Permalänk
Medlem

SDL surface -> OpenGL textur

Jag tar SDL_Surface::pixels och laddar in det som en textur i OpenGL, men de verkar inte ha samma format.
Bilden visas fint, men fel färger t ex gult blir cyan.

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om SDL, men om du använder bmp-filer så måste man kasta om R och B-värdena för att det ska visas korrekt.

Permalänk
Medlem

Jasså, med glauxDIBImageLoad funkar det utan att göra något iaf.
Hur ändrar man dem i SDL då?

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

uint32 RGBToBGR(uint32 _Color) { uint8 R = _Color & 0xFF; uint8 G = (_Color >> 8) & 0xFF; uint8 B = (_Color >> 16) & 0xFF; return ((R << 16) + (G << 8) + B); }

OBS: Skrev den direkt, har inte testat!

Edit: Namnet borde kanske vara BGRToRGB

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots