Permalänk
Medlem

ASP på CD-rom?

I mitt projektarbete ska jag göra ett läromedel för grundskolan. Jag hade tänkt publicera det som en websida och jag skulle vilja använda mig av ASP i arbetet. Saken är den att alla skolor kanske inte har uppkoppling etc. så för att det ska kunna gå ut till så många som möjligt tänkte jag göra en CD också.

Finns det något sätt att lägga en server på en CD eller något annat sätt att kunna köra ASP från en CD?

(Ja det har diskuterats tidigare i den här tråden, men den är gammal och har inget svar...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna sätta en femma på att det skulle gå att lösa på ett eller annat sätt med PHP, eftersom att PHP har en standalone-tolk ( php.exe ) - men jag tror att det blir svårt med ASP då en webserver behövs för att köra ASP-filer. Är PHP ett alternativ?

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Hedersmedlem

jo, det skulle nog gå, frågan är bara hur

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeWMan
Jag skulle kunna sätta en femma på att det skulle gå att lösa på ett eller annat sätt med PHP, eftersom att PHP har en standalone-tolk ( php.exe ) - men jag tror att det blir svårt med ASP då en webserver behövs för att köra ASP-filer. Är PHP ett alternativ?

Hrmpf. Jo, är det den enda lösningen så får jag väl kanske sätta mig ner och börja om med PHP istället... ASP verkar väldigt låst vid sin server.

Har hittat ett program, eller snarare en funktion eller vad jag ska kalla det som heter HSP. Det är en variant av ASP som är klientbaserad. Kräver dock fortfarande att man har en DLL-fil... men det närmar sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Öhm men är det inte precis vad du letar efter:

http://www.eztools-software.com/fr.asp?s=tools&l=/tools/hsp/d...

HSP

Ship entire ASP websites on CD
An ASP webserver in a single DLL
ASP compatible client-side scripting

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Öhm men är det inte precis vad du letar efter:

http://www.eztools-software.com/fr.asp?s=tools&l=/tools/hsp/d...

HSP

Ship entire ASP websites on CD
An ASP webserver in a single DLL
ASP compatible client-side scripting

Jovisst det blir bara bättre.
Hittade programmet för 10 minuter sen så jag har inte riktigt förstått allt... läste just precis det du skrev

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Programmet måste dock installeras på klienten vad jag förstår. Men man kanske kan fixa nån fulgrej så det kan köras från cd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Programmet måste dock installeras på klienten vad jag förstår. Men man kanske kan fixa nån fulgrej så det kan köras från cd.

Precis vad jag sitter och klurar på... om man det bara är en dll-fil som krävs kanske man kan kasta in den lite snabbt med något program. Tror att det är för mycket att krävt av de stackars grundskolelärarna att de ska lägga in filer i kataloger på egen hand =/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har gjort en installation som borde kunna köras från cd till programmet nu. Frågan är om man får göra så bara. Måste kolla lite på hemsidan.

Edit:
If the HSP file was created on a machine with an HSP license, then HSP will be able to run it on any machine with no limits. That's how you create your own packaged HSP applications, or "browser app". The dbView HSP application is an example of a browser app. You can run the raw ASP files in the Samples/src folder, but since your machine is unlicensed, there will be a 10 line script limit. You can create and run your own ASP files as well, as long as you stay within the 10 line limit.
Your HSP files are freely distributable - there are no runtime licenses.

Ja vad ska man säga om det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Har gjort en installation som borde kunna köras från cd till programmet nu. Frågan är om man får göra så bara. Måste kolla lite på hemsidan.

Edit:
If the HSP file was created on a machine with an HSP license, then HSP will be able to run it on any machine with no limits. That's how you create your own packaged HSP applications, or "browser app". The dbView HSP application is an example of a browser app. You can run the raw ASP files in the Samples/src folder, but since your machine is unlicensed, there will be a 10 line script limit. You can create and run your own ASP files as well, as long as you stay within the 10 line limit.
Your HSP files are freely distributable - there are no runtime licenses.

Ja vad ska man säga om det?

Arf, så för att köra långa scripts måste både jag och alla som ska se sidan licensiera sin version av HSP? Kapitalister.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha japps fick det här när jag körde mera än 10 rader:

Error

! There was no HSP license detected on this machine or in this HSP file and the maximum number of script lines per file (10) in evaluation mode has been exceeded. If you are running an HSP file you got from someone else, they need to obtain a valid machine license and repackage this content file for you to run it.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
If you are running an HSP file you got from someone else, they need to obtain a valid machine license and repackage this content file for you to run it.

Det verkar iaf som om det bara är jag som måste licensiera då?
Det kanske jag kan få in i projektbudgeten... ska kika hur mycket puttarna vill ha för en licens.

EDIT: HSP Full Developer License - This license allows creation of HSP (EzStor) files that can be run by the HSP DLL without limit on any machine. $695

KUL! En nätt liten summa på typ 6000 kr!

Jag måste kanske inte ha full licens, jag får forska lite innan jag kastar torsken i sjön.

Visa signatur
Permalänk

Du kan skriva vanlig VBScript istället och länka in VBS sidorna i html sidorna. Från VBScript kan du använda databaser etc. Det mesta som du kan lösa i ASP kan du också göra från VBScript.

Dock fungerar INTE filhantering. Du kan alltså inte skapa eller skriva till filer som du skullr kunna på servern med ASP!

Alltså, istället för <form> använder du funktionsanrop till VBScript. Det är väldigt lätt att göra om ASP sidorna till VBScript. Det är bara att plocka bort att ASP specifikt, typ <% %> Response.Write() etc. och lägga in funktions namn istället.

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Ska se om det är ett alternativ.
Skickade ett tigg-mail till företaget som utvecklar HSP och fick ett kul svar. De ger mig 595$ i rabatt på programmet så nu kanske det inte är omöjligt att införskaffa. Alla tips på lösning är dock fortfarande guld värda.

Någon talade om att PHP har en standalone-tolk. Fungerar den bra? Skulle den fungera på en CD-rom? (Jadå, jag ska googla.)
Måste iofs byta programspråk då, men om det är en enklare lösning kan det kanske vara värt mödan. Det verkar i vilket fall som helst inte hopplöst att lösa längre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur är phps stöd för access databaser då? Antar att du ska köra mot en databas. Inte kul att behöva installera mysql eller pyssla med ODBC kanske.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

http://www.phpsidan.nu/print.php?id=23

men helst ska man ju använda MySQL men som du säger är det inte särskillt kul att hålla på med...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Hur är phps stöd för access databaser då? Antar att du ska köra mot en databas. Inte kul att behöva installera mysql eller pyssla med ODBC kanske.

Får väl se om jag överhuvudtaget kan arbeta med databaser... måste ju kunna skriva till etc. Inte det lättaste på en CD-rom. Kanske kan skapa mig en temp någonstans att skriva till...
Är glad om jag kan få grundläggande ASP/PHP-funktioner att arbeta med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan använda C/C++ istället för ASP?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Om någon mer letar efter en bra lösning tänkte jag bara berätta hur jag till slut löste det hela.

Programmet Dynamic-CD är precis det jag letade efter. Det kan köra ASP från en CD utan att något behöver installeras, har innbyggd autostartfunktion etc.
Programmet har lite olika licenser. Den jag behövde kostar 180€. Jag mailade dock och berättade att jag är en fattig student som håller på med ett projekt och fick då 140€ rabatt så det blev bara 40€ till slut.

Ursäkta för bumpen, men om någon mer vill hitta en vettig lösning finns den där.

Visa signatur