Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

vilket inte är sant. AMD FX 8170 har gått om eller närmat sig 2600k i prestanda tester genom åren. när fler CPUer började användas så blev 8170 bättre även om den var designad för fel tid.

Fel. 2600k är fortfarande betydligt bättre än 8170. Kolla bara sweclockers recension av ryzen 1700. Faktum är att 2600k är närmare 1700 än 8170 är nära 2600k.

Detta gäller då spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

vilket inte är sant. AMD FX 8170 har gått om eller närmat sig 2600k i prestanda tester genom åren. när fler CPUer började användas så blev 8170 bättre även om den var designad för fel tid.

även om så är fallet så har det väl ingenting med mitt inlägg att göra?

Permalänk
Medlem

En fråga har nu gått från FX8350 till Ryzen R7 1700 (minne, moderkort och cpu) och startat datorn utan att tömma SSDn. Nu har den stått och reparerat i 2h och kommit till 2% någon som gjort samma resa och vet hur lång tid det brukar ta. (vill inte formatera om SSD och börja om från början om jag inte blir tvingad)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

En fråga har nu gått från FX8350 till Ryzen R7 1700 (minne, moderkort och cpu) och startat datorn utan att tömma SSDn. Nu har den stått och reparerat i 2h och kommit till 2% någon som gjort samma resa och vet hur lång tid det brukar ta. (vill inte formatera om SSD och börja om från början om jag inte blir tvingad)

Jag stoppade över både Windows 10 och Arch Linux diskarna från min gamla Intel maskin, Linux bootade direkt, Win10 tog 2-3 minuter på sig innan välkomst-skärmen kom upp.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyperbol:

om processorn är bättre i 720P är den bättre i alla andra upplösningar oxå ,med ett eller fler tillräckligt bra grafikkort ser resultatet likadant i 720p eller 4k.

Kaby lake har ca 6% ipc bättre än Ryzen.
Problem 1. saknar 2 kärnor.
Problem 2. överhettar.
Problem 3. stutter med max cpu belastning
Problem 4. samma prestanda som Ryzen i faktiskt användning men saknar 2 kärnor.
problem 5. benchmarks visar sällan hur prestandan i användning är samma.
Problem 6. Intel säger överklocka inte då du förlorar garantin......

svårt att rekommendera en 4 kärnig cpu idag med tanke på alla arbetsbelastning en individ har idag med sin datoranvändning så är det bättre med 6.
en ferrari är en jättebra snabb bil men kör ut i skogen på en dålig landsväg och helt plötsligt vill du inte köra där då den får förhinder medans den där gamla skrotbilen som kostar typ hälften bara gasar på. problemet för en kaby lake idag är att den är dåligt designad och varför köpa dåligt designade produkter är bortom min förståelse.

Efter 3 veckor med Ryzen där jag inte behövt peta i bios än så är min datoranvänding bättre än med Intel.
och med tanke på att betala halva priset vs Intel, tackar så mycket AMD

Skrivet av sesese:

När jag byter dator, spara gammal data, och lägg in nya windows direkt.
reparera är ju att be om strul.
Hur lång tid det ska ta så pratar vi normalt om minuter sällan mer än så, timmar så verkar det helt off.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Ratatosk
Detta är bra tester, i realistiska upplösningar blir gpu flaskhalsen, i 720p ser du när cpun får fria tyglar och vad den presterar.

Just när du kör realistiska upplösningar presterar i7 7700k och en Ryzen lika för grafikkortet orkar ju inte med och leverara högre fps.
Därför blir det nästan samma fps i högre upplösning.

Så den cpu som presterar bäst i 720P är den starkaste i just det spelet då.

Hur tänker du här? Om Ryzen och intel presterar lika i realistiska upplösningar, så är de ju just lika, och då är inte intel bättre där det är relevant.

Såhär:

Du och jag ska tävla i ett hundrameterslopp. Vinnaren får 100Kr och en isglass.

Vi springer de hundra meterna på exakt samma tid, och får båda 100Kr och en isglass som pris, men du fortsätter att springa 100 meter till efteråt, fast att ingen bett dig, och du får inte mer pengar och mer isglass än mig. Menar du då att du är en bättre hundrameterslöpare än vad jag är?

Om Ryzen 1800X får 50fps i 1440P på ultra ett spel, och Intel 7700K får 50fps med samma inställningar i samma spel, och det är den upplösningen och de inställningarna jag spelar i, ska jag ändå köpa intel för att det är en "bättre" cpu trotts att det i tillämpningen är dött lopp?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hyperbol:

om processorn är bättre i 720P är den bättre i alla andra upplösningar oxå ,med ett eller fler tillräckligt bra grafikkort ser resultatet likadant i 720p eller 4k.

Vad var det som satte begränsningen i 720p?, IO?, L3 cachens storlek?, Minneshastighet?, Flyttal?, Heltal?
Det finns absolut inget som som säger att det kommer vara samma sak som begränsar i ett vettigt test, eller med ett annat grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Det säger AMD också. Är det fortfarande ett problem?

Skrivet av Ozzed:

Hur tänker du här? Om Ryzen och intel presterar lika i realistiska upplösningar, så är de ju just lika, och då är inte intel bättre där det är relevant.

Det är för folk som använder skärmar med hög uppdateringsfrekvens och vill ha ut max av dessa som 7700k verkligen skiner i spel, oavsett om det är i 1080 eller 1440p, för då sänker de här personerna inställningarna tills dom får ut just den fps dom är ute efter. Då håller inte grafikkortet tillbaka dom utan då är det upp till processorn att arbeta på.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

http://i68.tinypic.com/2ag2l2.png
Det är för folk som använder skärmar med hög uppdateringsfrekvens och vill ha ut max av dessa som 7700k verkligen skiner i spel, oavsett om det är i 1080 eller 1440p, för då sänker de här personerna inställningarna tills dom får ut just den fps dom är ute efter och då håller inte grafikkortet tillbaka dom utan då är det upp till processorn att arbeta på.

Finns en del tester som tyder på det ja.
Då testar man detta, inget annat konstlat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Finns en del tester som tyder på det ja.
Då testar man detta, inget annat konstlat.

Ja, 1080p och allting på low vore nog bättre. Nu finns det liksom inget mellanting i sweclockers tester (inte i några andra heller som jag sett i alla fall?), det är antingen 720p low eller 1080p ultra, 1080p low hade varit fint imo.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

http://i68.tinypic.com/2ag2l2.png
Det är för folk som använder skärmar med hög uppdateringsfrekvens och vill ha ut max av dessa som 7700k verkligen skiner i spel, oavsett om det är i 1080 eller 1440p, för då sänker de här personerna inställningarna tills dom får ut just den fps dom är ute efter. Då håller inte grafikkortet tillbaka dom utan då är det upp till processorn att arbeta på.

Fast AMD säger det inte som svar till folk som fått varma cpu's och inte ens överklockat, det är en allderles svindlande avgörande skillnad här. Det är inte vad intel säger utan i vilkent sammanhang de säger det. Jag har skrivit det säkert 20 gånger i den andra tråden men det rinner visst av folk som skandaler rinner av SD.....

Och angående det andra, visst finns det folk som prioriterar FPS över allt annat, så är det absolut. Men den signifikans det fått i recensioner och tester står inte i något universum i proportion till hur många som faktiskt berörs av det nichade scenario som "lägsta möjliga upplösning med högsta möjliga FPS" berörs av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast AMD säger det inte som svar till folk som fått varma cpu's och inte ens överklockat, det är en allderles svindlande avgörande skillnad här. Det är inte vad intel säger utan i vilkent sammanhang de säger det. Jag har skrivit det säkert 20 gånger i den andra tråden men det rinner visst av folk som skandaler rinner av SD.....

Och angående det andra, visst finns det folk som prioriterar FPS över allt annat, så är det absolut. Men den signifikans det fått i recensioner och tester står inte i något universum i proportion till hur många som faktiskt berörs av det nichade scenario som "lägsta möjliga upplösning med högsta möjliga FPS" berörs av.

Nu svarade jag på vad flopper skrev, som verkar missuppfattat vad hela den diskussionen handlar om. Den riktiga diskussionen angående det ämnet har jag gett upp eftersom den kommer inte leda någonstans överhuvudtaget. Några tycker det var ett okej uttalande medans några inte håller med.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nu svarade jag på vad flopper skrev, som verkar missuppfattat vad hela den diskussionen handlar om. Den riktiga diskussionen angående det ämnet har jag gett upp eftersom den kommer inte leda någonstans överhuvudtaget. Några tycker det var ett okej uttalande medans några inte håller med.

OK, jag var lite snabb där. Har läst in mig nu på vad det handlade om, och tycker fortfarande det är skillnad på en disclaimetrext i ett program och att gå ut och säga det på ett forum. Jag har letat men jag kan inte hitta att AMD gör på ett liknande sätt.

Dock så kan jag förstå intel till viss del, med snabba temperaturförändringar kan billig kylpasta "spricka" så de tänker kanske att det är lika bra att säga till folk att låta bli att överklocka för det kommer liksom sluta illa så småningom.

Det vore bra för alla om Intel började använda bra kylpasta, typ MX-4 eller så. Då hade vi sluppit sådanna här tråkigheter.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Flopper:

Kaby lake har ca 6% ipc bättre än Ryzen.
Problem 1. saknar 2 kärnor.
Problem 2. överhettar.
Problem 3. stutter med max cpu belastning
Problem 4. samma prestanda som Ryzen i faktiskt användning men saknar 2 kärnor.
problem 5. benchmarks visar sällan hur prestandan i användning är samma.

Skylake (som har samma IPC som Kaby Lake) verkar för heltal ha 25-30 % högre IPC jämfört med Zen, länka gärna var du får 6 % ifrån. Räknar man in skillnad i frekvens så ska i7-7700K och Ryzen 1600X presterar rätt likvärdigt i program som skalar perfekt med CPU-kärnor, det stämmer även i verkligheten så även det pekar på 25-30 % högre IPC (är lite mindre skillnad för program som främst jobbar med skalära flyttal och väsentligt större skillnad om de är AVX-optimerade).

Några exempel som styrker det jag påstår: SweClockers speltester i 1280x720, jämför 1500X och 7700K så skillnader i antal CPU-trådar är eliminerat.

"överhettar", det per definition betyder att temperaturen blir så hög att kretsen börjar trottla och/eller bli instabil. Finns det verkligen någon som har det problemet med någon aktuell CPU-modell idag? Att folk inte klarar av att läsa innantill för att inse att olika CPU-modeller har olika maximal temperatur de är validerade för är i.o.f.s. ett problem i sig men det är inte ett överhettningsproblem.

Hur är 4. ett problem? Det är ju vad som är Skylakes räddning just nu, den har så pass mycket högre IPC och är så pass mycket högre klockad att den hänger med Ryzen även i fall som skalar riktigt bra med CPU-kärnor.

Angående 5. Om det finns något man kan säga om benchmarks är det att de benchmarks som de flesta webbplatser testar lägger orimligt mycket fokus på flyttalsprestanda och prestanda när alla CPU-trådar kan användas väldigt effektivt. En förkrossande majoritet av alla program som typisk kör på skrivbordet jobbar nästan uteslutande heltal (vilket även gäller spel) och de skalar relativt dåligt med CPU-kärnor (och hur är det en överraskning förstår jag inte, dels står ~70 % av PC-försäljningen idag av bärbara där 2 kärnor totalt dominerar och dels tenderar desktopprogram vara latensbundna, latens skalar sällan alls med CPU-kärnor).

Hur är problem 6. Intel-specifikt när AMD säger samma sak? (kolla sidan 8).

Skrivet av Ratatosk:

Vad var det som satte begränsningen i 720p?, IO?, L3 cachens storlek?, Minneshastighet?, Flyttal?, Heltal?
Det finns absolut inget som som säger att det kommer vara samma sak som begränsar i ett vettigt test, eller med ett annat grafikkort.

Är ju naturligtvis en kombination, även om du nog kan stryka I/O och flyttal som relevanta faktorer för just spel.

Vad man generellt kan säga:

• spel skalar OK med CPU-kärnor

• ju högre genomsnittlig FPS man siktar på ju svårare är det att få det att skala med CPU-kärnor då problemet blir allt mer latenskänsligt

• vi vet att minneshastighet är viktigt när spelet blir CPU-bundet (annars är minneshastigheten rätt irrelevant, så med logiken folk har kring 720p borde även minneshastigheten vara irrelevant), att minnshastighet är en faktor för spel betyder att spel relativt ofta helt missar CPU-cache! Det gör spel rätt unika, i majoriteten av alla program är minneshastigheten inte alls en faktor. Att spel hyfsat ofta missar CPU-cache hintas också av att spel i princip det enda där eDRAM ger en boost (främsta effekten av eDRAM är att höja effektiv minnesbandbredd)

Just då normala CPU-benchmarks lägger oproportionerligt mycket fokus på flyttal och prestanda när det skalar perfekt med CPU-kärnor jämfört med hur det ser ut i typiska PC-program blir ju 720p resultaten extra intressanta. 720p resultaten är inte speciellt intressanta just för spelprestanda, där håller jag med om att nästan ingen använder ju den inställningen.

720p resultaten är däremot en riktigt bra indikator på hur en CPU rent generellt hanterar majoriteten av alla PC-program då dessa är främst heltalsintensiva (precis som spel) och skalar inte alls eller halvbra med CPU-kärnor (spel skalar faktiskt bättre än det mesta).

En rätt bra indikationen på vad som är rimligt att förvänta sig i form av CPU-skalning kan man se här. Adobe Premiere Pro CC är ett exempel på program som brukar lyftas fram när man pratar om desktop-program som skalar riktigt. Detta program har konsekvent ett Amdahls "p-värde" på över 90 % (spel ligger i bästa fall på 80 %, inte jättemånga program som ligger över 50 %), ändå är skalningen sådär över 5-6 CPU-kärnor.

Finns absolut nischer som har i det närmaste perfekt skalning med CPU-kärnor, till och med AMD själva säger att det är orealistiskt att förvänta sig en relevant skalning förbi 8-kärnor (och det på servers, men man är rätt partiska då Epyc inte är en 32-kärnors CPU, det är 4 st 8 kärnor CPUer fördelade över 4 st NUMA-zoner i samma paket). Vet inte om jag helt håller med där, serverprogram kan i många lägen skala förbi 8 kärnor, men det är absolut sant på skrivbordet.

För att gå tillbaka till spel: i7-7700K har fördelar även med GTX1080 i 1920x1080 "ultra". Fast då måste man titta på lägsta FPS och FPS-varians. i7-7700K har i genomsnitt betydligt färre dippar under 16,7 ms (under 60 FPS) än andra modeller.

Det skrivet: måste ändå säga att Ryzen 1600 är en lysande CPU i mellansegmentet, den modeller förtjänar absolut att bli en försäljningsframgång.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Såhär:

Du och jag ska tävla i ett hundrameterslopp. Vinnaren får 100Kr och en isglass.

Vi springer de hundra meterna på exakt samma tid, och får båda 100Kr och en isglass som pris, men du fortsätter att springa 100 meter till efteråt, fast att ingen bett dig, och du får inte mer pengar och mer isglass än mig. Menar du då att du är en bättre hundrameterslöpare än vad jag är?

Om Ryzen 1800X får 50fps i 1440P på ultra ett spel, och Intel 7700K får 50fps med samma inställningar i samma spel, och det är den upplösningen och de inställningarna jag spelar i, ska jag ändå köpa intel för att det är en "bättre" cpu trotts att det i tillämpningen är dött lopp?

@Ozzed
Du förstår inte hur detta ligger till ser jag,
Det är grafikkortet som begränsar FPS i högre upplösning.

Kör du låg upplösning blir inte grafikkort begränsningen och CPU kan jobba fullt ut och då ser du vilken CPU som är starkast och kan leverera mer FPS.

Permalänk
Inaktiv

Det sagt har det blivit svårare att välja system senaste dagarna. Threadripper ser riktigt lovande ut och oklarheterna med försäljningen av Biostars m-ITX moderkort får mig att hålla i pengarna lite till.

Detta ser jag faktiskt fram emot rätt mycket, jag kan helt klart tänka mig en bärbar speldator senare under året. Ryzen + Vega och datorn ska se bra ut, inte gamer-stuket som det oftast handlar om tyvärr.

Också viktigt att AMD kan börja ta tillbaks marknadsandelar på laptop-marknaden. I alla prissegment.

Skrivet av sesese:

Brukar vara säkrast att installera om bara. Kan bli en hel del felaktigheter som uppstår som inte alltid märks omedelbart.

Mina två senaste byten varierade rätt mycket. Mitt gamla 2700K-system fick moderkortet utbytt. Bägge var från Asrocks Z77-serie, den gamla mATX och den nya m-ITX och det bytet gick utan problem. Gick till och med bra med Windows 10-aktiveringen, trodde den skulle krångla.
Det andra bytet blev total katastrof, bytte moderkort till min 6700K tillfälligt och det sabbade Windowsinstallationen nästan helt. Var bara att installera om.

Off topic /moderator
Permalänk
Medlem

Något som håller mig tillbaka med Ryzen, förutom att det skulle vara en sidgradering för mig, är att nu släppta moderkort ser ut som lite halvhjärtade försök från tillverkarna. Det blev inte bättre när AMD klagade på att det snålas med kopparbanor. Det har även snålats med klockkristaller, Ryzen behöver två klockor för full funktion men dom flesta moderkort har bara en.
Sen kommer snart HEDT-plattformarna Threadripper och Intels X299, man vill se vad dom går för.

Enligt Phoronix är fortfarande 7700K snabbare i dom flesta Linux-benchmarks såväl cpu- som gpu-relaterade så man har ju inte sett så jättemycket av trådövertaget. Ännu.

Phoronix testade den nya kompileraren, den var som mest 3% snabbare än gcc men i vissa fall även långsammare.

Men det är spännande tider

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Något som håller mig tillbaka med Ryzen, förutom att det skulle vara en sidgradering för mig, är att nu släppta moderkort ser ut som lite halvhjärtade försök från tillverkarna. Det blev inte bättre när AMD klagade på att det snålas med kopparbanor. Det har även snålats med klockkristaller, Ryzen behöver två klockor för full funktion men dom flesta moderkort har bara en.
Sen kommer snart HEDT-plattformarna Threadripper och Intels X299, man vill se vad dom går för.

Enligt Phoronix är fortfarande 7700K snabbare i dom flesta Linux-benchmarks såväl cpu- som gpu-relaterade så man har ju inte sett så jättemycket av trådövertaget. Ännu.

Phoronix testade den nya kompileraren, den var som mest 3% snabbare än gcc men i vissa fall även långsammare.

Jag håller helt klart med om moderkorten. Varit dåligt med moderkort jag känt att jag vill ha, men så var det med Skylake också. Ville ha Asrock men tvingades i slutändan välja Asus. Asrock verkar nästan vara på väg att lämna marknaden och då var jag riktigt nöjd med mitt Z77 Extreme4-M så länge den fungerade.
Känns mest som att det är samma sak under olika tillverkarnamn samt onödigt mycket fokus på att moderkortet lyser i marknadsföringen. :/

Sedan den fortsatta avsaknaden av ITX-moderkort då. Helst vill jag ju göra ett bygge i mitt Ncase M1 men kan lika väl köra mATX eller ATX för den delen. Kör i dagsläget GTX 1070 i SLI så vore bra att kunna fortsätta köra den konfigurationen då jag har en Acers dyra XB271HU G-Sync skärm. Inte helt säker på att jag vill köra dubbla kort vid nästa byte så är väl rätt flytande och lite halvsvårt att planera med.

Och jag håller med om det sista, galet spännande tider just nu. Känns som att Ryzen gett en livsbringande stöt genom hela branschen och allt rör sig åt olika håll. What a time to be alive!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det sagt har det blivit svårare att välja system senaste dagarna. Threadripper ser riktigt lovande ut och oklarheterna med försäljningen av Biostars m-ITX moderkort får mig att hålla i pengarna lite till.

Detta ser jag faktiskt fram emot rätt mycket, jag kan helt klart tänka mig en bärbar speldator senare under året. Ryzen + Vega och datorn ska se bra ut, inte gamer-stuket som det oftast handlar om tyvärr.

Också viktigt att AMD kan börja ta tillbaks marknadsandelar på laptop-marknaden. I alla prissegment.

Brukar vara säkrast att installera om bara. Kan bli en hel del felaktigheter som uppstår som inte alltid märks omedelbart.

Mina två senaste byten varierade rätt mycket. Mitt gamla 2700K-system fick moderkortet utbytt. Bägge var från Asrocks Z77-serie, den gamla mATX och den nya m-ITX och det bytet gick utan problem. Gick till och med bra med Windows 10-aktiveringen, trodde den skulle krångla.
Det andra bytet blev total katastrof, bytte moderkort till min 6700K tillfälligt och det sabbade Windowsinstallationen nästan helt. Var bara att installera om.

Nu är Ryzen igång. Med ett 7970 så går 1700 på 25% med spelet GTA V så en 1600X som jag hade från början hade. Funkat bra det med. (Grafikkortet lämnar alldrig 100% i belastning när gta5 spelas)
overwatch kör man inte Epic i inställningarna så är det 100%av speltiden +60MHz i 1920*1080

Så ett 7970 1100Mhz levererar än idag bra spelprestanda.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

om man har en skylake eller kaby lake och bara skall spela så är det inte så stor anledning att uppgradera, om du nu inte skall streama då är det bästa alternativet Ryzen. Ryzen moderkorten vart på skyndade till release utan kloka bios eller memory support ungefär som socket 2011 när den kom. Dock så verkar det som om MSI har lyckats bäst med sin A-XMP för minnen. Jag tror dock att priset på moderkorten kommer gå ner snart när tillgången blir bättre på dem och efterfrågan minskar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Nu är Ryzen igång. Med ett 7970 så går 1700 på 25% med spelet GTA V så en 1600X som jag hade från början hade. Funkat bra det med. (Grafikkortet lämnar alldrig 100% i belastning när gta5 spelas)
overwatch kör man inte Epic i inställningarna så är det 100%av speltiden +60MHz i 1920*1080

Nice, själv kör jag mitt 7970 i 1075mhz. har haft det stabilt i 1125mhz men det känns säkrare att köra den i 1075mhz.

blev mini och max FPS bättre med ryzen?

mitt 7970 maxas tyvärr inte i alla spel med min i7 3820.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Du fick ordning på installationen utan att behöva installera om? Bra det isåfall.
Dyker det upp konstiga fel så är det värt att ha i åtanke dock, så du inte lägger ner massor av timmar på felsökning i onödan.

Bra att kortet fortfarande håller. Nog för att modellen lanserades för 5,5 år men den har klarat sig rätt bra ändå under alla år. Blir det något nytt framöver eller kör du på så länge det fungerar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Respektlöst av dig att ignorera trådens läsare med ditt trams. Om du försöker läsa så är många här för att diskutera Ryzen som plattform, eventuella köp, köp som redan gjorts och åsikter både för och emot.

Nu är det ju dock, som jag redan skrev, du som ständigt har problem när någon är ens i närheten av att kritisera Intel. Bara senaste sidorna i denna tråd gör det tydligt. Och andra trådar. 7700K-tråden som jag länkade och där mycket av den urspårade diskussionen egentligen hör hemma, har du ju själv varit delaktig i. Lite självreflektion från din sida vore nog bra. Kan du diskutera om sakfrågorna är det bra men ett ständigt gnällande och triggande över hur någon uttrykt sig om något är inte speciellt givande.
Försök se båda sidorna av diskussionerna, känns som du missar alla som sågar Ryzen som CPU och plattform av diverse verkliga eller påhittade anledningar.

Folk verkar ignorera Ryzens styrkor och fokuserar bara på det mindre bra / negativa.

Pros:
Pris/prestanda Även för spel
Streaming
mer strömeffektiv än intel
svalar än intel
Workload: Rendering etc
insane Multithread

Cons:
moderkorten: Minnes support och Bios är socket 2011 all over again.
kommer bara upp jämsides med intel med 3600mhz + minnen som inte stöds än.
Minnen flaskar CPUn
Nvidia DX12
medelmåttigt singel thread

Folk kan gärna fortsätta att lägga till. det är för och nackdelarna som jag ser dem.

Sweclockers borde även testa om ryzen nu när det är möjligt att nå 3200 mhz utan problem och när 3600 blir möjlig.

Visa signatur

Radeon VII.

Permalänk

@the squonk:

Ja den verkar vara riktigt bra. Även i spel som CSGO presterar den betydligt bättre än FX Average framerate: 339.15 i benchmark mappen @ 1280x720

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ogillar testerna i 720p eller lägre,.
Ingen jävel sitter och spelar i 720p med ett GTX1080Ti, om man inte har hål i huvudet, lik förbannat får man dessa siffror upptryckta i ansiktet, varje gång någon vill visa "hur bra Intel är i spel".
Skall du testa hur bra något är spel skall du testa i realistiska upplösningar.

Men om man testar i realistiska upplösningar är det ju ingen skillnad mellan en i7 7700k och en Ryzen!" hävdar genast någon, nej just det!
Detta är ett test som får många att dra fel slutsatser.

Som folk påpekat så är det ju för att det är gpun som i det fallet sätter käppar i hjulen för prestandan, dvs blir flaskhalsen. Det är alltså inte Ryzens förtjänst att skillnaderna blir minimala, borde ju lixom veta detta vid det här laget...

Många här som tyvärr har tappat bort sig i sina färger när de påstår att ryzen är lika bra som intel i spel när så är inte fallet.
Om det är Nvidias drivvisar eller om am4 helt enkelt är fortfarande omogen så ändrar det inte att Intel just idag är det som presterar bäst med snabba nvidia kort. Älskar faktum att vi har billiga octacores, men förändrar inte faktum att de presterar typ som i5or, vilket inte e fy skam.
De som objektivt upplyser att verkligheten är en annan än de som e fast i sina drömmar blir kallade för intelfanbois å dylikt, snälla gör inte Swec till r/amd...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hjälpsam

@DST: Tycker att jag förklarat vad jag menar men det verkar inte sjunka in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du fick ordning på installationen utan att behöva installera om? Bra det isåfall.
Dyker det upp konstiga fel så är det värt att ha i åtanke dock, så du inte lägger ner massor av timmar på felsökning i onödan.

Bra att kortet fortfarande håller. Nog för att modellen lanserades för 5,5 år men den har klarat sig rätt bra ändå under alla år. Blir det något nytt framöver eller kör du på så länge det fungerar?

När mitt Moderkort gav upp så testade jag samma sak att bara köra igång (skulle aldrig funka på win7 och äldre) och det funkade. Så då tänkte jag att varför inte försöka för att se om det funkar. Sedan är det min grabbs jag uppgraderat (han har fått vänta nästan 2v innan jag installerade Ryzen i hanns dator så idag är han glad. Han kör med en 1920*1080skärm som bara kan visa 60Bilder/s så då finns det ingen anledning att byta grafikkort.(har ett till 7970 om han skulle känna att det börja bli en begränsning)

för info startade med 1,35v på minerna i 2666Mhz 16 16 16 16 36 utan problem. Så när datorn blir ledig så ska vi se om man kan nå 2933 eller 3200Mhz (har inte uppgraderat biosen ännu)

Att oc CPUn kommer inte ge någonting när han har ett så "långsamt" grafikkort

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Ogillar testerna i 720p eller lägre,.
Ingen jävel sitter och spelar i 720p med ett GTX1080Ti, om man inte har hål i huvudet, lik förbannat får man dessa siffror upptryckta i ansiktet, varje gång någon vill visa "hur bra Intel är i spel".
Skall du testa hur bra något är spel skall du testa i realistiska upplösningar.

Men om man testar i realistiska upplösningar är det ju ingen skillnad mellan en i7 7700k och en Ryzen!" hävdar genast någon, nej just det!
Detta är ett test som får många att dra fel slutsatser.

Nu har jag väl säkert skrivit det här 10 gånger i den här tråden, men 720p-tester med maxade inställningar är högst relevanta för alla vi som spelar i högre uppdateringsfrekvenser än 60FPS. Detta för att CPU'n som bekant blir en större faktor då och om man antingen som jag sänker grafikinställningar med ett mellanklass-kort som GTX 1060 för att uppnå dessa frekvenser eller om man sitter med ett GTX 1080 Ti så vill man veta ungefär när CPU'n kan tänkas bli flaskhalsen.

Att spela i upplösningen 720p i sig är såklart inte realistiskt, men att köra en högre upplösning med en hög uppdateringsfrekvens är definitivt det. Därför är dessa tester precis som alla andra tester mer än välkomna, ju mer information desto bättre. Sedan tycker vissa att 120FPS och bortom är helt "onödigt" men då får det står för var och en för personligen tycker jag det är lika märkbart som hoppet från 30FPS till 60FPS.
Den här frågan angående "flaskar processor X i upplösning Y?" borde inte existera då upplösningen är irrelevant för en vanlig processor, det är däremot relevant för en grafikprocessor. Övriga inställningar i spel kan ju dock påverka CPU-prestanda varför man definitivt alltid borde benchmarka spel med maximala inställningar oavsett upplösning.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@DST: Tycker att jag förklarat vad jag menar men det verkar inte sjunka in.

Skrev mitt svar för länge sen, men tryckte inte enter förrens nu, å näää det som kom efteråt har bara stärkt det jag skrev i det inlägget.

Hur många gånger har man inte sett här precis som på r/amd att alla inlägg med länkar där Intel drar längsta strået gentemot Amd blir anklagade för att vara vinklade, å alla artiklar där man försöker komma i underfund med varför Ryzen hamnar efter Intel i spel, så hittar man kommentarer där dessa sidor fördöms.. De delar med sig av sina eventuella upptäckter å teorier kring dessa tillkortakommanden som inga AMD fans själva verkar göra. Så man undrar vem som är AMD fans, sidorna som tar sig tid för detta eller de som de skrikande AMDfanboisen. Så fort någon nämner att Ryzen presterar sämre än Intel så blir det starka reaktioner, varför då? När det delas artiklar/länkar där AMD visar bättre siffror under förutsättningar där man är gpu begränsad som med ett gtx970 så lovordas Ryzen som om den hade vunnit än jordskredsseger när det e bara nån fps hit å dit.

Jag hoppas verkligen på att AMD, men man blir ju mörkrädd av vissas inlägg här, som sagt, nästan som att vara å läsa r/amd, vilket är inte positivt.

Hur många gånger har man personligen inte fått skit här för att man vackert påpekat att extrema minneshastigheter med låga latenser inte är möjligt för de flesta, spec inte de som inte vill köra med hög spänning 24/7? Jo, då blir det rabalder så det skriker.. Att visa kallas för respektlösa gentemot trådens läsare för att de uttrycker en sober och väl förankrad åsikt vill jag påstå är rent å skärt respektlöst.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sisyfos:

Nu har jag väl säkert skrivit det här 10 gånger i den här tråden, men 720p-tester med maxade inställningar är högst relevanta för alla vi som spelar i högre uppdateringsfrekvenser än 60FPS. Detta för att CPU'n som bekant blir en större faktor då och om man antingen som jag sänker grafikinställningar med ett mellanklass-kort som GTX 1060 för att uppnå dessa frekvenser eller om man sitter med ett GTX 1080 Ti så vill man veta ungefär när CPU'n kan tänkas bli flaskhalsen.

Att spela i upplösningen 720p i sig är såklart inte realistiskt, men att köra en högre upplösning med en hög uppdateringsfrekvens är definitivt det. Därför är dessa tester precis som alla andra tester mer än välkomna, ju mer information desto bättre. Sedan tycker vissa att 120FPS och bortom är helt "onödigt" men då får det står för var och en för personligen tycker jag det är lika märkbart som hoppet från 30FPS till 60FPS.
Den här frågan angående "flaskar processor X i upplösning Y?" borde inte existera då upplösningen är irrelevant för en vanlig processor, det är däremot relevant för en grafikprocessor. Övriga inställningar i spel kan ju dock påverka CPU-prestanda varför man definitivt alltid borde benchmarka spel med maximala inställningar oavsett upplösning.

"Att spela i upplösningen 720p i sig är såklart inte realistiskt, men att köra en högre upplösning med en hög uppdateringsfrekvens är definitivt det. "
Nej det är inte realistiskt, låt oss ha realistiska tester.

Visa signatur