Permalänk
Medlem

Julaftons räknare

Tjenare, håller på med ett projekt till skolan och har fastnat, det är något som inte funkar och jag ser inte själv vad det är...

#include <iostream.h> #include <conio.h> void antdagar_jul() { int aar, manad, dag; cout << "Ange år: "; cin >> aar; cout << "Ange månad: "; cin >> manad; cout << "Ange dag: "; cin >> dag; int d[12] = {31, 28, 31, 30, 30, 31, 30, 31, 30, 31, 30, 31}; int days = 0; int i; if(d[12] <= 24) d[12] = 24; days = d[manad-1] - dag; for (i = manad; i < 11; i++) { days += d[i]; } cout << days; } int main() { antdagar_jul() getch(); }

Visa signatur

Utan förväntningar kan man leva ett liv utan besvikelse.

Permalänk
Medlem

Nu gissar jag utan att egentligen veta vad programmet skall göra och vad ditt problem är:
Förslagsvis drar du ifrån 1 från månaden som matas in så får du rätt månad i lopen oxo.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

räknare

Hade jag gjort en räknare som räknar ner till julafton så hade jag gjort det i ASP Det handlar bara om ca 3 lines då. kanske inte äns det, beror på hur du deklarerar, men med asp är det mkt lättare.

Visa signatur

"För att ta reda på vem som styr, ta först reda på vem du inte får kritisera"

Permalänk

Eftersom det handlar om ett projekt till skolan antar jag att det krävs att han gör det i C++ (hoppas/tror jag det är). Man kan inte rädda världen med ASP...

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

jodå HELL asp asp kan rädda allt

Visa signatur

"För att ta reda på vem som styr, ta först reda på vem du inte får kritisera"

Permalänk
Medlem

nej det kan det inte. du kan inte göra ett cpp program i asp

Visa signatur

fire walk with me.

Permalänk
Medlem

#include <iostream.h> int main() { int year = 2003; int month=5; int day=8; int d[12] = {31, 28, 31, 30, 31, 30, 31, 31, 30, 31, 30, 24}; int days = d[month-1]-day; for (int i=month;i<=11;i++){ days += d[i]; } cout << days << endl; return 0; }

Den här skriver ut rätt antal dagar, du kan ju kolla upp vad som skiljer..

Permalänk
Medlem

Jag säger bara, kolla in julgran.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

då kan man göra "programet" i vb, efter som att vb och asp är så likt

Visa signatur

"För att ta reda på vem som styr, ta först reda på vem du inte får kritisera"

Permalänk
Medlem

haha!, nu råkar det vara så att det valio postat är min "laboration" i kursen Programmering B.

Jag frågade nämligen han om hade någon ide och snäll som han är så postar han det här på sweclockers även fast jag hade tänkte göra det pga det inte funkar för mig heller.

#include <iostream.h>
#include <conio.h>

void antdagar_jul()
{
int aar, manad, dag;
cout << "Ange år: ";
cin >> aar;
cout << "Ange månad: ";
cin >> manad;
cout << "Ange dag: ";
cin >> dag;

int d[12] = {31, 28, 31, 30, 30, 31, 30, 31, 30, 31, 30, 31};
int days = 0;
int i;

if(dag <= 24)
d[11] = 24;

days = d[manad-1] - dag;

for (i = manad; i < 11; i++)
{
days += d[i];
}

cout << days;
}

int main()
{
antdagar_jul();

getch();
}

Nu är det så att funktionen ska räkna ut hur måga dagar det är kvar till julafton det året. Och till det ska det även räknas ut om det året är ett skottår.

Vet att koden inte är helt korrekt men den vill inte räkna rätt.
Jag har gjort så att den sätter dec månad till 24 dagar eftersom att den räknar på dagarna per månad.

Lite tipps och hjälp tas gärna imot!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

svar till axique.
asp är inget programmerings språk visserligen. utan ett sätt att koda. du kan koda asp i ett par olika språk bland annat vbscript, jscript och cpp

Visa signatur

fire walk with me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte

#include <iostream.h> int main() { int year = 2003; int month=5; int day=8; int d[12] = {31, 28, 31, 30, 31, 30, 31, 31, 30, 31, 30, 24}; int days = d[month-1]-day; for (int i=month;i<=11;i++){ days += d[i]; } cout << days << endl; return 0; }

Den här skriver ut rätt antal dagar, du kan ju kolla upp vad som skiljer..

Tack !, testa köra det du hade och det funkade, fast problemet blir ju om man anger ett datum efter 24 Dec tex 25, då blir det ju -1.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nrj

days = d[manad-1] - dag; for (i = manad; i < 11; i++) { days += d[i]; }

Skall du initiera i med manad i loopen så måste du ange månaden på formen 0 = januari 1 = februari... det gör du eller?
bättre att sätta den till (manad-1) kanske

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk

Finns ingen DateDiff funktion i C?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leloy
svar till axique.
asp är inget programmerings språk visserligen. utan ett sätt att koda. du kan koda asp i ett par olika språk bland annat vbscript, jscript och cpp

Nu är du väl ändå ute och cyklar. Man kan inte koda ASP i C++. Perl däremot går bra.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nrj
Tack !, testa köra det du hade och det funkade, fast problemet blir ju om man anger ett datum efter 24 Dec tex 25, då blir det ju -1.

mjo, men det borde väl gå att fixa ganska lätt..

if ( dag >=25 ){ cout << "Unable to compute.." << endl; exit(1); }

Permalänk
Medlem

programmering b..
ska du "bara" göra en "hur-många-dagar-kvar-till-jul-räknare"?

eller är detta en sorts slut uppgift?..

alias julafton { echo det är julafton om $duration($calc($ctime(December 24 2003 00:00:00) - $ctime)) }

iof så är det ju mirc script men så enkelt var det..

Permalänk
Medlem

till bobamatics
japp jag tänkte fel. kollade upp det i min gamla bok och det var komponeter till asp. fel av mig.

Visa signatur

fire walk with me.

Permalänk

mekme : håller fanimig med dig
mIRC-script äger allt annat när det kommer lite lite "mindre" komplicerade saker....
Lätt som en plättatt lärasig också

edit : mitt mellanslag är lite slött

Visa signatur

Moderkort: Epox 8rda+ nforce2 rev2.1 CPU: Athlon XP 2400+ Minne: 2*Twinmos 256mb 400MHz
Grafik: Leadtek GeForce 6800 LE Hårddisk: Maxtor Diamondmax Plus9 SE (80 GB + 160 GB)