Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Bara en sådan detalj som jag tog upp i min post på förra sidan visar att spelprestanda halkar efter på grund av att OS assignerar trådar fel.

Att det skulle finnas ett fel i hur Windows och Linux schemalägger OS-trådar på CPU-trådar är det många som hävdat nu, alla ni har fel. Gissningsvis för att det krävs hyfsad detaljkunskap kring vad ett OS faktiskt kan veta om sina applikationer.

Är ju värt att notera att AMD inte anser att det finns något problem med schemaläggaren i Windows, så där finns det i alla fall några ingenjörer som klarat sin OS-design kurs.

Det är absolut sant att om två OS-trådar kommunicerar ofta så är det bättre att hålla dem inom samma CCX på Ryzen. Men det är också så att två OS-trådar som inte kommunicerar läggs med fördel ut på olika CCX då de kan dra nytta av en större CPU-cache.

Hur vet OSet vilka trådar som kan tänkas kommunicera med varandra? Det kan ett OS omöjligen veta, framförallt när de mest effektiva sätten att kommunicera mellan OS-trådar helt undviker att blanda in OSet.

I spel kommer de flesta, men inte alla, trådar att kommunicera relativt mycket med varandra. I t.ex. Blender är det i praktiken noll kommunikation mellan trådarna. D.v.s de enda som vet vilka OS-trådar som kommunicerar med varandra är de som utvecklar applikationerna, både Windows och Linux har funktioner för att låta applikationen styra vilka CPU-tråd/trådar en viss OS-tråd kan köra på.

Och är precis detta AMD hävdar att man nu gör, man jobbar med spelutvecklarna då de är de enda som kan se till att spel undviker att för mycket kors-CCX kommunikation.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Där håller jag inte med dig. För mig verkar det som att du generaliserar utifrån ditt användande.

Använder man datorn mest till spel (eller är ute efter prestanda till spel) är nog Ryzen ett sämre val än 7700k, men gör man annat, t.ex. har datorn som arbetsredskap så är nog Ryzen bättre. För den generella hemmaanvändaren som inte spelar speciellt mycket så är nog bådadera lite overkill.

Personligen kör jag en del saker som gillar många trådar och det skulle vara skoj att se hur Ryzen presterar när man t.ex. bygger lite större mjukvaror.

F.ö. tycker jag det ser ut som att AMD har tagit ett stort kliv framåt. Dom är inte bäst på allt, men dom spelar i alla fall på samma spelplan som Intel nu.

Visst räcker det med en sämre CPU för en generell användare (G eller liknande CPU), min poäng var att 7700K är bättre (cpu prestanda) för en generell användare i dom användningsområden en generell användare gör. Detta gäller också Ryzen vs intel. För den avancerade användaren kan Ryzen tom utklassa Intel för sitt pris.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Med tanke på hur t.ex. 1700 presterar så kan man självfallet få en spekulation som landar ganska nära. Om den inte överklockar bättre än 1700 så kommer den nog att prestera som en 1700 i majoriteten av fallen. Iallafall i en spelmiljö.

Håller med om att R5 1400, 1500X och R7 1700 kommer presterar i det närmaste identiskt i de flesta applikationer, det då de flesta applikationer inte utnyttjar mer än eller kanske två CPU-kärnor.

Men just spel är ett fall där det kommer vara en skillnad då de flesta moderna spel faktiskt kan dra viss nytta av både sex och åtta kärnor. i7-7700k har både högre IPC och klart högre klockfrekvens jämfört med t.ex. i7-6900K. För de flesta på SweClockers är det nog ändå så att spel är det mest krävande man gör med sin dator, för många är det nog det enda krävande man utsätter datorn för (resten hade lika gärna kunna utföras på en mobil CPU).

Även om i7-7700K är snabbast i de flesta spel är det ändå rätt jämnt. Kikar man på SweClockers test där de kör alla CPU-modeller på 2,8 GHz så ser man att i7-6900K är snabbare än i7-7700K. Är faktiskt så att i7-6950X tar tätpositionen, något som antyder att det till och med finns en liten liten vinst med tio kärnor över åtta kärnor.

Dock skalar spel, likt de flesta skrivbordsapplikationer som ändå kan utnyttja många CPU-kärnor, inte alls linjärt med antalet CPU-kärnor. Det är en rätt stor vinst att gå från två till fyra, men effekten droppar av allt mer ju fler kärnor man har. Detta är helt förväntat beteenden och är precis vad Amdahls lag beskriver. (Och detta är verkligen en lag, är omöjligt att få ett datorprogram att skala bättre än vad Amdahls lag beskriver).

Det som gör i7-7700K speciell är att ingen annan CPU-modell i världen har högre prestanda per CPU-kärna. Det betyder den modellen i praktiken är den snabbaste modell pengar kan köpa för de flesta desktop-användare. Den är absolut overkill för väldigt många och finns absolut de som får en bättre upplevelse med en CPU med fler CPU-kärnor som Ryzen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att det skulle finnas ett fel i hur Windows och Linux schemalägger OS-trådar på CPU-trådar är det många som hävdat nu, alla ni har fel. Gissningsvis för att det krävs hyfsad detaljkunskap kring vad ett OS faktiskt kan veta om sina applikationer.

Är ju värt att notera att AMD inte anser att det finns något problem med schemaläggaren i Windows, så där finns det i alla fall några ingenjörer som klarat sin OS-design kurs.

Det är absolut sant att om två OS-trådar kommunicerar ofta så är det bättre att hålla dem inom samma CCX på Ryzen. Men det är också så att två OS-trådar som inte kommunicerar läggs med fördel ut på olika CCX då de kan dra nytta av en större CPU-cache.

Hur vet OSet vilka trådar som kan tänkas kommunicera med varandra? Det kan ett OS omöjligen veta, framförallt när de mest effektiva sätten att kommunicera mellan OS-trådar helt undviker att blanda in OSet.

I spel kommer de flesta, men inte alla, trådar att kommunicera relativt mycket med varandra. I t.ex. Blender är det i praktiken noll kommunikation mellan trådarna. D.v.s de enda som vet vilka OS-trådar som kommunicerar med varandra är de som utvecklar applikationerna, både Windows och Linux har funktioner för att låta applikationen styra vilka CPU-tråd/trådar en viss OS-tråd kan köra på.

Och är precis detta AMD hävdar att man nu gör, man jobbar med spelutvecklarna då de är de enda som kan se till att spel undviker att för mycket kors-CCX kommunikation.

Bevis för mitt påstående gällande att trådar allokeras till slumpmässiga kärnor:

https://www.youtube.com/watch?v=JbryPYcnscA

Bevis på prestandaskillnaden när man eliminerar detta:

https://www.youtube.com/watch?v=BORHnYLLgyY

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Bevis för mitt påstående gällande att trådar allokeras till slumpmässiga kärnor:

https://www.youtube.com/watch?v=JbryPYcnscA

Bevis på prestandaskillnaden när man eliminerar detta:

https://www.youtube.com/watch?v=BORHnYLLgyY

Som jag skrev innan, det är rätt tekniskt och förstår att de flesta inte ser orsaken till varför en generell OS-scheduler inte kan gör det som är globalt optimalt i alla lägen.

I ditt exempel: hur ska Windows veta att just den här applikationen har relativt mycket kommunikation mellan OS-trådarna? Det är omöjligt för Windows-kärnan att veta detta.

Anta då att man alltid håller saker på inom en CCX. Det löser det specifika fall du länkar, men det skulle försämra för andra fall, potentiellt rätt mycket om det är något där båda trådarna har ett relativt stort "working-set" (åter igen något ett OS rent generellt inte kan veta, d.v.s. hur stort "working-set" en OS-tråd har för tillfället).

Följaktligen: både Windows (och Linux som gör samma sak) fungerar på ett sätt som i genomsnitt är det optimala. I specifika fall kan applikationer som behöver maximal prestanda själva ta hand om att lägga OS-trådar på CPU-trådar, t.ex. för applikationen vet att det är mycket kommunikation mellan trådar (hålla på samma CCX) eller för att applikationen vet att "working-set" är stort och i stort sett ingen kommunikation sker mellan trådar (lägga på olika CCX).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Varför är Ryzen så hypead? ryzen1700 kostar alltså över 3.500 SEK och ligger i nivå med 6600k eller sämre i speltester.

Verkar dock prestera hyggligt i syntetiska tester men verkar ju inte superduper prisvärt trots det..

Skulle aldrig få för mig att köpa AMD, bygger usla chip och jag har bara dålig erfarenhet av dom. Spel görs i princip aldrig för AMD dessutom.

Har också hört att det är problem att köra med windows 10. Visar lite hur jävla efter dom är på att bygga ordentliga chip..

För du kan göra mer med en dator än att spela spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som jag skrev innan, det är rätt tekniskt och förstår att de flesta inte ser orsaken till varför en generell OS-scheduler inte kan gör det som är globalt optimalt i alla lägen.

I ditt exempel: hur ska Windows veta att just den här applikationen har relativt mycket kommunikation mellan OS-trådarna? Det är omöjligt för Windows-kärnan att veta detta.

Anta då att man alltid håller saker på inom en CCX. Det löser det specifika fall du länkar, men det skulle försämra för andra fall, potentiellt rätt mycket om det är något där båda trådarna har ett relativt stort "working-set" (åter igen något ett OS rent generellt inte kan veta, d.v.s. hur stort "working-set" en OS-tråd har för tillfället).

Följaktligen: både Windows (och Linux som gör samma sak) fungerar på ett sätt som i genomsnitt är det optimala. I specifika fall kan applikationer som behöver maximal prestanda själva ta hand om att lägga OS-trådar på CPU-trådar, t.ex. för applikationen vet att det är mycket kommunikation mellan trådar (hålla på samma CCX) eller för att applikationen vet att "working-set" är stort och i stort sett ingen kommunikation sker mellan trådar (lägga på olika CCX).

Med andra ord så förstod och instämde du för första gången att det jag försökt visa stämmer. Finns absolut inget omöjligt eller negativt att köra trådar i sekvens från 0-15 såvida dom inte överstiger kapaciteten hos en CCX, dvs 8 trådar. CPUID i Ryzen flaggar också om 2st CCX vilket gör det identifierbart. Vad spelar det för roll vad OS vet och inte vet när det bevisligen är ett problem som kan lösas på en ny arkitektur?

Så vitt jag vet så beter sig Linux annorlunda här, iaf en del tester jag sett som inte kastar runt trådar, och verkar assignera trådar inom en CCX först. Denna summering gjorde PC-per också i sin del.2, att M$ behöver utöka Windows funktionalitet här gällande hur trådar sprider sig. När det kommer till en ny arkitektur så är det Microsoft's jobb att se till att processhanteringen fungerar optimalt på alla arkitekturer som det stödjer. Samma med en del ARM utgåvor där samma problem borde uppstå.

Har själv testat detta och kan inte hitta en enda praktisk applikation som inte gynnas av att isoleras. Vad har en process med större working set att göra i en annan CCX sålänge den inte nyttjar fler trådar än vad en CCX kan tillhandahålla? Visa mig ett praktiskt bevis på detta och inte en potentiell teori. Jag har testat själv och absolut jag kan slänga på får någon degradering i prestanda, utan bara samma eller en förbättring.

Observera att det är en prestandaskillnad här på 20%. Det är extrema mängder i tapp för att vara i närheten av acceptabelt. Knappast något att fnysa åt och låta det vara. Microsoft har gjort mer än pipit på twitter om saken.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Med andra ord så förstod och instämde du för första gången att det jag försökt visa stämmer. Finns absolut inget omöjligt eller negativt att köra trådar i sekvens från 0-15 såvida dom inte överstiger kapaciteten hos en CCX, dvs 8 trådar. CPUID i Ryzen flaggar också om 2st CCX vilket gör det identifierbart. Vad spelar det för roll vad OS vet och inte vet när det bevisligen är ett problem som kan lösas på en ny arkitektur?

Så vitt jag vet så beter sig Linux annorlunda här, iaf en del tester jag sett som inte kastar runt trådar, och verkar assignera trådar inom en CCX först. Denna summering gjorde PC-per också i sin del.2, att M$ behöver utöka Windows funktionalitet här gällande hur trådar sprider sig. När det kommer till en ny arkitektur så är det Microsoft's jobb att se till att processhanteringen fungerar optimalt på alla arkitekturer som det stödjer. Samma med en del ARM utgåvor där samma problem borde uppstå.

Har själv testat detta och kan inte hitta en enda praktisk applikation som inte gynnas av att isoleras. Vad har en process med större working set att göra i en annan CCX sålänge den inte nyttjar fler trådar än vad en CCX kan tillhandahålla? Visa mig ett praktiskt bevis på detta och inte en potentiell teori. Jag har testat själv och absolut jag kan slänga på får någon degradering i prestanda, utan bara samma eller en förbättring.

Observera att det är en prestandaskillnad här på 20%. Det är extrema mängder i tapp för att vara i närheten av acceptabelt. Knappast något att fnysa åt och låta det vara. Microsoft har gjort mer än pipit på twitter om saken.

Lätta först, Linux. Kolla i källkoden så ser du att det finns överhuvudtaget ingenting där som på något sätt tar hänsyn till att det finns två CCX i Ryzen. Finns inte heller någon kod i Linux som på något sätt bryr sig om cache-topologin när det kommer till hur trådar schemaläggs. Det man tar hänsyn till är NUMA-zoner, d.v.s. om vissa kärnor har olika kostnad att nå olika delar av RAM.

Vad Linux tar hänsyn till är SMT. Specifikt hanteras Ryzen som Intels Core, "gamla" Atom och i princip alla CPUer med SMT. Bulldozer-arkitekturen hanteras däremot separat, där väljer Linux att lasta båda trådarna i en modul innan nästa modul tas i anspråk, med SMT lastar man först en tråd per kärna så länge det finns kärnor som är "idle".

Att OS-trådar hoppar mellan CPU-trådar är dels inte vad som orsakar det du är ute efter, det är heller inte ett problem i praktiken då Windows skyfflar runt saker med en frekvens som inte alls är så hög att den har en relevant påverkan på prestanda.

Att OS-trådar hoppar runt på Windows och inte gör det på Linux beror på att de är optimerade för olika fall, båda designvalen har fördelar och nackdelar. Windows prioriterar svarstid över "throughput", framförallt för interaktiva applikationer (d.v.s. den applikation som har input-fokus). Linux specialbehandlar ingen process och där prioriteras "throughput" mer än svarstid.

Ett praktiskt exempel på ovan är: om tråd A postar en semaphore så tråd B nu bli körklar, ska tråd A eller tråd B fortsätta köra på aktuell CPU-tråd? Det är något som studerats väldigt ingående och finns inget svar som alltid är bäst, beror på en rad faktorer bl.a. om man vill optimera för CPU-throughput, I/O-throughput, svarstid etc.

En applikation som t.ex. jobbar mot en in-memory databas som är relativt stor lär köra snabbare om två samtida trådar ligger på separata CCX. Men det stora problemet är detta: anta att man håller saker inom CCX, hur ska man då schemalägga moderna spel som i princip alltid utnyttjar fler än fyra OS-trådar?

Så visst går det att vinna 20 % i ett leksaksexempel som ovan, men det skulle ändå inte lösa "riktiga" applikationer. Än mindre lösa fall när flera multitrådade applikationer kör samtidigt.

Och om det nu är ett problem, för AMDs del skulle det vara överlägset enklast att peka på att problemet ligger i Windows. Det skulle betyda att man kan fixa ett ställa och problemet är över. Nu erkänner man i stället att designen man valt är lurig att hantera generellt, lösningen blir att till viss del specialhantera designen i varje applikation. Det är ett budskap jag tvivlar någon vill ge innan det är absolut klarlagt att det är enda vägen framåt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Var har du fått informationen om att deras 4kärniga enbart skulle inehålla kärnor från ett kluster,alltså 4+0, och inte tex 2+2 kärnor? Alla deras 6 och 4 kärniga proccar är väl ändå ursprungligen 8 men med kärnor avstängda.

Är inte ekonomiskt att göra så.

Om du har en krets med 4 kärnor i sig, och du har defekter.
På vissa fungerar inte SMT (en tråd defekt), på vissa får man stänga av hel 1 kärna. Har du flera delvist skadade kärnor men iaf 1 tråd vardera fungerande, stänger man av SMT.

Så du tar de snabbaste/bästa hela kretsarna och sätter i 1700+ med upp till 4Ghz.
Sen tar du de med 1 avstängd vardera och sätter till (3+3) 6 kärnig, också med bra frekvenser... aka 1600
Sen tar du de lägre klockade (som inte utan mer spänning klarar specs), men intakta till 4C8T, aka 1400...
Sen kommer de med trasig SMT att göras till R3 och de lägsta 4C4T CPUerna.

Där har du mest ekonomiska sättet att göra alla nivåer. Det kostar trots allt en del att sätta 2 moduler, + lödpasta osv... och att de skulle ha kretsar med 2 kärnor defekta är rätt osannolikt. 1 är dock mycket troligt, men det är ju löst ovan.

Permalänk

Man kan ju lätt säga att Ryzen inte har någonting i spel att göra. Annars en prisvärs processor för produktivitet, men absolut inte gaming.

Och för er som säger "jaa men speltillverkarna kommer utnyttja fler trådar om flera år!"

Nej. Intel äger marknaden, så länge dom inte ändrar fokus från högre o högre frekvenser (uppe i 5,0 nu!!!) Till mer fokus på flertrådat kommer spelet fortfarande prestera mycket bättre med Intel.

Det är sanningen till er alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd något modererad ***

Jag har raderat och redigerat några inlägg, främst för personangrepp (§ 1.2) och något för misstänkt trollning (§ 1.5).

Det finns så pass mycket intressanta tekniska saker att diskutera, så håll er till det, tack.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Nackdelar
Begränsad överklockningspotential

Vad menas med detta?
Är allt under 40% OC kass?
Krävs det 50%+ OC för att få det som fördel ist för nackdel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ryzen kan absolut konkurrera i IPC förutsatt att programmet främst begränsas av skalära flyttal. Några exempel är Cinebench och Blender.

Däremot ligger Ryzen efter i IPC vad det gäller skalära heltal, så för oss som jobbar med programutveckling eller andra saker som främst jobbar med heltal ger Core i majoriteten av fallen bättre prestanda. Trots att kompilering av stora projekt skalar i det närmaste perfekt med CPU-kärnor är det helt jämt mellan i7-7700K och R7 1700
http://techreport.com/r.x/2017_03_01_AMD_s_Ryzen_7_1800X_Ryzen_7_1700X_and_Ryzen_7_1700_CPUs_reviewed/qtbench.png
Ryzen är absolut inget dåligt val här, bara att Core är bättre. Framförallt när man tänker på att "rebuilt-all" är enda fallet som kan utnyttja alla kärnor effektivt, för mig går det >10 inkrementella byggen på varje ombygge så maximal enkeltrådprestanda är långt viktigare än många kärnor.

Den där QT-kompileringen verkar konstig, kolla här t.ex:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ryzen-1800...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Är inte ekonomiskt att göra så.

Om du har en krets med 4 kärnor i sig, och du har defekter.
På vissa fungerar inte SMT (en tråd defekt), på vissa får man stänga av hel 1 kärna. Har du flera delvist skadade kärnor men iaf 1 tråd vardera fungerande, stänger man av SMT.

Så du tar de snabbaste/bästa hela kretsarna och sätter i 1700+ med upp till 4Ghz.
Sen tar du de med 1 avstängd vardera och sätter till (3+3) 6 kärnig, också med bra frekvenser... aka 1600
Sen tar du de lägre klockade (som inte utan mer spänning klarar specs), men intakta till 4C8T, aka 1400...
Sen kommer de med trasig SMT att göras till R3 och de lägsta 4C4T CPUerna.

Där har du mest ekonomiska sättet att göra alla nivåer. Det kostar trots allt en del att sätta 2 moduler, + lödpasta osv... och att de skulle ha kretsar med 2 kärnor defekta är rätt osannolikt. 1 är dock mycket troligt, men det är ju löst ovan.

Från anandtech

Citat:

We have confirmation from AMD that there are no silly games going to be played with Ryzen 5. The six-core parts will be a strict 3+3 combination, while the four-core parts will use 2+2. This will be true across all CPUs, ensuring a consistent performance throughout.

Det verkar som att R3/Raven Ridge blir spelprocessorerna vi väntat på.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Man kan ju lätt säga att Ryzen inte har någonting i spel att göra. Annars en prisvärs processor för produktivitet, men absolut inte gaming.

Och för er som säger "jaa men speltillverkarna kommer utnyttja fler trådar om flera år!"

Nej. Intel äger marknaden, så länge dom inte ändrar fokus från högre o högre frekvenser (uppe i 5,0 nu!!!) Till mer fokus på flertrådat kommer spelet fortfarande prestera mycket bättre med Intel.

Det är sanningen till er alla.

Skickades från m.sweclockers.com

För upp till 8 trådar på en CCX så är AMDs svarstid i kärnorna lägre än Intels med SMT i tankarna, så visst tusan finns där prestanda att hämta. Mao, Intel vinner 1Tråd, men AMD vinner 2Tråd-8Tråd prestanda i latency.
Med 2 CCX dock måste de kunna användas på rätt sätt pga bryggan mellan dem. Fixar de detta på hyfsat sätt så kommer spelprestandan att bli bättre.

Och när det gäller 5Ghz... välkommen till 2011, när SB gjorde det redan då, så Intel har kommit i kapp sin 5 år gamla nivå igen. Så att hurra över det är lite... gammalt.

AMD har släppt en helt ny arkitektur från scratch, och ingenstans, som inte bara konkurrerar bra för sin tidiga generation, och med IPC typ vid Haswell... utan även når 4Ghz, något Intels Nehalem inte ens klarade. Inte så mycket som krävs för att de också ska börja nå 4,5-5Ghz och förbättra IPC igen med nästa generation... de behöver bara göra en Intel Sandy bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Från anandtech
Det verkar som att R3/Raven Ridge blir spelprocessorerna vi väntat på.

Hmm.. i stand corrected.

Det verkade inte vettig att göra så dock, men de måste ha satans med defekta chip då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Man kan ju lätt säga att Ryzen inte har någonting i spel att göra. Annars en prisvärs processor för produktivitet, men absolut inte gaming.

Och för er som säger "jaa men speltillverkarna kommer utnyttja fler trådar om flera år!"

Nej. Intel äger marknaden, så länge dom inte ändrar fokus från högre o högre frekvenser (uppe i 5,0 nu!!!) Till mer fokus på flertrådat kommer spelet fortfarande prestera mycket bättre med Intel.

Det är sanningen till er alla.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.youtube.com/watch?v=ylvdSnEbL50
Kolla in denna och omvärdera

Orkar du läsa detta så kan du också omvärdera
https://www.techpowerup.com/231268/amds-ryzen-cache-analyzed-...

Slutsatsen är att windows inte har implementerat rätt kö system för Ryzen än. Dvs tiderna mellan kärnorna och cash tar längre tid.

this is windows load balancing working like it id on nehalems and first gen skylakes

basicly windows treats ryzen as a massive 16 core cpu instead of 8c 16t
and that basicly creates all of the other problems that this cpu has because normally windows throw all of the heavy workloads into the physical cores and let the rest on the logical ones but here windows throw everything at everything resulting on the cpu to have to rely on "stealing" ram from the system ram because windows thinks it has a massive 138mb l3

and due to the nature of the smt some times when windows keeps a thread on the cpu (remember amd says that a ccx is a cpu not a core) the data on the l3 gets "lost" and thus windows re issues a new load to the said thread but the data is already on l3 thus resulting on the core parking bug because the cpu needs to pause the new workload to flush the identical one that is already on the l3

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Anledningen till att skillnaden är mindre i 4k beror på att grafikkortet och inte processorn är flaskhalsen när man gör 4k tester. När vi har grafikkort och övrig hårdvara som inte flaskar i 4k kommer vi se en prestandaskillnad mellan intel och amd som ungefär motsvarar prestandaskillnaden i 720/1080p i detta testet.

Givetvis. Jag syftade på 4K i dagsläget, och det kommer inte ändras förrän det kommer grafikkort med rejält mycket högre prestanda än 1080 Ti erbjuder, och 4K-skärmar med högre än 60 Hz också för övrigt.

Och pratar man ändå framtid så bör ju även nämnas att AMD lägger krut på att få spelutvecklare att nyttja multitrådat mer och bättre, så när det väl kommer tillräckligt monstruösa grafikkort om ett par år så kan ju situationen faktiskt vara den omvända, att hög frekvens i singeltrådat ger sämre prestanda än multitrådat.

Således, spelar man i 4K så är Ryzen i dagsläget ett bättre val än t.ex. 7700K (i princip identisk prestanda i spel, och väldigt mycket högre prestanda i multitrådat).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sweclockers testade Blender även när de testade i7 7700k, klagade du då också?
http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...

Det är inte Sweclockers jag skrattar åt det jag menar är alla blev helt plötsligt 3D artister över natten.

Kan tänka mig att majoriteten här är gamers och är ute efter spelprestanda och inte arbetsprestanda. Nu är jag programmerare själv och de flesta andra är säkert det med men inte riktigt samma sak

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

@Cameltotem: grejen är väl att just Blender har valts för att representera ett tungt och multi-tråd optimerat program. sen betyder det ju inte att alla använder det också.
lika med spel. man testa ju inte bara dem mest sålda spelen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det kommer en uppdaterad bencharking av Ryzen snart

https://www.techpowerup.com/231268/amds-ryzen-cache-analyzed-...

Med resultat som kommer att få oss att jubla

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Man kan ju lätt säga att Ryzen inte har någonting i spel att göra. Annars en prisvärs processor för produktivitet, men absolut inte gaming.

Och för er som säger "jaa men speltillverkarna kommer utnyttja fler trådar om flera år!"

Nej. Intel äger marknaden, så länge dom inte ändrar fokus från högre o högre frekvenser (uppe i 5,0 nu!!!) Till mer fokus på flertrådat kommer spelet fortfarande prestera mycket bättre med Intel.

Det är sanningen till er alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjaa. Alltså nästan alla bygger sina spelburkar så att det är grafikkortet och inte processorn som sätter begränsningarna. Eller ska man köra i 720p så ser vi en hel del skillnader. 1080 med hög uppdateringsfrekvens där drar intel också ett längre strå i vissa scenarion redan nu kanske.
Men många spelar med högre upplösningar än så eller 60fps och där blir det ingen skillnad i processorval utan grafikkorten tar stopp långt tidigare.
Det visas väl rätt bra i detta inlägg:
#16722627
Man klarar sig med rätt billiga processorer till och med. Så det ligger något i det du säger att nuvarande 8kärninga ryzen 7 inte är prisvärd om man bara vill spela vilket väven gäller för intels i7or. Där är väl i3orna kung i nuläget antar jag...
Det kommer lite breddning av ryzenutbudet inom någon månad. Får väl se vad det innebär.

Citerat inlägg raderat
Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Cameltotem: grejen är väl att just Blender har valts för att representera ett tungt och multi-tråd optimerat program. sen betyder det ju inte att alla använder det också.
lika med spel. man testa ju inte bara dem mest sålda spelen.

Jaa förstår syftet och det är grymt för de som använder det. Det jag ifrågasätter är om det faktiskt är så många här som använder blender.

Argumentet har blivit lite som, "Ja Ryzen är inte bäst i spelprestanda men kolla på Blender hur bra det är!!" Även om man inte använder det.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Kul att ingen läser på utan bara slänger gammal information hela tiden. suck!!

Windows har inte rätt kö system för Ryzen cachen.. Den är på väg.

https://www.techpowerup.com/231268/amds-ryzen-cache-analyzed-...

https://www.youtube.com/watch?v=ylvdSnEbL50

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Hedersmedlem

*** trams och trollande raderat ***

Jag blev tyvärr tvungen att radera ytterligare några inlägg...

/KimTjik

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Man kan ju lätt säga att Ryzen inte har någonting i spel att göra. Annars en prisvärs processor för produktivitet, men absolut inte gaming.

Och för er som säger "jaa men speltillverkarna kommer utnyttja fler trådar om flera år!"

Nej. Intel äger marknaden, så länge dom inte ändrar fokus från högre o högre frekvenser (uppe i 5,0 nu!!!) Till mer fokus på flertrådat kommer spelet fortfarande prestera mycket bättre med Intel.

Det är sanningen till er alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller inte med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

*** trams och trollande raderat ***

Jag blev tyvärr tvungen att radera ytterligare några inlägg...

/KimTjik

sweclockers going flashback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Frågan är då varför du köpte ett 280X om det nu var så dåligt?

För att jag köpte den som en investering för cryptocurrency mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Tycker denna video ger en ytterligare information på hur man bör se på Ryzen, vissa frågor som videon tar upp presenteras inte på recensionen varken på Sweclockers eller andra forum.

Klart värt att titta på.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Kul att ingen läser på utan bara slänger gammal information hela tiden. suck!!

Windows har inte rätt kö system för Ryzen cachen.. Den är på väg.

https://www.techpowerup.com/231268/amds-ryzen-cache-analyzed-...

https://www.youtube.com/watch?v=ylvdSnEbL50

Här har du benchmarks med 2500k och 8370 som svar på den videon.

Angående det där med problem i Windows, är det inte det AMD dementerar här?
http://www.sweclockers.com/nyhet/23510-amd-schemalaggaren-i-w...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.