Python Game Programming Challenge

Permalänk
Medlem

Python Game Programming Challenge

Såg precis att det anordnas en tävling i att göra spel i Python om en månad. Låter ju helt klart roligt.

Från gamedev.nets nyhet:

Citat:

Registration is now open for the first Python Game Programming Challenge (also known as PyWeek). The challenge runs from Sunday August 28th to Sunday September 4th. That means there's only (checks website) 29 days to go before the challenge starts! Full details about the challenge, and registration, at the website:

http://www.mechanicalcat.net/tech/PyWeek/

You may enter either individually or as a team. If you're keen and would like to join a team, but can't organise your friends, then sign up anyway and offer your services to other entrants. The challenge will use skills in Python programming, graphics, sound or music.

Hittade det här i reglerna, mkt trevligt:

Citat:

You are allowed to use existing libraries that have been available for at least one month before the challenge (and are well documented). The libraries must not implement any game logic. The entire PyGame library is OK to use, as are PIL, PyOpenGL, PyODE, PyOGRE, etc.

Det verkar inte som att det är några priser, så vi skulle ju kunna försöka göra ett bidrag från hela Swec.. dom som kan göra modeller gör det, dom som kan göra hemsidor gör en sån, och dom som kodar kodar. Skulle ju kunna vara rätt roligt om SweClockers ägde upp alla andra bidrag..

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Hedersmedlem

Den idén verkar faktiskt rolig.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Tycker jag med.. men uppenbarligen inte så många andra.

Men klart man ska ställa upp iaf.. nåt kan man ju svänga ihop, hur få man än är..

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

skulle jag kunna så skulle jag vara med.. Men nu kan jag ingenting om python

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Tycker jag med.. men uppenbarligen inte så många andra.

Men klart man ska ställa upp iaf.. nåt kan man ju svänga ihop, hur få man än är..

Hade helt misat detta. Jag är helt klart på om det blir nåt. Någon som har en bra ide?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
skulle jag kunna så skulle jag vara med.. Men nu kan jag ingenting om python

Man lär sig fort.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Jag är gärna med.. Iaf som moraliskt stöd, kan ingenting om python men har länge tänkt lära mig.. Kan ev. hjälpa till med en sida men det kan nog 80% av de andra på forumet också. Som idespruta kanske jag kan bidra, vet iaf. hur jobbigt det är att göra sådana här grejer och kommer därför inte föreslå "ett mmorpg" eller dyl.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Tja, vad det blir för spel beror ju lite på om vi får med oss några grafiker.

Jag kan väl göra lite enklare grejer i Paint Shop Pro, men modellering och animering har jag ingen aning om hur man gör (efter att man startat 3d studio då ), tyvärr.

I programmeringsväg kan jag naturligtvis Python, i övrigt är väl PyGame ganska enkelt att använda även om jag bara gjort rätt enkla grejer. PyOgre håller jag på med nu till GameDevs Four Elements IV Contest, och det är riktigt trevligt. Men då måste vi antingen använda oss av det som följer med där, och/eller så måste nån modellera och sånt.

Man kan ju tycka att det kan bli för många som programmerar, men det känns (tycker jag) som att det inte spelar nån roll hur mycket man bidrar med. Tror alla kan lära sig bara av att se hur projektet växer och hur koden blir..

Idéer finns det gott om, men det ska ju vara nåt som inte behöver implementeras, så att säga. alltså det får inte vara så avancerat.
Funderar på om en enkel diablo-klon kan tänkas funka. Borde vara rätt lätt, tycker jag.

EDIT: Som alternativ till PyOgre eller PyGame kan vi ju alltid köra det i tkinter, och tvinga användaren att hålla inne högerknappen för att generera frames. (halv-internt skämt för de som kommer ihåg village sim )

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Jag kan väl göra lite enklare grejer i Paint Shop Pro, men modellering och animering har jag ingen aning om hur man gör (efter att man startat 3d studio då ), tyvärr.
[/snip/]
Men då måste vi antingen använda oss av det som följer med där, och/eller så måste nån modellera och sånt.

Jag kan en del modellering, är väl inte gud på sånt, men för ett enmånaders spel borde det inte vara några problem, bara det fungerar att exportera sin modell och UV-map, från Blender eller Wings, till det format som används i spelet så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
EDIT: Som alternativ till PyOgre eller PyGame kan vi ju alltid köra det i tkinter, och tvinga användaren att hålla inne högerknappen för att generera frames. (halv-internt skämt för de som kommer ihåg village sim )

Det fungerade!

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag är gärna med på detta, jag kan inte skapa varken 2D eller 3D bilder/modeller om så mitt liv hängde på det, men jag ska nog kunna klämma ur mig en rad Python eller två.

Permalänk
Medlem

Vore det inte bäst att komma på en spelidé först innan man börjar planera om vilka som kan/ska göra vad.

Verkar som en rolig idé, synd att man inte kan nån python.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jag kan en del modellering, är väl inte gud på sånt, men för ett enmånaders spel borde det inte vara några problem, bara det fungerar att exportera sin modell och UV-map, från Blender eller Wings, till det format som används i spelet så.

Tävlingen är bara i en vecka.

Sunday 2005/08/28 Competition start
Sunday 2005/09/04 Competition end, judging begins

DOAshn, jo, fast det är ju bra att veta hur mycket man behöver begränsa sig innan man bestämmer vad man ska göra också.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Spelidé: 3D Snake - Som vanliga snake i nokia telefoner fast 3D.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Spelidé: 3D Snake - Som vanliga snake i nokia telefoner fast 3D.

"Entries must be developed during the challenge, and must incorporate some theme decided at the start of the challenge."

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
"Entries must be developed during the challenge, and must incorporate some theme decided at the start of the challenge."

Just det ja, det glömde jag (också) bort.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Skulle vara skoj att vara med, men jag har bara gjort ett snakespel innan och mina kunskaper i python är ganska begränsade.
Får se vad det är sen när man får veta mer om det ifall det är något som jag skulle klara.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det spelar någon roll hur lite man kan. Jag skulle kunna tänka mig att vi gör ungefär såhär.. (täcker mest kod-biten här)

Alla som är på samlas i en IRC-kanal. Man kan hoppa in eller ut ur projektet när som helst under veckan, om man tycker det verkar roligt eller tråkigt.

Vi bestämmer någon sorts klass-struktur. Detta kan vi ju börja med redan innan vi börjar skriva på det. Antagligen behövs det både några stora klasser och en hel del små. Till det projektet jag håller på med nu (med vb här på forumet) så har vi t.ex. en klass för varje typ av "Actor", dvs sak som har en position i världen, och ett fåtal större, t.ex. GameListener som uppdaterar alla spelregler (flytta actors, se om någon dör, ...) och sådär. Eftersom mindre klasser oftare är lättare att skriva så faller det ju sig ganska naturligt vem som gör vad.

Sen så delar vi på ansvaret att skriva klasserna. Kan tänka mig att ha vara någon sorts projektledare då jag tror jag har hyfsad koll på hur man kan strukturera upp koden ganska snabbt och effektivt - även om det säkert inte blir någon "snygg" lösning som skulle funka i ett "riktigt" spel. Men det finns ju andra, mer erfarna spel- och pythonprogrammerare här på forumet som kan sånt här.

Kanske ska skapa en ny tråd med bättre topic som kan locka in lite grafiker, typ "Swec ställer upp i speltävling - hjälp till!". Men det är ett tag kvar..

Hur som helst borde vi, om det faktiskt finns intresse, anmäla ett lag. Så skriv en post under här om du är intresserad. Jag är ju naturligtvis det, även om jag ska börja skolan snart och sådär. Men lite tid ska jag väl försöka klämma in...

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog vara intresserad, iaf försöka hinna med nu när skolan börjar, men jag kan väl klämma in detta någonstans.

Måste sätta mig ner och koda lite mer Python bara så att jag får in vanan igen (var ett tag sen jag kodade något ordentligt i det).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag är eventuellt intresserad att bidra med några rader om tid finns.

Permalänk

som sagt tar jag gärna varje chans jag får att programmera i Python.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle säkert kunna ställa upp med någonting. Kommer nog ha rätt mycket att göra i skolan men som Srekel sa så kan man nog alltid fixa fram lite tid.

Visa signatur

# 1 "Arbetshästen": P4 2.0 Ghz, Radeon 9600 128Mb, 512Mb RAM.
# 2 "Kebaben": 333Mhz, Savage4 32Mb, 64Mb RAM.
# 3 "Odöpt": Acer Aspire 5021WLMi

Permalänk
Medlem

kanske kommer in och hjälper lite, men då jag håller på att lär mig python + skola + annat, så vet jag inte hur mycket det blir... ge addressen till IRC-kanalen så kanske jag tittar in

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort oss ett lag. SweClockers heter vi naturligtvis.
Hopp till sidan och registrera er... http://www.mechanicalcat.net/tech/PyWeek/1

Rätt många lag (~70), men de flesta är 1 eller 2 i. Bara ett lag som har 5 stycken... men det kan vi väl slå?

EDIT: Två som har joinat redan; nystan och jurij. Skriv gärna vad ni kan.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Reggade jag med.

Permalänk
Medlem

Så, nu är vi sex stycken.

Srekel - Python (allmänt, spellogik, ai) , enkel 3d-modellering, texturering, story och sånt tjafs, ...
bacchus (jurij) - ?
popz (nystan) - ?
Jonex (SebastianJ?) - Python, 3dmodellering, ...?
dagle - Python, ..?
Lothar - 2D-grafik, AI, handling, spellogik

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna bidra med kodning om det behövs. Ser dock att det redan är fler som kan tänka sig syssla med det och de är troligen mer "skillade" än mig.
Men om det krävs så ska väl jag också kunna pyssla ihop någon kodsnutt. :]

Andra grejor jag skulle kunna göra isåfall är väl 2d-grafik, leveldesign, story osv. Musik och ljud har dock aldrig varit min grej.

Någon som har kommit på någon/några idéer på spel för något tema? http://www.mechanicalcat.net/tech/PyWeek/1/1/themes.html

Visa signatur

# 1 "Arbetshästen": P4 2.0 Ghz, Radeon 9600 128Mb, 512Mb RAM.
# 2 "Kebaben": 333Mhz, Savage4 32Mb, 64Mb RAM.
# 3 "Odöpt": Acer Aspire 5021WLMi

Permalänk

Vilka ska vara ansvarig för programdesigen?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Du menar hur vi strukturerar upp alla klasser och så? Tja, jag är gärna en av dom. Och Lothar lät som han kunde tänka sig det också. Någon mer? Tror inte vi behöver sätta nån gräns på hur många som vill göra nåt, sålänge vi kan komma överrens iaf.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Nu har omröstningen på teman börjat. Lade min röst.

Edit: Antar att Srekel väntat på att nån skulle skriva.

Permalänk
Medlem

hmm räkna inte med mig då jag har massor att göra... men bolla saker på mig så skall jag se (säger nej om det inte går)

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag funderar på att gå med. Mitt schema var inte så pressat osv så jag kanske kan försöka producera någonting. Eller ska jag strunta i att gå med om jag inte är säker kanske?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.