Permalänk
Medlem

@Quike: Om du har kvar kortet, kolla så att det inte är samma fel som med: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1245407-ett-varningens-ord-om-asus-bios-uppdatering?p=1 så att CAP-filen måste byta namn för att det ska fungera.

Enligt manualen till Asus Crosshair VI Hero ska den heta C6H.CAP för att gå att använda.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

@Quike: Om du har kvar kortet, kolla så att det inte är samma fel som med: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1245407-ett-varningens-ord-om-asus-bios-uppdatering?p=1 så att CAP-filen måste byta namn för att det ska fungera.

Enligt manualen till Asus Crosshair VI Hero ska den heta C6H.CAP för att gå att använda.

har provat det också, funkar ej för mig.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Det är väldigt bra!

Tänkte bygga en ITX-server med en 1700 eller något senare och klocka ner den något.

Släpper Asus ett Crosshair VI Impact eller något så köper jag det direkt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TechSpot har testat 16 st spel i 1920x1080 och 2560x1440, i7-7700K är klar vinnare när det kommer till lägsta FPS. Och det finns en skillnad i lägsta FPS även i 2560x1440 med Pascal Titan X, så dessa resultat är vad spekulanter på 1080 Ti och eventuellt Vega kommer ha i 1440p.

1920x1080

2560x1440

Var väl knappast lägsta-fps som det var frågan om, utan en "jämnare upplevelse". En "jämnare upplevelse" är inte enbart beroende av högst lägsta-fps.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Var väl knappast lägsta-fps som det var frågan om, utan en "jämnare upplevelse". En "jämnare upplevelse" är inte enbart beroende av högst lägsta-fps.

Jag väntar på något test som visar på ett sådant beteende. Änsålänge har vi inte mer än subjektiva uttalanden från få källor.

Ser ju gärna fram emot Digital Foundrys videor (Jag hoppas det kommer sådana...).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag väntar på något test som visar på ett sådant beteende. Änsålänge har vi inte mer än subjektiva uttalanden från få källor.

Ser ju gärna fram emot Digital Foundrys videor (Jag hoppas det kommer sådana...).

Hardware unboxed har påpekat detta ex i sina dual core tester.
å de tyckte att detta stämde även när det testade ryzen mot 7700k.
Jag som själv har stött på det i flera spel.
När fpsen är hög och cpu loaden är hög så upplever jag stuttering med min 6700. drar man ner fpsen slipper man det dock oftast.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Jag har bytt min pre-order på 1800x till en 7700k och känner mig lite smutsig. Det var ju 8 cores som drog igång uppdateringsprojektet men då jag egentligen bara spelar på burken så får det bli Intel. Kanske byte till amd på servern när deras servergrejer kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade förbokat både 1700 och 1800X för jag visste inte vilken som skulle ge mest bang for the buck (i spel), det slutade med en 7700K för min del också.
Så fort jag såg denna graf så var det klappat och klart: http://techreport.com/r.x/2017_03_01_AMD_s_Ryzen_7_1800X_Ryze...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gruarn:

Nu har jag inte gått igenom testmetoden ordentligt, så rätta mig gärna om jag har fel, men det testet svarar inte på frågan om variansen i frame times var lägre på Ryzen eller inte, bara huruvida smästavärdet låg lägre från medelvärdet, vilket inte emotsäger en upplevelse av bättre flyt.

Dessutom är Ryzen tydligt påverkad av problemen med schedulern i detta test då de allra flesta test får bättre resultat med SMT off, jämfört med att köra med alla trådar, så det går inte att utesluta att Ryzen trots allt kommer att ha bättre lägstavärden än 7700k än de som rapporteras här i alla fall, när alla drivrutiner är fullt uppdaterade.

Man har ju testat Ryzen både med SMT av och SMT på. Finns tyvärr inget entydigt svar på hur SMT påverkar spelprestanda, i vissa spel ökar FPS om SMT är på, i andra minskar den och i vissa gör det ingen skillnad. I genomsnitt över alla testade spel är det hugget som stucket om SMT är på eller ej, men finns absolut skillnad i vissa titlar.

Vad man kan konstatera i fallet TechSpot är att i7-7700K i all fall är den modell som har lägst relativ skillnad mellan lägsta FPS och genomsnittlig FPS. Klart högst skillnaden mellan dessa värden har i3, Pentium och FX-8370.

Vill man ha mer svar på varians kan man titta på t.ex. TechReport test av Ryzen. Variansen ser ut att vara rätt snarlik rakt över. Enda som sticker ut är FX-8370, men då främst p.g.a. av låga nivåer rent generellt.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Helt sant, själv går jag på NOLL varians och då blir lägsta FPS viktigt i den mening att det måste vara minst lika med den uppdateringsfrekvens jag tänker låsa VSYNC på.

En fingervisning om varians för de som absolut måste köra utan låst frekvens är ändå kvoten mellan lägsta FPS och genomsnittlig FPS. Ju närmare 1,0 desto bättre. I TechSpots test hamnar i7-7700K i topp även om man räknar så (tätt följd av i7-6700K och i7-6900K).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Hardware unboxed har påpekat detta ex i sina dual core tester.
å de tyckte att detta stämde även när det testade ryzen mot 7700k.
Jag som själv har stött på det i flera spel.
När fpsen är hög och cpu loaden är hög så upplever jag stuttering med min 6700. drar man ner fpsen slipper man det dock oftast.

Fast kollar man Techreports tester där dom just mäter så visar det inte alls på detta. Det är återigen subjektiva uttalanden, ingenting som är bevisat.

https://techreport.com/review/31366/amd-ryzen-7-1800x-ryzen-7...

Jag har själv inte stött på det i något spel mellan mina processorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tar ingen ställning alls i frågan, speciellt då jag inte tycker att det finns tillräckliga data än för att göra det.

Ser dock hursomhelst inte Ryzen som en renodlad spel-cpu.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Din personliga subjektiva erfarenhet är ju då precis lika värdelös som den personen du besvarade.

Nu är ju en diskussion utifrån personliga erfarenheter precis som du sade, meningslös då det ej är bevisat, och det går ju att köpa både Ryzen och Intel, eller inget alls, dom spelar ingen roll då båda företagen säljer hundratusentals om inte miljoner CPUer.

Själv har jag 5960X, grymt nöjd då den är ett monster, men har även köpt Ryzen för jag gillar AMD.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tar ingen ställning alls i frågan, speciellt då jag inte tycker att det finns tillräckliga data än för att göra det.

Ser dock hursomhelst inte Ryzen som en renodlad spel-cpu.

Nej, inte jag heller. Jag är mer sugen på Ryzen som hemmaserver faktiskt

Skrivet av Aeig:

Din personliga subjektiva erfarenhet är ju då precis lika värdelös som den personen du besvarade.

Nu är ju en diskussion utifrån personliga erfarenheter precis som du sade, meningslös då det ej är bevisat, och det går ju att köpa både Ryzen och Intel, eller inget alls, dom spelar ingen roll då båda företagen säljer hundratusentals om inte miljoner CPUer.

Själv har jag 5960X, grymt nöjd då den är ett monster, men har även köpt Ryzen för jag gillar AMD.

MVH

Haha, det var ju det som var grejen med mitt uttalande!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, inte jag heller. Jag är mer sugen på Ryzen som hemmaserver faktiskt

Haha, det var ju det som var grejen med mitt uttalande!

Ja en Ryzen 1700 i en liten burk hade varit något det. Blir nog en sådan förr eller senare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Exakt, det var ju det som var hela grejen : )

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast kollar man Techreports tester där dom just mäter så visar det inte alls på detta. Det är återigen subjektiva uttalanden, ingenting som är bevisat.

inget e bevisat?

Jag ser la själv att det e stuttering. När jag väl påpekar, aj märkte du det? för mina vänner så blir de oxå uppmärksammade på stuttring i spel. Gäller bara att visa det för dem som inte tänkt på det innan.
Man märker ju att spelet inte går flytande helt plötsligt för en microsec.

mest märker jag av sådan när jag är djupt fokuserad eller sitter nära skärmen med låg fov som i bilspel.
Att man började märka av stuttering tror jag har att göra när man första började lira med dk1. Efter den upplevelsen så märker man att nån inte riktigt är som det ska trots hög fps.

Ren stuttering upplever jag i bilspel där jag lägger till extra bilar på banan. då märker man att trots hög fps så är det hög cpu load å man får stuttering som heter duga vilket verkar inte vara där alls med en flerkärnig cpu. Man märker inte av det å man ser inga cpu load varningsmeddelanden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
Skönt att inget pajade. Lycka till med nya riggen

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

inget e bevisat?

Jag ser la själv att det e stuttering. När jag väl påpekar, aj märkte du det? för mina vänner så blir de oxå uppmärksamma på stuttring.
Man märker ju att spelet inte går flytande helt plötsligt för en microsec.

mest märker jag av sådan när jag är djupt fokuserad eller sitter nära skärmen med låg fov som i bilspel.
Att man började märka av stuttering tror jag har att göra när man första började lira med dk1. Efter den upplevelsen så märker man att nån inte riktigt är som det ska trots hög fps.

Ren stuttering upplever jag i bilspel där jag lägger till extra bilar på banan. då märker man att trots hög fps så är det hög cpu load å man får stuttering som heter duga.

Och du har uteslutit att det inte är mjukvaruproblem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väldigt bra!

Tänkte bygga en ITX-server med en 1700 eller något senare och klocka ner den något.

Släpper Asus ett Crosshair VI Impact eller något så köper jag det direkt.

Man vill väl kanske inte klocka allt för högt i sånna fall då 3.7 GHz redan ligger utanför det område då ryzen är som mest effektiv

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Man vill väl kanske inte klocka allt för högt i sånna fall då 3.7 GHz redan ligger utanför det område då ryzen är som mest effektiv

Han sa att han skulle klocka ner den, inte upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Och du har uteslutit att det inte är mjukvaruproblem?

Mm testat på flera maskiner, att jag upplever stuttering mer nu än innan beror nog på DK1. Så for det blir för mycket stuttering blir man aningen obekväm. Väldigt lätt att märka av om nått känns ojämnt eller inte å oftast är det när det e just höga fps.
I bilspelet så det mer än stuttering då och då eftersom jag har testat själv med flera system. Allt från en q6600, 3770k, 6700 samt kollat med en vän som har gammel xenon om han får cpu load varningar eller några stutterings problem.

med en gammal cpu så får man stuttering redan när spelet har ca 30bilar.
Men en lga 115x plattform får man det när man lägger till fler bilar på banan.

dvs problemet visar att det är cpun som är orsaken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Han sa att han skulle klocka ner den, inte upp

pff, måste börja vakna tidigare

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Mm testat på flera maskiner, att jag upplever stuttering mer nu än innan beror nog på DK1. Så for det blir för mycket stuttering blir man aningen obekväm. Väldigt lätt att märka av om nått känns ojämnt eller inte å oftast är det när det e just höga fps.
I bilspelet så det mer än stuttering då och då eftersom jag har testat själv med flera system. Allt från en q6600, 3770k, 6700 samt kollat med en vän som har gammel xenon om han får cpu load varningar eller några stutterings problem.

med en gammal cpu så får man stuttering redan när spelet har ca 30bilar.
Men en lga 115x plattform får man det när man lägger till fler bilar på banan.

dvs problemet visar att det är cpun som är orsaken.

Låter snarare att det visar på spelet som orsaken. Jag gissar att det gäller typ Asetto Corsa,iracing eller Project Cars där du lagt till mer bilar än vad det går att göra i spelet. Det har ju visat sig vara något så extremt ineffektivt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då jag sysslar mycket med finita element analyser på jobbet så hade det varit intressant att veta hur Ryzen står sig där. Främst med Abaqus/CAE eller ANSYS, någon som sett några tester med dessa programvaror?

När man knåpar ihop egen FE program i MatLAB så är det ju främst matriser som ska lösas. Ni pratar ju mycket om hel och flyttalsprestanda här i tråden, vad är det som gäller för matriser? Förövrigt borde minnesprestanda, latens och mängd, påverka mycket då stora modeller lätt käkar upp minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Låter snarare att det visar på spelet som orsaken. Jag gissar att det gäller typ Asetto Corsa,iracing eller Project Cars där du lagt till mer bilar än vad det går att göra i spelet. Det har ju visat sig vara något så extremt ineffektivt.

Mm, men det har att göra med att cpu är för klen för att göra beräkningar på så många objekt.
E ju samma sak i sandlådespel. När fpsen går upp i taken så märker man av stuttering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Mm, men det har att göra med att cpu är för klen för att göra beräkningar på så många objekt.
E ju samma sak i sandlådespel. När fpsen går upp i taken så märker man av stuttering.

Såhär skrev en utvecklare angående Assetto Corsa och fler bilar än det är menat: "Please say also that who will ask for support about tracks with more pit boxes than original, because "IT STUTTERS OMG POOR OPTIMIZATION LAZY DEVS!" and so on, will be instantly banned forever and burned on a stump.", för mig låter det som att det kan framkalla problem främst för att spelet inte är gjort för fler än det officiella antalet är.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Alltså, du kan inte lassa på med bilar och förvänta dig att spelet hanterar detta rakt av. Om det inte är byggt för det är det byggt för en anledning och det är garanterat inte menat att användas på detta viset.

Vad är "sandlådespel"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Såhär skrev en utvecklare angående Assetto Corsa och fler bilar än det är menat: "Please say also that who will ask for support about tracks with more pit boxes than original, because "IT STUTTERS OMG POOR OPTIMIZATION LAZY DEVS!" and so on, will be instantly banned forever and burned on a stump.", för mig låter det som att det kan framkalla problem främst för att spelet inte är gjort för fler än det officiella antalet är.

Samma sak för andra spel.
Raceroom kunde lägga till 100 bilar om de ville men lät bli då datorerna inte palla det.
Har ju helt enkelt med att det blir för mycket för cpun att beräkna.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Alltså, du kan inte lassa på med bilar och förvänta dig att spelet hanterar detta rakt av. Om det inte är byggt för det är det byggt för en anledning och det är garanterat inte menat att användas på detta viset.

Vad är "sandlådespel"?

Som ex gta å watchdogs2.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Samma sak för andra spel.
Raceroom kunde lägga till 100 bilar om de ville men lät bli då datorerna inte palla det.
Har ju helt enkelt med att det blir för mycket för cpun att beräkna.

Som ex gta å watchdogs2.

GTA och Watch Dogs 2 fanns ju i Techreports test?

Där låg 7700K och 6700K bättre till i GTAV och precis mellan 6950X och 5960X i Watch Dogs 2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

GTA och Watch Dogs 2 fanns ju i Techreports test? Där låg 7700K och 6700K bättre till i GTAV och precis mellan 6950X och 5960X.

jo men det har inte nått med minimum fps att göra. Utan att det det blir avbrott i spelet så att säga pga cpun. Det märks oftast när man har hög fps då cpun inte klarar av att hinna av med sina beräkningar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

jo men det har inte nått med minimum fps att göra. Utan att det det blir avbrott pga cpun är överbelastad.

Det har det visst. Dyker det inte upp i resultaten där dom mäter individuella frames så är det inget annat än inbillning.

Visa signatur