Bättre temperaturer med endast luftkylning FD Define C

Permalänk
Medlem

Bättre temperaturer med endast luftkylning FD Define C

Hej alla!

Jag har letat en hel del runt om på nätet och har hittat förvånansvärt lite angående förbättring av luftflöde och temperaturer i Define C med endast luftkylning (inga radiatorer eller AIOs här inte).

Jag tar därför tillfället i akt och ger andra i samma sits som jag lite tips för att hålla nere ljudnivån vid tyngre användning i ett litet chassi.

Min rigg ser ut så här:
Chassi: Define C
CPU: i7 4770K @ 4,2
kyls med en NF-D15 med båda fläktarna installerade och horisontellt monterad, riktat mot bakre utblås.
GPU: MSI gtx 1080 TI gaming X

Jag sitter fortfarande och finlirar med fläktkurvor etc. men här är lite temps med lite olika fläktsetups.

Temp-testen utfördes i Witcher 3. Novigrad, 4k-upplösning och maxade settings under 30 minuter

"Standard setup stängd topplucka"
Insug fram: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm
Utblås bak: 1x 120mm NF-S12A @ 1000 rpm

CPU: ΔT 46,1°C; max 1409 rpm
GPU: ΔT 59,2°C; max 2012 rpm
HDD/moderkort: ΔT 27,1°C

"Standard setup öppen topplucka"
Insug fram: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm
Utblås bak: 1x 120mm NF-S12A @ 1000 rpm
Utblås upp: 1x 140mm NF-A14 @ 800 rpm (bakre fläktplatsen)

CPU: ΔT 43,2°C; max 1269 rpm
GPU: ΔT 57,2°C; max 1932 rpm
HDD/moderkort: ΔT 25,°C

"All in setup öppen topplucka"
Insug fram: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm
Utblås bak: 1x 120mm NF-S12A @ 1000 rpm
Utblås upp: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm (båda fläktplatserna)

CPU: N/A (jag slarvade bort mätdatan, men har för mig att GPU-temps blev sämre än föregående test)
GPU: N/A
HDD/moderkort: N/A

"Trulles ultratysta airflow!"
Insug fram: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm
Utblås bak: 1x 120mm NF-S12A @ 1000 rpm + 1x 80mm NF-A8 @ 1250 rpm (tog bort "pci-skydden" under grafikkortet och lirkade fast fläkten tanpå chassit med antivibrationsplupparna man får med när man köper Noctua)
Utblås upp: 1x 140mm NF-A14 @ 800 rpm (bakre fläktplatsen)

CPU: ΔT 37,2°C; 1146 rpm
GPU: ΔT 53,2°C; 1692 rpm
HDD/moderkort: ΔT 21,2°C

Jag tänkte göra lite fler tester på lägre varvtal och med en snällare fläktkurva för grafikkortet, men den lille 80mm-fläkten gjorde verkligen susen! 6 grader svalare på CPUn och 4 på GPUn verkar kanske inte så bra, men dessa temps nåddes med betydligt lägre varvtal på respektive kylare.

Någon som har liknande "ghettolösningar" eller tips på att ytterligare förbättra temperaturerna (och framförallt ljudnivån)?

Jag älskar chassit betydligt mer nu när grafikkortet inte låter som en lövblåsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

Hej alla!

Jag har letat en hel del runt om på nätet och har hittat förvånansvärt lite angående förbättring av luftflöde och temperaturer i Define C med endast luftkylning (inga radiatorer eller AIOs här inte).

Jag tar därför tillfället i akt och ger andra i samma sits som jag lite tips för att hålla nere ljudnivån vid tyngre användning i ett litet chassi.

Min rigg ser ut så här:
Chassi: Define C
CPU: i7 4770K @ 4,2
kyls med en NF-D15 med båda fläktarna installerade och horisontellt monterad, riktat mot bakre utblås.
GPU: MSI gtx 1080 TI gaming X

Jag sitter fortfarande och finlirar med fläktkurvor etc. men här är lite temps med lite olika fläktsetups.

Temp-testen utfördes i Witcher 3. Novigrad, 4k-upplösning och maxade settings under 30 minuter

"Standard setup stängd topplucka"
Insug fram: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm
Utblås bak: 1x 120mm NF-S12A @ 1000 rpm

CPU: ΔT 46,1°C; max 1409 rpm
GPU: ΔT 59,2°C; max 2012 rpm
HDD/moderkort: ΔT 27,1°C

"Standard setup öppen topplucka"
Insug fram: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm
Utblås bak: 1x 120mm NF-S12A @ 1000 rpm
Utblås upp: 1x 140mm NF-A14 @ 800 rpm (bakre fläktplatsen)

CPU: ΔT 43,2°C; max 1269 rpm
GPU: ΔT 57,2°C; max 1932 rpm
HDD/moderkort: ΔT 25,°C

"All in setup öppen topplucka"
Insug fram: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm
Utblås bak: 1x 120mm NF-S12A @ 1000 rpm
Utblås upp: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm (båda fläktplatserna)

CPU: N/A (jag slarvade bort mätdatan, men har för mig att GPU-temps blev sämre än föregående test)
GPU: N/A
HDD/moderkort: N/A

"Trulles ultratysta airflow!"
Insug fram: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm
Utblås bak: 1x 120mm NF-S12A @ 1000 rpm + 1x 80mm NF-A8 @ 1250 rpm (tog bort "pci-skydden" under grafikkortet och lirkade fast fläkten tanpå chassit med antivibrationsplupparna man får med när man köper Noctua)
Utblås upp: 1x 140mm NF-A14 @ 800 rpm (bakre fläktplatsen)

CPU: ΔT 37,2°C; 1146 rpm
GPU: ΔT 53,2°C; 1692 rpm
HDD/moderkort: ΔT 21,2°C

Jag tänkte göra lite fler tester på lägre varvtal och med en snällare fläktkurva för grafikkortet, men den lille 80mm-fläkten gjorde verkligen susen! 6 grader svalare på CPUn och 4 på GPUn verkar kanske inte så bra, men dessa temps nåddes med betydligt lägre varvtal på respektive kylare.

Någon som har liknande "ghettolösningar" eller tips på att ytterligare förbättra temperaturerna (och framförallt ljudnivån)?

Jag älskar chassit betydligt mer nu när grafikkortet inte låter som en lövblåsare.

Hejsan

Jag sitter på samma chassie som dig dock med fönster panel.

Min "HTPC" specs lyder:

intel 4790k OC 4.7Ghz (max temp i aida stress test 76c)
Kylare Noctua D15
GPU Asus 1080 oc @ 2000mhz

Jag har fin fina temps och dator är hur tyst som helst.

3 st 120mm noctua nf-f12 i fronten
1 st 120mm noctua nf-f12 bak
2 st 120mm noctua nf-f12 taket
jag använder mig utav en Phobya 4Pin PWM till 8x 4Pin som alla fläktarna är kopplade till inc cpu fläkten.

Jag har aldrig sett dem gå över 1000rpm vid 100% aida load.
Och i spel så ligger de på 650-700 rpm.

Grafikkortet låter jag gå upp till 70c innan den får varva upp sina fläktar.

Blev dock liten sugen på att testa sätta en 80mm fläkt där du har din för att se om det verkligen blir någon skillnad i tempsen

Edit: Glömde skriva rums temperatur ligger på ca 21-22c

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

@EddAa: oj! Det lät som mycket bra temps! Hur mycket får grafikkortskylaren jobba vid full belastning då även cpun är varm?

Jag funderar på att delidda 4770kn då tempsen är otroligt höga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

@EddAa: oj! Det lät som mycket bra temps! Hur mycket får grafikkortskylaren jobba vid full belastning då även cpun är varm?

Jag funderar på att delidda 4770kn då tempsen är otroligt höga

Brukar spela BF 1 och där får den jobba på för fullt, jag borde även nämna att jag sitter ca 2-3 meter ifrån tv'n/ datorn så även om gpun's fläktar går upp i varv så hör jag inte dem allt för mycket.

Delid skulle nog göra susen för din cpu, 4790k är ju en så kallad refresh = bättre tim och temps.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

@EddAa: har du testat för att se vilken effekt den andra fläkten i taken har? Jag har funderat på att sätta den främre som insug för att öka trycket i chassit

Permalänk
Skrivet av Trullon:

Hej alla!

Jag har letat en hel del runt om på nätet och har hittat förvånansvärt lite angående förbättring av luftflöde och temperaturer i Define C med endast luftkylning (inga radiatorer eller AIOs här inte).

Jag tar därför tillfället i akt och ger andra i samma sits som jag lite tips för att hålla nere ljudnivån vid tyngre användning i ett litet chassi.

Min rigg ser ut så här:
Chassi: Define C
CPU: i7 4770K @ 4,2
kyls med en NF-D15 med båda fläktarna installerade och horisontellt monterad, riktat mot bakre utblås.
GPU: MSI gtx 1080 TI gaming X

Jag sitter fortfarande och finlirar med fläktkurvor etc. men här är lite temps med lite olika fläktsetups.

Temp-testen utfördes i Witcher 3. Novigrad, 4k-upplösning och maxade settings under 30 minuter

"Standard setup stängd topplucka"
Insug fram: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm
Utblås bak: 1x 120mm NF-S12A @ 1000 rpm

CPU: ΔT 46,1°C; max 1409 rpm
GPU: ΔT 59,2°C; max 2012 rpm
HDD/moderkort: ΔT 27,1°C

"Standard setup öppen topplucka"
Insug fram: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm
Utblås bak: 1x 120mm NF-S12A @ 1000 rpm
Utblås upp: 1x 140mm NF-A14 @ 800 rpm (bakre fläktplatsen)

CPU: ΔT 43,2°C; max 1269 rpm
GPU: ΔT 57,2°C; max 1932 rpm
HDD/moderkort: ΔT 25,°C

"All in setup öppen topplucka"
Insug fram: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm
Utblås bak: 1x 120mm NF-S12A @ 1000 rpm
Utblås upp: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm (båda fläktplatserna)

CPU: N/A (jag slarvade bort mätdatan, men har för mig att GPU-temps blev sämre än föregående test)
GPU: N/A
HDD/moderkort: N/A

"Trulles ultratysta airflow!"
Insug fram: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm
Utblås bak: 1x 120mm NF-S12A @ 1000 rpm + 1x 80mm NF-A8 @ 1250 rpm (tog bort "pci-skydden" under grafikkortet och lirkade fast fläkten tanpå chassit med antivibrationsplupparna man får med när man köper Noctua)
Utblås upp: 1x 140mm NF-A14 @ 800 rpm (bakre fläktplatsen)

CPU: ΔT 37,2°C; 1146 rpm
GPU: ΔT 53,2°C; 1692 rpm
HDD/moderkort: ΔT 21,2°C

Jag tänkte göra lite fler tester på lägre varvtal och med en snällare fläktkurva för grafikkortet, men den lille 80mm-fläkten gjorde verkligen susen! 6 grader svalare på CPUn och 4 på GPUn verkar kanske inte så bra, men dessa temps nåddes med betydligt lägre varvtal på respektive kylare.

Någon som har liknande "ghettolösningar" eller tips på att ytterligare förbättra temperaturerna (och framförallt ljudnivån)?

Jag älskar chassit betydligt mer nu när grafikkortet inte låter som en lövblåsare.

@Trullon:

Intressant att se. Har samma chassi med ungefär samma fläkt setup.

2 x NF-A14 In Front.
1 x NF-S12A Ut Bak.

Gjorde mätning med Asus RealBench 2.43 idag för att mäta temperaturen på grafikkortet (se signatur för specifikationer) med liknande "Standard setup stängd topplucka" som du. Chassit var även stängt. Körde test med chassi fläktarna på turbo läget, ~800 rpm. Resulterade i max 70 grader. GPU fläktarna gjorde max 43% (1247 rpm) inställd på 0 dB profil. Kör alla chassifläktar PWM. Blir ju tystast så. Det är klart att man helt enkelt kan öka upp grafikkortets fläktkurva också via GPU Tweak II, men helst inte för jag prioriterar tystnaden..

Intressant faktiskt vad den lilla 80mm fläkten du satte utanpå chassit åstadkom. Kanske ska testa med det. Men då som insug.

Edit *** Testade och måttade med en 80mm fläkt vid pcie plåtarna men det hela fungerar inte i mitt system eftersom jag använder den andra pcie platsen på moderkortet. Och den första pcie platsen rakt under processorkylaren kommer att ta i själva grafikkortet om jag istället skulle placerar det där.. Annars en helt klart bra lösning för antingen insug eller utsug.

Annars blir det att flytta över komponenterna till storebror R5 för bättre luftflöde. Där får det plats 140mm fläktar överallt. Innebär ju lite bök men det kanske det är värt. Får se om jag orkar dona med det lilla projektet.

Edit *** Testade och måttade med en 80mm fläkt vid pcie plåtarna men det hela fungerar inte i mitt system eftersom jag använder den andra pcie platsen på moderkortet. Den första rakt under processorkylaren kommer att ta i grafikkortet om jag placerar det
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: du har ju jättebra temps! Problemet med GT 1080 ti är att kortet har nästan dubbla strömförbrukningen och blir därmed ganska varmt.

Jag har en ny fläktsetup jag ska testa! Jag återkommer med setup och resultat

Permalänk
Skrivet av Trullon:

@septembro: du har ju jättebra temps! Problemet med GT 1080 ti är att kortet har nästan dubbla strömförbrukningen och blir därmed ganska varmt.

Jag har en ny fläktsetup jag ska testa! Jag återkommer med setup och resultat

Ok Jag kanske är petig.. Men är inte 70 grader varmt? Har för mig att när det satt i r5 burken så blev det inte så varmt. Då dock med ett annat asus z97-p moderkort som är atx storlek. Det jag använder nu vid ovanstående test är matx storlek. Men grafikkortet sitter längre ifrån kylaren på matx eftersom jag använder den andra understa pcie platsen. På z97-p sitter gpu närmre under processorkylaren eftersom det endast finns en pcie plats tillgänglig för det där.

Testspelade en runda igår och då kom jag upp i 76 grader med 48% (1618 rpm) fläkt.

Okidoki. Ska bli kul att se

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

@Trullon: Själv experimenterade jag lite med mitt Define C i afton för jag tyckte grafikkortstemperaturen var aningen för hög som du vet. Nådde 76 grader med det igår och 70 grader idag när jag testade att spela ett par rundor. Nu har jag bara ett gtx 970 och inget 1080Ti men ändå.. Flyttade ner översta och framförallt den nedersta 140mm fläkten så långt det gick utan att montera bort psu shrouden. Har 2 st. NF-A14 i fronten som in och 1 st. NF-S12A i baken som ut. Resulterade i aningen sänkt temperatur iom att den nedersta frontfläkten skjuter in lite extra friskluft till grafikkortet. Exakt resultat blev max 68 grader och 38% fläkt (1038 rpm), -2 grader och -5% fläkt mot hur chassifläktarna satt förut. Alltså ingen jättesänkning. Uppnådde 70 grader med 43% fläkt (1247 rpm) tidigare idag innan jag då sänkte chassits frontfläktar. Använder turbo fläktprofil på chassifläktarna och 0dB fläktprofil på mitt grafikkort vid test med Asus RealBench 2.43. Mitt grafikkort sitter på den nedersta pcie platsen på matx moderkort eftersom den annars nuddar vid processorkylaren.

Edit *** Testade med att spela en runda oxå och hamnade på max 69-70 grader med 43% (1200 rpm) fläkt.

Testade med att spela en runda oxå och hamnade på 69-70 grader med 43% (1200 rpm) fläkt.
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Hej

Ett bra men "fult" och bortglömt tips är att sätta en avgrensare* på grafikkortet så att kortet inte kan ta in den uppvärmda luften som nyss lämnade fläkten till grafikkortet. Den uppvärmda luften tvingas gå upp i chassiet, både utblås upptill och baktill rekommenderas om man gör så här. CPU-tempen bör inte öka trots denna mod. Detta kräver nog lite större lådor dock, många små chassien som används nu är för små för detta utifrån bilder som jag sett.

Alternativ är att om det finns sidointag för grafikkortet vända fläkten till utblås och bygga en "tratt" som samlar den varma grafikkortsluften. Det är trots allt den största uppvärmningskällan i en dator med råge!

* plast eller alt. pappskiva bockad och fastsatt mellan chassie sida kanten på grafikkortet. Har man inte glassida så funkar även den värsta rednecklösningen: tejp!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon som har liknande "ghettolösningar" eller tips på att ytterligare förbättra temperaturerna (och framförallt ljudnivån)?

För ungefär hundra år sedan, eller iallafall i ett annat århundrade, när jag kämpade med ljudnivåer och temperaturer så införskaffade jag en s.k. Slotkylare, som sattes direkt under grafikkortet och med en radialfläkt sög ut luft bakåt ur lådan. Jag vill minnas att den var jäkligt effektiv och tyst i jämförelse med de på den tiden väldigt små och snabbsnurrande grafikkortsfläktarna. Jag satte någon stor passivkylare på ett av grafikkorten jag hade och denna fläkten och de gjorde i sanning underverk för mig.
Finns det månne något liknande nuförtiden? Annars låter din modd som något med samma effekt... Borde nog prova, för sedan jag satte in ett GTX 780 AMP! genereras det sjukt mycket värme med högre ljudnivåer som följd...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

@Dack3: har du någon konceptbil på detta? Har sett en del som "tunnlar" luften från CPU-kylaren, men aldrig grafikkortet.

Permalänk
Medlem

nja...

Men jag rita två.......skitfina

https://1drv.ms/i/s!AhCMrmxhhhC9g1Z_Dj8rKfE0aCBe

https://1drv.ms/i/s!AhCMrmxhhhC9g1c9h5mmfCe9acPH

Hoppas det går att fatta! Sätt avgrensaren efter hela långsidan på datorn, det blir mycket enklare att få fast den då. Om du vill addera avgrensare framför kortsidan på grafikkortet om det finns behov/plats.

Detta var något som jag hittade i ett chassie förut. Det kom med en ihopskjutbart plastlock som gick att skruva fast. Bra ide!
(kommer ej ihåg vilket chassie det var, långe sedan)

Permalänk
Medlem

@Dack3: snyggt! Får testas!

Permalänk
Skrivet av septembro:

@Trullon: Själv experimenterade jag lite med mitt Define C i afton för jag tyckte grafikkortstemperaturen var aningen för hög som du vet. Nådde 76 grader med det igår och 70 grader idag när jag testade att spela ett par rundor. Nu har jag bara ett gtx 970 och inget 1080Ti men ändå.. Flyttade ner översta och framförallt den nedersta 140mm fläkten så långt det gick utan att montera bort psu shrouden. Har 2 st. NF-A14 i fronten som in och 1 st. NF-S12A i baken som ut. Resulterade i aningen sänkt temperatur iom att den nedersta frontfläkten skjuter in lite extra friskluft till grafikkortet. Exakt resultat blev max 68 grader och 38% fläkt (1038 rpm), -2 grader och -5% fläkt mot hur chassifläktarna satt förut. Alltså ingen jättesänkning. Uppnådde 70 grader med 43% fläkt (1247 rpm) tidigare idag innan jag då sänkte chassits frontfläktar. Använder turbo fläktprofil på chassifläktarna och 0dB fläktprofil på mitt grafikkort vid test med Asus RealBench 2.43. Mitt grafikkort sitter på den nedersta pcie platsen på matx moderkort eftersom den annars nuddar vid processorkylaren.

https://www.pixeltopic.com/thumbnail/cgvccwfvcinesfl/

Edit *** Testade med att spela en runda oxå och hamnade på max 69-70 grader med 43% (1200 rpm) fläkt.

...

Uppdatering sedan förra inlägget..

Nu har jag inte ett värmealstrande 1080Ti monster som du installerat i Define C men testade med mitt GTX 970 idag igen med RealBench och stängde nu av funktionen 0dB fan på GPU Tweak II. Fläktarna hörs knappt. Kanske möjligtvis om jag lägger huvudet mot chassit.. Det blir tyst ändå.

Se signatur för rigg:

"Standard setup stängd topplucka"
Insug fram: 2x 140mm NF-A14 @ 895/910 rpm
Utblås bak: 1x 120mm NF-S12A @ 884 rpm

CPU: @ 56°C; max 922 rpm
GPU: @ 63°C; max 919 rpm (36%)

Wall of text...

Detta betyder för mig att det mest troligen inte blir någon förflyttning utav komponenterna till storebror Define R5. Visserligen finns det plats för fler 140mm fläktar på alla fläktplatser, sidofläkt, frontlucka och plats för en optisk enhet i R5. Slutsumman av det hela är i alla fall att ett större chassi behöver inte nödvändigtvis betyda svalare temperaturer. Det handlar ju mer om själva kylningen och luftflödet; chassifläktar, processorkylning, grafikkortskylning osv. Kanske tar det längre tid för komponenterna att hettas upp i ett större chassi iom att de sitter på ett större avstånd men varma kommer de att bli oavsett vad under belastning. Det är bara en fråga om tid. Visserligen har R5:an 1 st. värmezon vs 2 st. i Define C. R5:ans värmezon är mer inriktad höjdmässigt på att skjutsa friskluft till grafikkortet ifrån frontfläktarna medans Define C's värmezoner är mer anpassningsbara iom att man kan höja/sänka frontfläktarna. Dvs man kan själv välja om man önskar kyla processorn eller grafikkortet (som blir varmast i en dator). Nu passar det utmärkt med Define C's värmezoner eftersom jag har gjort en delid på min processor så den kräver inte så mycket extra kylning nu för tiden. NH-D15 sköter det jobbet superbt. Man kan om man vill byta ut bakfläkten NF-S12A mot en NF-F12 i Define C. Då mot aningen sämre luftflöde (-8,33 CFM), mer decibel (+4,6 dB) men bättre statistiskt tryck (+1,42 H20) och högre rotation (+300 RPM)! Kanske pressar bakfläkten ut aningen mer varmluft då pga att det sitter ett metallgaller bak på lådan (betvivlar och skriver kanske därför att F12:an har sämre luftflöde men högre statistiskt tryck) men blir också antagligen mer högljutt ifrån lådan. Går ju att lösa med hörlurar på iofs

Enkelt. Ska man spela åker 0dB fan av. Ska man använda datorn till annat åker 0dB på i GPU Tweak II..

Fractal Design Define C presterar mycket bra trots sin lilla storlek

Edit *** Testade att spela utan 0dB fläkt profil på grafikkortet, här är resultaten :

CPU: @ 46, 51, 50, 50°C; max 742 rpm
GPU: @ 70°C; max 1375 rpm (47%)

Detta med turbo fläkt profil på alla chassifläktar.

värmezoner, Edit *** Testade att spela utan 0dB fläkt profil på grafikkortet, här är resultaten :
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU