Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Bröder. Uppdatering!

Jag har både glada och dåliga nyheter den här gången! Dom tråkiga nyheterna är att jag fått ändra lite i planerna kring bygget. Hade som en del vet tänkt köra "straight tubes" med PETG-rör i hela chassit, men efter många många timmar har jag och min kompis som vart med och byggt en del också kommit underfull tillsammans att det är fysiskt omöjligt att färdigställa loopen med enbart PETG-rör i den konfigurationen.

Anledningen är att det inte går fästa ett rör på så liten yta - det blir alldeles för mycket stress på komponenterna - dom få tillfällen som ges där det går är en leverage-point där en eller fler fittings går att flytta och t.om då är det extremt svårt och stressar komponenterna till sitt yttersta. För att undvika några skador har vi valt att undvika PETG till och från pumpen och kör där istället soft-tubing (dock fortfarande raka rör!! )

Goda nyheterna är att detta möjliggjorde att vi kunde sluta loopen för första gången någonsin!!!!!!!! Är så glad! Ni anar inte hur många timmar jag bara suttit ner och stirrat ner i datorn och testat olika saker för att få det att fungera. Detta medförde att jag lärde mig en väldigt viktig läxa som jag tvivlar på att jag kunnat lära mig utan att ha testat - ska man bygga i ett så här litet chassi och samtidigt ha rum med så mycket komponenter är det helt omöjligt att färdigställa loopen då stressen på komponenterna med raka rör är skyhög och då utan att ens vara nära resultat. Fysikens lagar sätter stopp helt enkelt.

Haha, min polare tog en bild precis när jag kommit underfull med den bittra sanningen efter flera timmars trail-and-error. Vi måste överge PETG-only idén trots att det vart denna jag kämpat så hårt efter. Tog emot men jag tror det finns en anledning till att ingen lyckats färdiställa en straigt-tubes build i denna storlek innan. Det finns helt enkelt ingen leverage-point för dom korta rören.
http://imgur.com/j5llqY5.png

[b]Inget att gråta över! Vi satte igång genast med ny energi och meka med soft-tubing rör och lekte med några olika idér. Till slut kom vi överens om att pumpens in/outlet fick bli leverage-point för soft-tubingen. Fullkomligt organiserat kaos!
http://imgur.com/ZGwMvL1.png

Testade en 45 graders fitting från pumpens inlet men genast upptäckte vi att ett enda rör som inte är rakt och hela builden ser skev ut... Här får vi tänka om... Detta är tjocka rör som gärna inte böjer sig om man inte tvingar dom!
http://imgur.com/0AoROEP.png

Framsteg! Vi hittade en lösning att fästa soft-tubing rören så att dom hamnar "rakt" jämtemot PETG rören i alla fall!
http://imgur.com/YjvdVo0.png

Man tager vad man haver! TV dosan fick agera stöd medans vi sysslade med rörskärning.
http://imgur.com/eFQqfIs.png

Och äntligen... Efter alla dessa timmar, efter all nackont av att stirra ner i ett chassi dag ut och dag in. Äntligen efter så mycket blod svett och tårar lyckades vi äntligen sluta loopen... Ni förstår inte hur glad jag var av att se detta.
http://imgur.com/nvYCV7e.png

Som ni ser är det ganska tydligt från vissa vinklar att rören är soft-tubing. Delvis pga tjockleken men naturligtvis på att dom böjs aningen. Detta beror delvis på att pumpen inte är fäst ännu i chassiplåten så den "hänger" fritt. Håller man fast den i sin rätta position så är rören mer eller mindre spikraka! Så nice!
http://imgur.com/yJNQ2uN.png

Det är verkligen SKITSVÅRT att ta bilder i detta chassi då allt är svart eller reflekterar ljus och jag har väldigt många spotlights som gärna syns på alla bilder. Bilder gör absolut inte bygget rättvisa. Men detta kommer inte bli något problem sen då jag anlitat en proffesionell fotograf och studio där bilder skall tas när bygget är klart!
http://imgur.com/BFKvpaV.png

En sista halvtaskig bild innan jag lämnar datorn för i dag. Jag är medveten om att jag inte har några hattar på softtube-fittingsen men blev så glad när jag hittade en lösning att jag sket i dom haha.
http://imgur.com/8QAcVqt.png

bonus .gif !!
http://i.imgur.com/T9AZqgD.gif

Jag känner verkligen att jag kommit loss lite nu i bygget. Loopen är äntligen sluten och nu saknas bara lite smådetaljer sen kan den fyllas och testas Hoppas ingen blev jättebesviken på att jag övergav min originalidé att enbart köra "straigt PETG tubes" men hade verkligen inget annat val. Har säkert lagt 40 timmar nu av enbart brainstorming och tester av olika lösningar innan vi kom till detta beslut. Är lättad över att se loopen komplett och ser fram emot fortsättningen av byggnationen nu!

Dold text

Snyggt med en uppdatering, äntligen lite framsteg!

Men jag kan inte låta bli att tänka lite, varför får du till det med helt rak soft tubing om det inte går med PETG? det måste ju gå att få till. I mitt bygge har jag mina två "omöjliga" rör mellan cpu och ram, de var ett rent helvete att få till. Men rent logiskt sett så måste det ju gå för dig att få det rakt med PETG, är problemet att det är för tight att trycka in rören i fittingsen eller vart klämmer skon? Om du plockar ut grafikkortet t.ex kanske det underlättar?

Dags för mig att beställa hem mitt Ncase, Ryzen börjar närma sig!
btw, vilken radiator är det du har i botten? EK SE240? Kan du mäta hur mycket plats du har mellan radiatorn och grafikkortet?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Snyggt med en uppdatering, äntligen lite framsteg!

Men jag kan inte låta bli att tänka lite, varför får du till det med helt rak soft tubing om det inte går med PETG? det måste ju gå att få till. I mitt bygge har jag mina två "omöjliga" rör mellan cpu och ram, de var ett rent helvete att få till. Men rent logiskt sett så måste det ju gå för dig att få det rakt med PETG, är problemet att det är för tight att trycka in rören i fittingsen eller vart klämmer skon? Om du plockar ut grafikkortet t.ex kanske det underlättar?

Dags för mig att beställa hem mitt Ncase, Ryzen börjar närma sig!
btw, vilken radiator är det du har i botten? EK SE240? Kan du mäta hur mycket plats du har mellan radiatorn och grafikkortet?

Jag förstår hur du tänker och misstänkte att någon skulle påpeka att det borde vara möjligt. Men man måste få med en del variabler i ekvationen för att förstå varför det är omöjligt. Jag kämpade hårt för att få det att fungera med enbart PETG men både jag och min kompis kom tillsammans underfull igår kväll att det faktiskt är omöjligt att få in dom två sista PETG rören. Extremt frustrerande att förklara varför det inte går då det är så mycket man måste tänka på.

Passar x så passar inte y, men passar y så passar inte z.

Anledningen till varför vi valde soft-tubing där är för att få en vinkel att montera dit pumpen på. Soft-tubingen tillåter en vinkel som inte tidigare fanns för att montera allt på. T.om med soft-tubing var det svårt att få allt på plats och även då gav jag väldigt mycket stress på komponenterna. Det hade säkert räckt med ett chassi som var 1 liter större så hade det inte vart några problem men med allt inräknat så är det omöjligt.

Tittar man bara på bilderna så kan jag tänka mig att man tror att det ska fungera. Men i verkliga livet går det ej.

Soft att du följer byggnationen! Tror det kan bli riktigt fett med Ryzen plattform

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jag förstår hur du tänker och misstänkte att någon skulle påpeka att det borde vara möjligt. Men man måste få med en del variabler i ekvationen för att förstå varför det är omöjligt. Jag kämpade hårt för att få det att fungera med enbart PETG men både jag och min kompis kom tillsammans underfull igår kväll att det faktiskt är omöjligt att få in dom två sista PETG rören. Extremt frustrerande att förklara varför det inte går då det är så mycket man måste tänka på.

Passar x så passar inte y, men passar y så passar inte z.

Anledningen till varför vi valde soft-tubing där är för att få en vinkel att montera dit pumpen på. Soft-tubingen tillåter en vinkel som inte tidigare fanns för att montera allt på. T.om med soft-tubing var det svårt att få allt på plats och även då gav jag väldigt mycket stress på komponenterna. Det hade säkert räckt med ett chassi som var 1 liter större så hade det inte vart några problem men med allt inräknat så är det omöjligt.

Tittar man bara på bilderna så kan jag tänka mig att man tror att det ska fungera. Men i verkliga livet går det ej.

Soft att du följer byggnationen! Tror det kan bli riktigt fett med Ryzen plattform

^standard när man bygger en loop, men visst jag hänger med att det inte funkar. Är såklart svårt att se på bilder vad som skulle gå och inte.
Vi får väl se hur det kommer gå för mig när det är dags, nu ska jag förvisso inte ha två radiatorer eller ressen i chassit så det kommer garanterat att underlätta!

Ska iallfall klämma in en 240 radiator i chassit så man inte är helt bunden till en extern radd om man ska iväg

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

^standard när man bygger en loop, men visst jag hänger med att det inte funkar. Är såklart svårt att se på bilder vad som skulle gå och inte.
Vi får väl se hur det kommer gå för mig när det är dags, nu ska jag förvisso inte ha två radiatorer eller ressen i chassit så det kommer garanterat att underlätta!

Ska iallfall klämma in en 240 radiator i chassit så man inte är helt bunden till en extern radd om man ska iväg

Det kommer nog gå bra! Det krävs väldigt mycket tålamod och tid bara. Så fort du plockar bort en radiator ur ekvationen kommer bygget underlättas såååååååå mycket! Glömde svara på din fråga ang radiatorn. Jag kör en Coolstream SE240 som sagt men kan nog inte rekomendera den till någon med detta chassi. Fick själv montera loss front I/O panelen och skarva customhål i plasten för att kablaget ens skulle få plats. Finns tydligen en 240 radiator som fungerar bra i det chassit men kan inte för mitt liv komma på vad den heter just nu haha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror du gjorde helt rätt att använda annat material i loopen. Slet själv när jag gjorde mitt vattenkylningsbygge i det chassit. Frustrerande roligt är ett koncept som jag tänker på under de timmarna ;). Ser grymt ut och får mig att sakna mitt numera sålda ncase chassi, har ett dancase A4-SFX på g :).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar!

Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Det ser ut som din pump står på gummifötter?
Den gör så för att fötterna skall äta upp vibrationer från pumpen, så de inte fortplantar sig till chassit.
Skulle du kört med PETG rör ända fram till pumpen, skulle vibrationerna fortplantat sig genom rören istället och du hade garanterat blivit missnöjd med byggets ljudnivå. Med soft tubing sista biten närmast pumpen, har du mjuk slang som gör samma jobb som fötterna. Äter vibrationer. BRA BESLUT!

Väntar med spänning på färdigt resultat.

På framsidan kör jag med kromade kopparrör. Men kolla vad jag kör bak, där det inte syns!
Pumpen på gummi fötter och slang närmast pumpen, isolerar så vibrationerna inte kan fortplanta sig till chassit.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

Tror du gjorde helt rätt att använda annat material i loopen. Slet själv när jag gjorde mitt vattenkylningsbygge i det chassit. Frustrerande roligt är ett koncept som jag tänker på under de timmarna ;). Ser grymt ut och får mig att sakna mitt numera sålda ncase chassi, har ett dancase A4-SFX på g :).

Aah fan nu i efterhand känns det skönt att ha loopen klar också. Ångrar inte mitt beslut! Har varit sugen så satan på ett DAN A4. Tar för givet att det är luft du ska köra i det?

Skrivet av Turbonisse:

@ggalaxyy: Det ser ut som din pump står på gummifötter?
Den gör så för att fötterna skall äta upp vibrationer från pumpen, så de inte fortplantar sig till chassit.
Skulle du kört med PETG rör ända fram till pumpen, skulle vibrationerna fortplantat sig genom rören istället och du hade garanterat blivit missnöjd med byggets ljudnivå. Med soft tubing sista biten närmast pumpen, har du mjuk slang som gör samma jobb som fötterna. Äter vibrationer. BRA BESLUT!

Väntar med spänning på färdigt resultat.

På framsidan kör jag med kromade kopparrör. Men kolla vad jag kör bak, där det inte syns!
Pumpen på gummi fötter och slang närmast pumpen, isolerar så vibrationerna inte kan fortplanta sig till chassit.
http://i463.photobucket.com/albums/qq358/Kristian_V3/Costum%20Loop/DSC_5134_web_zps9b6yybzh.jpg

Soft att höra! Tänkte faktiskt på det en sväng också då jag testkört pumpen och visst ger den ifrån sig lite vibrationer allt! Då slipper jag ju det problemet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mini-update!

Drog ett ryck här om dagen och gjorde 2 hål med borren i chassit för montering av pump/res enheten. Just för tillfället bara hänger den och slänger. Här står patienten och inväntar kirurgin.

Hittade en trött gammal skruvdragare som fick duga som borrmaskin. Borret lånade jag från jobbet.

Plockade även fram lite olika skruv och distanser då jag inte själv riktigt visste vad jag var tvungen att använda. Hittade till slut exakt rätt skruv för jobbet.

Blev så jävla till mig när jag skulle dra hålen att jag glömde ta någon in-action bild haha, men det var väldigt lätt att mäta ut och göra hålen, och nu är dom där!

Testade skruven, sitter som SATAN!

Smällde till slut på panelerna också (mest för att det var ett tag sen jag såg datorn med dom på). Det ser riktigt bra ut!! Pump/res enheten sitter där den ska och allt är skitnice! visst kund jag ställt upp den 1mm till kanske för att få den exakt men är väldigt nöjd med slutresultatet! Ska faktiskt kika på en lösning för att pricka in på millimetern så alla slangar/rör ser ut att vara spikraka.

Mer bilder kommer! Ska sätta mig o styra lite i kväll igen tror jag. Snart fyllning!!! Det börjar bli en dator av det hela

Dold text
Visa signatur
Permalänk

Hello! I've been following your posts for a couple months...I love the progress you've made. Your pipe design looks AMAZING! I love how the pipes are completely horizontal and stacked on top of each other!

I have been working on a build as well almost identical to yours (like you, I wanted to personalize it with my own style of how the tubes would be bent). Also, I have to thank you because I wasn't entirely sure of the parts list until I saw your post.

Question for you: when I install my radiator at the bottom, the USB 3.0 front panel cable is so thick that it pushes my radiator towards the back of the NCASE. This means that the inlet and outlet port of the EKWB Dualstream 240 radiator get slightly blocked by the GTX 1080 graphics card waterblock. How did you overcome that issue? How were you able to slide the radiator more towards the front of the NCASE?

I ended up drilling new holes at the bottom of the case so I could fit some washers/dust filter (6mm thick), then the fans, then the radiator. This way, the radiator clears the cables. Unfortunately however, there is very little space between the radiator and GPU waterblock, so we will see how the temperatures are after I finish leak testing and set up the computer.

Also, I see we both had the same idea and switched from a Magicool reservoir/pump to the EKWB DDC 3.2!

Thank you!

P.S. I'm attaching a picture - I just put the liquid in a few hours ago.

----

Hallå! Jag har följt dina inlägg för ett par månader ... Jag älskar de framsteg du har gjort. Din pipa design ser AMAZING! Jag älskar hur rören är helt horisontellt och staplas ovanpå varandra!

Jag har arbetat på en build samt nästan identisk med din (som du ville jag att personifiera den med min egen stil av hur rören skulle böjas). Dessutom har jag att tacka dig eftersom jag var inte helt säker på reservdelslistan tills jag såg ditt inlägg.

Fråga till er: när jag installera kylaren i botten, är USB 3.0 frontpanelkabeln så tjock att den skjuter min radiator mot baksidan av NCASE. Detta innebär att ingångs- och utgångsporten av EKWB Dualstream 240 radiator få något blockeras av GTX 1080 grafikkort vattenblocket. Hur fick du lösa denna fråga? Hur kunde du skjuta kylaren mer mot framsidan av NCASE?

Jag hamnade borra nya hål i botten av fallet så jag kunde passa några brickor / dammfiltret (6mm tjock), då fansen, då kylaren. Detta sätt rensar radiatorn kablarna. Tyvärr finns det dock mycket lite utrymme mellan kylaren och GPU vattenblock, så vi får se hur temperaturen är när jag är klar läcksökning och ställa in datorn.

Dessutom ser jag vi båda hade samma idé och bytte från en Magicool reservoar / pumpen till EKWB DDC 3,2!

Tack!

P.S. Jag bifoga en bild - jag bara sätta vätskan i ett par timmar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolarj10:

Hello! [...]

So cool to hear from you thanks you so much, fucking l o v e you design, the squiggly lines and overall trippy design with the colors and everything! 14mm piping? So cool to see another design so similar to mine in the NCASE. We almost use the same components! Did you also struggle a lot finding a route for your loop? That was the hardest part so far for me. You solved it really nicely and made it look cool at the same time. Not easy!!

Naturally you have a lot of questions, and I want to ask you a few as well!!

Skrivet av coolarj10:

Question for you: when I install my radiator at the bottom, the USB 3.0 front panel cable is so thick that it pushes my radiator towards the back of the NCASE. This means that the inlet and outlet port of the EKWB Dualstream 240 radiator get slightly blocked by the GTX 1080 graphics card waterblock. How did you overcome that issue? How were you able to slide the radiator more towards the front of the NCASE?

this was a bitch so solve with the Coolsteam SE240, took me several hours just to come up with a solution that worked. I eventually came up with a solution that actually works and gives the radiator and fans some space to breathe - but, it requires some modding to the I/O cables in the front. I rarely mod the case or cables if I'm absolutely not forced to, but I saw a faint light in the distance with this one and went with it.

The solution is to simply cut a way for the cables in the front to actually go straight up, doing this allows the radiator to fit with juuust the right amount to avoid the GPU water block.

Dold text

Yeah the magicool pump/res combo was just fine until I realized how hard it would be to actually mount it in place in the NCASE. I would love the full spec list on your PC!! and other components as well! God damn love the UV glow! I suggest we keep in contact, PM?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Laddar upp inför ett bygge i microformat jag med, så hela den här loggen är så fantastiskt bra att läsa.

Permalänk

@ggalaxyy: Omg that is genius!! How did you mod the cable? Did you just cut through it with a knife or what?

I was considering ripping open the housing to see what was inside, but was worried that if I break something it will be difficult to get a replacement part. I wish I had asked you about this earlier, because I would've much preferred to do it your way.

My build is finished and the temperatures are actually working quite well (GPU: 26-29 C while idle, 45-53C while playing Witcher 3 in 4k resolution, CPU is 26-29 C while idle, 48-65 C (sometimes hits 70C) while playing Witcher 3 in 4K resolution).

I am still waiting to cut the aluminum panel to create a window, and am waiting on a USB 3.0 90 degree angle adapter so that the USB 3.0 cable does not protrude into case, but rather stays off to the side.

Here is my PC working!

I posted some more pics here: http://imgur.com/a/yW0Dl
I recorded everything, and am hoping to post some build logs soon..will keep you posted!

Question: I would like to showcase a few pics of your thread to show people that this page was one of my build inspirations. Would that be okay (with your username or name being credited of course!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolarj10:

Yeah I was afraid of breaking the calbles (or worse) as well but it went just fine in the end! I've only made the cut on one of the I/O panel cables but I plan to make the second cut later today.

That's some NICE temps for a custom liquid build in the NCASE M1! I wouldn't have guessed any where near those results! I seriously think the 92mm radiator does a lot of the work with the cooling, I'm so glas I chose to use that radiator in the build as well.

Yeah I too have a window left to cut, I also plan to cut an additional window in the top of the case. Haven't fully decided yet but it would look so damn dope.

you're PC looks so cool man! I can't wait to fill my loop up and see what It looks like. It's totally fine if you want to share my work with others I also play witcher 3 right now on my X34a ultra wide 1440p monitor - CAN'T WAIT to play it on my new rig !!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Yeah I was afraid of breaking the calbles (or worse) as well but it went just fine in the end! I've only made the cut on one of the I/O panel cables but I plan to make the second cut later today.

That's some NICE temps for a custom liquid build in the NCASE M1! I wouldn't have guessed any where near those results! I seriously think the 92mm radiator does a lot of the work with the cooling, I'm so glas I chose to use that radiator in the build as well.

Yeah I too have a window left to cut, I also plan to cut an additional window in the top of the case. Haven't fully decided yet but it would look so damn dope.

you're PC looks so cool man! I can't wait to fill my loop up and see what It looks like. It's totally fine if you want to share my work with others I also play witcher 3 right now on my X34a ultra wide 1440p monitor - CAN'T WAIT to play it on my new rig !!

Hur går det för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Hur går det för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Svinbra men rätt sakta! Är lite dålig på att lägga upp bilder just nu (men tar alltid bilder på allt jag gör, så det kommer!)

Stod hela dagen i går och gjorde klart det sista innnan fyllning, skulle fylla upp den men hade en mindre läcka där jag glömt en o-ring så ska montera ned allt igen idag och dubbelkolla alla ställen där jag kan missat. Hoppas på slutfyllning i dag och så kommer nog en update här senare nästa vecka om allt går bra!

Fick i rätt mycket vätska igår innan jag såg läckan och JÄVLAR vad nice det ser ut!!! teaser nedan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdatering. Fyllning! Mer bilder och information i spoilern nedan!

Då var det dags för ytterligare en uppdatering! Projektet står absolut inte still men det rör sig sakta framåt, lägger inte ut uppdateringar lika frekvent men ser till att ni får all information när jag väl gör det! Tog tag i saken och bytte ut min stationära main-dator ett tag emot en sekundär jag har för att plocka ut minnet och processorn. Bonusbild nedan på mitt ljudkort som nu skall ut på Marknaden. ASUS Xonar Essence STX med backplate.

Det är dags. Ska fylla loopen! Har plockat fram allt jag behöver och är redo för allt i från läckage till haveri.

Det första jag ska göra är att montera i fläktarna ordentligt. Har mätt ut allt innan så allt borde fungera utmärkt trots en extremt tight luftåtkomst för bottenfläktarna. Ska bli intressant att höra ljudnivån på den här besten sen när den är igång!

Det här är den delen i bygget jag är mest orolig ska läcka. Så mycket fittings och vinklar kan innebära en stor risk för läckage.

nsfw, snart helnaket här!

Nästan allt utplockat. Hittade min o-ring jag tappade också! jippie!

Komponenterna ute.

Processor och minnen monterade och CPU blocket är på.

Något jag stört mig på en tid har vart den här röda kabeln till batteriet på moderkortet. Nu ska det fixas!

En snabbfix som gjorde jobbet!

Passade även på att fixa den fula delen på HD Audio kabeln till frontpanelen.

Precis som audio/mic in i frontpanelen så kräver USB 3.0 portarna i fronten lite modding för att få plats med den gigantiska EK Coolstream 240SE som är monterad i botten av chassit. Efter lite pill så lyckades jag karva ut en bit i plasten perfekt nog för att kabeln ska kunna gå vinklat uppåt istället.

Och mycket riktigt så sitter radiatorn på plats tillsammans med frontpanelens kablar. Ett hinder många som vattenkyler i detta chassi upplevt. Dom flesta har verkat strunta i front I/O helt och lagt vinyl för hålen. Är riktigt nöjd med att ha kunnat uppnå ett av mina slutmål!

För att förhindra virvlar i reservoiren så kommer jag använda ett filter där vattnet kan passera på väg in i reservoiren. Lämnade inlet till pumpen utan filter så det kan rinna ner fritt.

Dags att flusha radiatorerna! Kan säga att dom lämnade bakom sig en HEL DEL gunk. Fyllde helt enkelt radiatorerna med vatten och skakade som en idiot. Gjorde för säkerhetsskull detta 3 gånger och på sista gången var dom rengjorda!

OK dags att plocka ihop datorn igen! Tog en bild här för er som är följer denna build pga att ni bygger en lösning i samma chassi. Väldigt bra ställe att montera pumpen på, har 3 metallbrickor på varje skruv för att offsetta pumpen så den står rakt emot väggen.

Det här är inget jag är nöjd över, jag vet. Men det är den enda lösningen för att kablaget från nätaggregatet ska få plats på detta moderkort. Har pillat länge med att försöka få det bättre men dom trycker lite på RAM-minnet. Det ser mycket värre ut än vad det är då modulerna tydligen hade lite flex i dom redan innan jag testade. Bara hoppas att datorn startar sen

Datorn är äntligen färdigställd med kablage dragit! Det var extremt trångt, mycket värre än jag någonsin trott det skulle vara! Det tog några timmar att få i alla komponenter och jag måste erkänna att jag inte är så nöjd med att ett av rören som sluttar i från pumpen inte är rakt. Detta är något jag definitift har på min agenda att fixa till inom en snar framtid.

Dags för fyllning. Har gjort mig redo med en god vän och en bärs. Har även ställt datorn på en vit handduk och valt att använda den gröna vätskan enbart för att lättare se läckage. Har också preppat datorn med hushållspapper för att ytterligare se eventuell vätska som smitit ur loopen.

Jag glömde ta bild på det men mycket riktigt så uppstod det ett mindre läckage bara en minut in i fyllningen. Tydligen krävdes det ytterligare en o-ring i denna insjunknad på reservoiren. något jag inte hade en aning om! Det droppade försiktigt ur hålen när vi fyllde med första satsen vatten, tömde snabbt och åtgärdade problemet.

Tog inga chansen, plockade ut reservoir/pumpen och fyllde upp den med Kemetyl för att säkerhetsställa att o-ringarna gjorde sitt jobb och mycket riktigt så har jag nu inga läckage där längre! Ni kan se lite av den gröna vätskan i loopen sen första fyllningen.

Ok allt är monterat igen... Nu gäller det...

omgitshappening.iso inga läckage än!! Strålande!

Vätskan letar upp sig i rören sakta men säkert. Röret längst innåt moderkortet är utgång för vätskan. Ingång är närmast kameran.

För er som är intresserade av att veta så använder jag ett 500W nätaggregat på sidan av för att enbart driva pumpen. Vattnen har nu letat sig upp till processorn och är på väg ner i grafikkortet.

Grafikkortet fyllt. Vi beger oss in i flödesmätaren. Den snurrar på väldigt bra! Tickar aningen av någon anledning. Håller på att researcha just nu i varför. Kanske behöver bytas ut t.om. Om någon har en lösning så är jag tacksam!

En hel del luftbubblor som ska leta sig ut med tiden Hittade även en bit gunk som blivit kvar i någon radiator säkert. Kommer säkert försvinna sen när jag tömmer den och fyller den igen!

Nu har vätskan tagit sig igenom flödesmätaren vidare ner i bottenradiatorn och upp till nästa radiator. Inga läckor so far.

Här är verktyget jag använder medans jag fyller reservoaren. En simpel pipettliknande behållare som styrs av lufttrycket i flaskan. Väldigt fiffigt och fungerar ypperligt bra.

Loopen är nu fylld och jag vågade mig på att lägga chassit ned i sin originalriktning. Allt fungerar bra utan läckor! Är helnöjd än så länge och färgen verkligen poppar ut ur det svarta chassit. Bilderna gör absolut inte färgen rättvisa för fem öre som ni säkert förstår också. Det är en extremt neonliknande vätska som verkligen drar ögonen till sig. Nu kommer datorn få stå och köra så här i några timmar. Efter det kan det bli en trömning faktiskt, sen fylla på den med Kemetyl, SEN köra den igen med grön vätska, enbart för att säkerhetsställa att inget gunk ligger kvar i loopen.

En liten teaserbild innan läckagetest är gjort.

Mer bilder och information kring bygget kommer snart! Kul att se att så många är engagerade över hur det går och vad som händer

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mini-update och information nedan i spoilern!

Har pysslat lite i dag med datorn och har även köpt lite prylar! Det jag köpt är bland annat en UV slinga på 60cm som jag tyvärr upptäckt kanske är lite för lång för datorn. Mer om det sen. Har även köpt en bunt kablage, förlängningssladdar till PWM fläktar, klistermärken (???) och annat smått och gott. Men sen har jag även beställt lite mer fittings (herregud) då jag som tidigare nämnt inte är helnöjd med en av rören i bygget. Behöver offsetta sen lite. Med på den beställningen kom även en Drain Valve som jag kommer använda sen för att tömma loopen sen.

För det första har jag lyckats äntligen med att dra kablaget i datorn så pass bra att det går att stänga alla paneler!! Det låter som att det är något man ska ta för givet. Men inget tas för givet i ett så här litet chassi.

Ignorera USB 3.0 kabeln som sticker ut i bakkant. Har beställt en slimmad 90 graders adapter till den som kommer passa moderkortet. I dagsläget är det helt enkelt omöjligt att få plats med den.

Gjorde så gott jag kunde att ta en bild med UV ljuset installerat men det bara går inte få en bra bild med mobiltelefonen Jag får helt enkelt avvakta tills jag får tag i en bättre kamera. Kan i alla fall spoila att ljuset ser EXTREMT bra ut i datorn!! Är supernöjd med UV effekten i vätskan. Datorn verkligen bara lyser! Kom ihåg att allt kablage är work in progress.

Har kört med datorn rätt hårt nu i en vecka ungefär. Datorn ligger på stabila temperaturer kring 30-40 grader i idle och 70~ i load @stock på ca 50% max RPM på alla fläktar (normal drift)! Utmärkta resultat med tanke på att min "gamla" dator låg på 80-90 bara på GPU i load. En klockning kommer läggas på både CPU och GPU sen där jag kommer prioritera GPU. Ska bli kul att se hur bra den presterar på högre klockningar!

Jag har beslutat mig för att bygget kommer ske i 2 faser. Den ena fasen är i princip klar nu. Datorn är funktionell och snurrar. Men vissa små justeringen kommer behöva göras plus en hel del modding där bland annat kabelsleeving och hål i paneler skall göras - det kommer jag ta i fas 2 som kommer bli klart innan Dreamhack i sommar där jag planerar att ställa ut datorn men såklart även lira på Vi ses där!

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut!

Men jag skulle verkligen rekommendera att du kastar ut det där filtret i reservoaren, många som har rapporterat om att den löses upp och då fastnar allt skit i dina block och det är ett helvete att få rent :/

Visa signatur

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggalaxyy:

Uppdatering. Fyllning! Mer bilder och information i spoilern nedan!

Då var det dags för ytterligare en uppdatering! Projektet står absolut inte still men det rör sig sakta framåt, lägger inte ut uppdateringar lika frekvent men ser till att ni får all information när jag väl gör det! Tog tag i saken och bytte ut min stationära main-dator ett tag emot en sekundär jag har för att plocka ut minnet och processorn. Bonusbild nedan på mitt ljudkort som nu skall ut på Marknaden. ASUS Xonar Essence STX med backplate.
http://imgur.com/yctAgAR.png

Det är dags. Ska fylla loopen! Har plockat fram allt jag behöver och är redo för allt i från läckage till haveri.
http://imgur.com/tZ5Nxtg.png

Det första jag ska göra är att montera i fläktarna ordentligt. Har mätt ut allt innan så allt borde fungera utmärkt trots en extremt tight luftåtkomst för bottenfläktarna. Ska bli intressant att höra ljudnivån på den här besten sen när den är igång!
http://imgur.com/xxVHD14.png

Det här är den delen i bygget jag är mest orolig ska läcka. Så mycket fittings och vinklar kan innebära en stor risk för läckage.
http://imgur.com/Feoj5wf.png

nsfw, snart helnaket här!
http://imgur.com/UL1n67w.png

Nästan allt utplockat. Hittade min o-ring jag tappade också! jippie!
http://imgur.com/pMb6Cte.png

Komponenterna ute.
http://imgur.com/fxfjyNR.png

Processor och minnen monterade och CPU blocket är på.
http://imgur.com/d0IZRNc.png

Något jag stört mig på en tid har vart den här röda kabeln till batteriet på moderkortet. Nu ska det fixas!
http://imgur.com/rLDkaP2.png

En snabbfix som gjorde jobbet!

Passade även på att fixa den fula delen på HD Audio kabeln till frontpanelen.
http://imgur.com/Rm5A3KQ.png

Precis som audio/mic in i frontpanelen så kräver USB 3.0 portarna i fronten lite modding för att få plats med den gigantiska EK Coolstream 240SE som är monterad i botten av chassit. Efter lite pill så lyckades jag karva ut en bit i plasten perfekt nog för att kabeln ska kunna gå vinklat uppåt istället.
http://imgur.com/cccXd65.png

Och mycket riktigt så sitter radiatorn på plats tillsammans med frontpanelens kablar. Ett hinder många som vattenkyler i detta chassi upplevt. Dom flesta har verkat strunta i front I/O helt och lagt vinyl för hålen. Är riktigt nöjd med att ha kunnat uppnå ett av mina slutmål!
http://imgur.com/DyPpxGT.png

För att förhindra virvlar i reservoiren så kommer jag använda ett filter där vattnet kan passera på väg in i reservoiren. Lämnade inlet till pumpen utan filter så det kan rinna ner fritt.
http://imgur.com/AV5GSU5.png

Dags att flusha radiatorerna! Kan säga att dom lämnade bakom sig en HEL DEL gunk. Fyllde helt enkelt radiatorerna med vatten och skakade som en idiot. Gjorde för säkerhetsskull detta 3 gånger och på sista gången var dom rengjorda!
http://imgur.com/VgcNqnF.png

OK dags att plocka ihop datorn igen! Tog en bild här för er som är följer denna build pga att ni bygger en lösning i samma chassi. Väldigt bra ställe att montera pumpen på, har 3 metallbrickor på varje skruv för att offsetta pumpen så den står rakt emot väggen.
http://imgur.com/WSnCe9c.png

Det här är inget jag är nöjd över, jag vet. Men det är den enda lösningen för att kablaget från nätaggregatet ska få plats på detta moderkort. Har pillat länge med att försöka få det bättre men dom trycker lite på RAM-minnet. Det ser mycket värre ut än vad det är då modulerna tydligen hade lite flex i dom redan innan jag testade. Bara hoppas att datorn startar sen
http://imgur.com/EmsMnF9.png

Datorn är äntligen färdigställd med kablage dragit! Det var extremt trångt, mycket värre än jag någonsin trott det skulle vara! Det tog några timmar att få i alla komponenter och jag måste erkänna att jag inte är så nöjd med att ett av rören som sluttar i från pumpen inte är rakt. Detta är något jag definitift har på min agenda att fixa till inom en snar framtid.
http://imgur.com/7g3AQs4.png

Dags för fyllning. Har gjort mig redo med en god vän och en bärs. Har även ställt datorn på en vit handduk och valt att använda den gröna vätskan enbart för att lättare se läckage. Har också preppat datorn med hushållspapper för att ytterligare se eventuell vätska som smitit ur loopen.
http://imgur.com/jixHOHM.png

Jag glömde ta bild på det men mycket riktigt så uppstod det ett mindre läckage bara en minut in i fyllningen. Tydligen krävdes det ytterligare en o-ring i denna insjunknad på reservoiren. något jag inte hade en aning om! Det droppade försiktigt ur hålen när vi fyllde med första satsen vatten, tömde snabbt och åtgärdade problemet.
https://i.imgur.com/H0gNxFg.png

Tog inga chansen, plockade ut reservoir/pumpen och fyllde upp den med Kemetyl för att säkerhetsställa att o-ringarna gjorde sitt jobb och mycket riktigt så har jag nu inga läckage där längre! Ni kan se lite av den gröna vätskan i loopen sen första fyllningen.
http://imgur.com/h64PS4B.png

Ok allt är monterat igen... Nu gäller det...
http://imgur.com/DMHmT7E.png

omgitshappening.iso inga läckage än!! Strålande!
http://imgur.com/0Kn5nvO.png

Vätskan letar upp sig i rören sakta men säkert. Röret längst innåt moderkortet är utgång för vätskan. Ingång är närmast kameran.
http://imgur.com/fxNv44w.png

För er som är intresserade av att veta så använder jag ett 500W nätaggregat på sidan av för att enbart driva pumpen. Vattnen har nu letat sig upp till processorn och är på väg ner i grafikkortet.
http://imgur.com/eAT53Ii.png

Grafikkortet fyllt. Vi beger oss in i flödesmätaren. Den snurrar på väldigt bra! Tickar aningen av någon anledning. Håller på att researcha just nu i varför. Kanske behöver bytas ut t.om. Om någon har en lösning så är jag tacksam!
http://imgur.com/53e6U7w.png

En hel del luftbubblor som ska leta sig ut med tiden Hittade även en bit gunk som blivit kvar i någon radiator säkert. Kommer säkert försvinna sen när jag tömmer den och fyller den igen!
http://imgur.com/4zEfs0l.png

Nu har vätskan tagit sig igenom flödesmätaren vidare ner i bottenradiatorn och upp till nästa radiator. Inga läckor so far.
http://imgur.com/fSEoREy.png

Här är verktyget jag använder medans jag fyller reservoaren. En simpel pipettliknande behållare som styrs av lufttrycket i flaskan. Väldigt fiffigt och fungerar ypperligt bra.
http://imgur.com/UAlmMwv.png

Loopen är nu fylld och jag vågade mig på att lägga chassit ned i sin originalriktning. Allt fungerar bra utan läckor! Är helnöjd än så länge och färgen verkligen poppar ut ur det svarta chassit. Bilderna gör absolut inte färgen rättvisa för fem öre som ni säkert förstår också. Det är en extremt neonliknande vätska som verkligen drar ögonen till sig. Nu kommer datorn få stå och köra så här i några timmar. Efter det kan det bli en trömning faktiskt, sen fylla på den med Kemetyl, SEN köra den igen med grön vätska, enbart för att säkerhetsställa att inget gunk ligger kvar i loopen.
http://imgur.com/tw3YLcb.png

http://imgur.com/vqDpA6k.png

En liten teaserbild innan läckagetest är gjort.
http://imgur.com/m9bJQV5.png

Mer bilder och information kring bygget kommer snart! Kul att se att så många är engagerade över hur det går och vad som händer

Dold text

Skrivet av lowngcawt:

Ser riktigt bra ut!

Men jag skulle verkligen rekommendera att du kastar ut det där filtret i reservoaren, många som har rapporterat om att den löses upp och då fastnar allt skit i dina block och det är ett helvete att få rent :/

Hört exakt samma sak... då jag pga dessa rykten skippade så har jag ingen egen erfarenhet att dela med mig av. Men hört och läst om det på flertalet ställen. Gällande tickandet har jag även hört att många haft liknande erfarenhet.

Kanonbra jobbat och riktigt stiligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Ser riktigt bra ut!

Tackar!

Jag kan intyga i efterhand att detta stämmer. Kommer plocka ut filtret i nästa tömning och köra utan. Det lossade lite grann som lagt sig i reservoaren men såg att små bitar även lagt sig i CPU blocket vilket är lite irriterande

Skrivet av Zpnk:

Hört exakt samma sak... då jag pga dessa rykten skippade så har jag ingen egen erfarenhet att dela med mig av. Men hört och läst om det på flertalet ställen. Gällande tickandet har jag även hört att många haft liknande erfarenhet.

Kanonbra jobbat och riktigt stiligt!

Tack så mycket, angående tickandet så misstänker jag att den ligger emot lite knasigt emot GPUn och tror kan fixa problemet utan att köpa en ny

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdatering nedan!

Monterade ner hela bygget i går igen! Min test av systemet var lyckad och lärde mig en hel del. Det tog fantastiskt lång tid att draina systemet då vatten hela tiden fastnade på ställen som var väldigt svåra att nå utan att plocka ner komponent för komponent först (som också är vattenfyllda)

Första gången jag ser GPU blocket med vatten i! Ser ju riktigt trevligt ut. Tyvärr kommer jag inte se det sen ändå

Wow chassit är så litet och lätt när allt är strippat! Svårt att tro med tanke på att systemet väger väldig mycket när allt sitter i.

Har gjort en lista på saker jag ska fixa nu när systemet är nedmonterat igen. Ska bland annat byta färg faktiskt. Ska köra på en mycket mer gul/grön vätska men största skillnaden kommer helt klart vara att nya vätskan är genomskinlig. Tror det kommer passa bygget bättre plus att jag lärde mig en viktig sak med den gröna vätskan och det är att den "täcker" mycket av bygget. Vill helst kunna se igenom det för att göra hela känslan lite mer luftig. Har planerat något i denna stil:

Har också beställt en jääävla massa prylar till kabel-sleeving! Är riktigt pepp på att få börja göra mina egna kablar nu när jag sett hur trångt det blir i datorn med originalkablaget till PSUn. Har också fått bra tips från en bekant i USA om att göra adaptrar precis som dessa för att undvika trassel på kablaget som väl kommer synas. (Alltså inte mina bilder nedan)

SÅÅ mycket kul nu på gång med datorn!! Är riktigt pepp. En riktig läroprocess som tar lite tid. Men verkligen så kul!

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Proffsmobbare

Ser riktigt bra ut! Tror verkligen du gör rätt i att skippa pastel och köra på en klar vätska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Ser riktigt bra ut! Tror verkligen du gör rätt i att skippa pastel och köra på en klar vätska.

Kul att höra att du tycker det ser bra ut Tror med det kommer bli snyggare med klar vätska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdateringsdags!

Har vart lite dålig på att ta bilder på dem senaste småändringarna jag gjort så här kommer en liten resumé på småsaker jag fixar till inför fas 2 av byggnationen! För det första har jag äntligen bytt rotation på CPU blocket. Jag gjorde detta av två anledningar. Det visade sig först och främst att jag placerat blocket åt fel håll så att inlet var outlet och vice versa men jag fick nu också EKWB logotypen vänd åt det mer estetiska hållet relaterat till var logotypen sitter på pumpen. Detta resulterade då i att alla ingående och utkommande rör från blocket måste mätas om och justeras med några millimeter pga offset.

Detta i sin tur resulterade i att röret från CPU till GPU blev lite längre vilket inte gör någonting!

Har gått och funderat på hur jag ska lösa röret från 92mm radiatorn i bakänden till ingången på reservoaren. Testade först denna lösning med ett långt rör som bara går från punkt a till punkt b men upptäckte ganska snart att detta är omöjligt då jag måste ha en offset på några millimeter även här. Inte nog med det så slog rören och anslutningarna i baksidan på flowmetern och rören som går vid GPU blocket...

Hittade efter några timmar en lösning som fungerar utmärkt och som lyfter hela bygget enligt mig! Lägg märket till att jag placerat en bit rör i slutet av loopen för att förhindra vibrationer. Jag måste vara ärlig och säga att jag tröttnat lite på EK fittingsen som håller den rörbiten på plats. Jag funderar på att köra en YOLO och sätta dit en bit rör för att göra helhetskänslan lite mer subtil och minimalistisk. Bilder på den ändringen kan komma senare idag!

Bad min polare mäta ut en rörbit med våra dyra fina mätintrument vi fått hyra av rymdorganisationen ESA.

Hittade även en ny lösning för röret från pumpen till CPU blocket men kommer in närmare på det till nästa uppdatering! Sneakpeak nedan dock Ni kan även där se en mer detaljerad bild på "adapter lösningen" jag fick göra för att offsetta röret från 92mm radiatorn till reservoaren. Blev snyggt!

I dag tänkte jag eventuellt spraymåla Noctua fläkten i bakänden plus fixa lite småsaker. Återkommer!

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

mini update / komplettering till förra inlägget ^ Har nu bytt ut slangbiten emot ett rör. Ser så mycket bättre ut!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde lite grejer här om veckan! Funderat länge på hur jag ska göra med min 92mm fläkt där bak och har inte bestämt mig ritkigt än. Men köpte i alla fall ett fläktgaller på 92mm då det ändå bara kostade typ 15:-. Ska bli kul att se hur det ter sig i chassit. Köpte även ny vätska. 2 liter av Phobyas gula UV vätska som har en aning grönt i sig. Tror den kan bli riktigt bra!

Har dragit ut på tiden rejält nu med det här bygget. Jobbar väldigt mycket och lägger så mycket tid jag kan på datorn! Vill inget hellre än att se den klar så kommer försöka ägna all tid åt att bli färdig så fort som möjligt!

Visa signatur
Permalänk

Schysst och inspirerande projekt

Permalänk
Medlem

Uppdatering nedan

Alright så har en hel del att stå i inom den närmsta tiden! Började med att sleeva om mina kablar till pumpen som tidigare varit osleevade och väldigt fula. Det är en molex med 2 kontakter och en 4-pin med 2 kontakter.

Lossat på kontakterna med mina nya verktyg! Låt sleevingen börja!

Väldigt svårt att dölja ändarna på kontakterna vid pumpen men det spelar inte så stor roll då det inte kommer synas sen ändå

Inte världens snyggaste jobb men nu sitter dom! Första sleevningen färdig. Lägg märket till att jag bytte ut dom fula vita kontakterna emot svarta.

Fick hem min Phobya vätska och fläktgaller idag med!

Men som vanligt med min tur i det här projektet så ska något strula! Upptäckte väldigt snabbt att vätskan i fråga har en defekt. I en av flaskorna ligger det en massa främmande skit i. Har gjort lite research om det om det verkar vara något form av bakteriebildning. Ena flaskan är mycket värre drabbad än den andra. Har kontaktat både Phobya och Aquatuning om problemet.

Lite glada nyheter är ju i alla fall att jag precis färdigställt sista röret på nya loopen! Har inte hunnit få på alla fittings än men än så länge ser det väldigt bra ut! Alla rör är till synes raka. Tyvärr fick jag slopa soft-tubingen men valde estetik före vibrationsdämpning. Ser såå mycket cleanare ut nu!!

En lite bättre bild på vad som föreigår under reservoiren. Aningen underlig koppling från pump till CPU men fungerar väldigt bra och ser extremt cleant ut! Var nödvändigt för att både ge en offset och samtidigt rätt x/y kordinat. Allt för att få till raka rör

Har nog inte visat denna heller! Fick hem för några dagar sen. Det är en USB 3.0 adapter till USB 3.0 så jag slipper dra den stora långa interna USB kablen bland alla rör! Väldigt smart men väldigt svår att få tag i! Fick beställa från Tyskland.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Bygget ser riktigt trevligt ut!
Har du någon länk till usb-adaptern där? Har bara sett liknande hos moddiy i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@ggalaxyy: Bygget ser riktigt trevligt ut!
Har du någon länk till usb-adaptern där? Har bara sett liknande hos moddiy i Kina.

Tackar!
Det visade sig att det var moddiy jag beställde kabeln ifrån!

Visa signatur