Permalänk
Hjälpsam

När man kör med 16 GB eller mer, kan windows ofta använda stora delar av minnet som diskcache, något som göra att hårddisk eller SSD behöver jobba mycket mindre.

Ni som skriver att ni har 16GB och säger att det sällan används mer än 8, anger ni då använt minne och diskcache?

De flesta som kört med hårddisk och mycket minne, har säkert som jag märkt att hårddisken blir nästan tyst efter ett tag, det flesta filerna ligger då i arbetsminnet.

Nu är ju en SSD som systemdisk att rekommendera, men det är enligt min mening lika viktigt att ha lite extra minne, för att minska onödig diskaccess

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Moderkort priser ute. Från $69 för B350.

http://wccftech.com/amd-ryzen-am4-asus-motherboard-prices-lea...

Släpps 24 Feb till försäljning.

I runda slängar 400-450 dollar för moderkort och Ryzen 5 1600X som nog blir mitt val. Vad översätts det till i kronor? Ca 5000kr, plus minnen. Låter lovande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som folk nämnde ovanför. Och svaret är typ som att vissa inte förstår varför andra behöver ha externa grafikkort när det finns inbyggt i vissa cpuer? jo för att de använder mycket mer grafik vid datorn än de gör.
På samma sätt som att 8GB idag knappt duger åt någon idag som jobbar inom IT. Därav inte sagt att man kan klara sig med 8GB på en laptop, när man har 500 andra maskiner som man sprider ut lasten och fjärrstyr.

IT? Jag jobbar idag inom Ekonomi och jag klarar mig knappt på 8GB! Med flera stora (inte ens tunga, bara stora) excelark, mailen och ett tiotal tabbar uppe går det åt bra mycket RAM...

Permalänk
Medlem

Kommer bli gruvligt besviken om det inte finns några mITX-moderkort vid lansering

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

I runda slängar 400-450 dollar för moderkort och Ryzen 5 1600X som nog blir mitt val. Vad översätts det till i kronor? Ca 5000kr, plus minnen. Låter lovande.

Ja där lär man hamna. Alltså 5k +/- 300kr

Men man kan få ett billigt moderkort($69) och en 1700X($380) för samma pengar så jag skulle nog satsat på den istället!

B350 är samma om X370 utan sli och färre SATA så man "förlorar" inte mycket som normal användare att välja B-serien.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@pellen: Lär nog finnas! Lär komma ut mera info närmaste veckorna. Moderkorten ska börja säljas en vecka innan så du hinner ha lite tid att välja och vraka bland modellerna. Ska vara +50 modeller tillgängliga vid launch.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Men man kan få ett billigt moderkort($69) och en 1700X($380) för samma pengar så jag skulle nog satsat på den istället!

B350 är samma om X370 utan sli och färre SATA så man "förlorar" inte mycket som normal användare att välja B-serien.

Man får dock ha i åtanke att moderkort med X370 kanske är mer påkostade rent generellt. Fler VRM-faser osv. Men som du säger är nog B350 riktigt bra bang for buck

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@Gruarn: Och här sitter jag som IT-Konsult och jobbar med vad jag tycker är själva definitionen av att "jobba med IT"! Min lilla laptop har bara 8GB ram

Arbetsminne kallas det ju för att det är där man har arbetet! Med andra ord så är det nog oftare slutanvändaren som behöver RAM än vi som konfigurerar etc.
T ex Ekonomer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Man får dock ha i åtanke att moderkort med X370 kanske är mer påkostade rent generellt. Fler VRM-faser osv. Men som du säger är nog B350 riktigt bra bang for buck

Jo visst finns det skillnader men för Mr Generic gamer med 2 hårddiskar och ett grafikkort så är det ingen vinst alls i x370 över b350.

Personligen är jag nog mest intresserad av X300 modellerna då man är en sucker för m-ITX

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Fast A-varianten var i mATX-format och utan VRM-kylning. Känns dumt att riskera XFR bara för att man snålade in lite för mycket på brädan:)

Permalänk
Medlem

Även om man ändrar sig ett per gången per dag just nu..
så siktar jag på ett B350 (om det stödjer M.2 NVMe)? samt en 1600X prolle.
med ett par rappa minnen på 3000+.

så ser det ut just nu.

humm .. eller om man skulle....

