Permalänk
Medlem

[CSS] Firefox och repeat-x

För ett tag sedan fick jag problem med bakgrundsbilder i Firefox som ska repeteras i X-led. Brydde mig inte så mycket då, men nu har jag problem med det igen så jag tänkte fråga här om någon vet anledningen.

Det är så att när jag använder repeat-x på bakgrundsbilden, så försvinner den. Vet inte om det ändrar plats eller om den bara försvinner. Bilden i fråga är 12x1px men storleken ska väl inte ha någon betydelse? Bilden ska jag använda till en progressbar och bredden på tabellen sätts av progressbarens värde i procent.

Här är koden jag använder:

td.progressbar { background: #ffffff url("bilder/progressbar.gif") repeat-x fixed; }

Ska även säga att min progressbar med bakgrundsbilden fungerar utmärkt i IE, vet inte hur den fungerar i opera. Tar jag bort repeat-x i koden visas bakgrundsbilden men då repeteras den ju även i Y-led!

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

jag är inte säker på hur det här fugerar men när jag skriver css så har jag all den koden i en separat fil som jag sedan inkluderar och då skulle det se ut så här:

td.progressbar { background-color: #FFF; background-image: url(bilder/progressbar.gif); background-repeat: repeat-x; }

Visa signatur

"-Vi retrerar inte, vi avancerar åt andra hållet."

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll, man kan skriva på båda sätten. Men även om jag skriver "isär" egenskaperna så uppstår ändå felet.

Bilden verkar inte visas, använder jag ex. grå bakgrundsfärg så blir området där bilden ska ligga vitt, men bilden syns ej?!

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

background: url (blaha) repeat-x #FF fixed; ska ju stämma, bör vara något annat fel, kan man få se koden?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Här är HTML/ASP-koden som används:

<table class="text"> <tr> <td class="progressbar" width="<%= intBredd %>%"> </td> <td width="<%= 100-intBredd %>%">  <%= intBredd %>% </td> </tr> </table>

Och detta är klasserna i CSS-filen:

table.text { /*Egenskaper*/ width: 100%; /*Border*/ border-collapse: collapse; border: 0px; /*Font*/ color: #000000; font-size: 11px; } td.progressbar { /*Bakgrund*/ background: #ffffff url("bilder/progressbar.gif") repeat-x fixed; }

Edit: Jag har hittat felet. Det är egenskapen fixed som ställer till allt. Tar jag bort den så fungerar allt som jag vill. Konstigt att de inte går att använda tillsammans i firefox, bugg?

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo