Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Det är DU som hängde upp dig på hur minnen är specade. Vem bryr sig när det är resultaten som räknas? Jag visade för dig ett gott exempel på att specen på minnen kan säga väldigt lite. Det är också du som hänger upp dig på spänningen och börjar fråga följdfråga efter följdfråga när det ursprungligen handlade om att kalla minnesresultaten för scam när man inte ens är i närheten av vad dom klarar. Det är för dig orealistiskt som tydligen aldrig klockat rejält. Här är ett exempel med 1.75v där man nästan når DDR3700 med CL12-12-12-28-1T. Det är också med extremt tighta subs. Normala sub's och DDR3600:

http://abload.de/img/7m21.172sliy5d.jpg

Skala bort subtimings där och sänk till DDR3600 så lirar det säkert i 1.65v på CL12 vilket du säkerligen fortfarande tycker är för högt. Om du tycker det är för högt har inte med saken att göra överhuvud taget. Ja jag ville bli färdig för det är oftast ingen idé att diskutera med någon som inte förstår då det skapar längre inlägg än nödvändigt och bara trist stämning/offtopic, DÄRAV jag skrev så. Resultaten talar för sig själva och hur DU tolkar specifikationer eller spänningstoleranser är din subjektiva sak, inte andras. Köp vad du vill, gör vad du vill, men faktum kvarstår.

Som MarcusOCZ skrev till dig som jobbat/jobbar med minnen på OCZ:

Var inte du färdig?

Jag säger att man ska titta på hur kittet e specsat för det ger en en hint på hur det kommer att prestera spec om man tagit sig en titt på vad som erbjuds med dessa kretsar och vad folk krämar ut med sina kitt. Vill du köra med 1.65v långt över 3200@cl14 så var så god, dvs om din Ryzen pallar med vilket den inte verkar göra än. Men försök inte övertyga andra att 3600 eller tom som du sade 4000@cl12(1.9v!!) är inom räckvidd för de flesta och safe. Du länkar till en superpi runda å säger att allt e frid å fröjd när verkligheten är en annan då 3000@cl12 är väl vad 1.45-1.5 redan där snuddar man på gränsen. Är nog du som ska sluta säga vad som anses ok eller inte när det är låååångt över vad som anses som "safe" iaf för intel.

Jag säger bara, var realistisk. Garanterat att ingen kommer köra dessa inställningar 24/7, förutom du kanske då.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Enigma, tror det är enklare om vi fortsätter i OC tråden i stället.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1469042-ryzen-overclock...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nu är det bara en vecka kvar till dess att Ryzen 5 släpps.
Vi kan redan nu gissa ganska bra hur de kommer att prestera.
Men det vi kommer att få, är modeller till ett lägre pris och nya tester, det har redan hänt en hel del bara under en månads tid, Ryzen kommer att testas med bättre resultat.

Mer godsaker från AMD är att vänta, nya Agesa under både April och Maj, ny version av Polaris med ny tillverkningsteknik och givetvis Vega.

Andra halvan på året kommer deras nya APU:r och grafikkretsar för bärbara datorer, Naples för servers och antagligen också en ny Workstation med fyra minneskanaler.

Mer kommer nästa år.

AMD spänner sannerligen bågen.

Alltså, logiken säger ju att vi sannolikt kommer att få se prestanda ungefär likvärdig Ryzen 7 i spel klock för klock med dagens titlar och drivers för en billigare peng. Så frågorna i alla reviews kommer att bli 2:
1. Om man kan få 90% av den överklockade spelprestandan från 7700k och bättre produktivitetsprestanda för 70% av priset, hur mycket är den där prestandan verkligen värd?
2. Om man får 75% av prestandan av en överklockad R7 1700 för 66% av priset, varför skulle man vilja köpa R7 1700 om man inte ägnar sig åt produktivitet?

Sedan tror jag på ett större fokus på tester med AMD-grafikkort och det skall bli intressant att se hur 4-kärniga beter sig med nvidia-grafikkort då det finns de som hävdar att nvidia har optimerat sin mjukvaruschemaläggare för just 4 kärnor och då finns det inga oanvända kärnor att flytta runt trådar på.

Men detta, och RX-580/570 är bara placeholders...

Vega is comming!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Nu är det bara en vecka kvar till dess att Ryzen 5 släpps.
Vi kan redan nu gissa ganska bra hur de kommer att prestera.
Men det vi kommer att få, är modeller till ett lägre pris och nya tester, det har redan hänt en hel del bara under en månads tid, Ryzen kommer att testas med bättre resultat.

Mer godsaker från AMD är att vänta, nya Agesa under både April och Maj, ny version av Polaris med ny tillverkningsteknik och givetvis Vega.

Andra halvan på året kommer deras nya APU:r och grafikkretsar för bärbara datorer, Naples för servers och antagligen också en ny Workstation med fyra minneskanaler.

Mer kommer nästa år.

AMD spänner sannerligen bågen.

Det som glädjer mig är att AMD inte har gjort en Bulldozer-flopp igen.

Med tanke på hur mogen Core-arkitekturen ändå får anses vara vid det här laget så är prestandan från Zen-arkitekturen fantastisk och visar på en ljus framtid. Så som Intel har slagit sig till ro på marknaden, Kaby Lake var ju mer eller mindre exakt samma arkitektur som Skylake och borde ha benämnts Skylake Refresh eller liknande precis som med Devils Canyon kontra Haswell enl. min åsikt så är det verkligen i grevens tid AMD kommer in och skakar runt lite i grytan.

Visst är jag besviken på hur dåligt Ryzen presterar överlag i spel. Min 4770K presterar bättre i 4.7GHz så det finns inte mycket incitament för mig att uppgradera men det gäller ju även Intelsidan och är inte exklusivt för AMD.

Det är lite synd att diskussionen har blivit så polariserad och djupt fokuserad på att Ryzen R7 inte slår 7700K. Innan AMD hade släppt sina processorer så fanns det inte många som ens skulle drömma om att Zen ens är en påtänkt utmanare till Kaby Lake. Det är lätt att tappa bort vad AMD faktiskt har åstadkommit här efter så många år i bakvattnet.

Sen när man ser hur Ryzen skalar med minnesbandbredden så verkar det ju onekligen finnas otappad potential.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Var inte du färdig?

Jag säger att man ska titta på hur kittet e specsat för det ger en en hint på hur det kommer att prestera spec om man tagit sig en titt på vad som erbjuds med dessa kretsar och vad folk krämar ut med sina kitt. Vill du köra med 1.65v långt över 3200@cl14 så var så god, dvs om din Ryzen pallar med vilket den inte verkar göra än. Men försök inte övertyga andra att 3600 eller tom som du sade 4000@cl12(1.9v!!) är inom räckvidd för de flesta och safe. Du länkar till en superpi runda å säger att allt e frid å fröjd när verkligheten är en annan då 3000@cl12 är väl vad 1.45-1.5 redan där snuddar man på gränsen. Är nog du som ska sluta säga vad som anses ok eller inte när det är låååångt över vad som anses som "safe" iaf för intel.

Jag säger bara, var realistisk. Garanterat att ingen kommer köra dessa inställningar 24/7, förutom du kanske då.

Nja 3000@cl12 kanske är mer än vad de "flesta" vanlika dödliga klockar sina minnen, men detta är ju sweclockers
Problemet är att t.ex. 3200@cl16 stickor i regel ligger ganska säkert med en buffert zon, att dra ner cl till 15 eller 14 (3000@cl14-13?) går nog ganska bra, samsung b-die är det "snällaste" minnet att klocka, så att det går att få upp i ospeccade hastigheter (högre än 2666) är ju bara logiskt.

Det största problemet hitils för Ryzen (i RAM väg) är just att de i stort set inte fungerar annat med samsung b-die för hastigheter över 2666, jag antar att detta problem försvinner till viss del när de kommer med 3500 dividern senare (skulle inte förvåna mig att de slänger in en patch för "sämre" minnen också).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Visst är jag besviken på hur dåligt Ryzen presterar överlag i spel.

Inte dålig i spel men inte bäst i spel.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det som glädjer mig är att AMD inte har gjort en Bulldozer-flopp igen.

Det är lite synd att diskussionen har blivit så polariserad och djupt fokuserad på att Ryzen R7 inte slår 7700K. Innan AMD hade släppt sina processorer så fanns det inte många som ens skulle drömma om att Zen ens är en påtänkt utmanare till Kaby Lake. Det är lätt att tappa bort vad AMD faktiskt har åstadkommit här efter så många år i bakvattnet.

Sen när man ser hur Ryzen skalar med minnesbandbredden så verkar det ju onekligen finnas otappad potential.

Jag vet att du antagligen snackar om spel men jag vill tillägga att R7 slår 7700K i mycket. Spelprestandan finns det nu även ganska starka bevis för att den inte direkt var representativ vid släpp för vad en 8-kärnig CPU med SMT kan göra. Vi ser redan stora prestandavinster i BF1 (efter patch) t.ex. Sen har vi även sett vad som kan hända när dom får jobba mot AMD's egna "hardware scheduler" kontra nVidias mjukvarudito. Vi ser även hur R7 får stryk av 7700k i vissa spel när det gäller medelFPS men slår den i samma spel när det gäller det viktigaste, nämligen 0,1 och 1 procentfraktilen av lägsta frametimes.

Men jag förstår vad du menar. Framtiden ser dock ljus ut och Ryzen är första steget. När Ryzen 2 kommer lär Dx12 och Vulkan vara mycket vanligare i spel och då lär dom samt dagens R7:or springa åttor runt en 7700K.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

OK!

Upp till bevis

Och då ingen BIOS skärm, utan riktigt med ZPU-Z eller liknande

Skrivet av Enigma:

Samsung x-die är inget nytt och har klockats rejält med Intel-system innan Ryzen kom. Dom _gör_ dessa resultat. Du kommer få se ännu högre frekvenser när 3500MT dividern kommer då man blir mindre beroende av BLCK. Variationen som finns är också från CPU till CPU då minneskontrollern sitter integrerad i CPU och varierar i styrka. På Intel brukar många som klockar köpa den billigaste Pentium för att dom skalar bra med spänning till minneskontrollern som behövs för att orka driva/maxklocka denna typen av minnen med resultatet av att processorn kan dö istället medans minnena oftare överlever.

Ryzen är nästan uppe i 7GHz på 8 kärnor och 16 trådar, och det är också otroligt men fortfarande ingen scam.

Jag tippar på DDR4000 eller strax över och 7Ghz eller något över på Ryzen med kommande tid. Även överklockning på luft och vatten kommer på sikt bli något bättre.

Verkligen?

Du påstår att man kan köra DDR4@3600 MHz med CL12 och tRCD på 11 stabilt.

Och svaret blev lite svamel.

Fram med bevis istället för att säga att jorden är platt...

Vad DDR4@4000 MHz kom ifrån vet jag inte, men det lägsta CL du då hittar är då CL18 som man med lite tur kanske kan ta till CL17 och med extrem tur och kunskap kanske kan komma ner till CL16.

Väntar fortfarande på ett bildbevis att man kan komma in i OS stabilt med DDR4@3600 MHz med CL12 och tRCD på 11.
.
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne

Tyvärr bara 4000 och inte 3600, men jag räknar med att det är ok?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne: Missade du inläggen med screens på både 3600 & 4000?
Att det inte säljs kitt specade till en viss latens vid en viss frekvens betyder inte att inga kretsar & moduler klarar sagda frekvens/latens vid OC. Allt över 2400 är per definition redan oc om man ska vara petig... Dessutom det som oftast sätter p för högre oc är IMCn i processorn, inte minneskretsarna i sig.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Bengt-Arne: Missade du inläggen med screens på både 3600 & 4000?
Att det inte säljs kitt specade till en viss latens vid en viss frekvens betyder inte att inga kretsar & moduler klarar sagda frekvens/latens vid OC. Allt över 2400 är per definition redan oc om man ska vara petig... Dessutom det som oftast sätter p för högre oc är IMCn i processorn, inte minneskretsarna i sig.

Nej, varför skulle jag

Uppriktigt, så du menar att man kör DDR4 minnen med +2 volt dagligen ihop med flytande kväve samt även processorn som Michal "Xtreme Addict" Vobozil gör.

Det var inte frågan om Extrem överklockning även om många verkar ha fått det för sig, så kör på

Här är vad Michal "Xtreme Addict" Vobozil uppnår med några olika moderkort och DDR4 minnen under normala omständigheter, vilket då är lååångt ifrån DDR4@3600 MHz 12-11-11-...
http://overclocking.guide/ddr4-4x4gb-overclocking/

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne: Ja om man vill ha låga latenser med höga frekvenser så bör man inte köra 4 stickor, 2 kommer fungera bättre även på skylake/kaby lake. Man testar med andra ord IMC/mobo där mer än moduler i sig vilket man också beskriver i varför man valt att testa på det viset. Om man vill ta reda på maxklock med lägst latenser så skulle man utformat testet med 2x8GB inte 4x4.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Bengt-Arne: Ja om man vill ha låga latenser med höga frekvenser så bör man inte köra 4 stickor, 2 kommer fungera bättre även på skylake/kaby lake. Man testar med andra ord IMC där mer än moduler i sig vilket man också beskriver i varför man valt att testa på det viset.

Sant till viss del!

2 moduler på 1 minneskanal lastar drivstegen i IMC'n högre = man når inte det där sista i hastighet (läs MHz).
Latenserna bestäms uteslutande av minnesmodulerna och då oberoende av om det är 1 eller 2 moduler på en minneskanal, däremot så bestämmer den sämsta modulen latensen/tiderna om man kör med 2 st moduler.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@Bengt-Arne

http://hwbot.org/image/1756391.jpg

Tyvärr bara 4000 och inte 3600, men jag räknar med att det är ok?

Originalet som jag sett var på 4000 MHz DDR4 med tiderna 12-12-12-28 med över 2 volt till minnena och ingenting nämnt om kylning av dom samma, men man kan misstänka att det är med flytande kväve då det är Michal "Xtreme Addict" Vobozil.

Det var med en i7 6700 om jag inte har fel för mig och då med endast 2 core.

Förefaller vara samma minne G.Skill DDR4@3600 MHz CL16 där han nu lyckats få tiderna 12-11-11-28, är bara lite förvånad att han kortat ner tRFC till 180 då han borde tjänat på att ha värdet en bit högre

Men det var ju fortfarande inte Extrem klockning som ursprungliga skärmbilden handlade om, det skulle ju då vara som att säga "EU mopeder gör +200 km/h" och göda hype tåget

Här är vad Michal "Xtreme Addict" Vobozil uppnår med några olika moderkort och DDR4 minnen under normala omständigheter, vilket då är lååångt ifrån DDR4@3600 MHz 12-11-11-...
http://overclocking.guide/ddr4-4x4gb-overclocking/
.
Men det är klart, allar kör med flytande kväve idag. Utom jag

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Du fick ju svaret upp till flera gånger på det du frågade om i alla fall, eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Sant till viss del!

2 moduler på 1 minneskanal lastar drivstegen i IMC'n högre = man når inte det där sista i hastighet (läs MHz).
Latenserna bestäms uteslutande av minnesmodulerna och då oberoende av om det är 1 eller 2 moduler på en minneskanal, däremot så bestämmer den sämsta modulen latensen/tiderna om man kör med 2 st moduler.

Fast ändå inte, om du pressar IMC så kommer latensen spela oerhört stor roll på stabilitet, inte pga minneskretsarna utan pga IMC. Min 2600k klarar två stickor i 2133MHz 10.11.11.26 eller 4st i 2133 11.13.13.31, enda skillnaden är som sagt 2 till stickor. Om det är som du säger så borde den klarat 4 i exakt samma konfig som två, det gör den dock inte. Kanske är undantaget som bekräftar din regel då?