/end file

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Sen kan man nog gissa på att moderkortet jag räknade med från den länken, Asus Crosshair för $209 tillhör de lite dyrare korten. Man kan säkert få ett likvärdigt MSI, Asrock eller Gigabyte för 2-4 hundralappar mindre. Allt verkar nu hänga på ens personliga preferenser. Jag hade bestämt mig, sen ändrade jag mig och nu har jag nog ändrat mig igen. Mini-Itx -> ATX -> mATX -> ?
Det är bara 11 dagar kvar om man ska tro ryktet ang. 24 februari som säljstart av moderkorten. Släpps NDA då också eller det dröjer tills launch av Ryzen?

Permalänk
Medlem

B350 Har två färre lanes. Förlorar man mkt prestanda på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

B350 Har två färre lanes. Förlorar man mkt prestanda på det?

Visst är det 2st PCI-e 2.0? De används ju inte till de mer krävande standarderna som jag förstått det, utan snarare till usb 2 och SATA. Speciellt på ett mobo som inte stöder multigpu. Med det sagt verkar ju ASUS 350-kort sakna några USB 3 också, men har ju fortfarande 6st...

Permalänk
Medlem

Kanske står i tråden sen tidigare men jag frågar iaf,
Vet vi vilken dag Ryzen släpps i Sverige? Jag har ingen dator just nu och det kliar i fingrarna men känns ju ruggit onödigt att köpa Intel innan man vet vad Ryzen går för.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mainman:

Kanske står i tråden sen tidigare men jag frågar iaf,
Vet vi vilken dag Ryzen släpps i Sverige? Jag har ingen dator just nu och det kliar i fingrarna men känns ju ruggit onödigt att köpa Intel innan man vet vad Ryzen går för.

Ryzen lanseras absolut allra senast 3:e Mars men det tippas på den 28:e Februari just nu.
Huruvida det också innebär tillgång i Sverige på direkten är en annan sak och det är omöjligt att sia om.

Du skall dock absolut INTE köpa något just nu för oavsett om Ryzen blir vad du vill ha eller ej så kommer Intel behöva sänka sina priser mot Ryzen så du vinner oavsett vad du väljer om du bara väntar några veckor.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Kommer bli gruvligt besviken om det inte finns några mITX-moderkort vid lansering

Finns nog stor chans för att du får mITX vid lansering. Det du vill ha är X300 chipset (ej X370).
http://hothardware.com/news/amd-announces-x300-and-x370-am4-m...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Visst är det lätt att fastna!

Min förståelse efter Yoshmans inlägg är att numera (sedan Nehalem) är L2 privat för varje kärna och att den typen av förbättringar som jag visade från 2007 med Quake i såfall finns i L3.

Orsaken att L2 föll ut så bra hos Gruarn är då att L2-storleken sammanfaller med annan förbättring i arkitekturen (multikollinearitet) och att det var svårt för den oinsatte att skilja effekten från L2 från dessa.

Därför bör man även kunna lita på de L3-siffror du har nu! Om det inte finns ett nytt aber...

Horisontella listor är enkelt och snabbt, även om man använder kalkylark. Yoshman har ett awk-skript som gjorde hans tabeller.

Här är dina data (testa att stoppa in dem i ett kalkylark så ser det tydligare ut tack var tab-tecknen):

{table}{tr}{th} Variabel {/th}{th} Coefficient (förändring i FPS per enhet) {/th}{/tr}
{tr}{td} (Intercept) {/td}{td} 91.61 {/td}{/tr}
{tr}{td} GHz {/td}{td} 17.73 {/td}{/tr}
{tr}{td} BDCores {/td}{td} 11.02 {/td}{/tr}
{tr}{td} Threads {/td}{td} -2.56 {/td}{/tr}
{tr}{td} L3 {/td}{td} -0.67 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Steamroller {/td}{td} -58.49 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Haswell {/td}{td} 0.83 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Ivy {/td}{td} 6.56 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Kaby {/td}{td} -1.98 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Piledriver {/td}{td} -54.96 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Sandy {/td}{td} 5.45 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Skylake {/td}{td} 2.08 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Bulldozer {/td}{td} -80.68 {/td}{/tr}{/table}

Byt ut samtliga { och } mot [ och ] och klista in i dina meddelanden här igen (med förhandsgranska) så vips blir det en fin tabell i Sweclockers Forum!

Variabel

Coefficient (förändring i FPS per enhet)

(Intercept)

91.61

GHz

17.73

BDCores

11.02

Threads

-2.56

L3

-0.67

S_Steamroller

-58.49

S_Haswell

0.83

S_Ivy

6.56

S_Kaby

-1.98

S_Piledriver

-54.96

S_Sandy

5.45

S_Skylake

2.08

S_Bulldozer

-80.68

Har man en större tabell kan man lätt stoppa in {/td}{td} osv i i rätt kolumn och fylla på rätt ställen.

Jag såg även din tråd om GPU Passthrough + Xen som jag inte anammat på länge. Jag körde virtuellt Windows 8.1 med min Q6600 + GTX 260 under ett tag, men utan hårdvarustöd i grafikkorten. Ouch kan man tycka, men hade fps som var runt 30. Men, inser nu att Ryzen och Vega tillsammans kan bli optimala i ditt scenario, mycket tack vare 8C/16T.

Passar nog på fler spekulationerna kring Ryzen-prestanda kontra Intel och väntar in riktiga tester, hype-train har nu nått "ludicrous speed"

Angående statistiken, kan inte så mycket om det men efter att läst på om regressionsanalys inser jag att det i grunden bygger på minsta kvadratanpassning av linjära ekvationssystem (något jag däremot begriper mig på).

Kunde därför inte hålla mig från att slänga mig in i diskussionen kring kärnor, frekvens, etc för spelprestanda.

Först: skulle säga att det finns två stora problem med att lura ut effekten av L3$

• Även om L3$ delas mellan kärnor så är storleken extremt tight kopplad till antal kärnor, i Intels fall är storleken på L3$ antal kärnor gånger 1,5 MB (i5), 2,0 MB ("vanliga" i7 och Xeon E3) och 2,5 MB (E-serien och Xeon X5/E7). Rätt svårt att separera effekten mellan antal kärnor, HT och total L3$-storlek.

• Om det finns en effekt av storlek är det garanterat inte linjärt beroende av storleken, logaritmen av storleken är betydligt bättre och bästa anpassning är en 1/(1+1/$-Size) kurva

Testade att räkna på Haswell/Broadwell och Skylake/Kaby-Lake (samma mikroarkitektur på dessa par så meningslöst att separera dem) över alla spel utom Civ 5 (resultatet där är avvikande) i SweClockers test av 7600K/7700K.

Modellerar här de olika spelen som en parallellförskjutning av FPS (beroende parameter) mot mina oberoende parametrar. Det jag ville få en känsla för är effekten från

• antal kärnor, visade sig att logaritmen av antal kärnor fungerar betydligt bättre. Det är också helt logiskt då formen på denna kurva är bunden uppåt av Amdahls lag, spel lär knappast ha en p värde i Amdahls som överstiger 0,9 (mellan 0,5-0,8 är nog realistiskt)

• effekten av eDRAM, modellerar det som en dummy, endera finns det eller så finns det inte

• CPU-frekvens

• SMT (finns eller så finns det inte)

• Skylake mikroarkitektur (har bara med HSW, BDW, SKL och KBL, de två senare är båda Skylake)

Resultatet av anpassningen blev detta

Call: lm(formula = FPS ~ Frequency + log(Cores) + eDRAM + Skylake + HT + BF1 + TWW + FO4, data = cpus) Residuals: Min 1Q Median 3Q Max -21.5523 -5.7320 -0.4611 7.1173 17.3971 Coefficients: Estimate Std. Error t value Pr(>|t|) (Intercept) -97.367 40.959 -2.377 0.024791 * Frequency 33.713 9.189 3.669 0.001056 ** log(Cores) 50.552 8.196 6.168 1.36e-06 *** eDRAM 47.155 6.962 6.774 2.83e-07 *** Skylake 26.048 6.430 4.051 0.000387 *** HT 24.451 6.449 3.791 0.000767 *** BF1 33.222 5.270 6.304 9.54e-07 *** TWW 66.111 5.270 12.544 8.93e-13 *** FO4 -42.556 5.270 -8.075 1.12e-08 *** --- Signif. codes: 0 ‘***’ 0.001 ‘**’ 0.01 ‘*’ 0.05 ‘.’ 0.1 ‘ ’ 1 Residual standard error: 11.18 on 27 degrees of freedom Multiple R-squared: 0.9546, Adjusted R-squared: 0.9411 F-statistic: 70.94 on 8 and 27 DF, p-value: 4.043e-16

Och för att lite mellan tummen och pekfinger presentera detta på en form som betyder något vettig för folk så får man dessa efter av att variera dessa saker runt medelvärdet

• Om frekvensen går från ~3,5 GHz till 4,5 GHz vinner man ~21 % (ca 75 % skalning med frekvens vilket antyder ett viss mått av GPU-bundenhet)

• Om antal CPU-kärnor ökar från 4 till 8 vinner man ~16 %

• SMT ger en boost på ~15 %

• 128 MB eDRAM ger en boost på ~29 %

• Att gå från Haswell/Broadwell till Skylake/Kaby Lake ger ~16 % (vilket också stämmer med andra beräkningar som pekar på att Skylake har 15-20 % högre IPC för heltal och 10-15 % högre för flyttal)

Spontant känns dessa resultat hyfsat rimliga och gissar att om de är någorlunda rimliga även kan användas för att få lite känsla för hur de olika Ryzen-modellerna kommer prestera relativt varandra i spel.

T.ex. R7 1800X borde prestera 15-20 % bättre jämfört med R5 1400X då den förra har dubbel så många kärnor, samma mikroarkitektur och ungefär samma frekvens.

Edit: är resultatet för 1280x720 jag använt och SweC använder ett GTX 1080. I "verkligheten" ser man därför inte alls så här stora skillnader då man kommer vara långt mer GPU-bunden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Ryzen lanseras absolut allra senast 3:e Mars men det tippas på den 28:e Februari just nu.
Huruvida det också innebär tillgång i Sverige på direkten är en annan sak och det är omöjligt att sia om.

Du skall dock absolut INTE köpa något just nu för oavsett om Ryzen blir vad du vill ha eller ej så kommer Intel behöva sänka sina priser mot Ryzen så du vinner oavsett vad du väljer om du bara väntar några veckor.

Dock kommer det ta lite tid innan priserna stabiliserar sig på någon ny nivå. I värsta fall kan det ta flera månader. I bästa fall ett par veckor. Det lär inte hända på ett ögonblick iallafall.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon78208:

Dock kommer det ta lite tid innan priserna stabiliserar sig på någon ny nivå. I värsta fall kan det ta flera månader. I bästa fall ett par veckor. Det lär inte hända på ett ögonblick iallafall.

Det är förvisso sant men jag tror inte att ett par veckor blir ett "best case" scenario, jag tror det blir ett worst case beroende på hur pass bra Ryzen konkurrerar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Som folk nämnde ovanför. Och svaret är typ som att vissa inte förstår varför andra behöver ha externa grafikkort när det finns inbyggt i vissa cpuer? jo för att de använder mycket mer grafik vid datorn än de gör.
På samma sätt som att 8GB idag knappt duger åt någon idag som jobbar inom IT. Därav inte sagt att man kan klara sig med 8GB på en laptop, när man har 500 andra maskiner som man sprider ut lasten och fjärrstyr.

ja jo, bara det att min maskin är 4 år gammal och på den tiden pratade man 4gb/8gb inte 16gb eller 32gb.
och de allra flesta som köper ryzen kanske har mer modesta krav än att behöva 32gb ram.
idag så vid nyköp är 16gb det rekomenderade vilket är förståeligt med fler 64bit OS ute på marknaden.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Passar nog på fler spekulationerna kring Ryzen-prestanda kontra Intel och väntar in riktiga tester, hype-train har nu nått "ludicrous speed"
https://youtu.be/ygE01sOhzz0

Angående statistiken, kan inte så mycket om det men efter att läst på om regressionsanalys inser jag att det i grunden bygger på minsta kvadratanpassning av linjära ekvationssystem (något jag däremot begriper mig på).

Kunde därför inte hålla mig från att slänga mig in i diskussionen kring kärnor, frekvens, etc för spelprestanda.

Först: skulle säga att det finns två stora problem med att lura ut effekten av L3$

• Även om L3$ delas mellan kärnor så är storleken extremt tight kopplad till antal kärnor, i Intels fall är storleken på L3$ antal kärnor gånger 1,5 MB (i5), 2,0 MB ("vanliga" i7 och Xeon E3) och 2,5 MB (E-serien och Xeon X5/E7). Rätt svårt att separera effekten mellan antal kärnor, HT och total L3$-storlek.

• Om det finns en effekt av storlek är det garanterat inte linjärt beroende av storleken, logaritmen av storleken är betydligt bättre och bästa anpassning är en 1/(1+1/$-Size) kurva

Testade att räkna på Haswell/Broadwell och Skylake/Kaby-Lake (samma mikroarkitektur på dessa par så meningslöst att separera dem) över alla spel utom Civ 5 (resultatet där är avvikande) i SweClockers test av 7600K/7700K.

Modellerar här de olika spelen som en parallellförskjutning av FPS (beroende parameter) mot mina oberoende parametrar. Det jag ville få en känsla för är effekten från

• antal kärnor, visade sig att logaritmen av antal kärnor fungerar betydligt bättre. Det är också helt logiskt då formen på denna kurva är bunden uppåt av Amdahls lag, spel lär knappast ha en p värde i Amdahls som överstiger 0,9 (mellan 0,5-0,8 är nog realistiskt)

• effekten av eDRAM, modellerar det som en dummy, endera finns det eller så finns det inte

• CPU-frekvens

• SMT (finns eller så finns det inte)

• Skylake mikroarkitektur (har bara med HSW, BDW, SKL och KBL, de två senare är båda Skylake)

Resultatet av anpassningen blev detta

Call: lm(formula = FPS ~ Frequency + log(Cores) + eDRAM + Skylake + HT + BF1 + TWW + FO4, data = cpus) Residuals: Min 1Q Median 3Q Max -21.5523 -5.7320 -0.4611 7.1173 17.3971 Coefficients: Estimate Std. Error t value Pr(>|t|) (Intercept) -97.367 40.959 -2.377 0.024791 * Frequency 33.713 9.189 3.669 0.001056 ** log(Cores) 50.552 8.196 6.168 1.36e-06 *** eDRAM 47.155 6.962 6.774 2.83e-07 *** Skylake 26.048 6.430 4.051 0.000387 *** HT 24.451 6.449 3.791 0.000767 *** BF1 33.222 5.270 6.304 9.54e-07 *** TWW 66.111 5.270 12.544 8.93e-13 *** FO4 -42.556 5.270 -8.075 1.12e-08 *** --- Signif. codes: 0 ‘***’ 0.001 ‘**’ 0.01 ‘*’ 0.05 ‘.’ 0.1 ‘ ’ 1 Residual standard error: 11.18 on 27 degrees of freedom Multiple R-squared: 0.9546, Adjusted R-squared: 0.9411 F-statistic: 70.94 on 8 and 27 DF, p-value: 4.043e-16

Och för att lite mellan tummen och pekfinger presentera detta på en form som betyder något vettig för folk så får man dessa efter av att variera dessa saker runt medelvärdet

• Om frekvensen går från ~3,5 GHz till 4,5 GHz vinner ~21 % (ca 75 % skalning med frekvens vilket antyder ett viss mått av GPU-bundenhet)

• Om antal CPU-kärnor ökar från 4 till 8 vinner man ~16 %

• SMT ger en boost på ~15 %

• 128 MB eDRAM ger en boost på ~29 %

• Att gå från Haswell/Broadwell till Skylake/Kaby Lake ger ~16 % (vilket också stämmer med andra beräkningar som pekar på att Skylake har 15-20 % högre IPC för heltal och 10-15 % högre för flyttal)

Spontant känns dessa resultat hyfsat rimliga och gissar att om de är någorlunda rimliga även kan användas för att få lite känsla för hur de olika Ryzen-modellerna kommer prestera relativt varandra i spel.

T.ex. R7 1800X borde prestera 15-20 % bättre jämfört med R5 1400X då den förra har dubbel så många kärnor, samma mikroarkitektur och ungefär samma frekvens.

"Om antal CPU-kärnor ökar från 4 till 8 vinner man ~16 %" vilket är i samma magnitud som "Om frekvensen går från ~3,5 GHz till 4,5 GHz vinner ~21 %"!

Dött lopp, då antalet observationer är lågt.

Får man locka med http://socserv.socsci.mcmaster.ca/jfox/Courses/Oxford-2005/R-...

"Nonparametric-Regression Resources in R"

Med icke-parametriska metoder når man djupare än med all flummigt skräp som bygger på medelvärden och standardavvikelser. Vill du att sanningen skall vara robust?! Kör enbart icke-parametriskt. ;D

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Eller mATX med X370 top of the line chipset för den delen. ATX kan dom skrota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Eller mATX med X370 top of the line chipset för den delen. ATX kan dom skrota.

Därför att vadå? Det inte behövs eller du inte behöver det?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Kör med 8gb och förstår inte varför folk behöver 16gb eller mer.

Ett spel krävde mer än 8Gb ram jag hade (win och det jag har i bakgrunden äter 4GB ram ca), bara krascha efter ett tag igång och hade ju två 4+4 stickor och så dyrt var det inte med två 4+4 stickor till (tänkte 8+8, men win 7 kan inte läsa in den mängden ram samt rätt onödigt).

Så för mig krävs det runt 10GB ram för vissa spel

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vilka? Det låter högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Därför att vadå? Det inte behövs eller du inte behöver det?

Eftersom det nästintill inte existerar några användningsområden för ATX över mATX, EATX är en annan femma när man vill köra extrema grafikkortssetups (3+).

Men om man vill ha ljudkort och sli då? Ja, alla som bryr sig om bra ljud vet att man inte kör med ett internt kort utan en extern dac+amp.
Pcie SSD? Helt onödigt när det finns m.2 och så pass stora SATA diskar.
Nätverkskort? Har du verkligen användning av sfp kort hemma? Annars är det ju inte värre än att köpa ett moderkort med dubbla nic.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ett spel krävde mer än 8Gb ram jag hade (win och det jag har i bakgrunden äter 4GB ram ca), bara krascha efter ett tag igång och hade ju två 4+4 stickor och så dyrt var det inte med två 4+4 stickor till (tänkte 8+8, men win 7 kan inte läsa in den mängden ram samt rätt onödigt).

Samma här. Med ett par "vanliga program" i bakgrunden som Spotify, Skype, Chrome, Steam, Origin. Sen ett relativt krävande spel på det som Gta, bo3 eller bf1. Då kommer jag också nästan alltid upp i minst 10gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Skrivet av Ruzikx:

Samma här. Med ett par "vanliga program" i bakgrunden som Spotify, Skype, Chrome, Steam, Origin. Sen ett relativt krävande spel på det som Gta, bo3 eller bf1. Då kommer jag också nästan alltid upp i minst 10gb

Mig veterligen finns det inget spel som du inte kan köra med 8GB RAM om du bara startar upp Windows och startar spelet i fråga.
Windows tar absolut inte 4GB RAM i bakgrunden , snarare runt 2GB om du verkligen inte har någonting annat uppe.

Men ja, om man gillar att ha mycket på i bakgrunden så försvinner 8GB RAM ganska snabbt, det är därför jag själv har 16GB
Hur mycket som Windows faktiskt allokerat skiljer sig dock från vad som faktiskt behövs.

Visa signatur