Permalänk

Vilka switchar rekommenderar ni för någon som skriver mycket? Håller på mycket med programmering och är ute efter ett nytt tangentbord. Har kikat på blåa switchar men är rädd för att sambon kommer gå i taket över ljudet. Svarta är uteslutna, provade ett sådant två dagar men var tvungen att lämna tillbaka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiasupnorth:

Vilka switchar rekommenderar ni för någon som skriver mycket? Håller på mycket med programmering och är ute efter ett nytt tangentbord. Har kikat på blåa switchar men är rädd för att sambon kommer gå i taket över ljudet. Svarta är uteslutna, provade ett sådant två dagar men var tvungen att lämna tillbaka det.

Det är väldigt individuellt och det finns inga brytare som är bättre än någon annan, det är som sagt 100% smaksak.

Vad tyckte du om linjära i övrigt? Cherrys röda är ju en lättare variant av svarta som du testade.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Bara jag som gillar ljudet av blåa? Ska snart köpa mitt första mekaniska och står mellan röda och blåa, vilken det blir spelar nog ingen roll så länge jag hittar ett jag är nöjd med

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3

Permalänk
Proffsmobbare

Det var inte direkt optimala ljusförhållanden i verkstaden, men som utlovat, en snabb guide som beskriver hur jag tillverkar handledsstöd.

Verktyg som används i guiden:

1. Sticksåg

2. Putshyvel - [LÄNK] ~ 90 SEK

3. Strykmått - [LÄNK] ~ 55 SEK

4. Sandpapper - Blandade 80 - 400 - 800 - 1500 grovlek

5. Bandslip

6. Minibrännare - [LÄNK] ~150 SEK

Utöver detta; en penna och något runt med en lämplig radie.

Ekbiten är köpt på Bauhaus och heter 'PLANHYVLAT EK 15X69' med varierande kvalitet.

Steg 1:
Samla grundläggande verktyg. Här syns två hyvlar, den ena märkt grov och har ett djupare ställt blad och är absolut ingen nödvändighet men skönt om man inte orkar ställa om bladet mellan passen.

Steg 2:
För strykmåttet längs med kanten för att skapa ett undre gränsmått, här 10mm.

Steg 3:
Rita en kontur som guide att hyvla efter. Här kan det vara värt att känna till vilken utformning man vill ha på stödet. Jag brukar skapa en spline som löper från mitten av långsidan till lite under mitten av kortsidan.

Steg 4:
Grovhyvla ned till konturen. Beroende på vilken kvalitet på biten, och hur mönstret ligger kan dela lite på sig.

Använd stadiga tag längs med hela biten, undvik att stanna eller påbörja i mitten av biten då det lätt skapar ojämnheter som kan vara svåra att åtgärda.

Steg 5:
Finhyvla ett tunt lager där du precis grovhyvlade, avluta med slippapper!

Steg 6:
Markera rundningen du önskar på kanten, här drygt 15mm radie.

Steg 7:
Slipa hörnen. Här utfördes det med bandslip men en fil eller slippapper fungerar också bra.

Steg 8:
Dags för ytbehandlingen! Här önskas en flammad finish och då används minibrännare med gasol. Kom ihåg att blöta ned omgivningen eller använda betong som underlag när du hanterar en öppen låga.

OBS! Det går även bra att använda en värmepistol om det känns tryggare.

Efter flammandet rekommenderas ytterligare en slipning.

Steg 9:
Dags att olja biten. Här använder jag paraffinolja.

Avslutas med svart lack på undersidan och ett par silkonfötter.

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på att snickra ihop mig själv ett eget tangentbord. Och är ute efter "Cherry MX silent Black RGB" switchar. Vilket tydligen ska finnas. Men frågan är vart man kan få tag på sådana?!

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Inaktiv

@zOlid:
Jag har inte sett till några sådana ännu.

Jag antar att du är medveten om att "RGB-switch" i detta sammanhanget bara betyder att hela brytarhuset består av transparent plast. Det sitter ingen form av belysning eller LED på en "RGB-brytare".

Så om du inte har en PCB med SMD-RGB-dioder under varje enskild switch så spelar det mindre roll: RGB-underglow och LED-backlight funkar lika bra med "vanliga" brytare.

Men om jag fatta det rätt så funderar https://opticboards.com/ på att köra ett MX-Silent RGB gruppköp efter det GBt som han kör nu (5-pin MX silent Blacks): så om en 3-6 månader kanske det blir något? Om det ingte dyker upp något annat innan dess.

Permalänk
Medlem

@anon257891: Japp. Medveten om att det bara är klara "hus" i rgb switcharna.
Tittade på en PCB med rgb leds som jag hittade ett kit på. RGB är inte jätte viktigt för mig dock. Utan mest att det är silent blacks.

En annan fråga, någon som kan tipsa om ett vettigt "gör det själv kit" med Aluminium(eller annan metall) ram, tenkeyless (eller typ 68/69 keys) som funkar till ISO nordic.
Och där jag kan bara köpa till mina egna switchar typ, så har jag ett klart tangentbord som bara behöver byggas.
Eller ev att jag behöver lägga till leds/keycaps.
Var svårare än jag trodde, att hitta något sådant kit där man fortfarande har kvar piltangenterna.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag var inte jätte förtjust i designen på det där bordet tyvärr.

Tittade lite på varmilo som jag definitivt gillar bättre.
Är detta kittet tex vettigt?
http://caps-unlocked.com/varmilo-va69m-diy-kit-iso/
Här är det bara caps och switches som fattas som jag uppfattar det?!

Hittar inte heller just silent black switchar till något vettigt pris riktigt tycker jag.
För sidan som du länka innan med switchar så står projektet under "finished" men man verkar fortfarande kunna adda till korgen.
Samt att det som jag uppfattar det att det kmr ta 16v innan man får sina switchar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Hittar inte heller just silent black switchar till något vettigt pris riktigt tycker jag.
För sidan som du länka innan med switchar så står projektet under "finished" men man verkar fortfarande kunna adda till korgen.
Samt att det som jag uppfattar det att det kmr ta 16v innan man får sina switchar.

https://m.reichelt.de/Tastaturzubehoer/CHERRY-MX3A-11NN/3/ind...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Hej, mitt första inlägg här
Jag har ett QPAD MK-50 som jag är rätt nöjd med. Dock har jag funderat på att skaffa ett annat handledsstöd, gärna ett som är riktigt mjukt, och gärna utan en massa dekaler och loggor på.
Finns det något att rekommendera? Tack!

Permalänk

Tänkte bara säga det att jag handlat från reichelt.de tidigare - dock andra produkter - och de har skött sig exemplariskt.

Passa på att klicka i att du vill ha deras katalog så skickar de med den. Som en bibel för trevlig off-line läsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dorf_se: Ja men det där priset såg ju ändå vettigt ut måste jag säga.
Tack!

En annan fråga. Om jag köper Varmilo kittet, kommer jag då efter jag lött ihop allt, ha möjlighet i framtiden att typ byta fjädrar i brytarna. Utan att behöva löda bort allt?!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zOlid:

Om du inte tvunget vill bygga själv och du inte har jättebråttom så kan du köpa ett färdigbyggt VA69M med brytare och tangenter från
https://www.candykeys.com/product/va69m-custom/ (och vill du bygga själv så kan du säkert maila till antingen candykeys eller varmilo direkt och be att få det levererat omonterat)

Permalänk
Medlem

@anon257891: Ja jag såg det på candykeys sen tidigare.
Mailade Varmilo i lördags faktiskt om kit.
Det finns även på capsunlocked.

Det jag undrar mest är egentligen om top platen är "notchad" för att kunna öppna över delen av switcharna, för att byta fjärdrar osv även efter dom är fast lödda.

Dom kraven jag har är:
Vill ha utan numpad (helst TKL, men så länge pagedown/up/delete finns med, gärna piltangenterna också. F tangenterna är ett plus det med)
Ett chassi i någon slags metall.
En notchad topplate för att kunna byta fjädrar som jag vill.
ISO upplägg.
Backlights. (RGB är plus)
Och att jag får bygga ihop det själv.
Och att inte priset sticker iväg rejält. (vill helst landa under 200eur. Billigare = bättre)

Har inte riktigt hittat något som fyller dom kraven tyvärr.
Men om Varmilo 69m kittet har notchad plate, så blir det den.
Hade hellre tagit deras TKL egentligen, men dom säljs bara med plast ram verkar det som, och dom TKL ramarna jag hittat till dom i aluminium, kostar typ 200eur...

Om ni har några förslag så är jag "all ears"

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om denna platta är kompatibel med KBDfans75 kittet?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är i behov av blanka vita ANSI-tangenter för ett TKL-bord, någon som vet vart man kan få tag i dylikt (inte allt för dyra!)

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Inaktiv

@joppekniven:
Sök på Aliexpress eller E-bay

Permalänk

Ärligt vart får man tag på keycaps med nordisk layout? Det kanske inte är ett måste iofs men vi har väl inte samma knappar med symboler osv som ANSI?

Hittar ju en hel del fina ANSI set att köpa. Något annat ställe än maxgaming som säljer?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Hej får inte mtt poker vortex och funka har nolställt de genom alt r och alt v . de är backspace som strular. jag vet inte hur dipswitcharna ska va vet inte om de är de.

någon med en idé? =P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ripan_:

Hej får inte mtt poker vortex och funka har nolställt de genom alt r och alt v . de är backspace som strular. jag vet inte hur dipswitcharna ska va vet inte om de är de.

någon med en idé? =P

Fn+R för reset(håll nere i minst 5 sekunder).

För dip-switchar kolla bruksanvisningen

Permalänk
Medlem

Snygg byggt @laine

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Lite "Keeb-science" p.g.a. av att jag tröttnat på diskussionen om vilken (odämpad) Cherry MX brytare som är tystast och att "Mekaniska tangentbord väsnas".

Riggade upp en dB-mätare 25 cm ovanför bordsytan på en tripod. Mätte i intervallet 30-80dB, "Slow" (Medelvärdesbildar under 3s), Max, "dBA" och skrev min standard "nonsensramsa" som jag alltid skriver på nya/icke inpluggade tangentbord under 30s.

Fick följande resultat (Nivån på dB-värdet som sådant är tämligen ointressant, men för att jämföra mellan de olika brädorna så är det rellevant imo)

Tangentbord

Typ

Brytare

Chassi

Ljud [dBA]

KBD75 R2

75%

Cherry MX Silent (SPRiT 72g)

Alu Silver (Dämpad)

60

Varmillo VA69M

69%

Cherry MX Silent Black

Alu

62

CM Novatouch

TKL

Topre 45g

Alu Svart (Dämpad)

63

XD84 Blå

75%

Cherry MX Silent (72g SPRiT)

Alu Blå (Dämpad)

63

VA69M ALPS/LFK78

68%

ALPS Cream damped

Alu svart (Dämpat)

64

Alienware ("Modernt")

100%

Rubberdome

Svart Org.plast

64

HHKB 2 Pro Type-s

60%

Topre 45g

Vit (org)

65

Wooting One

TKL

Analog (Linjär 55g)

Svart (Dämpad)

65

The minivan

40%

Matias Quiet Click

Alu Turkos

65

Hi-profile/ GH60 Satan

60%

MOD-M Linear (SPRiT 68g)

Alu. Lila (Dämpat)

66

Leopold FC660C

63%

Topre 45g

Grå plast (org)

67

Royal Kludge RC930-87 RGB Gen 2

TKL

Noppoo 55g

Org.

67

Pok3r

60%

Cherry MX Clear

Vit (org)

68

Ducky Mini

60%

Cherry MX Blå

Grå (org)

69

Satan GH60 Orange

60%

Kaihl Speed Silver

Svart Alu (Dämpat)

69

The Whitefox

65%

Zealios 65g

Alu Silver

70

Realforce 88UB

80%

Topre 45g

Org.

70

Magicforce 68

68%

Zealios 65g

Silver

72

Satan GH60 R.F. Plåt

60%

Gateron Red

Stålplåt

72

Satan GH60 Transparent

60%

Gateron Black

Akryl

72

Inputclub K-Type

TKL

Halo True

Org. Alu Silver

72

Mitsumi KFKEA5SA (Gammalt)

100%

Rubberdome

Vitt Hårdplast

72

Ducky Shine 3

100%

Cherry MX Brun

Org

73

CM Storm Quickfire Rapid I

TKL

Cherry MX Blå

Org

75

GH60 revC Trä

61%

Gateron Yellow

Trächassi (Fur)

79

IBM Model M

100%

Buckling Spring

Org.

80

Satan GH60 HHKB

60%

Mod-M Tactile

Bfake

80

Tycker man ser tydligt att det inte är enbart brytaren som påverkar.

Man ser även (IMO) att dämpade brytare är tystare än odämpade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Lite "Keeb-science" p.g.a. av att jag tröttnat på diskussionen om vilken (odämpad) Cherry MX brytare som är tystast och att "Mekaniska tangentbord väsnas".

Riggade upp en dB-mätare 25 cm ovanför bordsytan på en tripod. Mätte i intervallet 30-80dB, "Slow" (Medelvärdesbildar under 3s), Max, "dBA" och skrev min standard "nonsensramsa" som jag alltid skriver på nya/icke inpluggade tangentbord under 30s.

Fick följande resultat (Nivån på dB-värdet som sådant är tämligen ointressant, men för att jämföra mellan de olika brädorna så är det rellevant imo)

Tangentbord

Typ

Brytare

Chassi

Ljud [dBA]

KBD75 R2

75%

Cherry MX Silent (SPRiT 72g)

Alu Silver (Dämpad)

60

Varmillo VA69M

69%

Cherry MX Silent Black

Alu

62

CM Novatouch

TKL

Topre 45g

Alu Svart (Dämpad)

63

XD84 Blå

75%

Cherry MX Silent (72g SPRiT)

Alu Blå (Dämpad)

63

VA69M ALPS/LFK78

68%

ALPS Cream damped

Alu svart (Dämpat)

64

Alienware ("Modernt")

100%

Rubberdome

Svart Org.plast

64

HHKB 2 Pro Type-s

60%

Topre 45g

Vit (org)

65

Wooting One

TKL

Analog (Linjär 55g)

Svart (Dämpad)

65

The minivan

40%

Matias Quiet Click

Alu Turkos

65

Hi-profile/ GH60 Satan

60%

MOD-M Linear (SPRiT 68g)

Alu. Lila (Dämpat)

66

Leopold FC660C

63%

Topre 45g

Grå plast (org)

67

Royal Kludge RC930-87 RGB Gen 2

TKL

Noppoo 55g

Org.

67

Pok3r

60%

Cherry MX Clear

Vit (org)

68

Ducky Mini

60%

Cherry MX Blå

Grå (org)

69

Satan GH60 Orange

60%

Kaihl Speed Silver

Svart Alu (Dämpat)

69

The Whitefox

65%

Zealios 65g

Alu Silver

70

Realforce 88UB

80%

Topre 45g

Org.

70

Magicforce 68

68%

Zealios 65g

Silver

72

Satan GH60 R.F. Plåt

60%

Gateron Red

Stålplåt

72

Satan GH60 Transparent

60%

Gateron Black

Akryl

72

Inputclub K-Type

TKL

Halo True

Org. Alu Silver

72

Mitsumi KFKEA5SA (Gammalt)

100%

Rubberdome

Vitt Hårdplast

72

Ducky Shine 3

100%

Cherry MX Brun

Org

73

CM Storm Quickfire Rapid I

TKL

Cherry MX Blå

Org

75

GH60 revC Trä

61%

Gateron Yellow

Trächassi (Fur)

79

IBM Model M

100%

Buckling Spring

Org.

80

Satan GH60 HHKB

60%

Mod-M Tactile

Bfake

80

Tycker man ser tydligt att det inte är enbart brytaren som påverkar.

Mycket trevligt detta. Efter att man byggt några olika tangentbord själv så inser man ju att varje storlek/typ av brytare/osv har sitt eget ljud och man gillar olika. Man vill att de ska ha ett visst ljud. T.ex. så kan plast ha ett väldigt bra ljud/ljudnivå i en storlek medans aluminium känns självklart i en annan storlek.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Inaktiv

Sen är ju ljudnivån en faktor, men ljudbilden som sådan är också högst intressant, i mitt tycke: t.ex. så är ju både RF88:an och Whitefoxen på 70 dB, men jag föredrar ju helt klart ljudbilden från RealForcen över whitefoxen: "Thock" över "klack"!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@anon257891 Snyggt! Får ta tummen ur röven och skicka upp både ditt och @Laine s tillägg på första sidan om det är OK för er?

Permalänk
Inaktiv

@huttala: Självklart!

Permalänk
Inaktiv

Mer ljud-pyssel i tomteverkstaden:

För er som funderar på om det spelar roll vilka stabbar man använder och om det är lönt att smörja.

Fick bytt de rassliga (osmörjda) stabbarna på mitt "Inputclub K-Type" som med osmörjda stock-stabbar låg på 72 dBA (enligt mätmetod i tidigare inlägg).

Med band-aid+smörja+genuina cherry stabbar minskade generella ljudnivån för den brädan till 66dBA (och stabbarna för sig själv minskade till 63 dB). Summa 6dB minskning på generella ljudnivån! Och såklart en trevligare ljudbild också.

Ska se om jag kan lägga lite mer kärlek på den och dämpa chassit också och se vad som händer då (objektivt).