Programmering införs i skolan från årskurs ett nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Är det bara jag som är orolig över att man kommer bli helt överkörd på arbetsmarknaden om 12-15 år när dessa IT vassa ungdomar går ut gymnasiet? Iförsig sa man så redan på 90 talet när internet först kom till vanliga hem.

Antagligen inte, men tänk på att vi har också en robotisering.
På sätt och vis kanske man kan säga såhär:

Algoritmisering och robotisering kan väl ha effekten att:

Kod kanske kan skapas automatiskt men kräver att någon tittar igenom den efter fel (med verktyglådor bestående av andra algoritmer tex?)
Vissa jobb automatiseras eller robotiseras, medan andra effektiviseras bort.

Konsekvensen av det kan vara /Behovet till det kan bli:
De äldre blir av med jobben eller behöver lära sig något nytt eller mer.
Yngre kommer behöva kunna ha mer kunskaper i algoritmer etc för att kunna kontrollera att det automatiska gjort rätt? (ni som programmerar idag, vad tror ni det är möjligt?)
White collar arbeten dit tex tjänstemän och programmering hör kanske blir motsvarande dagens blue collar arbeten, eller att programmerare blir ett proportionellt sett mot idag väldigt vanligt arbete?

Det sistnämnda läste jag i någon engelsk artikel för inte så länge sedan som handlade just om arbetsmarkadsutveckling.

En bra effekt av det kan bli att alla har mer fritid, men det kräver kanske en lite annan struktur på ekonomin i allmänhet då.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Sen programmering... Känner fan ingen som brinner för det, de som har utbildat sig till det är ganska trötta på det redan efter utbildningarna.

De programmerare man sett i tjänsten är nog de tröttaste snubbarna man sett.

Mm precis eftersom det måste vara så tråkigt att jobba med att programmera till spel, film, robotar, forskning, rymd teknik, etc...

Faktum är att kunna programmera är extremt roligt och det är som att ha en superkraft där man kan kommunicera med datorer för att få dem att kunna göra typ vad som helst.

Dessutom är det ett extremt bra och roligt sätt att lära sig matte, fysik, logiskt tänkande, problem lösande , istället för att sitta med en matte bok och lösa meningslösa matte frågor, så kan t.ex programmera ett spel då måste man lära sig allt det plus man vill man lära sig mer eftersom man vill kunna göra ännu bättre och coolare saker.

-----------------------------

För de som vill lära sig programmera så skulle jag rekommendera MaxScript som ett bra programmerings språk att böra lära sig med, även om det kanske är lite ovanligt, anledning är för att det är väldigt användare vänligt, är typ "tal språk", inte särskilt noggrant med syntax det är interpreted så man kan köra koden direkt, och dessutom fast det är så "enkelt" finns det inget tak på hur avancerade saker man kan göra med det eftersom det stöder dotNet, C#, C++ och python.

Exempel MaxScript:

-- Kommentar /* Flera rader kommentar */ box() -- skapar en 3D box (efter som det är script programmering ) x = 5 -- behöver inte cast:a int float var etc if x == 1 then ( print "är ett" )else( print "inte ett" ) for i = 1 to 10 do ( print i ) myArray = #(1,2,3,4,5,6,7,8,"test", pi) for i in myArray do ( print i ) on btn01 pressed do ( print "button pressed" )

Video: En del MaxScript saker som jag har programmerat, samt lite demonstration av språket.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk

tycker att man bara ska fokusera på uppmuntra att tänka självständigt, källkritik, svenska och engelska, sen för att begripa matematik gör man den visuell genom programmering. det är allt det viktigaste, sen måste man hitta metoder för att låta elever lära sig själv saker om världen, så att man får egen insikt, som då fastnar i det undermedvetna och som man sen kan hänga upp ny kunskap på. det här memorerandet av testfrågor är ju det dummaste man någonsin har kommit på när det gäller skolan. memorerade nyligen massa länder och geografi, glömde bort i princip allt på några månader. inlärning funkar inte så.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för de som inte vill programmera men jag tror som många andra att det bli väldigt simpelt och ett roligare sätt att lära sig matte på. Nog ingen 7 åring som kör en omgång i c+ direkt haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Antagligen inte, men tänk på att vi har också en robotisering.
På sätt och vis kanske man kan säga såhär:

Algoritmisering och robotisering kan väl ha effekten att:

Kod kanske kan skapas automatiskt men kräver att någon tittar igenom den efter fel (med verktyglådor bestående av andra algoritmer tex?)
Vissa jobb automatiseras eller robotiseras, medan andra effektiviseras bort.

Som denna robotisering tex?

https://youtu.be/ie-qJbAqFxw?t=5m11s

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Don't know 'bout this shit
Me being a teacher and all

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigMomma:

Men programmering är för svårt för förstaklassare. Och för de som inte är lagda åt det hållet är det för svårt över huvud taget.

Min dotter, som precis fyllt 6 år, har inga problem med det...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

troligtvis är det väl bara ngt drag&drop program med bilder på apor och lok.. lär knappas va hardcore-assembler till ngn udda sovjetisk arkitektur

Permalänk
Inaktiv

För mig är programmering huvudsakligen ett sätt att lära sig tänka. Att bryta ner problem i små beståndsdelar som är lättare att lösa ut, att tänka baklänges, att lära sig sortera ut genom vad det INTE kan vara och därigenom komma fram till lösningen.

Det är detta tänkandet som är värdefullt, du behöver inte vara intresserad av programmering öht men tänket kommer hjälpa dig i alla livssituationer du kan tänka dig för all framtid.

Detta prat om matte hela tiden. Matte är en sådan liten del av programmeringen och du kan ha en hel programmeringskarriär på matten du lär dig i lågstadiet. Så separera ut mattesnacket från programmeringen en gång för alla för du behöver inte vara ett mattesnille för att vara en bra programmerare.

Sedan kommer inte programmeringen för barnen i första klass se ut som programmering man tänker sig i allmänhet, alltså en jäkla massa oläsbar text på en skärm. Utan det kommer vara något i stil med figurer, tänk typ Tetris som man lägger i olika kombinationer och på så sätt får olika sorts logik. (Kolla upp Blockly, ett visuellt programmeringsspråk skapat av Google).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Till exempel.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

detta borde vara ett tillval (bara det är ett plus för de som är intresserade) inte ett tvång

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Undrar vilka språk det blir. Tycker dock att årskurs 1 är lite väl, 6an eller så vore mer logiskt (pun intended).

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Undrar vilka språk det blir. Tycker dock att årskurs 1 är lite väl, 6an eller så vore mer logiskt (pun intended).

Nej, det tycker jag inte.
Barnen kan inte alls lika mycket som vi gjorde rent generellt, då jämför jag min dotter som ska börja 3’an nu med mig själv född 1981. Vi har testat lite ”programmering” med apples playgrounds och hon suger till sig det väldigt bra.
Tänker man programmering som skriva basic eller liknande så visst, det är för tidigt. Men som peka och klicka för lite lek blandat med logiskt tänkande är det utmärkt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Undrar vilka språk det blir. Tycker dock att årskurs 1 är lite väl, 6an eller så vore mer logiskt (pun intended).

Jag hörde rykte om VHDL. https://www.youtube.com/watch?v=r8xVQ3ThQK8
Nej självklart är det enkla spel av typen apples playground som Json_81 nämnde.

Det intressanta tycker jag dock när ska de börja med riktig programmering? Av naturliga orsaker så bör det väl bli efter de ha börjat med engelska, då det blir lättare med syntaxen.

Jag ser frasen "programmering från årskurs" som bara som en marknadsföring om de ej sätter upp mål längs hela grundskolan.