Det är DU som hängde upp dig på hur minnen är specade. Vem bryr sig när det är resultaten som räknas? Jag visade för dig ett gott exempel på att specen på minnen kan säga väldigt lite. Det är också du som hänger upp dig på spänningen och börjar fråga följdfråga efter följdfråga när det ursprungligen handlade om att kalla minnesresultaten för scam när man inte ens är i närheten av vad dom klarar. Det är för dig orealistiskt som tydligen aldrig klockat rejält. Här är ett exempel med 1.75v där man nästan når DDR3700 med CL12-12-12-28-1T. Det är också med extremt tighta subs. Normala sub's och DDR3600:
http://abload.de/img/7m21.172sliy5d.jpg
Skala bort subtimings där och sänk till DDR3600 så lirar det säkert i 1.65v på CL12 vilket du säkerligen fortfarande tycker är för högt. Om du tycker det är för högt har inte med saken att göra överhuvud taget. Ja jag ville bli färdig för det är oftast ingen idé att diskutera med någon som inte förstår då det skapar längre inlägg än nödvändigt och bara trist stämning/offtopic, DÄRAV jag skrev så. Resultaten talar för sig själva och hur DU tolkar specifikationer eller spänningstoleranser är din subjektiva sak, inte andras. Köp vad du vill, gör vad du vill, men faktum kvarstår.
Som MarcusOCZ skrev till dig som jobbat/jobbar med minnen på OCZ:
Var inte du färdig?
Jag säger att man ska titta på hur kittet e specsat för det ger en en hint på hur det kommer att prestera spec om man tagit sig en titt på vad som erbjuds med dessa kretsar och vad folk krämar ut med sina kitt. Vill du köra med 1.65v långt över 3200@cl14 så var så god, dvs om din Ryzen pallar med vilket den inte verkar göra än. Men försök inte övertyga andra att 3600 eller tom som du sade 4000@cl12(1.9v!!) är inom räckvidd för de flesta och safe. Du länkar till en superpi runda å säger att allt e frid å fröjd när verkligheten är en annan då 3000@cl12 är väl vad 1.45-1.5 redan där snuddar man på gränsen. Är nog du som ska sluta säga vad som anses ok eller inte när det är låååångt över vad som anses som "safe" iaf för intel.
Jag säger bara, var realistisk. Garanterat att ingen kommer köra dessa inställningar 24/7, förutom du kanske då.
12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx