Permalänk

demoeffekt: plasma

I ett försök att lära mig göra några gamla demoeffekter, har jag gett mig på att lära mig plasma. För någon månad sedan hittade jag den perfekta tutorialen som gick igenom precis hur en plasma fungerar, och hur den kodas i c++. Problemet är att, hur många timmar jag än letar, hittar jag inte på den.

Frågan är alltså, var finns en bra tutorial som går igenom teoretiska grunderna bakom en plasma (som att göra lookup-tables för paletten), och gärna med exempelkod. Använder allegro och c++, men allt är av intresse (även andra effekter, allt ska läras tids nog )

Jag har kikat bland annat på programmersheaven och flipcode, men de flesta har bara gamla assembler-koder..

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Visa signatur

# 1 "Arbetshästen": P4 2.0 Ghz, Radeon 9600 128Mb, 512Mb RAM.
# 2 "Kebaben": 333Mhz, Savage4 32Mb, 64Mb RAM.
# 3 "Odöpt": Acer Aspire 5021WLMi

Permalänk

Kikade på den där förr, antar att jag får gå igenom de tidigare exemplen och först försöka reda ut hur paletten fungerar. Nu när jag läser det igen, verkar det dock relativt enkelt alltihop. Återkommer säkert med fler frågor..

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket grafikbibliotek var det?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Inte en susning, därför stötte jag på första problemet video_memory[offset]. Min tanke var att gå igenom varje pixel på skärmen med två for-loopar, precis som i exemplet, och på varje punkt sätta ut en pixel där färgen består av resultatet av en koll i sinustabellen, men hur fungerar det rent praktiskt om vi säger att metoden för att rita en pixel ser ut som följer:

putpixel(x,y,makecol(255,255,255));

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");