Permalänk
Medlem

portforward (utifrån -> in)

Jag kör slack 10.1..

vill portfarwarda internetport 8888 till 192.168.0.2:80

så att http://host.nu:8888 ska skickas till 192.168.0.2:80
och även så att om en på samma LAN som 192.168.0.2 surfar in på http://host.nu:8888 och kommar till rätt ställe.

som ja har fått tiill det så fungerar det bara om man kommar utifrån internet, inte från lanet..

Någon som kan hjälpa mig med det ?

Permalänk
Medlem

Hmm... tror det blir något i stil med:

/sbin/iptables -t nat -A PREROUTING \
--source 192.168.0.0/24 \
--proto tcp --destination-port 8888 \
--destination host.nu \
--jump REDIRECT --to 192.168.0.2:8888

Men jag chansar bara lite nu om jag ska vara ärlig, har inte möjligthet att testa samma scenario själv.

Permalänk
Medlem

nee.. det fungerade tyvärr inte . Men tack ändå.

Permalänk
Medlem

Skickar vidare extern port 8888 till 192.168.0.2:80 samt dirigerar all trafik som kommer från det interna nätverket till linuxrouterns interna IP. På så sätt kan även klienterna på interna nätverket ansluta till din servers tjänster via det externa IP numret. Ett måste om du vill använda din servers domännamn istället för interna IP nummer, internt.
Gör en till likadan om du även använder UDP.

iptables -t nat -A POSTROUTING -d 192.168.0.2 -s 192.168.10.0/24 -p tcp --dport 8888 -j SNAT --to $int_ip iptables -t nat -A PREROUTING -i $int_if -p tcp --dport 8888 -j DNAT --to 192.168.0.2:80 iptables -t nat -A PREROUTING -d $ext_ip -p tcp --dport 8888 -j DNAT --to 192.168.0.2:80

Jag använder även följande kod i början av scriptet, perfekt för er med dynamiska IP-nummer från er internetleverantör.

ext_if="eth0" int_if="eth1" ext_ip=`/sbin/ifconfig|grep $ext_if -2|grep inet|cut -f2 -d:|awk '{print $1}'` int_ip=`/sbin/ifconfig|grep $int_if -2|grep inet|cut -f2 -d:|awk '{print $1}'`

Fan vad jag är bra.

Permalänk
Medlem

Annars är det inget fel på det ypperliga rinetd
Följande i rinted.conf

1.2.3.4 8888 192.168.0.2 80

Men sen förstår jag inte varför du vill ha en webserver på port 8888?
Mycket snyggare att köra med en baklängesproxy och vhosts så du kan ha vhost-lagret "ytterst" och sedan skicka till vilken dator och port som helst i ditt nätverk.

Pound sköter detta helt otroligt smidigt
Pound kan dessutom aggera ssl-wrapper om man känner för det.
Lastbalansering är det till för också, om man vill.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

Tack !!! .. ja.. ja får citera dig.. nästan... Faaan vad bra DU är .. Tackar och bugar

Permalänk
Medlem

Denna teknik gäller givetvis för alla typer av tjänster. Vi använder det exempelvis i lokalen för att få active-mode i DC.
På köpet kan vi även söka och ladda filer av varandra, internt inom nätverket. Smidigare än att dela ut med en smb-share eller sätta upp lokala FTP-servrar på alla datorer. Använder det även till icecast, shoutcast, psyBNC osv.

Jag har skrivit en guide specifikt för DC som ligger under DC++ FAQ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phreak
Annars är det inget fel på det ypperliga rinetd
Följande i rinted.conf

1.2.3.4 8888 192.168.0.2 80

Men sen förstår jag inte varför du vill ha en webserver på port 8888?
Mycket snyggare att köra med en baklängesproxy och vhosts så du kan ha vhost-lagret "ytterst" och sedan skicka till vilken dator och port som helst i ditt nätverk.

Pound sköter detta helt otroligt smidigt
Pound kan dessutom aggera ssl-wrapper om man känner för det.
Lastbalansering är det till för också, om man vill.

Jag har min Webserver på port 80. Men har en till webserver i mitt Lan (den datorn styr lite ljus/ljud) så tänkte jag fixa så att man kan logga in och ändra låt, tända/släcka lampor osv.

men vhost... kan man tex. få remote.host.nu peka mot 192.168.0.2:80 ?
isåfall skulle det vara det snyggaste..

men jag orkar inte med nån DNS server eller något sånt.. om ingen kan ge mig en Bra howto på den sån..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacQ
Jag har min Webserver på port 80. Men har en till webserver i mitt Lan (den datorn styr lite ljus/ljud) så tänkte jag fixa så att man kan logga in och ändra låt, tända/släcka lampor osv.

men vhost... kan man tex. få remote.host.nu peka mot 192.168.0.2:80 ?
isåfall skulle det vara det snyggaste..

men jag orkar inte med nån DNS server eller något sånt.. om ingen kan ge mig en Bra howto på den sån..

Precis.
Någon DNS-server behövs inte, så länge du får allt till dig (Typ *.host.nu går till dig)

Om datorn som nu ska skicka trafiken vidare också kör en webserver så kan du lägga den lokala webservern på en annan port, vilken som helst. Bara lyssna på localhost i princip borde funka.
Sen så i pound lägger du till så att remote.host.nu skickas till 192.168.0.2:80 och allt annat skickas till 127.0.0.1:81 eller vad som helst.

Tillägg:
Tog mig friheten att anta att macq.mine.nu är domänen ifråga, testade att gå till http://test.macq.mine.nu/ och hamnade på samma ställe. Alltså skickas allt under macq.mine.nu till samma adress, vilket är önskvärt i detta fall.

Så det du behöver göra är:
1. Säg åt din lokala webserver att lyssna på annan port än port 80, vilken som helst går bra
2. Installera pound
3. Konfigurera pound
4. Njuta :-]

Att installera pound borde inte vara några problem alls och att konfigurera kan jag väl ge ett litet tips på något som kan tänkas fungera

LogLevel 3 Alive 30 ListenHTTP 0.0.0.0,80 UrlGroup ".*" HeadRequire Host ".*remote.macq.mine.nu.*" BackEnd 192.168.0.2,80,1 EndGroup UrlGroup ".*" HeadRequire Host ".*enannanserver.macq.mine.nu.*" BackEnd 192.168.0.3,1234,1 EndGroup UrlGroup ".*" HeadRequire Host ".*macq.mine.nu.*" BackEnd 127.0.0.1,8000,1 EndGroup

Något sådant kanske, ej beprövat men det funkar säkert.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

Tack så mycket alla .. blev hur bra som hellst.. något mer användbart och skoj ni kan tipsa om ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacQ
Tack så mycket alla .. blev hur bra som hellst.. något mer användbart och skoj ni kan tipsa om ?

Vad blev det att använda till slut?

Annan trevlig programvara i samma "stuk" är jftpgw, en ftp-proxy åt båda hållen.
Så att vissa konton eller adresser hamnar på olika ställen.
Du kan göra så att alla som försöker logga in med allt annat än vissa username skickas vidare till typ Sunet's ftp. Så att det ser ut som en oskyldig ftp medans dom som får komma in hamnar rätt.
Funkar även åt andra hållet, detta har jag dock inte använt mig av.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tajson
Skickar vidare extern port 8888 till 192.168.0.2:80 samt dirigerar all trafik som kommer från det interna nätverket till linuxrouterns interna IP. På så sätt kan även klienterna på interna nätverket ansluta till din servers tjänster via det externa IP numret. Ett måste om du vill använda din servers domännamn istället för interna IP nummer, internt.
Gör en till likadan om du även använder UDP.

iptables -t nat -A POSTROUTING -d 192.168.0.2 -s 192.168.10.0/24 -p tcp --dport 8888 -j SNAT --to $int_ip iptables -t nat -A PREROUTING -i $int_if -p tcp --dport 8888 -j DNAT --to 192.168.0.2:80 iptables -t nat -A PREROUTING -d $ext_ip -p tcp --dport 8888 -j DNAT --to 192.168.0.2:80

Jag använder även följande kod i början av scriptet, perfekt för er med dynamiska IP-nummer från er internetleverantör.

ext_if="eth0" int_if="eth1" ext_ip=`/sbin/ifconfig|grep $ext_if -2|grep inet|cut -f2 -d:|awk '{print $1}'` int_ip=`/sbin/ifconfig|grep $int_if -2|grep inet|cut -f2 -d:|awk '{print $1}'`

Fan vad jag är bra.

Väldigt intressant kod, lovar.
Speciellt den här delen: iptables -t nat -A PREROUTING -i $int_if -p tcp --dport 8888 -j DNAT --to 192.168.0.2:80

Du är fullt medveten om att det där skickar vidare ALL trafik som kommer in från det interna nätverket som ska till någon IP-address på port 8888 kommer forwardeas till den lokala burken? Han skulle kunna skriva http://123.123.123.123:8888/ så kommer han dit.

Så jag skulle kört dom här raderna istället:
iptables -I FORWARD -p tcp -d 192.168.0.2 --dport 80 -j ACCEPT
iptables -t nat -I POSTROUTING -p tcp -d 192.168.0.2 --dport 80 -j MASQUERADE
# jag vet inte säkert om det ska vara 8888 eller 80 som port, men rent logiskt borde det i prerouting köras igenom först så port 80 borde vara rätt
iptables -t nat -I PREROUTING -p tcp -d <host.nu's ip-address här> --dport 8888 -j DNAT --to-destination 192.168.0.2:80

Men för att avsluta.. tajson.. "Fan vad du inte är bra".

Visa signatur

pub 1024D/6600D334 2006-03-29
Key fingerprint = 72B7 2466 1864 C5DF 4A01 A74D A438 7C46 6600 D334