Permalänk
Medlem

Hjälp med Linux BASH!

Hur kan jag skapa en textfil i min hemmakatalog med valfri text i. Skapa en ny mapp i den hemmakatalog och kopiera textfilen till denna nya katalog.

Den nya filen ska ha ett annat namn än den ursprunliga texten.

Sen hura kan jag skapa en scriptfil som åstadkommer ovanstående.

Dock ska den ursprunliga textfilen nu istället ha information om vilka filer som finns i din hemkatalog.

SNÄLLA Hjälp! Tack så mycket i förhand

Permalänk
Inaktiv

Börja med att läsa materialet du fått av din lärare ev antecknat på lektionerna.

Permalänk
Medlem

Du har uppenbarligen tillgång till internet.. så hitta info om det du vill göra borde inte vara så svårt..

echo kan användas för att skriva ut saker på skärmen..
> kan användas för att skriva saker till en fil..
mkdir är ett bra kommando för att skapa kataloger..
mv är ett bra kommando för att flytta filer..
ls är ett bra kommando för att lista filer i en katalog, går att använda tillsammansa med >

Permalänk
Medlem

Kommer inte lösa vad jag gissar är din skoluppgift åt dig.

Men kolla man sidorna för exempelvis

mkdir
cp
mv
touch

Google på "pipe" och "redirection" (ex >, >>, 2>, &> osv) för bash. Sedan antar jag att ni är begränsade till typ shellscript?
"shell script tutorial" kan vara något att kolla i så fall också.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all hjälp!!!

Permalänk
Medlem

Jag vet bara inte hur nya filen ska ha ett annat namn än den ursprunliga texten. Vet inte hur man gör det.

Permalänk
Medlem

@inquam: Den nya filen ska ha ett annat namn än den ursprunliga texten, jag fastna här.

Permalänk
Medlem

Läs om de kommandon som det skrivits om här ovan.

använd sedan kommandot "man" för mer information om respektive kommando
ex.
man mv

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, nu har jag gjort den första. Jag tror att göra en script är för mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av west586:

Hur kan jag skapa en textfil i min hemmakatalog med valfri text i. Skapa en ny mapp i den hemmakatalog och kopiera textfilen till denna nya katalog.

Den nya filen ska ha ett annat namn än den ursprunliga texten.

Sen hura kan jag skapa en scriptfil som åstadkommer ovanstående.

Dock ska den ursprunliga textfilen nu istället ha information om vilka filer som finns i din hemkatalog.

SNÄLLA Hjälp! Tack så mycket i förhand

Det där är grundläggande saker, så en googling kommer garanterat att ge svar. Googla på typ "Linux Bash basics" för dom flesta svaren på dina frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av west586:

Tack så mycket, nu har jag gjort den första. Jag tror att göra en script är för mycket.

Lycka till på arbetsmarknaden sen med den inställningen

Permalänk
Medlem

Hej nu har jag gjort en script. Fast enda problemet är att nu får jag en lista på alla mappar i terminalen när jag kör scripten.

#!/bin/bash echo ''Hej jag studerar Datorteknik'' > Test mkdir TEST cp Test TEST/test1 ls -a | tee TEST/test1

Här är bilden jag får.
https://imgur.com/a/wwaBf

Permalänk
Medlem

Vill du skriva över ''Hej jag studerar Datorteknik'' med en lista på filerna i din hemkatalog?
om du vill skriva över använd > vill du köra append använd >>

find ~ -maxdepth 1 -type f | cut -d '/' -f4 > TEST/test1

Bör fungera om filstrukturen är /home/namn, om inte har du lite att klura på

Permalänk
Medlem

@Linus: hej ja exakt så vill jag göra.
filstrukturen är /home/
Var ska jag lägga till det här?
find ~ -maxdepth 1 -type f | cut -d '/' -f4 > TEST/test1

Permalänk
Medlem
Skrivet av west586:

@Linus: hej ja exakt så vill jag göra.
filstrukturen är /home/
Var ska jag lägga till det här?
find ~ -maxdepth 1 -type f | cut -d '/' -f4 > TEST/test1

Om du inte förstår det ska du nog börja med att fundera igenom vad kommandot gör..