Reklamationsrätt: Butik hävdar att jag har skadat mitt grafikkort, behöver tips och råd.
Ska försöka göra en lång händelse kort. Ska försöka beskriva min situation så tydligt som möjligt. Tacksam för tips och råd.
Bakgrund
För ungefär 2 år sen så beställde jag komponenter för att bygga ihop en dator. Jag kände själv jag sitter med den kunskapen och erfarenhet att kunna göra det.
Det började med att det var slarv av Inet angående min beställning och att komponenter hade åkt bort från min beställning. När hela beställningen var klar att hämtas på plats så gick det smidigt. Jag kommer hem med motivation att sätta ihop en dator för närmare 30 000 kr.
Var väldigt noga med allt var monterat korrekt. Det började med att jag fick 1 nätaggregat som defekt. Lämnade tillbaka det och Inet bekräftade felet. Jag fick ett nytt samma dag som visade sig att även det var defekt. Jag åkte in med det och fick vänta ett par dagar för dom skulle få hem ett nytt till butiken.
För att göra allt lite kortare. Så fick jag 2 st Asus Strix 1080 Ti grafikkort efter varandra som lät som motorbåtar. Det visade sig vara att båda innehöll kraftigt coil whine. Jag fick pengarna tillbaka och även mer tid fick jag spendera för åka fram och tillbaka för byta komponenter.
Jag tröttnade helt och nu efter närmare eller lite mer än 2 år så har jag haft ett gammalt Asus 670 4 gb grafikkort i min dator. Inte alls optimalt med tanke på en Intel i9 10 kärnor processor som sitter i datorn som jag även fick vänta ett par veckor för att få.
Nutid
För 2 veckor sen så bestämde jag mig för att köpa ett grafikkort och köpte då MSI Rtx 2080 Ti Trio 11 gb. Samtidigt så köpte jag en Acer Nitro skärm sammanlagt runt 23 000 kr blev det.
Det visade sig att detta kort hade också ett väldigt tjut och coil whine. Jag lämnade in kortet och efter ett par dagar så fick jag komma till butiken för hämta ut ett nytt. Då hade vi även kommit överens att dom skulle testa grafikkortet innan så jag fick ett bra exemplar. Det visade sig att det första dom testade från sitt lager hade samma problem och dom beställde in fler från huvudlagret. Även ett av dessa kort var mindre bra men det 3:e fick jag bekräftat att det var bra.
Monterade in kortet utan några problem. Det visade det sig vara exakt samma problem som det första. Åkte tillbaka till Inet dom gjorde ett snabbtest som dom kallar det för med resultat dom hittade inget fel. Jag tog hem kortet försiktigt så monterade jag in det igen. Uppdaterade bios, köpte även ett nytt Corsair 1000 Watt nätaggregat för att inte felet var i mitt förra. Tyckte det blev värre med det nya nätaggregatet och lämnade tillbaka det på min ångerrätt. Lämnade in grafikkortet igen och dom gjorde nytt snabbtest.
Det är nu det läskiga kommer.
Igår så åkte jag in med kortet för lämna tillbaka det eftersom dom tidigare hade erbjudit mig pengarna tillbaka. Dom kollar genom kortet för se det är i bra skick och då upptäcker dom att i nedre displayport så är en PIN sne. Jag var ärlig och sa jag har bara använt den första displayporten och inte rört dom andra portarna. Kommentaren jag fick direkt var: Hur ska vi kunna veta det? Vi tar inte in komponenter med fysiska skador.
Jag svarade direkt med det är väldigt konstigt hur detta kunde uppstå om jag inte inte ens rört den displayporten. Det kan lika gärna varit någon av er i butiken som har orsakat skadan med tanke på alla dessa snabbtester. Jag sa även kan det vara ett tillverknings fel från MSI. Svaret jag fick: Nej det händer aldrig. Det är du som orsakat detta antingen med displayport kabel eller kanske skruvmejsel.
Mitt svar till detta var: För det första så får jag inte ens in displayport kabeln felvänt och för det andra så är jag inte så dum i huvudet att jag trycker in en skruvmejsel eller något annat.
Jag är 100 % att detta av orsakats av Inet. För antingen har dom klantat sig eller gjort detta medvetet för dom tycker jag har klagat lite för mycket på ett viss grafikkort. Skälet varför dom skulle gjort det är för dom vet jag kommer förlora på detta för jag kan inte bevisa att jag inte har orsakat skadan.
Jag tycker det är upp till Inet nu att bevisa att dom inte har orsakat detta heller även dom är människor som kan göra misstag. Men jag ska inte behöva lida av det eller ta den skiten jag har fått.
Jag stod över 2 timmar och diskuterade detta med en från Inet i butiken och han kunde inte göra så mycket.
Jag sa även att det är väldigt idiotisk av mig att ta hem ett kort jag vill byta och sen skulle ha skada det? Jag får inte alls ihop det?
Dom tog in kortet skulle diskutera om detta. Dom skulle kontakta mig igen angående när dom fått fraktkostnader om dom ska skicka tillbaka kortet till MSI. Vi alla vet att MSI kommer neka att det är deras misstag från tillverkning.
I slutändan är det jag som står där ord mot ord mot Inet och mitt emellan oss ligger 15 000 kr som jag vill ha tillbaka. Eller byta till ett annat grafikkort.
15 000 kr ska jag inte förlora pga Inets fel. Detta är helt oacceptabelt och ett väldigt fult tillväga gångs sätt mot mig som kund. Dom vet vem jag är dom känner igen mig där. Jag har handlat prylar över 100 000 kr där sammanlagt.
Jag är väldigt noggrann och försiktig av mig person har alltid varit det när det kommer till tekniska prylar. Att ens komma med kommentaren jag skulle ha förstört displayporten medvetet när jag vill lämna tillbaka det på genom min ångerrätt.
Känns som att mitt datorbygge aldrig blir klart. Har spenderat så mycket tid och pengar på detta.
Ska vi som kunder behöva kontrollera produkterna i butiken innan vi tar hem dom?
Har ni själva varit med om något liknande ?
Behöver tips och råd.
Ska jag göra en polisanmälan?
Nu blev det väldigt mycket text men viktigt och få med detaljer.
Tacksam för hjälp eller synpunkter på detta.