Vilken programmeringskurs skall jag välja?

Permalänk

Vilken programmeringskurs skall jag välja?

Hejsan, jag undrar vilken programmeringskurs ni rekommenderar mig att läsa till hösten. Min bakgrund i programmering är OOPJava 5p och vanlig C++, 5p assembler plus 10p C och assembler med mikrodatorteknik. Dessutom 2.5p på både databas och nätverk(ingick ingen progr i nätverk). Och PLC etc som inte har med C språket att göra.

Första alternativet är B nivå, och den är ju en fortsättning på vad jag har läst. Men hur bra är C# ? Gör man inte bara Windowsapplikationer med den?
Andra så är jag rädd att den kommer bli för mycket repetition då jag redan har läst OOP i java, dessutom så är den bara en A-kurs.
Det jag främst är ute efter är att kunna göra windows/linux applikationer, som kan ta emot en dataström från både usb/comport(RS232) och behandla, redovisa, lagra etc det och skicka tillbaka värden till ex en mikrodator. För tillfället så kan jag inte något alls om windows/linux applikationer, nå en har gjort javaapplikationer men där använder man inget av ”windows/linuxbiblotek”.
Andra bra programmeringskurser går inte den läsperioden på min skola. Bara OOP VB, PLC och sånt, som iofs inte är fy skam heller men inget jag tänker läsa mer.

Objektorienterad programmering med C# 5 poäng
Nivå: B-nivå
Behörighetskrav: OOPJava 5p och Strukturerade programmering med C
Kursens innehåll:
I kursen ges en översiktlig genomgång av programspråket C# samt ramverket .NET, med särskild betoning på skillnaderna mellan C# och andra objektorienterade programspråk. Ett antal typfall vilka täcker Command Line Interface (CLI), Graphical User Interface (GUI) och databashantering ligger till grund för laborationer och obligatoriska inlämningsuppgifter. Unified Modelling Language (UML) används i analys- och designfaserna. Databaskopplingar görs med hjälp av ADO.NET. I kursen ingår också ett självständigt projektarbete, där tekniker så som WinForms, ADO.NET, funktionspekare (delegates), händelsehantering (event handling) samt undantagshantering (exception handling) ingår.
http://kubiken.htu.se/kursplaner/preview_kursplan.php?kurspla...

Objektorienterad programmering med C++ 5 poäng
Nivå: A-nivå
Behörighetskrav: Programmeringsteknik 5 p
Kursens innehåll:
Det objektorienterade tänkesättet introduceras. Dessutom genomgås bakgrunden till att programvara därigenom kan göras större, mer utbyggbar och med förenklat underhåll. Vid konstruktion av system är en noggrann analys följd av en mera implementationsberoende design väsentlig. En enkel analys- och designmetod genomgås samt tillämpas på ett mindre programsystem. Implementationen görs i programspråket C++, där objekten modelleras av egna datatyper, klasser. Hur objekten instansieras (skapas) och borttages med hjälp av konstruktorer och destruktorer visas. Begreppen inkapsling, arv och polymorfism och deras implementering med hjälp av klasser och virtuella funktioner studeras.
Användning av klassbibiliotek och ramverk genomgås, däribland så kallade containerklasser och iteratorer.
De senaste tillskotten till språkets standard, templates och undantagshantering studeras. En konstruktionsuppgift där ett mindre programsystem analyseras, designas och implementeras, utföres.
http://kubiken.htu.se/kursplaner/preview_kursplan.php?kurspla...
//Andreas

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Det verkar vara som du säger, att C++ blir för likt java, och C# blir för lite av det du vill hålla på med. Eftersom C# och java är likadant uppbyggda blir det nog en hel del repetition vilken kurs du än väljer. Men då du ville ner på en lägre nivå så tror jag att C++ är den bättre kursen för dig.

Om du å andra sidan vill vara med i teknikens framkant och använda det som de nya företagen satsar på så är .NET helt tekniken för dig, och då lämpar sig C#-kursen bättre.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk

Ja det är hopplöst, jag skulle aldrig ha läst java OOP utan valt C++ OOP föra året. Men Java OOP var en obligatorisk kurs i mitt program av någon skum anledning. Läser jag C++ OOP nu, så kommer alltid frågan varför har jag läst 2 kurser på samma nivå om samma sak på bara "olika språk"?
Läser jag C# så borde lära mig lite om windowsprogrammering, och då lär jag mig väl lite om C++ också? Jag kan allvarligt talat inte ett skit om windowsprogrammering för tillfället. Att läsa av dataströmmar från diverse portar finns det nog gott om färdiga guider för, så det är nog bara ”copy & paste” som behövs. hehe
Det är ju styr & reglerteknik som jag förhoppningsvis kommer jobba med i framtiden, och då kanske det är bra att vara på framkanten med C#.
Skolan själv rek konstiga kurser, som vad ska jag med 7.5p PLC? (har redan 2.5p) Visst det finns många PLC kvar på företagen men de minskar rejält i antalet. Och jag kommer troligen inte få ett sånt jobb direkt, och då är det bättre att satsa på sånt som håller på att komma(c#) än sånt som håller på att försvinna (PLC).

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Vad läser du för utbildning? Högskole-/civil-ingenjör i datateknik?

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pärkele
Vad läser du för utbildning? Högskole-/civil-ingenjör i datateknik?

Dataingenjör industriell IT, kan lägga på 1år så jag får magisterexamen i robotteknik (eller vad den nu hette). Utbildningen har utgått och en robotteknik utbildning har tillkommit iår till min skola iaf någon var intresserad. Sedan har väl chalmers & kth etc några riktigt tunga utbildningar i mitt område.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".