Permalänk
Medlem

Hjälp med MySQL

Har en liten fråga.

Kör en MySQL databas, just nu bara en användare (root)
Det jag vill göra är att jag som root skapar en databas..

Då som standard så blir ju login/lösen till den databasen precis samma som jag har för root kontot.

Men jag vill göra så att en annan användare på servern ska få tillgång till databasen, fast med hans eget lösenord..

Jag har testat detta:
GRANT ALL ON db_name.* TO username@localhost IDENTIFIED BY "userpasswd"

Men då får användaren:
accses denied for user@localhost

Vill ju skapa en databas till andra, men vill ju liksom inte ge ut mitt root pass

Permalänk
Medlem

Om du inte orkar sätta dig i MySQLs manualsida, så är det nog lättare att bara installera phpmyadmin - kör med cookie-based login, så kan alla dina användare logga in med sina egna konton i sina egna databaser, skitsmidigt!

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Jag har Phpmyadmin installerat.
Och jag har skummat igenom mysql manualen, det var därifrån jag fick ovanstående..

Men hur menar du med cookie based login?
Jag måste väl ända skapa mysql användaren, för att han ska kunna logga in på phpmyadmin?

Permalänk
Medlem

Du har väl en root-användare till databasen?
Logga in i phpmyadmin, gå in på Privilegier-sektionen, tryck på knappen lägg till användare, skapa databasen, ge sedan din nya användare alla rättigheter utom grant till databasen, sen är det klart.
Om du vill ha cookiebased login, så får du ändra i config.inc.php i samma mapp som phpmyadmin

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Tackar. Har gjort som du sa nu, får se om det fungerar!

Permalänk
Medlem

Flush privileges...