Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det kommer ett mitx moderkort från gigabyte eller annan tillverkare den här månaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

@Dendrite: Undrar samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

Någon som vet ifall det kommer ett mitx moderkort från gigabyte eller annan tillverkare den här månaden?

Asrock visade 2 modeller på Computex och Gigabyte 1 modell men datum när dessa kommer till Svenska marknaden får du fråga tillverkarna själva.

Asrock så är det Proshop eller Tyskland som gäller för inköp.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att varken MSI eller ASUS har sagt något om AM4 mITX

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Asrock visade 2 modeller på Computex och Gigabyte 1 modell

Synd bara att ingen av dessa moderkort har 2st M.2 platser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Synd bara att ingen av dessa moderkort har 2st M.2 platser

Förstår att vissa vill ha detta men tycker ändå Asrock AB350 är det bästa som visats hitintills.

Proshop vet dock inte när denna kan anlända alls så då är nog Juni uteslutet misstänker jag

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Asrock visade 2 modeller på Computex och Gigabyte 1 modell men datum när dessa kommer till Svenska marknaden får du fråga tillverkarna själva.

Asrock så är det Proshop eller Tyskland som gäller för inköp.

Vet du om någon av de modellerna som visades upp har inbyggd Wifi?

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Vad bra! Asrocks modell som ligger uppe på prisjakt har ju inte Wifi så perfekt att dessa två har det. Blir till att vänta in dem då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon som har hittat ASRocks moderkort till salu någonstans? Jag hittar fortfarande de inte ens att beställa utomlands ifrån amazon etc. Har kollat in såväl amerikanska, engelska & tyska butiker utan lycka :(.

Permalänk
Medlem

Jag kan informera om att Asrocks mITX moderkort kommer kunna levereras i till kunder i Europa med start den tredje veckan i juli månad, Mindfactory och tyska Amazon är sannolikt först, men även Proshop.

När det gäller Gigabytes kort dyker dom upp i nästa vecka hos flera olika ÅF och på Prisjakt.

Hoppas detta hjälper.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Är på gång: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4264977

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Är det någon som har hittat ASRocks moderkort till salu någonstans? Jag hittar fortfarande de inte ens att beställa utomlands ifrån amazon etc. Har kollat in såväl amerikanska, engelska & tyska butiker utan lycka :(.

De är listade hos Proshop på prisjakt men inte i lager ser det ut som. Vet inte hur det ser ut med andra butiker. Själv väntar jag in kort med Wifi, Gigabyte eller någon annan tillverkare, men det verkar dröja...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag kan informera om att Asrocks mITX moderkort kommer kunna levereras i till kunder i Europa med start den tredje veckan i juli månad, Mindfactory och tyska Amazon är sannolikt först, men även Proshop.

När det gäller Gigabytes kort dyker dom upp i nästa vecka hos flera olika ÅF och på Prisjakt.

Hoppas detta hjälper.

Mvh

Härligt med lite konkret information, tackar!

Skrivet av Dendrite:

De är listade hos Proshop på prisjakt men inte i lager ser det ut som. Vet inte hur det ser ut med andra butiker. Själv väntar jag in kort med Wifi, Gigabyte eller någon annan tillverkare, men det verkar dröja...

ASRock listade på prisjakt & proshop? Du får gärna ge mig en länk då eftersom jag inte kan hitta. Tror du blandar ihop med Biostar då det är det deras kort som saknar Wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Härligt med lite konkret information, tackar!

ASRock listade på prisjakt & proshop? Du får gärna ge mig en länk då eftersom jag inte kan hitta. Tror du blandar ihop med Biostar då det är det deras kort som saknar Wifi.

Du har rätt, tänkte på biostar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Silent and small or nothing at all!

Det verkar som om det är ett stort sug efter just Asrocks modell, något jag själv har för avsikt att använda som stomme i ett kommande system.

Övriga komponenter blir följande:
PC-Q04
R7 1700/R5 1600(får känna efter behovet)
Sapphire RX570 Pulse Mini
16/32GB RAM(får forska ytterligare om vilken hastighet som är bäst avvägd)
Samsung 960 EVO 500GB
Befintligt EVGA SuperNova 750 G3
Noctua NH-L12

Lite övrig kringutrustning blir troligen:
140mm flaggskeppsmodell från Noctua längre fram
MX Master 2S
Filco Convertible 2
Samsung 1440p 144hz, 27"- eller 32"-modellen

Sen kan jag vara nöjd för ett bra tag framöver, så till vida att Vega inte kommer i en Nano modell.

Nu har jag säkert missat något, men vad tror ni sett till de interna komponenterna? Blir det för mycket värme?

Var länge inne på G4560/Palit 1050 Ti KalmX, men vill ha lite mer kräm och dessutom följa mina ideologiska värderingar.

Permalänk
Skrivet av Dendrite:

Du har rätt, tänkte på biostar!

Biostar mITX har funnits listad ett bra tag hos Proshop men vet ej om de någonsin haft några i lager.

Mindfactory har haft tidigare i alla fall, slut i lager nu dock (de kanske säljer bra som enda mITX till AM4?)
Man kan ju i alla fall gotta sig i kundernas recensioner hos Mindfactory. De anger att de sålt över 90 kort.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Jag har Biostar B350 GTN sedan förra veckan, köpt från Proshop!

Funkar ok. Lite strul med ram-minne, kör Corsair Vengeance LPX 3200MHz, men får bara upp dem i 3000 och måste sätta timings etc manuellt i UEFI.

Överklockar en Ryzen 1700 till 3.7 GHz via Rysen Master. Överklockningen sitter inte mellan omstarter alltid.

Fläkten går på högvarv tills jag startat Biostars egna OC-applikation.

Summa summarum, lite meck men det fungerar.

Riggen sitter i en DAN A4-SFX med Noctua-kylare riggad med lite kartong och utan bakplåt på moderkortet (tips från internet).

Permalänk
Skrivet av Ulph:

Jag har Biostar B350 GTN sedan förra veckan, köpt från Proshop!

Funkar ok. Lite strul med ram-minne, kör Corsair Vengeance LPX 3200MHz, men får bara upp dem i 3000 och måste sätta timings etc manuellt i UEFI.

Såg att en köpare hos Mindfactory skrev detta:

"som stödjer styrelsen med 3200 Mhz.
Av detta jag köpte två stycken G.Skill Trident DDR4-3200 DIMM Z RGB CL14-14-14-34 RAM (F4-3200C14D-16GTZR).
Denna 2x 8 GB bulten kan jag som utlovats på tillverkningssidan med förinställd XMP driva profil vid 3200 Mhz.
Hur som helst, skadar det inte att ta reda på innan du köper en produkt om det, då du inte behöver undra senare varför något inte fungerar på det sätt du föreställa sig det."

Härlig maskinell översättning

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Hittade en uppdatering om Asrock-kortet från i Torsdags, dvs 29/6:

Citat:

Our shipment arrives next week. The AB350N-Gaming Wifi will hit the US markets in July.

https://hardforum.com/threads/where-are-the-am4-itx-boards.19...

Väntar otåligt på de här korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulph:

riggad med lite kartong och utan bakplåt på moderkortet (tips från internet).

What?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=696...

Kan ta lite kort på min rigg men är rädd att inte få ihop kabelhärvan igen om jag öppnar sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulph:

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=696...

Kan ta lite kort på min rigg men är rädd att inte få ihop kabelhärvan igen om jag öppnar sidan.

Aha ok, så för att avleda värmen från cpun alltså! Känns lite halvskumt med kartong kanske men fyller det sin funktion så visst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

Aha ok, så för att avleda värmen från cpun alltså! Känns lite halvskumt med kartong kanske men fyller det sin funktion så visst

Snarare se till att luftintaget till cpukylaren är fräsch och kall vardagsrumsluft snarare än varm chassiluft. Den drar in luft den vägen, och trycker ut över moderkortet/ram. Idén är väl att den åker ut bredvid portarna på baksidan.

Permalänk
Medlem

Jag har också gått och väntat på ett AM4 Mini-ITX kort med inbyggt wifi samt bluetooth. Är sjukt less på mitt stora Obsidian 750D nu och är riktigt sugen på Mini-ITX.

Dock så funderar jag på att ta steget längre och köra allt passivt kylt, förutom chassi fläktarna då, för att få det så tyst som möjligt.
Lite fundersam på värmeutvecklingen dock.

Vete fan hur man länkar sådär snyggt ifrån prisjakt men dessa är delarna jag har funderat på

Modekort blir något av Asrock eller Gigabyte
Minne kommer kollas på efter jag valt MB
4 x Noctua NF-P14s redux-1200 PWM 140mm - Fyra chassi fläktar som ska vara väldigt tysta enligt recensioner
1 x Samsung 850 EVO Series MZ-75E1T0B 1TB - Lagring
1 x Fractal Design Define Nano S - Chassi utan fönster för bättre ljudisolering
1 x Samsung 960 EVO Series MZ-V6E500BW 500GB - OS samt spel SSD
1 x EVGA SuperNOVA G3 650W - Nätagg som ska köras på Eco mode
1 x AMD Ryzen 5 1600X 3,6GHz - Prolle

Om jag bestämmer mig att köra passiv kylning
1 x Raijintek Ereboss Core Edition - CPU kylare
1 x XFX Radeon RX 460 Passive HDMI DP 4GB - Grafikort

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

@Kujo: Jag hade nog rekommenderat att köra ett något starkare kort och montera en eftermarknadskylare som är passiv. Men det beror naturligtvis på dina behov.

Arctic Accelero S3, gör ett bra jobb.

Har du lite mer utrymme är ser Prolimatech MK-26 ut att vara ett mycket trevligt alternativ.

EDIT: Har själv ett EVGA SuperNova 750 G3 och upplever ingen skillnad mellan ECO Mode på/av, samt att fläktens ljud är hörbart(åt det brummande hållet). Så länge som den inte blir för varm är det acceptabelt, men när den varvar upp för att kyla då är ljudsignaturen inte så rolig. Det är dock fortfarande ett brummande ljud, så det är bättre än många andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Kujo: Minne är särskilt med Ryzen, jag hade tittat på kit upp till 2666MHz om du vill ha en krångelfri upplevelse och installation. Snabbare minnen är givetvis bättre, men det kommer med komplikationer och buggar i värsta fall, dessutom kan skillnaden i pris läggas på ett bättre grafikkort.

Jag väntar själv på ett bra mITX moderkort för Ryzen, köper nog Gigabyte AB350N Gaming Wifi då det har stöd för USB 3.1 Gen2 samt brutalt bra VRM Från IR.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Osäker på vilket det blir för mig. Lutar åt Gigabyte AB350N men jag vill ha optiskt ljud ut egentligen..

AB350N har dykt upp i USA nu:

https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813145...

https://www.amazon.com/Gigabyte-GA-AB350N-Gaming-WIFI-Ryzen-M...