Och att åter igen länka till ett test som utförs uteslutande att undersöka hur IMC och moderkort klarar 4st minnesmoduler är i sig inte ett bevis överhuvudtaget på max frekvens eller latens. Förstår du vad man vill uppnå med testet där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Tech City" har nu skaffat sig en Ryzen-baserad arbetshäst. Tydligen är det inte längre några problem att köra fyra RAM-stickor om 64GB i 2933Mhz. Trevligt. Han testar även lite spelande för den som är intresserad av sådant.

Sedan tidigare har en annan youtubare, "JayzTwoCents", också satt ihop en Ryzen-baserad arbetshäst där han kommer att släppa fler videos baserat på den 30 dagars testkörning han är inne i.

Lade till raderna om JayzTwoCents.
Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

"Tech City" har nu skaffat sig en Ryzen-baserad arbetshäst. Tydligen är det inte längre några problem att köra fyra RAM-stickor om 64GB i 2933Mhz. Trevligt. Han testar även lite spelande för den som är intresserad av sådant.
https://www.youtube.com/watch?v=Uc81xKa6w4A

Sedan tidigare har en annan youtubare, "JayzTwoCents", också satt ihop en Ryzen-baserad arbetshäst där han kommer att släppa fler videos baserat på den 30 dagars testkörning han är inne i.

Han kör 64MB RAM också vilket är bra om han ska editera videos. Fick mina skattepengar idag så jag ska börja kolla på vad jag ska köpa

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus har ju faktiskt gjort ett redigt omtest där de kollar prestandaökningar från Windows updates, UEFI updates och minnesöverklockning. Trots att det snart blir dags att testa Ryzen 5.

http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2865-ryzen-revisit-ram-o...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Var inte du färdig?

Sluta fjanta dig och läs vad jag skrev istället. Sandlådenivå att vara fortsätta vara kaxig när jag försöker lägga ner med föregående argument men du förstår tydligen visst inte det heller.

Citat:

Jag säger att man ska titta på hur kittet e specsat för det ger en en hint på hur det kommer att prestera

Jag visade dig att så inte är fallet. Det finns kretsar med en enorm klockpotential och det finns kretsar med en värdelös sådan.

Citat:

spec om man tagit sig en titt på vad som erbjuds med dessa kretsar och vad folk krämar ut med sina kitt.

Du är helt blank på området och det är hittills bara jag som visat dig vad som är möjligt. Ja exakt folk krämar ut ganska ordentliga resultat, såpass att du inte förstår dig på det.

Citat:

Vill du köra med 1.65v långt över 3200@cl14 så var så god, dvs om din Ryzen pallar med vilket den inte verkar göra än.

Jag? Ja extremt många på xtremesystems och hwbot och andra forum kör dessa minnen stabilt i högre hastighet än vad du tror men du har ingen vidare kunskap eller erfarenhet utav överklockning och det märks lång väg på hur du resonerar och svarar. Förresten, detta är SweCLOCKERS också. Jag väntar personligen på en högre divider som ska komma med AGESA 1.0.0.5 och jag saknar BLCK om du inte visste att PRIME X370-PRO saknar det... Ingen aning vad min IMC toppar för övrigt. Kan skaffa ett moderkort med BLCK och testa, men får jag för bra resultat så är det SCAM och mitt boende brinner ner va...

Citat:

Men försök inte övertyga andra att 3600 eller tom som du sade 4000@cl12(1.9v!!) är inom räckvidd för de flesta och safe.

Övertyga andra? Sagt vad mer än bilderna? Jag har postat bilder på vad man kan uppnå. Du verkar också ha allvarligt problem med att förstå att om man nå så höga frekvenser och timings med en 32M runda i S-PI så ligger full stabilitet inte långt bort för att lätta tmings/sänka frekvens och sänka spänningen så att du kan sova tryggt på natten. Fråga MarcusOCZ igen som jobbat med minnen men du fattar inte detta. Det är verkligen helt sjukt trögt för dig att ta in faktiska bilder.

