Det var inte direkt optimala ljusförhållanden i verkstaden, men som utlovat, en snabb guide som beskriver hur jag tillverkar handledsstöd.
Verktyg som används i guiden:
Sticksåg
Putshyvel - [LÄNK] ~ 90 SEK
Strykmått - [LÄNK] ~ 55 SEK
Sandpapper - Blandade 80 - 400 - 800 - 1500 grovlek
Bandslip
Minibrännare - [LÄNK] ~150 SEK
Utöver detta; en penna och något runt med en lämplig radie.
Ekbiten är köpt på Bauhaus och heter 'PLANHYVLAT EK 15X69' med varierande kvalitet.
Steg 1:
Samla grundläggande verktyg. Här syns två hyvlar, den ena märkt grov och har ett djupare ställt blad och är absolut ingen nödvändighet men skönt om man inte orkar ställa om bladet mellan passen.
Steg 2:
För strykmåttet längs med kanten för att skapa ett undre gränsmått, här 10mm.
Steg 3:
Rita en kontur som guide att hyvla efter. Här kan det vara värt att känna till vilken utformning man vill ha på stödet. Jag brukar skapa en spline som löper från mitten av långsidan till lite under mitten av kortsidan.
Steg 4:
Grovhyvla ned till konturen. Beroende på vilken kvalitet på biten, och hur mönstret ligger kan dela lite på sig.
Använd stadiga tag längs med hela biten, undvik att stanna eller påbörja i mitten av biten då det lätt skapar ojämnheter som kan vara svåra att åtgärda.
Steg 5:
Finhyvla ett tunt lager där du precis grovhyvlade, avluta med slippapper!
Steg 6:
Markera rundningen du önskar på kanten, här drygt 15mm radie.
Steg 7:
Slipa hörnen. Här utfördes det med bandslip men en fil eller slippapper fungerar också bra.
Steg 8:
Dags för ytbehandlingen! Här önskas en flammad finish och då används minibrännare med gasol. Kom ihåg att blöta ned omgivningen eller använda betong som underlag när du hanterar en öppen låga.
OBS! Det går även bra att använda en värmepistol om det känns tryggare.
Efter flammandet rekommenderas ytterligare en slipning.
Steg 9:
Dags att olja biten. Här använder jag paraffinolja.
Avslutas med svart lack på undersidan och ett par silkonfötter.