Exempel Gällivare: hur säker är kommunal IT-drift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä men nu är det många i formet tolkar situationen som fan läser bibeln (verkar det som).

Som jag tolkar den nyheten så har kommunen inte misstagit RAID för backup.
@FatherOfThree jag är inte med på hur du kommit fram till att backup saknats?

Det som har hänt som jag förstår det är att deras system för att garantera uptime inte varit tillräckligt utbyggt. Det i sig är trist, ja. Däremot står det inget i nyheten om att data gått förlorad för alltid utan informationen har inte varit tillgäng ett tag men allt ska vara igång och åtkomligt igen inom en tid efter driftstoppet.

Som jag ser det har de alltså haft backup som de har kunnat ta fram igen men när driftservern varit nere för underhåll medan man återställt data så har det inte gått att sätta igång ordinarie drift igen. Just för att de inte tagit höjd för att det ska behövas. Uptime trodde de skulle vara säkrat av raid5 vilket inte verkade fungera enligt plan. Men att backup skulle ha saknats helt ser jag inte att nyheten ger belägg för.

Eller är det här helt uteslutet?

Så som jag tolkar det är det alltså snarare många i forumet som i ren iver över att få berätta att raid minsann inte är backup (vilket visserligen är sant) inte läser nyheten ordentligt och själva drar en del ogrundade slutsatser.

Du har helt rätt. Det står tydligt att allt är tillbaka tills semestern är över!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä men nu är det många i formet tolkar situationen som fan läser bibeln (verkar det som).

Det som har hänt som jag förstår det är att deras system för att garantera uptime inte varit tillräckligt utbyggt. Det i sig är trist, ja. Däremot står det inget i nyheten om att data gått förlorad för alltid utan informationen har inte varit tillgäng ett tag men allt ska vara igång och åtkomligt igen inom en tid efter driftstoppet.

Som jag ser det har de alltså haft backup som de har kunnat ta fram igen men när driftservern varit nere för underhåll medan man återställt data så har det inte gått att sätta igång ordinarie drift igen. Just för att de inte tagit höjd för att det ska behövas. Uptime trodde de skulle vara säkrat av raid5 vilket inte verkade fungera enligt plan. Men att backup skulle ha saknats helt ser jag inte att nyheten ger belägg för.

Eller är det här helt uteslutet?

Så som jag tolkar det är det alltså snarare många i forumet som i ren iver över att få berätta att raid minsann inte är backup (vilket visserligen är sant) inte läser nyheten ordentligt och själva drar en del ogrundade slutsatser.

Citat:

Anders Skoglund tror att en spegellösning kan vara ett bra alternativ.

Enligt mig kan det innebära att riktig back-up saknas. Men otydlig formulering...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Herregud vad många som kastar sig in i debatten utan den minsta kunskap om hur det fungerar i offentlig sektor. Vilket skämt. Sen kommer alla experter med sina osupporterade open source lösningar som är lösningen på hela världens it-problem.

Fråga till er, ge ett exempel på företag med 10000 användare som kör en open source SAN-lösning?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Herregud vad många som kastar sig in i debatten utan den minsta kunskap om hur det fungerar i offentlig sektor. Vilket skämt. Sen kommer alla experter med sina osupporterade open source lösningar som är lösningen på hela världens it-problem.

Fråga till er, ge ett exempel på företag med 10000 användare som kör en open source SAN-lösning?

Ta en titt på Ceph och Gluster

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Det betyder nog bara att han vill ha en RAID 50 istället för RAID5 och då få bättre uptime på lagringsytan om en eller fler diskar ryker i samma set. Fortfarande som flera har sagt så står det inget om att dom saknar backup i artikeln utan haft en dålig dag då mer en disk la av i ett RAID set.

Händer kanske inte så ofta men har man diskar från samma batch i ett set så är sannolikheten större att det skall inträffa.
Det är inte helt lätt idag att få tag i diskar från olika batchar då de flesta leverantörer som DELL, HP mfl endast godkänner sina egna brandade diskar i hårdvaruraid lösningar.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

De hade väl åtminstone kunnat köra ett par "hot spares"

Har de antagligen gjort, men det spelar ingen roll. När man försökt återskapa redundansen med den nya disken, har någon av de andra diskarna genererat en felkod, och RAID'en är död.
Om de kört RAID 5, med hot spare, "skulle" de i stället kört RAID6. Det finns "ingen" anledning att köra RAID 5 med hot spare, om man kan köra RAID6. (Sitter med ett par system där det är RAID5+hot spare som gäller, helt enkelt för att kontrollern inte stödjer RAID 6.)
Men ett så här stort, och påkostat system borde ju köra RAID 50-60. Hur fan de kört med RAID5 på 5 diskar, i 8'a grupper, vet jag inte... RAID 0 på de 8'a grupperna? Jag hoppas verkligen inte de har kört RAID 5 som speglats på 8 olika "lokala" servrar som när den första fick spatt själva har raderat sina data. I så fall har "hög tillgänglighet" iofs varit ett uppnått mål så länge allt fungerade, men man har glömt någon spärr i logiken för synkningen servrarna i mellan...

Skrivet av Pie-or-paj:

och hot spares btw? why? just why? har du plats för att koppla in ytterligare en disk ska den också användas för paritet.

Om det går... Men det är lite min poäng ovan. Med skattebetalarnas pengar brukar man ha så väl tilltagen budget att det inte borde vara ett problem.

Skrivet av improwise:

Ja, om det inte typ börjar brinna i serverhallen eller liknande då....

Inte säker, men, kommunerna har sällan större datahallar, utan i stället har olika verksamheter en egen hall, eller köper en tjänst någonstans, och det vore inte något stort problem, rent logistiskt, att husera sjukvårdens journalsystem, på samma ställe som socialkontorets journalsystem, så om båda har vars ett ställe, och dessutom är inhyst hos varandra... Bränn en hall, och det påverkar inget.
Men visst. Kommunerna jobbar sällan så, men det är kanske dags att de vaknar.

Skrivet av BrusE:

Pengar som kommunen inte har, tyvärr.

Kluvet det där... Deras nuvarande lagringssystem är tydligen 20 diskar. Om kostnaden för att dubblera systemet enligt artikeln stämmer, så hade de mycket väl kunnat rymmas inom budget redan från början... En halv miljon, för 20 diskar, är närmast löjligt. Visst, jag förutsätter att det är med serviceavtal och hela skiten, men ändå.

Skrivet av Söderbäck:

Som jag har tolkat det så har man backup. Man har inte riktigt något bra system för att återställa data från backuppen, vilket inte är helt oväntat när det gäller så stora system.

Skrivet av LazySoft:

Händer kanske inte så ofta men har man diskar från samma batch i ett set så är sannolikheten större att det skall inträffa.
Det är inte helt lätt idag att få tag i diskar från olika batchar då de flesta leverantörer som DELL, HP mfl endast godkänner sina egna brandade diskar i hårdvaruraid lösningar.

HP är "experter" på firmware som vägrar godta andras diskar. Flera servrar jag fått händerna på har behövt firmware uppdateringar för att släppa tillverkarkravet. På gott och ont är det så gammal hårdvara att firmware där kravet blivit bortplockat är officiellt släppt, så det har inte varit ett "stort" problem, men retligt icke desto mindre. Dell verkar inte ha det i samtida, eller nyare burkar. Det är säkert ett krav på pappret i alla fall, men påverkar inte funktionaliteten.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Herre gud detta låter ju som ett stort skämt självklart att en 5:1 raid är bra sen 5:2 osv med fler paritets bättre säkerhet vid ev problem.

Men va fan man kan alldrig utesluta säkerhetskopiering hoppas de ansvariga åker dit!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Litenskit:

Enligt mig kan det innebära att riktig back-up saknas. Men otydlig formulering...

Nä men allt ska vara återställt eftersommaren. Det indikerar att det inte varit något problem med backup.
Det som efterfrågas är att man kör två instanser av huvudserverna för att säkra uptime. Går den ena ner så tar den andra över. Bra lösning vid underhåll också. Går väl att använda för belastningspikar men då förtas syftet väl med redundans i systemet.

Skrivet av Hagis2k:

Herre gud detta låter ju som ett stort skämt självklart att en 5:1 raid är bra sen 5:2 osv med fler paritets bättre säkerhet vid ev problem.

Men va fan man kan alldrig utesluta säkerhetskopiering hoppas de ansvariga åker dit!

Jag tycker nog du kan läsa artikeln en gång till innan högaffeln kommer fram.
Som jag ser det har det inte varit någon avsaknad av säkerhetskopiering utan det handlar enkom om underdimensionerat uptimesystem där RAIDlösning är inte varit nog.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä men allt ska vara återställt eftersommaren. Det indikerar att det inte varit något problem med backup.
Det som efterfrågas är att man kör två instanser av huvudserverna för att säkra uptime. Går den ena ner så tar den andra över. Bra lösning vid underhåll också. Går väl att använda för belastningspikar men då förtas syftet väl med redundans i systemet.

Samtidigt så är väl en backup-lösning som tar en vecka att återställa "livsviktiga system" (enligt artikeln) tämligen värdelöst? Än mer värdelöst att resterande tar till efter sommaren från 23 Juli? Sommaren må vara kort i Gällivare men man brukar iaf räkna augusti ut!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Raid skyddar inte heller mot dom där smarta användarna som tar bort skit o hör av sig 2 veckor senare. Suck

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om det går... Men det är lite min poäng ovan. Med skattebetalarnas pengar brukar man ha så väl tilltagen budget att det inte borde vara

Vad är meningen med att använda hårdvaruraid nuförtiden? CPUerna har mycket mer kraft än vad du behöver och mjukvaruimplementationen är ofta mycket bättre testad än hårdvaruditot. Kör du dessutom ZFS så får du även mycket bättre pålitlighet än vad hårdvaruraid någonsin kommer kunna ge.

Skrivet av jhonekri:

Raid skyddar inte heller mot dom där smarta användarna som tar bort skit o hör av sig 2 veckor senare. Suck

En ZFS snapshot i timmen skulle skydda mot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Vad är meningen med att använda hårdvaruraid nuförtiden? CPUerna har mycket mer kraft än vad du behöver och mjukvaruimplementationen är ofta mycket bättre testad än hårdvaruditot. Kör du dessutom ZFS så får du även mycket bättre pålitlighet än vad hårdvaruraid någonsin kommer kunna ge.

Support på ZFS är ett betydligt större problem än driftsäkerheten. Det är inte riktigt lika enkelt att lyfta luren och få skickat ut en tekniker som kan ZFS, som att få ut en tekniker som kan byta ett RAID-kort. Det kan vara en faktor.
I just det här fallet, med 2 diskar som fallerar, i en array på 5, med en paritetsdisk, är dessutom inte ZFS säkrare. (Jag är dessutom inte helt säker på att ZFS någonsin är säkrare. Det är ett annat sätt att göra samma sak.)

Skrivet av Pie-or-paj:

En ZFS snapshot i timmen skulle skydda mot det.

Visst skulle det. Men snappshots går att köra oavsett lagringslösning, men har nackdelen i ett system som det här, att väldigt mycket data ska lagras. Folks sjukjournaler hanteras i hela tiden. Vid varje ändring är det en databas skrivning. Det är (ska vara) även journalfört vem som öppnat, stängt, och ändrat i journalen. Med andra ord, det behöver inte ens ändra i journalerna för att det ska skrivas lite till databasen.
Fördelen med sådana här system är att slutanvändarna inte kommer åt några filer, så man slipper just "Oops, jag råkade nog radera något viktigt".

Men som sagt, jag är ganska övertygad om att man haft backup, de har inte förlorat data, de har bara inte haft en (bra) återställningsplan. Deras fysiska lösning har vi mycket lite info om, de kan ha kört hårdvaru-RAID, ZFS, eller något annat exotiskt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pie-or-paj:

Vad är meningen med att använda hårdvaruraid nuförtiden? CPUerna har mycket mer kraft än vad du behöver och mjukvaruimplementationen är ofta mycket bättre testad än hårdvaruditot.

Cpuer mer kraft än vad de behöver? På serversidan speciellt inom kommunal verksamhet tycker jag normen är raka motsatsen.
Angående mjukvarulösningar för windows så finns det några bra än som går att använda som systemdisk? ReFs behöver några år till. Raid har funnits väldigt länge köper man bra grejer så fungerar det bra, ibland inte tillräckligt bra, men då bör man komplettera.
Det lär nog dröja 20 år innan jag överger raid både på budget raid 1 servrar och lite dyrare SAN som denna: http://www.dell.com/en-us/work/shop/povw/storage-md1280
-Alla riktiga nördar har en sådan vid sängbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Allt fler inser fördelarna med att skaffa sig den nödvändiga kunskapen och gå över till open source
http://www.techrepublic.com/blog/european-technology/its-not-...

Googla sedan OpenStack eller Ceph så ser du hur dessa projekt växer och vilka som är med och bidrar.

Lite OT, men ändå
Tyska posten hittade inte ett fordon som uppfyllde deras krav. Vad gjorde man då?
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-03-24/even-germa...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Om vi håller oss strikt till det som nyheten handlar om, avundas jag inte dessa småkommuner. Gällivare kommun: ca 18 000 invånare och medelålder 45 år, dvs. en ganska liten och begränsad rekryteringsbas och tuff budget. Trots det behöver dessa kommuner kunna erbjuda i praktiken allt som en invånare i en större kommun förväntas ge. Så även om du har samma statiska antal talanger inom olika arbetsområden, blir det inte enkelt att få till det. Gällivare är dock långt ifrån en av de minsta, för då börjar vi hamna nere på ca 3 000 invånare.

Outsourca är lösningen? Nja, hur lätt är det att analysera budgivarna och vilken garanti ger det för säkrare drift? Till detta ska nämligen också läggas lagar och regler, exemplifierat av Transportstyrelsens problem. En privat aktör betyder inte heller att det blir bättre, och resultaten är blandade.

I övrigt tycker jag det är svårt att bedöma vad omnämnda journalsystem innebär. Är det ett mjukvaruval Gällivare kommun har haft inflytande över? Är det någon form av databas som enkelt kan replikeras? Det kan ju finnas hur många försvårande faktorer som helst gömda i den här historien.

Det här är ju inte precis i nivå med när Nordea härom året gick ut med att de skulle satsa 7 miljarder på att förbättra sina IT-system. Till skillnad från Nordea har inte heller kommunerna den automatiska fallskärmen att alla skattebetalare gemensamt får betala notan (detta borde egentligen inte heller omfatta bankerna och är ett av vår ekonomis största svagheter, ett totalt fiasko för avregleringen av många länders banksystem... men tråden handlar ju inte om det).

Permalänk
Avstängd

Inom kommuner brukar ju släktskap ofta vara betydligt viktigare än kunskap så då är det inte så konstig att det blir lite tokigt ibland.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrusE:

Allt fler inser fördelarna med att skaffa sig den nödvändiga kunskapen och gå över till open source

Googla sedan OpenStack eller Ceph så ser du hur dessa projekt växer och vilka som är med och bidrar.

Open Source fungerar för saker som drar sig till en stor skara användare och utvecklare. Om det är ett ämne som det är status i som AI, så kan utvecklare dra sig till denna fast nästan inga användare finns.
Men när det handlar om raka motsatsen, att de som använder mjukvaran nästan enbart är några få företag och kommuner så brukar open source enligt min mening fungera extremt dåligt. Speciellt när det gäller mjukvara som man måste vara väl insatt i området för att förstå vad som önskas, så det bör vara personer som har jobbat med dessa mjukvaror i X-antal år som på fritiden väljer att göra något helt öppet och gratis.
De flesta företag använder sig dock av komponenter som är "fria att använda". Liksom ska man göra ett joursystem, varför inte använda sig av .NET Core , bootstrap, nodejs och allt vad det heter?

*edit*
Ett exempel, cad med BIM är extremt populärt. Det drar till sig hur mycket folk som helst, det finns några få bra program som kostar runt 3000kr/mån + moms om jag minns rätt. Varför finns det inget vettigt gratis program som duger till annat än Hobbybruk? Jo trots att detta är populärt, så är det inte ens tillräckligt populärt. Det är dessutom komplicerat att utveckla på flera sätt och de enda som kan utveckla det är seniorer som redan har riktigt bra jobb.

Skrivet av kaya:

Inom kommuner brukar ju släktskap ofta vara betydligt viktigare än kunskap så då är det inte så konstig att det blir lite tokigt ibland.

Så mycket svåger politik inom IT-system tror jag inte det är. Detta av flera saker som att ökad komplexitet leder till att chansen att kommunalpersonerna känner någon som kan göra systemet minskas.
Även om systemet finns i Gävle, så statistisk sett så sitter nog utvecklarna i Stockholm, Göteborg eller Malmö och har ingen anknytning till orten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Support på ZFS är ett betydligt större problem än driftsäkerheten. Det är inte riktigt lika enkelt att lyfta luren och få skickat ut en tekniker som kan ZFS, som att få ut en tekniker som kan byta ett RAID-kort. Det kan vara en faktor.

Det är ingen som har sagt att de ska köra Arch med egenkompilerad kernel eller freenas. Det finns flera leverantörer som säljer och supportar lösningar med ZFS.

Skrivet av -=Mr_B=-:

I just det här fallet, med 2 diskar som fallerar, i en array på 5, med en paritetsdisk, är dessutom inte ZFS säkrare. (Jag är dessutom inte helt säker på att ZFS någonsin är säkrare. Det är ett annat sätt att göra samma sak.)

I just det här fallet så fanns det en hot spare. Hade ZFS, mdadm eller någon liknande lösning använts skulle den används som en andra paritetsdisk istället och just det här fallet med 2 diskar som fallerade hade fungerat mycket bra. ZFS är idag dessutom den enda partitets-raid lösningen som har löst write-hole problemet och därför den enda lösningen som kan garantera att pariteten faktiskt stämmer och du får korrekt data när du återställer systemet.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst skulle det. Men snappshots går att köra oavsett lagringslösning, men har nackdelen i ett system som det här, att väldigt mycket data ska lagras. Folks sjukjournaler hanteras i hela tiden. Vid varje ändring är det en databas skrivning. Det är (ska vara) även journalfört vem som öppnat, stängt, och ändrat i journalen. Med andra ord, det behöver inte ens ändra i journalerna för att det ska skrivas lite till databasen.
Fördelen med sådana här system är att slutanvändarna inte kommer åt några filer, så man slipper just "Oops, jag råkade nog radera något viktigt".

Snapshots på blocklevel-nivå är en helt annan sak än snapshots på filsystems-nivå. Att det ändras är inga problem, det är inte heller något unikt för fallet. Nästan alla filsystem (inklusive ZFS) sparar accesstid på alla filer så metadata uppdateras så fort en fil läses, ser dock inte vad det har att göra med något av det vi pratat om?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Men som sagt, jag är ganska övertygad om att man haft backup, de har inte förlorat data, de har bara inte haft en (bra) återställningsplan. Deras fysiska lösning har vi mycket lite info om, de kan ha kört hårdvaru-RAID, ZFS, eller något annat exotiskt.

Ingen har nämnt något annat, det fråntar ändå inte att deras lösning är totalt undermålig och hade kunnat varit mycket bättre även med samma hårdvara.

Skrivet av anon159643:

Cpuer mer kraft än vad de behöver? På serversidan speciellt inom kommunal verksamhet tycker jag normen är raka motsatsen.

Om app-nivån behöver mer CPU har dock väldigt lite med fil-access nivån att göra. Att processorn behöver XORa lite bytes vid flush eller inte kommer varken att göra till eller från.

Skrivet av anon159643:

Angående mjukvarulösningar för windows så finns det några bra än som går att använda som systemdisk? ReFs behöver några år till. Raid har funnits väldigt länge köper man bra grejer så fungerar det bra, ibland inte tillräckligt bra, men då bör man komplettera.
Det lär nog dröja 20 år innan jag överger raid både på budget raid 1 servrar och lite dyrare SAN som denna: http://www.dell.com/en-us/work/shop/povw/storage-md1280
-Alla riktiga nördar har en sådan vid sängbordet.

Har ingen koll på Windows så jag kan inte svara på det, men kan ärligt talat inte se någon större mening med RAID på systemdisken. Den innehåller ingen viktig data (har du viktiga konfigurationer ska dessa versionshanteras! - det är väldigt enkelt och löser många olika problem som kan uppstå) och behöver du high-availability är det ändå inte en tillräcklig lösning. Om man nu ändå vill ha det så gissar jag på att ReFs är fullt tillräckligt med reservation på att jag har dålig koll på Windows som sagt. Systemdisken har ingen data som du inte kan förlora.
Men om man nu verkligen behöver det och ReFS inte duger och det inte finns någon annan bra lösning för Windows så borde man nog börja fråga sig om du verkligen har valt rätt system för jobbet? Är det något man faktiskt behöver så brukar det finnas en välfungerande lösning om man bara valt system efter tekniskt behov istället för något annat. Det är få gånger man är först i världen med samma behov, och är man det så vet man nog om det innan man börjar söka. Det gäller för alla tekniska lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Open Source fungerar för saker som drar sig till en stor skara användare och utvecklare. Om det är ett ämne som det är status i som AI, så kan utvecklare dra sig till denna fast nästan inga användare finns.
Men när det handlar om raka motsatsen, att de som använder mjukvaran nästan enbart är några få företag och kommuner så brukar open source enligt min mening fungera extremt dåligt. Speciellt när det gäller mjukvara som man måste vara väl insatt i området för att förstå vad som önskas, så det bör vara personer som har jobbat med dessa mjukvaror i X-antal år som på fritiden väljer att göra något helt öppet och gratis.
De flesta företag använder sig dock av komponenter som är "fria att använda". Liksom ska man göra ett joursystem, varför inte använda sig av .NET Core , bootstrap, nodejs och allt vad det heter?

*edit*
Ett exempel, cad med BIM är extremt populärt. Det drar till sig hur mycket folk som helst, det finns några få bra program som kostar runt 3000kr/mån + moms om jag minns rätt. Varför finns det inget vettigt gratis program som duger till annat än Hobbybruk? Jo trots att detta är populärt, så är det inte ens tillräckligt populärt. Det är dessutom komplicerat att utveckla på flera sätt och de enda som kan utveckla det är seniorer som redan har riktigt bra jobb.

Open Source och gratis är helt olika saker.
Jag förstår inte varför folk tror att bara för att man inte upphandlar ett system av Microsoft eller Apple så ska någon ha suttit och knackat ihop det på fritiden?
Det finns många företag som säljer och supportar open source lösningar. Även Apple och Microsoft går mer åt det hållet.

Vad är det för knäpp ide att det inte kan finnas support på mer än ett enda system i hela världen?

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig ett scenario när servern sattes upp så hade den mer marginell funktion men efter en tid har det blivit verksamhetskritisk utan att någon blev medveten om det.

Lite som förr i företagsnätverk så hade man ofta en x:disk på någon skräp-burk där man kunde dela data mellan varandra och så sa man högtidligt till alla att ingen unik data få läggas där och det gör ingen backup på denna - joru...

Hur 'oviktig' den X:disken är, får man veta i samma sekund som när den slutade att fungera, och det visade sig att det förmodligen var företagets viktigast datalagring och det kommer folk förtvivlade från alla håll...

Har sett detta mer än gång...

vad man tror är viktigt (och skapar resurser för det) och vad som _är_ viktigt (och det man helt missade) kan skilja sig ganska stort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pie-or-paj:

Har ingen koll på Windows så jag kan inte svara på det, men kan ärligt talat inte se någon större mening med RAID på systemdisken. Den innehåller ingen viktig data (har du viktiga konfigurationer ska dessa versionshanteras! - det är väldigt enkelt och löser många olika problem som kan uppstå) och behöver du high-availability är det ändå inte en tillräcklig lösning. Om man nu ändå vill ha det så gissar jag på att ReFs är fullt tillräckligt med reservation på att jag har dålig koll på Windows som sagt. Systemdisken har ingen data som du inte kan förlora.
Men om man nu verkligen behöver det och ReFS inte duger och det inte finns någon annan bra lösning för Windows så borde man nog börja fråga sig om du verkligen har valt rätt system för jobbet? Är det något man faktiskt behöver så brukar det finnas en välfungerande lösning om man bara valt system efter tekniskt behov istället för något annat. Det är få gånger man är först i världen med samma behov, och är man det så vet man nog om det innan man börjar söka. Det gäller för alla tekniska lösningar.

High-availability har olika nivåer, en raid 1 med ett riktigt raid 1 kort höjer denna.
Systemdisken i sin tur innehåller ofta viktig data, ibland väljer man att lagra datan på en annan disk men det blir samma sak och den får raidas.

Versionshantera data bör man alltid göra. Men även om man gör detta så är det inte så enkelt att återställa systemet, det beror på hur komplext det är. Ett system som pratar med 10 andra system är ju ofta enklare än ett som pratar med 10 000 olika enheter.

ReFS duger ej för att det är nytt, otestat och buggigt. Man kunde förr inte ens köra Microsoft egna produkter som SQL server på det och det gick ej att boota ifrån den.

Angående programvaror så beror det på vad man arbetar med, många företag kräver pålitliga, standardiserade lösningar som har funnits hur länge som helst. Och det har hela tiden gått att uppgradera. Jag använder mig t.ex. av en programvara som har sitt ursprung på 70 talet och har man en lösning från 70talet, som genom diverse arbete så går det få den att köra på den allra nystaste systemet.
Detta låter imponerande, men det medföljer såklart saker som att grunden bygger på gammal dritt.

Så min poäng är raid kommer leva länge på servrar, eftersom det är så billigt så spelar det ingen roll om ReFS blir bra, varför ska man för det skipa raid? Sedan oavsett hur bra ReFS blir, har man bara en disk och den kraschar så blir det downtime. 2st Diskar minskar denna risk väldigt mycket.
Många företag idag har raid 1 som krav på deras enklare system, där en besiktningsman från ett annat företag på FAT testet kan rycka ut kabeln till en hårddisk och man som utvecklare ska visa att systemet fortfarande snurrar och det är enkelt att få igång den nya hårddisken igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pie-or-paj:

Open Source och gratis är helt olika saker.
Jag förstår inte varför folk tror att bara för att man inte upphandlar ett system av Microsoft eller Apple så ska någon ha suttit och knackat ihop det på fritiden?
Det finns många företag som säljer och supportar open source lösningar. Även Apple och Microsoft går mer åt det hållet.

Vad är det för knäpp ide att det inte kan finnas support på mer än ett enda system i hela världen?

Korrekt med open source och gratis, jag skrev fel där och även tänkte fel.

Open source blir allt mer populärt som du skriver. Men när det handlar om produkter som görs emot en mindre skara kunder, så resulterar open source i att man hjälper sina konkurrenter. Vad jag kan se av mindre applikationer som säljs till kommuner, företag etc, så undviker de flesta på alla sätt att källkoden ska komma ut.

Ett Open Source Journalsystem som tråden handlar om, ja det är inte så självklart för någon att göra en sådan av flera anledningar. Om däremot alla "sjukhus i världen", kunde börja standardisera sig bättre så kanske marknaden ökar. -Det handlar alltså att få upp volymerna/efterfrågan av det som utvecklas.

Permalänk
Medlem

"Felet har varit omfattande och slagit mot journalsystem vilket gjort att sjuksköterskor anställda av kommunen inte kommit åt journaler. Kommunens telefoni med tillhörande växel, mailsystem och många andra system har också legat nere. Anders Skoglund, IT-strateg, meddelar att de precis fått igång mailen för kommunen.

– Det har varit en lång process att all information ska återskapas och det har handlat om att prioritera ordningen på vad som återskapas, säger han."

Så dom har väl suttit och läst tillbaka data från sin helt fungerade backup i ett par dagar och uppenbarligen har allt fungerat som det skulle........

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Korrekt med open source och gratis, jag skrev fel där och även tänkte fel.

Open source blir allt mer populärt som du skriver. Men när det handlar om produkter som görs emot en mindre skara kunder, så resulterar open source i att man hjälper sina konkurrenter. Vad jag kan se av mindre applikationer som säljs till kommuner, företag etc, så undviker de flesta på alla sätt att källkoden ska komma ut.

Förstår vad detta har med tråden att göra?

Skrivet av anon159643:

Ett Open Source Journalsystem som tråden handlar om, ja det är inte så självklart för någon att göra en sådan av flera anledningar. Om däremot alla "sjukhus i världen", kunde börja standardisera sig bättre så kanske marknaden ökar. -Det handlar alltså att få upp volymerna/efterfrågan av det som utvecklas.

Nu pratar vi om grundläggande infrastruktur, dvs vad deras maskiner körs på. Där finns det flera stabila open source
lösningar som är kostnadseffektiva. Dessa produkter går att köpa support till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

"Att det här ska ske är som att vinna på lotto"

HAHA! njaaaaaaa

Somliga borde få sparken.

Tyvärr är många som jobbar inom drift lata och bekväma. Speciellt inom offentlig sektor.

Det är därför vi får se saker som wannacry (skapade inga problem på de platser som hade uppdaterade system). Eller där RAID 5 används som backup.

Vi jobbar aktivt internt och med våra leverantörer med att identifiera potentiella problem innan de sker och har katastrofplan på plats om haveri skulle ske.

Fullständig backup tas varje natt och inkrementiell var femte minut. Fullständig återställning beräknas i nuläget till ungefär en timme vid fullständigt haveri av en server.

(Och om man genom lathet orsakade att ingen kunde jobba på en vecka skulle man inte ha kvar jobbet)

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Fullständig backup tas varje natt och inkrementiell var femte minut. Fullständig återställning beräknas i nuläget till ungefär en timme vid fullständigt haveri av en server.

Vilken lyx! Ni kan inte ha mycket data om ni hinner med en inkrementell backup var femte minut.
Vi måste tyvärr använda oss av flera "lager av backup" för att säkerställa att det blir gjort i tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Vilken lyx! Ni kan inte ha mycket data om ni hinner med en inkrementell backup var femte minut.
Vi måste tyvärr använda oss av flera "lager av backup" för att säkerställa att det blir gjort i tid.

Med ett filsystem som stödjer snapshots samt ett sätt att skicka de till ett annat system, typ ZFS eller Btrfs är det inga problem att köra en inkrementell backup med valfri periodicitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Det är ingen som har sagt att de ska köra Arch med egenkompilerad kernel eller freenas. Det finns flera leverantörer som säljer och supportar lösningar med ZFS.

Visst finns det. Men det finns även leverantörer som heter saker som IBM, HP, DELL, osv. Inte helt otroligt att man väljer en stor leverantör med bred kompetens som det redan finns ett ramavtal för, i stället för ett anbudsförfarande som dessutom ska dra ut på tiden en eller ett par gånger genom att någon part känner sig förfelad, och överklagar... Som sagt, jag har ingen insikt i scenariot, så jag vet inte vad man kört, hur det varit konfigurerat, osv.

Skrivet av Pie-or-paj:

I just det här fallet så fanns det en hot spare.

Ingen aning. Jag har inte sett något som pratar om den faktiska hårdvaran i detalj, så jag kan inte varken hålla med eller säga emot. Om hårdvaran varit kapabel till RAID-6 och man valt att köra med hot-spare i stället är det dumt. Det betyder inte att man inte fått samma problem i alla fall, men det minskar definitivt risken.

Skrivet av Pie-or-paj:

Nästan alla filsystem (inklusive ZFS) sparar accesstid på alla filer så metadata uppdateras så fort en fil läses, ser dock inte vad det har att göra med något av det vi pratat om?

Vi pratar inte om "filer" som ändras, utan en databas, med ett antal tusen olika journaler, ytterligare ett antal hundra, om inte tusen användare, och det som ska registreras är inte senaste access, eller ändring, utan alla accesser, vem, var, när, vad de gjorde, hur länge, osv.
Om jag säger så här, jag är inte förvånad om spårbarhetsdata tar mer plats än de faktiska journalerna. Snapshots i det scenariot är kanske inte optimalt. Och eftersom de verkar ha haft en fungerande backupplösning är inte det direkt ett problem i heller.

Skrivet av Pie-or-paj:

Hade ZFS, mdadm eller någon liknande lösning använts skulle den används som en andra paritetsdisk istället och just det här fallet med 2 diskar som fallerade hade fungerat mycket bra.

Fast vi har ju ingen aning om hur många diskar som skulle ha fallerat om systemet fått jobba vidare. Det har ju bara stannat när den andra disken packade ihop. Det är lite här problemet med hot-spare ligger. Om systemet automatiskt börjar återskapa redundansen, och skiter på sig, är man ganska rökt. Om man manuellt går in och gör en backup i prioritetsordning, och när man är klar manuellt triggar en rebuild, har man orsakat betydligt fler läsningar, men samtidigt haft en chans att skaffa så färska data som möjligt till sin backuplösning.
Allra helst stänger man ned systemet, klonar diskarna en i taget, och kör sin rebuild efter det. Skiter det på sig, gör man bara om det. Att en disk har "problem" och behöver tid på sig för att återskapa data är inte direkt ett hinder i det läget. Ett fullständigt diskhaveri är så klart, men man har i alla fall haft en chans...

Skrivet av Pie-or-paj:

ZFS är idag dessutom den enda partitets-raid lösningen som har löst write-hole problemet och därför den enda lösningen som kan garantera att pariteten faktiskt stämmer och du får korrekt data när du återställer systemet.

Fast det är ju bara ett problem om du inte har UPS, och batteribackup till RAID-kortet. Eftersom vi snackar om kommunala resurser, är de garanterat överst på prioriteringslistan när det kommer till utkörning av mobila kraftstationer, så även om strömmen skulle vara borta en längre tid är det ingen större risk att det tar slut av den anledningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Lite OT, men ändå
Tyska posten hittade inte ett fordon som uppfyllde deras krav. Vad gjorde man då?
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-03-24/even-germa...

Nu är ju Tyskland Linux-land. De kör det på de flesta ställen. Ge mig nu ett exempel på ett storföretag som kör Open source.

När det sen gäller OpenStack så är väl det cloudbased och ceph känns inte helt färdigt.

Som sagt exempel på buiness som gått över till det i sin helhet.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?