kärnor, idag sex till tio stycken. För i praktiken alla dagens spel gäller detta, det finns en viss skalning över fyra CPU-trådar i vissa spel men undantaget Civ och AoS lär det knappast finnas en vinst bortom sex CPU-trådar (som inte är en slump, sex CPU-trådar är vad spelmotorer är optimerade för då det är så många kärnor som dagens konsolspel använder).

Då spel och andra applikationer som inte trivialt parallelliserbara kräver kommunikation mellan CPU-kärnor så är SMT väldigt effektivt. För spel ligger i5-7600K i de flesta fall närmare i3-7350K (båda har fyra CPU-trådar) än i7-7700K, för saker som skalar perfekt med kärnor ligger i5-7600K klart närmare i7-7700K.

Tittar man på saker som skalar perfekt med CPU-kärnor finns ju lite olika klasser

• stora dataparallella problem, ett exempel är Blender. Här är ju "problemet" att GPUer är specialdesignade för detta, så varför köra detta på en CPU?

• medelstora dataparallella problem, typexempel är det som ofta körs Matlab, Matematica och till viss del i Excel. Här blir kommunikationslatensen en för stor flaskhals för att köra på GPU (potentiellt möjligt för vissa av dessa att i framtiden köras på iGPU dock), detta är domänen där SSE/AVX/FMA skiner och på denna punkt är Haswell och framåt dubbelt så stark som Zen per kärna och cykel

• den största och nog viktigaste gruppen är uppgiftsparallella problem, finns inte jättemycket exempel på skrivbordet men det kryllar av dessa på servers. Här är icke-vektoriserad heltalsprestanda kung och det är absolut en fördel med många CPU-kärnor, i de flesta fall även om fler kärnor medför lägre prestanda per kärna

I grunden gäller alltid att en CPU-tråd med kapacitet 2C kommer alltid att att utföra uppgifter lika snabbt eller snabbare än två CPU-trådar med kapacitet 1C. I praktiken ligger servervärlden närmare "lika snabbt" medan desktopvärlden tenderar att kraft väga över mot "eller snabbare".

Enkeltrådprestanda är viktigt men att balansera mot rätt I/O-nivå kräver massor av eftertanke, före. Jag har sett felskriven mjukvara som har kostat konsulter mycket extra arbete. Inte ens fyra illa samkörda konsulter skalar särskilt bra jämfört med en duktig... Finns det en relevant skillnad mellan Ryzen och Intels produkter? Det beror på hur väl programvaran är skriven. Konsensus? Ja, jag tror det.

Ja, "den bästa CPU-design för skrivbordet är normalt den som har högsta prestanda per CPU-kärna, om det sedan är två, fyra, sex eller åtta kärnor är sekundärt. OBS, sekundärt, inte irrelevant." Helt korrekt, men här kommer ju effektstorleken in. Vad vinner man? 0,2 sekunder, två minuter eller två timmar. Så, Pentium G4560 har ju sin plats här. Det blir kanske R3 som får problemet i det här segmentet, där de med långa, målade naglar nog står för de med rättmätigt ointresse för de högst klockade fyrkärninga modellerna. Det duger med en Ferrari och man skall frakta 15 kg till Oslo. Man behöver inte en Scania. Betyder det här något för Ryzen? Ja, prestandagapet mot Intel verkar minska enligt alla rykten. Konsensus? Ja, jag tror det.

Det är sant att "Allt fler applikationer körs i webbläsare" vilket gör att en Chromebook räcker för "majoriteten". Det är väl väldigt lite kraft jämfört med de vi snackar om i den här tråden, men de "räcker oftast". "Applikationer som bara kör på en enda tråd" hamnar ju här. Blir det här ett problem för Ryzen? Nej. Konsensus? Nej.

Responstid är ju sällan eller aldrig kritiskt på de CPUer vi diskuterar. Undviker man Java (med sin illaluktande garbage-collector så klarar man sig, nästan alltid). Finns det en relevant skillnad mellan Ryzen och Intels produkter här? Inte en chans. Konsensus? Nej.

Jag kan också ta en viss försämring av enkeltrådprestanda för att få fler kärnor, men visst finns det en smärtgräns. Den är inte objektiv utan är väldigt beroende på tillämpning. Men, sedan mer än ett decennium finns det väldigt få tillämpningar där försämringen spelar en kritisk roll. Det jag kommer på är spel. Annars brukar effektstorleken vara försumbar.Konsensus? Ja, bland.

Stora dataparallella problem är spännande och Blender är ju bara ett av många program där både CPU och GPU är relevant. Det var ju så det började på mitten av nittiotalet, att GPUn kom för att avlasta CPUer. Innan dess kördes rubbet på CPUn. OpenCL, CUDA och allt det där växer ju med all rätt. Men, multitasking kan ju hamna här också och då blir det inte självklart att GPUn är ens relevant.Konsensus? Nej, kanske inte alltid.

Mellanstora problem i Mathematica, Octave och till viss del Excel börjar ofta som små saker, men kan växa snabbt bortom förväntade ansatser. Excel är väl mest känsligt för enkeltrådprestanda samt responstid; det här är ju lika mycket mjukvaruutvecklarens ansvar som CPUn. Excel fungerar emellertid utmärkt för de flesta på en laptop för några tusenlappar så jag kan inte se en kritisk fördel för någon här. Konsensus? Nej, kanske inte alltid.

Uppgiftsparallella problem lär gå bra för alla med många kärnor, ju fler desto bättre. Men, här blir det väl Naples som får bekänna färg mot Xeon om några månader. Konsensus? Ja.

Moderna spel är nog det mest komplexa vi har idag. Där krävs snabb responstid, samordning med fysiken(!) och grafiken på GPUn, AI, I/O, nätverk, mm. Här räcker det inte längre med hög frekvens och ipc, vilket blivit all mer tydligt. Många andra program är ju mest upprepningar av rutinfunktioner i loopar, och därmed sedan länge parallelliserbara. Konsolspel kommer kanske att annamma än fler trådar än sex stycken om Microsoft väljer en Ryzen för sin Xbox Scorpio, vilket antytts.

Grafikkorten verkar ju ha snott åt sig AI, deep learning och machine learning och kanske spelen kommer att följa efter även där och implementera dem.

Jag tror att majoriteten av program vi använder har tillräcklig kraft sedan ett decennium och att det är mest "specialprogram" som vinner på ökad prestanda. Konsensus? Ja, jag tror det.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Enkeltrådprestanda är viktigt men att balansera mot rätt I/O-nivå kräver massor av eftertanke, före. Jag har sett felskriven mjukvara som har kostat konsulter mycket extra arbete. Inte ens fyra illa samkörda konsulter skalar särskilt bra jämfört med en duktig... Finns det en relevant skillnad mellan Ryzen och Intels produkter? Det beror på hur väl programvaran är skriven. Konsensus? Ja, jag tror det.

Kostnad utveckling runt 1000kr/h exkl moms, beroende på vad man ska göra så kan snabb slarvig kod vara det bästa. En liten lösning som enbart används för en kund och datakraft finns över, ska man lägga t.ex. en vecka (40 000kr) på att förbättra koden lite, eller ska man ta dessa 40 000kr och lägga på en lite bättre cpu istället?
-Rätt kvalité för rätt produkt är ordspråket som gäller.

Ta en liten driver som körs på en server, säg kostnad ej optimerad 400 000kr, kostnad riktigt bra optimerad 600 000kr. Om det finns hur mycket datakraft som helst över, är det då säkert att alla kunder väljer den drivern för 600 000kr? Kan man sälja drivern till fler kunder så kan man såklart tjäna in att göra den riktigt bra, fast ofta så gör man det kunden vill ha och om en kund senare kommer gör man en liten förbättring.

Skrivet av sAAb:

Det är sant att "Allt fler applikationer körs i webbläsare" vilket gör att en Chromebook räcker för "majoriteten". Det är väl väldigt lite kraft jämfört med de vi snackar om i den här tråden, men de "räcker oftast". "Applikationer som bara kör på en enda tråd" hamnar ju här. Blir det här ett problem för Ryzen? Nej. Konsensus? Nej.

Såklart Ryzen klarar det, problemet är bli Ryzen den allra mest kostnadseffektiva processorn för dessa användare? För vissa användare idag, troligen de flesta om man ser på alla 10 miljoner som bor i sverige så är en hög två kärnig cpu det bästa.

Skrivet av sAAb:

Uppgiftsparallella problem lär gå bra för alla med många kärnor, ju fler desto bättre. Men, här blir det väl Naples som får bekänna färg mot Xeon om några månader. Konsensus? Ja.

Naples blir nog som xeon svindyr, detta av flera anledning som låg försäljningsvolym och att kunderna har råd.

Skrivet av sAAb:

Jag tror att majoriteten av program vi använder har tillräcklig kraft sedan ett decennium och att det är mest "specialprogram" som vinner på ökad prestanda. Konsensus? Ja, jag tror det.

Här igen skulle jag säga användare. Det är inget märkvärdigt att göra en excellösning som utnyttjar fler än 4 cores, men majoriteten använder ej excel så. -Hämta, bearbeta data och uppdatera data på andra källor är det vanligaste varför lite mer avancerade excelanvändare behöver datakraft, där jag själv även uppdaterar mängder av andra applikationer som Autocad från excel.

Detsamma gäller program som Autocad, folk som bara gör simpla saker så utnyttjar Autocad bara en kärna, men för lite mer avancerade användare som blandar in ObjectARX, OLE kommunikation emot andra applikationer så är det lätt att utnyttja fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

@Brisse: Tick är en ny architecture medan Tock är en förbättring på nuvarande architecture.

Har också lätt för glömma vad som är vad och blandar tom ihop de mest enkla småsaker ibland så som tex täljare och nämnare, dvs när man har bråttom, stressad och vilka jag knappar in först i miniräknaren så minnet har väl fått sig en törn antar jag men brukar lösa sig snabbt om man bara stannar upp och koncentrerar sig för en sekund el två.

Stod helt stilla nu men löste tick/tock genom att tänka på att AMD nämner tock, tock, tock och då arkitekturen är ju redan är framtagen och +/++ ska finslipa existerande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

Förresten hur tror ni att Zen kommer stå på sig i laptop marknaden? Kommer den kunna konkurrera med Intel där, speciellt i Ultrabook segmentet, eller kommer Zens design med fyra kärnor i varje CCX bli ett hinder?

Jag kan tänka mig att man föredrar två kärnor med högre ST-prestanda (ST=singeltråds) i det segmentet än med fyra kärnor fast lägre ST-prestanda. Från vad har förstått om Zen är minsta byggblocket en CCX som har fyra kärnor så jag tolkar det som att man inte kan göra 2-kärniga Zen APUer utan att stänga av två kärnor i ett CCX.

Jag sitter idag på i5-6200U + 940MX, då jag tycker de har vad som är högsta acceptabla strömförbrukning. Har testat en laptop med 960m, men tyckte det blev för varmt och högljutt. Jag ser fram emot vad AMD:s kommande Zen-APU:er kan bjuda på i det effektspannet vad gäller spelprestanda, då nuvarande funkar men inte mycket mer än så ...

Det jag har nu är inte heller helt optimalt p.g.a. att datorn växlar mellan iGPU och dGPU, vilket krånglar ibland. Detta kan förhoppningsvis en APU råda bot på, förhoppningsvis kan en sådan också hålla nere strömförbrukningen genom att t.ex. inaktivera delar av GPU:n vid lättare användning. Växlingen bör bli smidigare om allt är i en krets från samma tillverkare.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har tidigare inte upplevt en så stängd dörr gällande information från AMD som nu!
Kan inte vara för att minska spekulationer då dom snarare ökar med knapphändig uppgifter...
Som ex. kan man få fram maximalt tillgängliga PCI-e Lanes, ECC eller icke ECC minnessupport. o.s.v.

Har de inte tidigare gått ut med att det blir endast 16 PCIe-lanes som processorn kontrollerar? Hoppas jag fattat detta fel, då vi snart kan nå ett scenario där 16 lanes är snålt.

Jag undrar för övrigt också hur varje CCX förhåller sig till de två minneskanalerna och olika PCIe-lanes, tex om det är så att ett CCX hanterar en minneskanal eller om minneskontrollern sitter på nästa nivå. Motsv. fråga för PCIe. Är det någon som har en kvalificerad gissning här?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Släpper AMD en 8-kärning ryzen för strax under 4000, lär det bli blodbad på priserna för fyrkärniga. Kommer troligen inte gå att sälja en fyrkärnig över 3000 då, kanske kryper Intels värsta 4kärniga ner mot 2000. Men mest rädda tror jag intel är för att ryzen skall fungera bra på portabla datorer. Där tror jag Intel gör riktigt stora pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Släpper AMD en 8-kärning ryzen för strax under 4000, lär det bli blodbad på priserna för fyrkärniga. Kommer troligen inte gå att sälja en fyrkärnig över 3000 då, kanske kryper Intels värsta 4kärniga ner mot 2000. Men mest rädda tror jag intel är för att ryzen skall fungera bra på portabla datorer. Där tror jag Intel gör riktigt stora pengar

Jo, det blir ovant att ha en liten konkurrent.

Hittade https://www.techpowerup.com/230360/first-intel-processor-with... som visar att de kan samarbeta om low-end:

Citat:

the first Intel product with AMD Radeon GPU IP could be a special processor with an AMD Radeon GPU die, and a CPU die based on the "Kaby Lake" micro-architecture.

Nu ska det mycket till för att det är den som presenteras under dagen. Det finns nog snarast något från en "skunkworks" som presenteras. Intel har nog något som kan locka de som inte "måste" uppgradera inom kort utan kan vänta till hösten.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Med tanke på att största gruppen hemanvändare inte har användning för mer än 4 kärnor så tror jag inte priserna kommer droppa speciellt mycket.
Hoppas Amd släpper en bra 4 kärnig. Alternativt 6 kärnig för det är vad jag är ute efter.
Intels i7 7700k behöver en vettig motståndare.

För mig är 8 kärnor, helt ointressant.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Nu är hypen total. Det gäller att sila FUD'en från alla AMD fan sites.
Det ska nog mycket till innan Intel behöver känna sig oroade.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

Med tanke på att största gruppen hemanvändare inte har användning för mer än 4 kärnor så tror jag inte priserna kommer droppa speciellt mycket.
Hoppas Amd släpper en bra 4 kärnig. Alternativt 6 kärnig för det är vad jag är ute efter.

Hade inte Intel varit så duktiga på att tala om för "den största gruppen hemanvändare" att fler kärnor är bättre, så hade jag hållit med dig, men Intel har haft ganska saftiga prispåslag för ytterligare trådar/kärnor, så de har verkligen krattat manegen i den frågan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Nu är hypen total. Det gäller att sila FUD'en från alla AMD fan sites.
Det ska nog mycket till innan Intel behöver känna sig oroade.

Jag håller med dig. Bättre att försöka hålla förväntningarna på en rimlig nivå.
Broadwell-prestanda, ja, det är jag övertygad om. Skylake/Kabylake, det tror jag när jag ser det.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Här gör jag en studie av vad som påverkar priset samt vilken enskild variabel som har högst samband med prestanda i Alien Resurrection, ett någorlunda modernt spel. Konfigurationen är med ASUS GTX 980 Strix 4GB ($560) 1080p Ultra, Average Frames Per Second; värden kommer främst från Anandtech http://www.anandtech.com/bench/CPU/1289 även om en handfull priser hämtades från nätet direkt. Först kommer en tabell med korrelationer, sedan kommer fyra diagram som visar sambanden grafiskt och sist en tabell med råvärden.

Vi ser att det finns enbart tydliga samband mellan priset (USD) och antalet kärnor och hårdvarutrådar (se diagram nedan). Sambanden mellan Frames Per Second (fps) är genomgående låga mot samtliga variabler förutom priset(!), vilket blir tydligt i diagrammen nedan. GHz är ganska irrelevant numera, både för pris och prestanda i spel.

Det här visar att de som endast spelar inte har mycket att hämta genom att köpa onödigt dyrt, t.ex. väldigt många kärnor. Visst, det är endast ett spel undersökt men fyra kärnor räcker långt, precis vad många sagt. Däremot, gör man annat än spelar samtidigt så kan det vara smart med fler. En Ryzen kanske? Då AMD historiskt haft två tredjedelar av priset för samma flertrådade prestanda som Intel kan man misstänka att de får svårt att krypa över 6000 Kr för sin toppmodell. Men, de kanske utmanar ödet.

Brand

Series

Model

Watt

USD

Cores

Threads

GHz

L2

L3

FPS

Correlation USD

0.493

1.000

0.901

0.915

-0.198

-0.177

0.867

0.437

Correlation FPS

0.105

0.437

0.534

0.490

0.165

-0.530

0.604

1.000

Brand

Series

Model

Watt

USD

Cores

Threads

GHz

L2

L3

FPS

Correlation USD

0.493

1.000

0.901

0.915

-0.198

-0.177

0.867

0.437

Correlation FPS

0.105

0.437

0.534

0.490

0.165

-0.530

0.604

1.000

Intel

Haswell

Core i5 4690

84

213

4

4

3.5

1

6

182.93

Intel

Haswell

Core i7 4790K

88

339

4

8

4

1

8

182.79

Intel

Haswell-E

Core i7 5960X

140

999

8

16

3

2

20

182.22

Intel

Broadwell

Core i7 5775C

65

366

4

8

3.3

1

6

180.2

Intel

Skylake

Core i5 6600K

91

243

4

4

3.5

1

6

179.66

'Intel

Skylake

Core i7 6700K

91

350

4

8

4

1

8

179.64

Intel

Haswell

Core i7 4770K

84

339

4

8

3.5

1

8

179.55

Intel

Broadwell

Core i5 5675C

65

276

4

4

3.1

1

4

179.52

Intel

Xeon v4

E3 1285L v4

65

445

4

8

3.4

1

6

179.29

Intel

Skylake

Core i7 6700K

91

350

4

8

4

1

8

179.17

Intel

Broadwell-E

Core i7 6900K

140

1089

8

16

3.2

2

20

179.1

Intel

Kaby Lake

Core i7 7700K

91

339

4

8

4.2

1

8

179

Intel

Xeon v4

E3 1285 v4

95

556

4

8

3.5

1

6

178.97

Intel

Kaby Lake

Core i5 7600K

91

242

4

4

3.8

1

6

178.95

Intel

Broadwell-E

Core i7 6850K

140

617

6

12

3.6

1.5

15

178.92

Intel

Skylake

Core i7 6700K

91

350

4

8

4

1

8

178.84

Intel

Haswell-E

Core i7 5820K

140

369

6

12

3.3

1.5

15

178.84

Intel

Broadwell-E

Core i7 6800K

140

434

6

12

3.4

1.5

15

178.59

Intel

Haswell-E

Core i7 5930K

140

540

6

12

3.5

1.5

15

178.51

Intel

Ivy Bridge

Core i7 3770K

77

332

4

8

3.5

1

8

178.48

Intel

Broadwell-E

Core i7 6950X

140

1723

10

20

3

2.5

25

178.4

Intel

Kaby Lake

Core i7 7700

65

303

4

8

3.6

1

8

178.27

Intel

Skylake

Core i7 6700K

91

350

4

8

4.8

1

8

178.08

Intel

Kaby Lake

Core i3 7350K

60

168

2

4

4.2

0.5

4

177.86

Intel

Skylake

Core i3 6320

51

157

2

4

3.9

0.5

4

177.59

Intel

Skylake

Core i7 6700

65

303

4

8

3.4

1

8

177.53

Intel

Xeon v4

E3 1265L v4

35

417

4

8

2.3

1

6

177.51

Intel

Skylake

Core i5 6600

65

213

4

4

3.3

1

6

177.43

Intel

Skylake

Core i3 6300

51

147

2

4

3.8

0.5

4

176.88

Intel

Sandy Bridge

Core i7 2600K

95

317

4

8

3.4

1

8

175.59

Intel

Skylake

Core i3 6100

51

117

2

4

3.7

0.5

3

175

Intel

Skylake

Core i7 6700T

45

303

4

8

2.8

1

8

172.42

Intel

Skylake

Core i3 6100TE

35

117

2

4

3.6

0.5

4

171.95

Intel

Haswell

Core i3 4330

54

138

2

4

3.5

0.5

4

166.72

AMD

Vishera

FX-4350

125

122

2

4

4.2

4

8

159.92

AMD

Vishera

FX-8370

125

200

4

8

4

8

8

158.46

AMD

Vishera

FX-6350

125

132

3

6

3.6

6

8

156.78

Intel

Haswell

Pentium G3258

53

72

2

2

3.2

0.5

3

155.78

Intel

Skylake

Core i3 6100TE

35

117

2

4

2.7

0.5

4

151.33

Intel

Haswell

Core i3 4130T

35

122

2

4

2.9

0.5

3

148.3

AMD

Kaveri

A10-7890K

95

146

2

4

4.1

4

4

147.45

AMD

Kaveri

Athlon X4 860K

95

75

2

4

3.7

4

0

144.53

AMD

Richland

A10-6790K

100

112

2

4

4

4

0

140.89

AMD

Kaveri

A10-7870K

95

137

2

4

3.9

4

0

138.1

AMD

Kaveri

A8-7650K

95

105

2

4

3.3

4

0

137.84

AMD

Kaveri

A10-7860K

65

117

2

4

3.6

4

0

137.53

AMD

Zambezi

FX-8150

125

245

4

8

3.6

8

8

137.1

AMD

Richland

Athlon X4 760K

100

60

2

4

3.8

4

0

135.35

AMD

Carrizo

Athlon X4 845

65

70

2

4

3.5

4

0

135.14

AMD

Richland

A8-6600K

100

112

2

4

3.9

4

0

134.46

AMD

Kaveri

A10-7850K

95

173

2

4

3.7

4

0

133.4

AMD

Thuban

Phenom II X6 1090T

125

295

6

6

3.2

3

6

130.5

AMD

Trinity

Athlon X4 750K

100

81

2

4

3.4

4

0

129.57

AMD

Kaveri

A8-7600

65

101

2

4

3.1

4

0

128.65

AMD

Kaveri

A10-7700K

95

152

2

4

3.4

4

0

128.01

AMD

Kaveri

A10-7800

65

153

2

4

3.5

4

0

127.39

AMD

Richland

A8-6500T

45

112

2

4

2.1

4

0

97.43

AMD

Kaveri

A6-7400K

65

77

1

2

3.5

1

0

55.9

Missade en bild, FPS mot GHz
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

@sAAb:
Det är dock rätt farligt att basera generella uttalanden genom att titta enbart på en spelmotor & ett spel på den motorn, med det sagt håller jag med om att du kommer långt på fyra kärnor, speciellt om dom har någon form av SMT, utan SMT börjar det dock bli problem i nyare titlar om man satsar på max FPS (144Hz eller mer på skärm). För tillfället vägs det upp en del av ren IPC men detta kommer inte bli bättre utan precis tvärs om. GPU utvecklingen står inte direkt still. För sex år sedan så sades det att två kärnor räckte alldeles utmärkt för spelande, ingen frisk människa skulle idag rekommendera två kärnor till det med de processorer som finns ute nu.

Edit
Alien Isolation som du hänvisar till är ett extremt GPU bundet spel, redan med ett R290X så är du helt GPU bunden i 1920x1200 från i3 3220 och uppåt, vilket gör att spelet verkligen inte kan användas till att påvisa varken det ena eller det andra. Att dra långtgående slutsatser enbart på detta är absolut inte bra Ett GTX980 blir för klent att göra ett test på detta vis i dagens läge, som minst bör ett GTX1080 användas.

Skrivet av DSOGaming:

Alien: Isolation will not stress either the CPU or the GPU of a modern-day PC system. The game was running with more than 100fps on our simulated dual-core system, and with more than 150fps when all six cores of our i7 4930K were enabled. Obviously, this was to be expected as there aren’t a lot of NPCs or enemies on screen, there is minimal interaction with the environment, there aren’t many destructible objects, you cannot cause havoc and completely change the geometry of the levels in real-time, etc. In short, there is nothing – apart from the AI of the Alien – to really stress the CPU, which kind of explains its really low CPU requirements.

/Edit

En enkel anledning till att vi ser nyare titlar utnyttja fler trådar betydligt bättre än förr är denna generations konsoller, bägge använder x86/x64 instruktioner precis som på pc sidan men bägge ha mycket lågt klockade och klena kärnor, tack vare åtta av dom så funkar det ändå i moderna titlar (och 30fps...). Detta gör att merparten av AAA titlar de senaste åren varit utvecklade med detta i fokus, med andra ord inte direkt konstigt att vi sett spel använda ~6 trådar ganska bra och upp mot en sjunde tråd med. Som av en händelse är det precis vad dom har att tillgå på konsolerna. Om man då tänker på att köra ~150fps på PC'n i samma titlar så kommer det med andra ord gå åt lika många trådar men med en fem gånger så kraftig cpu, om man ser till totalt antal instruktioner gjorda per sekund. Det kan även vara så att det kräver ännu mer då man på PC sidan ofta har tillgång till ännu mer krävande fysik och grafik (viewdistance/LOD osv).

Sedan är det en sak till som väldigt ofta missas av svenska recensenter och det är att kolla på lägsta fps, dels medel under en tiondel av frames och under en hundradel av alla frames. Detta ger en bra bild av microstutter/stutter/ vad man vill kalla det, frametime grafer funkar även det men kan vara lite svåravläst för många. Poängen är att om man kikar på detta så ser man mycket snart att en i3 med HT levererar bra medel FPS i många titlar men apkass jämnhet i frametime, detta ger en känsla av förbannat låg FPS. i5 visar upp samma beteende i en del titlar och förhålanden. Detta syns dock inte alls i medel FPS och egentligen inte på bara lägsta fps heller.

Att då sitta och rekommendera enbart 4c/4t till kommande spel är lite vanskligt, personligen skulle jag åtminstone satsa på 6+/6+. Kör man enbart budget spåret och inte tänker alls på vad som kommer eller på hög FPS så funkar säkert fyra kärnor bra (1080p och <60fps)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Inaktiv

Börjar spåra ur här tycker jag, dags att låsa tråden tills tester kommer?

Permalänk
Medlem

@anon200632: Nu är detta ett diskussionsforum, som man diskuterar på, vilket vi gör, om trådens ämne dessutom. Du får gärna förklara lite närmre.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv

Det mesta är ju rykten, halva tråden är väl rykten och andra halvan något vettigt

Fast det skulle ju vara bra om det va så nu att AMD 8c klår i7 6900k och kostar 2000kr

Iallafall jag får lite för stora förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det mesta är ju rykten, halva tråden är väl rykten och andra halvan något vettigt

Fast det skulle ju vara bra om det va så nu att AMD 8c klår i7 6900k och kostar 2000kr

2000 kronor lär inte hända!
Men även om de skulle ta ca 6000 för den varianten är det ju ett bra köp, med tanke på att 6900k ligger på nästan 12000.
Mer rimligt kanske tyvärr är närmare 8000 kronor för Ryzen 8/16.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomaseron:

Men även om de skulle ta ca 6000 för den varianten är det ju ett bra köp, med tanke på att 6900k ligger på nästan 12000.

Bara om man verkligen behöver den. Bara för att X tar ut 4ggr överpris så är inte Y ett bra köp för 2ggr överpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Bara om man verkligen behöver den. Bara för att X tar ut 4ggr överpris så är inte Y ett bra köp för 2ggr överpris.

Ställt emot varandra är Y bättre än X, men jag förstår vad du menar.
Jag hoppas ju att Ryzen 8/16 inte kostar mer än 4500 ca, men jag har väldigt svårt att tro det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Hade inte Intel varit så duktiga på att tala om för "den största gruppen hemanvändare" att fler kärnor är bättre, så hade jag hållit med dig, men Intel har haft ganska saftiga prispåslag för ytterligare trådar/kärnor, så de har verkligen krattat manegen i den frågan...

Det jag säger är att det är bra med konkurrens, ingen mer än vi konsumenter vinner på det.
Jag hoppas att ryktena stämmer och att Ryzen blir wowfaktor.
Intel har ägt marknaden för länge och inte haft något behov av att föra utvecklingen framåt så som den borde.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kanske bättre att du låter bli att läsa tråden då istället för att få den låst för alla?

Permalänk
Medlem

Sedan är ju denna tråd klistrad. Jag tror inte en moderator låser den lika lätt som vanliga trådar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

Så kan det säkert vara för dig. Men om de släpper en 8 kärnig för under 4000 lär de troligen släppa en fyrkärnig för runt 2000 och stämmer ryktena om IPC förbättringar samt att den är strömsnål så kan inte intel sälja fyrkärniga som är identiska för dubbla priset.

Intels huvudsakliga "darr" tror jag dock handlar om portabla, där ligger det väldigt mycket pengar för dem. Kan AMD hosta upp något strömsnålt med bra prestanda så kan det kapa en hel del vinst hos Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ställt emot varandra är Y bättre än X, men jag förstår vad du menar.
Jag hoppas ju att Ryzen 8/16 inte kostar mer än 4500 ca, men jag har väldigt svårt att tro det.

Då pratar du troligen en toppversion? Vansinne av dem att prissätta dem så högt om de exempelvis släpper tre versioner med olika klockfrekvens. Går inte att jämföra med aktuell situation där Intel i princip har monopol

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Då pratar du troligen en toppversion? Vansinne av dem att prissätta dem så högt om de exempelvis släpper tre versioner med olika klockfrekvens. Går inte att jämföra med aktuell situation där Intel i princip har monopol

Ja, jag tänker toppmodellen. Det är den jag är ute efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om namnen på processorn stämmer. Vad är då för skillnad på Pro versionen och icke Pro versionen? om båda klockar lika bra så borde dom inte ha så många olika modeller

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Sedan är ju denna tråd klistrad. Jag tror inte en moderator låser den lika lätt som vanliga trådar

Måste man så måste man, men än så länge tror jag inte att det finns någon anledning att låsa här. Det är inget fel i att spekulera lite i brist på information.