Permalänk

Hur kommer jag igång med C++

Jag har aldrig programmerat förut och skulle bli tacksam för alla tips som jag skulle kunna få!
Är det någon som har en länk eller dylikt där jag kan ladda ned C++?

Tack på förhand

Visa signatur

Cyber_logg

Permalänk
Medlem

www.blinkenlights.se

Du kan inte, "ladda ner", C++. C++ är ett programmeringsspråk, du måste ladda hem en kompilator dock.

Permalänk
Medlem

Började precis kolla lite på C och C++ idag också, men hittar ingen kompilator =/ Någon som vet en gratis, som är bra?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Köp en bok, skaffa ett gratis IDE (Jag föreslår: http://www.bloodshed.net/dev/devcpp.html )

Permalänk
Medlem

Hm.. har kommit igång lite nu men har ett problem. När jag skriver in den här koden i Dev-C++:

#include<iostream>

using std::cout;
using std::cin;

int main()
{
int ett_tal;

cout << "Skriv in ett tal: ";
cin >> ett_tal;

ett_tal = ett_tal + 10;

cout << ett_tal;

return 0;
}

Oc kompilerar den och kör den så skriver man in ett tal och trycker på enter, men sen stänger den ned sig direkt. Finns det inget kommando som pausar den lite? När vi programmerade robot i skolan kunde man använda ett Wait-kommando =/
Hjälp uppskattas

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Starta en kommando-tolk och kör programmet därifrån.

Permalänk
Medlem

Tackar, det funkade, det finns inget kommando som gör att det pausar eller?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

unsigned int sleep(unsigned int seconds);

C, ej C++.

Permalänk
Medlem

du kan testa med att skriva:
getch();
kräver dock att du inkluderar conio.h
getch() pausar programmet för att väntar på en knapptryckning
annars har du system("PAUSE");
eller Sleep(milisekunder);
som kräver windows.h

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F4ke
Tackar, det funkade, det finns inget kommando som gör att det pausar eller?

#include <iostream> int main() { //Do stuff cin.get(); //Väntar på input. Programmet fortsätter när man trycker enter. return 0; }

I standarden finns inget som är till för att just pausa, men med exempelvis cin.get() så uppnår man ett sådant resultat.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajnold

#include <iostream> int main() { //Do stuff cin.get(); //Väntar på input. Programmet fortsätter när man trycker enter. return 0; }

I standarden finns inget som är till för att just pausa, men med exempelvis cin.get() så uppnår man ett sådant resultat.

Fick getch att fungera men inte riktigt cin.get, men får pilla med det någon annan dag

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F4ke
Fick getch att fungera men inte riktigt cin.get, men får pilla med det någon annan dag

#include<iostream> using std::cout; using std::cin; int main() { int ett_tal; cout << "Skriv in ett tal: "; cin >> ett_tal; ett_tal = ett_tal + 10; cout << ett_tal; fflush(stdin); //obs cin.get(); //obs return 0; } eller #include<iostream> using std::cout; using std::cin; int main() { int ett_tal; cout << "Skriv in ett tal: "; cin >> ett_tal; ett_tal = ett_tal + 10; cout << ett_tal; cin.get(); //obs cin.get(); //obs return 0; } eller #include<iostream> #include<conio.h> //obs using std::cout; using std::cin; int main() { int ett_tal; cout << "Skriv in ett tal: "; cin >> ett_tal; ett_tal = ett_tal + 10; cout << ett_tal; getch(); //obs return 0; } eller #include<iostream> using std::cout; using std::cin; int main() { int ett_tal; cout << "Skriv in ett tal: "; cin >> ett_tal; ett_tal = ett_tal + 10; cout << ett_tal; cout << endl; system("PAUSE"); //obs return 0; }

Välj den som känns bäst.
1:an känns ju klart bäst, dock använder jag alltid 3:an

Permalänk
Medlem

Och förklaring till att -Aspen- använde fflush() eller två cin,get() är att om man har skrivit något tidigare och tryckt enter så kan det finnas kvar i bufferten. Då blir det det som finns i bufferten som läses in till cin.get() så att programmet forsätter direkt.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.