Citat:

Du länkar till en superpi runda å säger att allt e frid å fröjd när verkligheten är en annan då 3000@cl12 är väl vad 1.45-1.5 redan där snuddar man på gränsen. Är nog du som ska sluta säga vad som anses ok eller inte när det är låååångt över vad som anses som "safe" iaf för intel.

Har inte påstått mer eller mindre än det jag postat efter dina konstanta ifrågasättanden. Patetiskt.

Citat:

Jag säger bara att du har fått smaka på realismen och fattar fortfarande inte.

Skrivet av Bengt-Arne:

Verkligen?

Du påstår att man kan köra DDR4@3600 MHz med CL12 och tRCD på 11 stabilt.

Och svaret blev lite svamel.

Fram med bevis istället för att säga att jorden är platt...

Vad DDR4@4000 MHz kom ifrån vet jag inte, men det lägsta CL du då hittar är då CL18 som man med lite tur kanske kan ta till CL17 och med extrem tur och kunskap kanske kan komma ner till CL16.

Väntar fortfarande på ett bildbevis att man kan komma in i OS stabilt med DDR4@3600 MHz med CL12 och tRCD på 11.

Nu ska vi se vad du skrev först:

Skrivet av Bengt-Arne:

Gick det in i Boot och OS stabilt?

Jag tror uppriktigt att det inte gick förbi den visade skärmen av orsak nedan:

DDR4@3600 MHz med CL12 och tRCD på 11 är då rakt inte vad man hittar i den vanliga butiken.

Det bästa 3600 MHz minne på prisjakt är "G.Skill Trident Z Silver/Red DDR4 PC28800/3600MHz CL15", nästa hastighet är på 3733 MHz CL17 vilket som bäst klarar CL16 @ 3600 MHz.
Därefter så gäller minne med CL18 på 3866 MHz och 4000 MHz där 3866 MHz minnet som bäst skulle klara CL16 @ 3600 MHz samma gäller för 4000MHz minnet.

Edit: Följde tråden ett par,,, tre inlägg ner, det är inte Biostar moderkort!
Och inga bench eller skärmskott som visar att personen lyckats boota med dom inställningarna på minnet.

Jag säger SCAM...

Eftersom du nu börjar igen så tycker jag det är patetiskt att kalla resultaten för SCAM när det är kända överklockare som har presenterat resultaten. Du klarade inte ens av att se vilket moderkort det var först och du tror inte på resultaten varav jag postade goda exempel på vad som är möjligt att nå med dessa minnen, inget annat. Att du börjar sväva runt och skriva till mig att jorden är platt eller inte är inte bara övertramp utan löjligt också. Jag har postat skärmbilder på vad som är möjligt och har inte sett nått från dig eller din käre vän som skulle ogiltigförklara dom. 32M är en väldigt minneskrävande operation och därav man satt kravet att köra 32M för att bevisa att någon form av stabilitet finns även om det givetvis inte räknas som ett fullt stabilt system. Gör avkall på några subs eller lite frekvens så har du en god fingervisning på att b-die klarar ruskigt höga frekvenser och låga timings.

Det viktigaste av allt, vad tillför ni till forumet just nu? Jag gräver iaf fram faktiska resultat och guider/info och skriver ingenting annat än exakt det jag skriver, så läs igen! Det svider tydligen att ha bristande erfarenhet och kunskap och ge sig in i något man inte behärskar

Tar med lite mer folk som också har koll på minnen i diskussionen för nöjes skull @lastviking @MarcusOCZ

Passa på att regga er på diverse forum och skriv att deras resultat är scam istället för att påstå och gnälla om det här.

Vissa har verkligen tappat det. Rapporterar till moderator.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam

Test av Ryzen 1600.
https://elchapuzasinformatico.com/2017/04/amd-ryzen-5-1600-re...

Ett lite enklare test, men det verkar ärligt, man får ta det för vad det är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam

10% bättre prestanda i Total War Warhammer.
http://www.hardware.fr/news/15076/maj-total-war-warhammer-ryz...
Som sagt lite här och lite där, det bygger på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Test av Ryzen 1600.
https://elchapuzasinformatico.com/2017/04/amd-ryzen-5-1600-re...

Ett lite enklare test, men det verkar ärligt, man får ta det för vad det är.

Ja dom har verkligen inte lyckats med minnesinställningarna, jösses xD. Får hoppas AMD styr upp minnesstrulet snarast då det för varje test med kassa frekvenser gör okunnigt folk än mer skeptiska på ryzen, speciellt när det jämförs med intel på 3600 minnen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Ja dom har verkligen inte lyckats med minnesinställningarna, jösses xD. Får hoppas AMD styr upp minnesstrulet snarast då det för varje test med kassa frekvenser gör okunnigt folk än mer skeptiska på ryzen, speciellt när det jämförs med intel på 3600 minnen.

Fast det här med minnen är ju ett problem också. Jag kommer exempelvis slänga mitt MSI-moderkort ditt pepparn växer på grund av det. Det vägrar köra minnen i högre frekvens än 2667Mhz.

Får en Asus-bräda i dagarna som jag hoppas det fungerar bättre på.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast det här med minnen är ju ett problem också. Jag kommer exempelvis slänga mitt MSI-moderkort ditt pepparn växer på grund av det. Det vägrar köra minnen i högre frekvens än 2667Mhz.

Får en Asus-bräda i dagarna som jag hoppas det fungerar bättre på.

Dum fråga från min sida, har du övervoltat SoC något? ASUS brädorna gör nämligen det per automatik vid högre minnesfrekvensprofiler men jag vet inte om MSI gör det. Kan också vara att minnena du kör med är väldigt känsliga på subtimings, beroende på vad det är såklart.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Dum fråga från min sida, har du övervoltat SoC något? ASUS brädorna gör nämligen det per automatik vid högre minnesfrekvensprofiler men jag vet inte om MSI gör det. Kan också vara att minnena du kör med är väldigt känsliga på subtimings, beroende på vad det är såklart.

Har testat allt vid det här laget. Kört helt stock, X-AMP etc. Lyckades boota en gång på 2933 men aldrig mer.

Det är inga Samsung B-die men det är ett par Corsair Vengeance LPX på 3000Mhz som med lätthet klarar 3600Mhz CL15 med min 6700K.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Har testat allt vid det här laget. Kört helt stock, X-AMP etc. Lyckades boota en gång på 2933 men aldrig mer.

Det är inga Samsung B-die men det är ett par Corsair Vengeance LPX på 3000Mhz som med lätthet klarar 3600Mhz CL15 med min 6700K.

Vengeance LPX cl15 har med stor sannolikhet Hynix kretsar, dessa är inte kända att klara av Ryzens tighta subtimings. Det skulle kunna funka på ett annat mobo men det är en viss risk att det snarare är kombon ryzen/minne som jävlas. Kan bli bättre med uppdaterad agesa om dom justerar subtimings eller rent av låter andra justera dessa.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Vengeance LPX cl15 har med stor sannolikhet Hynix kretsar, dessa är inte kända att klara av Ryzens tighta subtimings. Det skulle kunna funka på ett annat mobo men det är en viss risk att det snarare är kombon ryzen/minne som jävlas. Kan bli bättre med uppdaterad agesa om dom justerar subtimings eller rent av låter andra justera dessa.

Ja, men jag är tveksam till att det skulle bli bättre med det moderkortet. Jag är till 90% säker att det kommer fungera med ett annat moderkort, behöver inte nödvändigtvis vara Asus men det är där jag brukar hålla mig till. MSIs moderkort har bara varit huvudvärk genom allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Detta skulle vara den lösning flest personer skulle uppskatta (och 3500 dividern)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Sluta fjanta dig och läs vad jag skrev istället. Sandlådenivå att vara fortsätta vara kaxig när jag försöker lägga ner med föregående argument men du förstår tydligen visst inte det heller.

Jag visade dig att så inte är fallet. Det finns kretsar med en enorm klockpotential och det finns kretsar med en värdelös sådan.

Du är helt blank på området och det är hittills bara jag som visat dig vad som är möjligt. Ja exakt folk krämar ut ganska ordentliga resultat, såpass att du inte förstår dig på det.

Jag? Ja extremt många på xtremesystems och hwbot och andra forum kör dessa minnen stabilt i högre hastighet än vad du tror men du har ingen vidare kunskap eller erfarenhet utav överklockning och det märks lång väg på hur du resonerar och svarar. Förresten, detta är SweCLOCKERS också. Jag väntar personligen på en högre divider som ska komma med AGESA 1.0.0.5 och jag saknar BLCK om du inte visste att PRIME X370-PRO saknar det... Ingen aning vad min IMC toppar för övrigt. Kan skaffa ett moderkort med BLCK och testa, men får jag för bra resultat så är det SCAM och mitt boende brinner ner va...

Övertyga andra? Sagt vad mer än bilderna? Jag har postat bilder på vad man kan uppnå. Du verkar också ha allvarligt problem med att förstå att om man nå så höga frekvenser och timings med en 32M runda i S-PI så ligger full stabilitet inte långt bort för att lätta tmings/sänka frekvens och sänka spänningen så att du kan sova tryggt på natten. Fråga MarcusOCZ igen som jobbat med minnen men du fattar inte detta. Det är verkligen helt sjukt trögt för dig att ta in faktiska bilder.

Har inte påstått mer eller mindre än det jag postat efter dina konstanta ifrågasättanden. Patetiskt.

Jag säger bara att du har fått smaka på realismen och fattar fortfarande inte.

Nu ska vi se vad du skrev först:

Eftersom du nu börjar igen så tycker jag det är patetiskt att kalla resultaten för SCAM när det är kända överklockare som har presenterat resultaten. Du klarade inte ens av att se vilket moderkort det var först och du tror inte på resultaten varav jag postade goda exempel på vad som är möjligt att nå med dessa minnen, inget annat. Att du börjar sväva runt och skriva till mig att jorden är platt eller inte är inte bara övertramp utan löjligt också. Jag har postat skärmbilder på vad som är möjligt och har inte sett nått från dig eller din käre vän som skulle ogiltigförklara dom. 32M är en väldigt minneskrävande operation och därav man satt kravet att köra 32M för att bevisa att någon form av stabilitet finns även om det givetvis inte räknas som ett fullt stabilt system. Gör avkall på några subs eller lite frekvens så har du en god fingervisning på att b-die klarar ruskigt höga frekvenser och låga timings.

Det viktigaste av allt, vad tillför ni till forumet just nu? Jag gräver iaf fram faktiska resultat och guider/info och skriver ingenting annat än exakt det jag skriver, så läs igen! Det svider tydligen att ha bristande erfarenhet och kunskap och ge sig in i något man inte behärskar

Tar med lite mer folk som också har koll på minnen i diskussionen för nöjes skull @lastviking @MarcusOCZ

Passa på att regga er på diverse forum och skriv att deras resultat är scam istället för att påstå och gnälla om det här.

Vissa har verkligen tappat det. Rapporterar till moderator.

Problemet är att du tar det oerhört seriöst/personligt å kallar andra för patetiska å att de inte har nån aning om överklocking och du hänvisar till xtremesystems för att skjuta hål i våra "protester"... Du hajpar upp saker och sen när några påpekar att det inte är några 24/7 inställningar för att just spänningen skulle bli för hög så flippar du å kallar folk för saker, du får chilla lite. Inte alla tar allt på det sättet som du, dvs überseriöst, varför ska jag sluta "fjanta" mig? Som sagt alla tar inte internet så personligt som du gör så chilla, kanske?

Å jag säger det igen, 3600cl12 @1.74 24/7 forget it. Visa mig ett enda system som kör spel/3dmakr med dessa 3600cl12@ normal spänning. Det handlar inte om att höga frekvenser med låga latenser är omöjliga det det handlar om är att för 24/7 så är det omöjligt att köra det då spänningen blir för hög.(femtiofjärde gången)

Ang xtremesystems, för att nån kör där med 3000-3200@låga latenser 1.55-1.65 och har hittat goldensample av 20 kit betyder inte att vanliga dödliga gör det.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx